Når man tænker på Adobe, falder tankerne ofte på billedredigering i Photoshop eller grafisk design i Illustrator. Men Adobe-universet strækker sig langt ud over 2D. For kreative sjæle, der ønsker at udforske den tredimensionelle verden, tilbyder Adobe en kraftfuld suite af værktøjer under navnet Substance 3D. Spørgsmålet mange stiller er: Har Adobe et 3D-modelleringsprogram? Ja, og faktisk meget mere end det.

Adobe Substance 3D-kollektionen er en omfattende pakke designet til at imødekomme de mange facetter af 3D-skabelse – fra modellering og skulpturering til teksturering og skabelse af virkelighedstro materialer. Det er ikke et enkelt program, men en samling af specialiserede værktøjer, der arbejder sammen for at give kunstnere og designere mulighed for at bringe deres 3D-visioner til live.
- Hvad er Adobe Substance 3D-kollektionen?
- Skulpturering og modellering med Substance 3D Modeler
- Skabelse af unikke materialer med Substance 3D Designer
- Adgang til ressourcer med Substance 3D Assets
- Hvordan passer Substance 3D ind i en 3D-arbejdsgang?
- Substance 3D Modeler vs. Substance 3D Designer
- Ofte Stillede Spørgsmål om Adobe Substance 3D
- Konklusion
Hvad er Adobe Substance 3D-kollektionen?
Substance 3D er Adobes svar på det voksende behov for avancerede 3D-værktøjer i brancher som spiludvikling, filmproduktion, produktdesign, mode og arkitekturvisualisering. Kollektionen består af flere kerneprogrammer, der hver især excellerer inden for et specifikt område af 3D-pipelinen. De mest fremtrædende, baseret på den information vi har, inkluderer:
- Substance 3D Modeler
- Substance 3D Designer
- Substance 3D Assets
Disse værktøjer er designet til at arbejde sømløst sammen, hvilket muliggør en effektiv arbejdsgang fra den indledende idé til det færdige 3D-aktiv.
Skulpturering og modellering med Substance 3D Modeler
Hvis din interesse ligger i at forme og skulpturere 3D-objekter fra bunden, er Substance 3D Modeler det centrale værktøj. Tænk på det som digitalt ler. Modeler giver brugerne mulighed for at skulpturere organiske former såvel som hard-surface modeller med intuitive værktøjer. Programmet understøtter både desktop- og VR-arbejdsgange, hvilket giver en meget fysisk og
I Modeler starter du typisk med en simpel form og tilføjer eller fjerner materiale, glatter overflader, trækker og skubber for at skabe komplekse former. Det er ideelt til karakterdesign, skabelse af kreaturer, organiske omgivelser eller detaljerede rekvisitter, hvor en traditionel polygon-baseret modeltilgang kan være mere tidskrævende. Fokus er på den kreative proces med at forme, snarere end på den tekniske manipulation af individuelle polygoner.
Skabelse af unikke materialer med Substance 3D Designer
En 3D-model er kun halvdelen af ligningen. For at få den til at se realistisk eller stiliseret ud, kræves der materialer og teksturer. Her kommer Substance 3D Designer ind i billedet. Designer er et node-baseret program, der lader dig skabe
Hvad betyder procedurel? Det betyder, at materialet ikke er baseret på et enkelt billede, men derimod genereres dynamisk ud fra et sæt regler og parametre. Dette giver en utrolig fleksibilitet. Du kan oprette materialer som træ, sten, metal, stof eller komplekse organiske overflader og derefter justere parametre som farve, grovhed, glans, mønsterets skala og meget mere i realtid. Fordelen ved procedurelle materialer er, at de er uendeligt justerbare, kan renderes i enhver opløsning uden tab af detaljer, og de er typisk meget mindre i filstørrelse end traditionelle bitmap-teksturer.
Designer er et dybt og kraftfuldt værktøj, der kræver en vis forståelse for noder og grafer, men mestrer man det, er mulighederne for at skabe unikke og detaljerede overflader næsten ubegrænsede. Du kan designe alt fra en specifik type rustent metal til en kompleks stofvævning med indlejrede mønstre.
Adgang til ressourcer med Substance 3D Assets
Ikke alt behøver at blive skabt fra bunden. Substance 3D Assets er Adobes bibliotek af professionelle 3D-ressourcer. Dette bibliotek indeholder tusindvis af færdige materialer, modeller og HDR-lys.
Biblioteket er en enorm tidsbesparer for 3D-kunstnere. I stedet for at bruge timer på at skabe et realistisk murstensmateriale, kan du downloade et fra biblioteket og hurtigt anvende det på din model. Materialerne i biblioteket er ofte procedurelle Substance-materialer, hvilket betyder, at du stadig har mulighed for at justere dem til at passe præcist til dit projekt. Ligeledes giver adgang til færdige modeller og HDR-lys mulighed for hurtigt at befolke scener eller sætte den rette belysning op.
Denne ressource er uvurderlig, uanset om du er nybegynder eller erfaren professionel. Den giver dig et solidt udgangspunkt og mulighed for at fokusere på de mere kreative aspekter af dit projekt.
Hvordan passer Substance 3D ind i en 3D-arbejdsgang?
En typisk 3D-arbejdsgang involverer flere trin: modellering, teksturering, belysning, animation (hvis relevant) og rendering. Adobe Substance 3D-kollektionen dækker primært de første to trin – modellering (med Modeler) og teksturering/materialeskabelse (med Designer og Assets).
Forestil dig, at du skal skabe en detaljeret figur. Du starter måske med at skulpturere figurens grundform i Substance 3D Modeler. Når formen er færdig, eksporterer du den til et andet program (ikke en del af Substance-pakken som standard) for UV-mapping (en proces der forbereder modellen til teksturering). Derefter kan du bruge Substance 3D Designer til at skabe de unikke materialer til figurens hud, tøj, rustning osv., eller du kan hente passende materialer fra Substance 3D Assets. Disse materialer anvendes derefter på modellen, ofte i et andet program som Substance 3D Painter (et program til at male teksturer direkte på 3D-modeller, også en del af kollektionen, selvom det ikke specifikt blev nævnt i den oprindelige information, det er en central del af Substance-pakken og værd at nævne i konteksten af teksturering). Til sidst samles modellen, materialerne og lyset i et 3D-program for belysning og rendering.
Substance-værktøjerne er designet til at integrere godt med andre populære 3D-softwarepakker i branchen, hvilket gør dem til et stærkt supplement til eksisterende 3D-pipelines.
Substance 3D Modeler vs. Substance 3D Designer
Selvom begge er en del af Substance 3D-familien, tjener Modeler og Designer meget forskellige formål. Det kan være nyttigt at se forskellen i en tabel:
| Egenskab | Substance 3D Modeler | Substance 3D Designer |
|---|---|---|
| Hovedformål | 3D-modellering og skulpturering | Procedurel materialeskabelse og teksturering |
| Arbejdsmetode | Digital skulptur (voxel-baseret og polygon-baseret) | Node-baseret grafskabelse |
| Output | 3D-modeller (objekter) | Procedurelle materialer/teksturer |
| Primær anvendelse | Skabe objekters |
Skabe objekters |
| Ideel til | Organiske former, skulpturerede detaljer, hurtig formgivning | Realistiske eller stiliseret materialer, flisebelagte teksturer, variationer |
Som det fremgår, komplementerer de hinanden perfekt i en 3D-produktionspipeline.
Ofte Stillede Spørgsmål om Adobe Substance 3D
- Er Substance 3D inkluderet i Adobe Creative Cloud?
- Substance 3D-kollektionen kræver typisk et specifikt Substance 3D-abonnement, som er separat fra standard Creative Cloud All Apps-abonnementet, selvom det administreres via Adobe-kontoen. Der findes forskellige abonnementsmuligheder.
- Er Substance 3D egnet for begyndere?
- Substance 3D-værktøjerne er kraftfulde og bruges af professionelle, men Adobe har arbejdet på at gøre dem mere tilgængelige. Modeler er ofte intuitiv for dem, der tænker rumligt. Designer kan have en stejl indlæringskurve på grund af det node-baserede system, men der findes mange tutorials. Substance 3D Assets er meget begyndervenlig.
- Hvilke typer 3D-projekter kan jeg lave?
- Med Substance 3D kan du skabe indhold til et bredt udvalg af projekter, herunder spil, film (VFX), animation, arkitektonisk visualisering, produktdesign-rendering, mode og meget mere. Værktøjerne er alsidige.
- Kan jeg eksportere mine kreationer til andre 3D-programmer?
- Ja, Substance 3D-værktøjerne understøtter eksport i standard 3D-formater (som OBJ, FBX) og materialformater, der er kompatible med de fleste større 3D-software og game engines på markedet.
Konklusion
For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål: Ja, Adobe har ikke kun et 3D-modelleringsprogram (Substance 3D Modeler), men en hel suite af specialiserede 3D-værktøjer i form af Substance 3D-kollektionen. Denne kollektion, der også inkluderer Substance 3D Designer til materialeskabelse og Substance 3D Assets til ressourcer, giver kreative professionelle og entusiaster de nødvendige værktøjer til at dykke dybt ned i 3D-verdenen. Uanset om du vil skulpturere komplekse former, designe
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Adobe Substance 3D: Mere end bare fotos, kan du besøge kategorien Software.
