Forestil dig at kunne gemme 10 gange så mange RAW-filer på din bærbare computer? Eller at kunne sende en RAW-fil via e-mail, der kun fylder 1-5 MB i stedet for 50+ MB? Det lyder næsten for godt til at være sandt, men takket være ny teknologi er det nu muligt i Adobe Lightroom Classic (og Camera Raw).

Lightroom Classic (og ACR) har for nylig tilføjet understøttelse for et nyt DNG-format, der muliggør oprettelsen af RAW-filer, som er op til 92% mindre uden synligt tab af kvalitet! Dette gøres muligt ved at bruge et nyt “tabsgivende” billedformat baseret på det nye JPEG XL (også kendt som JXL) filformat i DNG v1.7. Tabsgivende betyder, at den nye DNG-fil ikke er 100% identisk med din originale RAW-fil. Men i test er resultaterne ekstremt gode og ville være umulige at skelne fra originalen i næsten ethvert realistisk scenarie. Kvalitetstabet er næsten umærkeligt for langt de fleste RAW-filer. Selv den mest kræsne fotograf ville have svært ved at se en forskel i et realistisk scenarie (du vil finde en forskel, hvis du forstørrer langt ud over rimelige grænser).
Og hvis du virkelig vil presse tingene, kan du også reducere opløsningen for at skabe RAW-filer, der nemt er >98% mindre end originalen. Det vil naturligvis forårsage et tab af kvalitet sammenlignet med fuld opløsning, men kan være et godt format til at dele et kildebillede via e-mail, hvis slutbrugen ikke involverer print. Du kunne endda bruge det som en proxy og kopiere dine RAW-justeringer tilbage til originalen senere.
- Hvad er tabsgivende komprimering i DNG?
- Hvor meget plads kan du spare?
- Påvirker tabsgivende komprimering billedkvaliteten?
- Påvirkning på redigering og AI-funktioner
- Hvornår skal du bruge tabsgivende DNG?
- Hvornår skal du IKKE bruge tabsgivende DNG?
- Sådan konverterer du til tabsgivende DNG
- Hvordan filtrerer du for originale vs. komprimerede billeder i LR?
- Komprimerer dette RAW Smart Objects?
- Vigtige overvejelser og risici
- Konklusion
Hvad er tabsgivende komprimering i DNG?
Tabsgivende komprimering er en metode til at reducere filstørrelsen ved at fjerne noget data fra filen. I modsætning til tabsfri komprimering, hvor filen kan gendannes til sin præcise oprindelige tilstand, mister tabsgivende komprimering permanent noget information. Den nye DNG v1.7 format, der understøttes af nyere versioner af Lightroom og ACR, bruger en avanceret algoritme baseret på JPEG XL til at opnå meget høj komprimering for RAW-filer. Målet er at fjerne data, som det menneskelige øje normalt ikke kan opfatte, især ved normal visningsstørrelse.
Hvor meget plads kan du spare?
Den primære fordel ved at bruge tabsgivende DNG er den massive besparelse af lagerplads. Standard tabsgivende komprimering kan reducere filstørrelsen med omkring 92% sammenlignet med den originale RAW-fil. Det betyder, at en fil, der oprindeligt fyldte 50 MB, kan blive til kun 4 MB. Hvis du vælger at reducere opløsningen samtidig med komprimeringen, kan besparelsen endda overstige 98%. Dette er særligt relevant for fotografer med store mængder billeder, begrænset plads på hurtige SSD-drev, eller dem, der ønsker at arkivere filer uden at skulle investere i yderligere, dyr lagring.
Påvirker tabsgivende komprimering billedkvaliteten?
Ja, da det er tabsgivende, er der teknisk set en forskel. Men denne forskel er i langt de fleste tilfælde ekstremt svær at opdage. Hvis du zoomer ekstremt tæt ind (langt ud over, hvad der er relevant for print eller normal visning), kan du finde nogle artefakter i detaljerne. For eksempel er der set en vis misfarvning og haloing langs kanter, hvor bygningsstrukturer rører en klar himmel, og visse hudteksturer kan se lidt mærkelige ud ved ekstrem forstørrelse.
Det handler mere om, hvordan støj forholder sig til indholdet, f.eks. glat, lys hud fotograferet ved ISO 400 med et 50 mm objektiv. I så fald ville brug af en højere eller lavere ISO, længere eller kortere objektiv eller en anden model sandsynligvis have undgået det. Så det er lidt ligesom risikoen for moiré, idet det er meget specifikt, og du ville have brug for betydelig forstørrelse for at se det, selv når det opstår.
I praksis vil du typisk skulle forstørre billedet >10x for at se en forskel ved normale visningsafstande (dvs. størrelsen af en meget stor væg, når du fotograferer med et moderne 40+ megapixel kamera). Hvis du er en seriøs pixel-peeper og vil se billedet meget tættere på end normal visningsafstand, vil jeg sige, at en 4x forstørrelse sandsynligvis er din øvre grænse for mere ekstreme tilfælde (såsom bygningsdetaljer mod en ren himmel). Sandsynligheden for at se en kvalitetsforskel er størst med en kilde af lav kvalitet (såsom billeder fra en smartphone eller fra et gammelt lavopløsningskamera). Generelt bør du vente med billeder, som du måske vil printe meget store, indtil du har foretaget nogle tests for at sikre, at du er tryg ved grænserne.
Påvirkning på redigering og AI-funktioner
Komprimeringen kan også have en lille indflydelse på, hvordan visse intelligente skydere (såsom skygger) virker, når de skubbes til det yderste. For eksempel kan det være nødvendigt at justere en skyggeskyder fra 95 til 100 for at få et bedre match med originalen. Dette er ikke ofte set, og det har været let at rette, når det er sket. Men hvis det opstår, kan det påvirke store områder af billedet (ikke kun fine detaljer).
Den relativt nye Adobe AI støjreduktion viser en interessant interaktion her. For det første kan du kun anvende den på den originale RAW-fil *før* konvertering til tabsgivende DNG. Du kan bruge begge, men du skal udføre støjreduktionen, før du komprimerer filen. For det andet, mens støjreduktion gør den originale fil større, vil billedet med støjreduktion faktisk være mindre end den komprimerede version uden støjreduktion. Støj er meget detaljeret, så oprydning af billedet har den ekstra fordel at mindske din endelige fil yderligere 15% eller deromkring.
Hvornår skal du bruge tabsgivende DNG?
Der er en række scenarier, hvor brug af tabsgivende DNG kan være yderst værdifuldt:
- For at undgå at købe mere lagringsplads: Hvis du har mange billeder og din nuværende lagring er ved at være fuld, kan komprimering af store mængder af dine billeder hjælpe dig med at udskyde eller helt undgå behovet for at købe nye harddiske eller udvide din RAID.
- Til at arkivere store mængder filer: Hvis du skyder mange bracketed billeder, bryllupper, sport osv., har du måske mange billeder, som du beholder, men er usikker på, om du nogensinde får brug for dem. Dette kan give dig en måde at beholde mere eller alt på, for en sikkerheds skyld, uden at det fylder uoverskueligt meget.
- For at få mest muligt ud af begrænset intern SSD-lagring på en bærbar computer: Hurtig SSD-plads er dyrt. At kunne gemme meget mere på din primære disk kan forbedre din arbejdsgang og mobilitet.
Måske vil vi i fremtiden se en mulighed i LR for at importere RAW-billeder direkte som tabsgivende DNG (ideelt set med en mulighed for at anvende støjreduktion). Eller måske vil nogen udvikle et plugin til LR, der hjælper med at facilitere hele processen. Begge dele ville være langt enklere og mere bekvemme til at komprimere billeder fremover end den nuværende manuelle proces.
Hvornår skal du IKKE bruge tabsgivende DNG?
Der er også flere scenarier, hvor det sandsynligvis ikke er værd at bruge tabsgivende DNG:
- Hvis du ikke er meget fortrolig med processen: Du skal være sikker på, hvordan du konverterer korrekt og sletter originalerne sikkert. Risikér ikke dit arbejde, hvis du er usikker.
- På dine allervigtigste filer: For de få mest kritiske billeder er risikoen for potentiel datatab eller kompatibilitetsproblemer i fremtiden sandsynligvis ikke værd at spare pladsen.
- Når du måske får brug for originalerne i fremtiden: Fremtidige forbedringer i RAW-behandling eller nye softwarefunktioner (som Adobe AI Denoise) kan potentielt kræve de originale mosaikdata, som går tabt ved tabsgivende komprimering.
- På eksisterende billeder med redigeringer: Det kan være mere komplekst og risikabelt at konvertere billeder, der allerede har omfattende redigeringer, virtuelle kopier eller er i ældre procesversioner. Det kan være enklere kun at anvende dette på nyimporterede billeder, før du begynder at redigere dem.
- Hvis du sender billedet til nogen med en ældre version af LR / ACR: Modtageren skal have Camera Raw 15.3 eller nyere for at kunne åbne de nye, stærkt komprimerede DNG-filer.
Sådan konverterer du til tabsgivende DNG
Før vi diskuterer en specifik arbejdsgang, er her et par generelle ting at vide/overveje, når du bruger tabsgivende komprimering:
- Lightroom tilbyder ikke en måde at oprette tabsgivende DNG'er på ved importtidspunktet. Du skal bruge eksportfunktionen til at komprimere billederne.
- Hvis du vil bruge AI støjreduktion, skal du gøre det *før* den tabsgivende komprimering. Du kan ikke bruge Adobes støjreduktion efter konvertering til det tabsgivende format.
En typisk arbejdsgang involverer eksport:
- Vælg dine RAW-billeder, der skal behandles (det kan hjælpe at filtrere kun til originale RAW-billeder).
- Gå til Eksport-dialogen i LR.
- Under "Eksportér til" (Export Location): Hvis dit mål er at spare plads på computeren, kan du eksportere til "Samme mappe som original mappe" (Same folder as original folder) og markere "Føj til dette katalog" (Add to this catalog). Hvis dit mål er at dele små RAW-filer, så eksporter til en specifik mappe uden for dit katalog.
- Under "Filnavngivning" (File Naming): Brug "Dokumentnavn" (Document Name) og tilføj derefter noget som "-lossyDNG", så du nemt kan finde og skelne både originalen og den nykomprimerede fil.
- Under "Filindstillinger" (File Settings):
- Vælg "Digital Negative" (DNG).
- Vælg Kompatibilitet = Camera Raw 15.3 og nyere for maksimal besparelse (v6.6+ tilbyder en ældre version af tabsgivende komprimering, der er dobbelt så stor).
- JPEG-forhåndsvisning = Mellem størrelse.
- Aktivér "Integrer data til hurtig indlæsning" (Embed fast load data).
- Aktivér "Brug tabsgivende komprimering" (Use lossy compression).
- Lad "Integrer original Raw-fil" (Embed original Raw file) være deaktiveret, da det vil gøre billedet større.
- Under "Billeddimensioner" (Image Sizing): Slå "Ændr størrelse for at passe" (Resize to Fit) fra, hvis du vil bevare fuld opløsning og dermed kvalitet. Du kan opnå betydeligt større filstørrelsesreduktion ved at ændre størrelse, men dette vil naturligvis reducere kvaliteten (da du ikke længere har fuld opløsning).
- Efter eksporten (og med kun de samme kildefiler valgt), tilføj et unikt nøgleord til kildebillederne, f.eks. "duplicateRawToDelete", for at gøre det nemt senere at bekræfte, at filen er sikker at slette, fordi du har oprettet en tabsgivende DNG. Du kan også markere disse billeder som afviste ("X") for at sikre, at de er i kø til sletning, da du først opnår fordelen, når du har slettet de store originaler.
- Gennemgå et par billeder efter komprimering, før du sletter noget, for at sikre, at du er tilfreds med resultaterne. Dobbelttjek, at dine tabsgivende DNG-filnavne siger "Enhanced-NR", hvis din intention var at fjerne støj. Du vil ikke kunne bruge denne type støjreduktion på filerne efter komprimering til det tabsgivende format.
Alternativt kan du bruge konverteringsværktøjet i Lightroom:
- Gå til Bibliotek > Konverter foto til DNG (Library > Convert Photo to DNG).
- Markér "Konverter kun Raw-filer" (Only convert Raw files).
- Du kan markere "Slet originaler efter vellykket konvertering" (Delete originals after successful conversion), men vær yderst forsigtig med dette trin.
- Kompatibilitet = Camera Raw v15.3 eller nyere.
- Markér "Brug tabsgivende komprimering" (Use lossy compression).
- Brug "Mellem JPG-forhåndsvisninger" (Use medium JPG previews).
- Markér "Integrer data til hurtig indlæsning" (Embed fast load data).
- Brug ikke "Integrer original Raw-fil" (Embed original raw file).
Bulk-konverteringer over flere mapper øger alle risici betydeligt og bør undgås, medmindre du er en ekspertbruger med stor tillid til din egen evne til at gøre det sikkert. En god sikkerhedskopi af dine originaler og dit katalog er absolut essentiel, før du påbegynder konvertering, især i større skala.
Hvordan filtrerer du for originale vs. komprimerede billeder i LR?
Det er vigtigt at kunne skelne mellem dine originale RAW-filer og de nyoprettede tabsgivende DNG-filer. Her er et par nyttige filtre i Lightroom:
- Indstil metadata "Filtype" (File Type) til både "Raw" (originaler, der ikke er DNG) og "Digital Negative / Lossless" (ukomprimerede DNG) for potentielle kilder, der endnu ikke er konverteret.
- Indstil metadata "Filtype" til "Digital Negative / Lossy" for at finde konverterede billeder.
- Indstil metadata "Redigering" (Edit) til "Ikke-redigeret" (Unedited), hvis du vil undgå billeder, du har behandlet. Dette er ikke altid nyttigt, da selv meget trivielle ændringer markeres som redigeret (f.eks. hvis din standardimport altid aktiverer fjernelse af kromatisk aberration).
- Brug en søgning efter nøgleord eller filnavn, hvis du har tagget dine konverterede kildebilleder (med noget som "-lossyDNG"). Du kan søge efter "indeholder ikke" for at udelukke disse filer.
Mens du ikke kan søge på andre aspekter af DNG-typen, kan du ændre metadata-fanen i biblioteket til at vise "DNG" og finde følgende information om det aktive billede:
- DNG-version vil være mindst 1.7, hvis billedet blev komprimeret.
- Tabsgivende komprimering (Lossy compression) vil sige "Ja", hvis billedet blev komprimeret.
- Mosaikdata (Mosaic data) vil sige "Nej", hvis billedet blev komprimeret eller konverteret med et andet værktøj.
- Bits pr. prøve (Bits per sample) vil sige 16, hvis billedet blev komprimeret (eller i det usædvanlige tilfælde, at dit kamera optager 16-bit RAW).
Komprimerer dette RAW Smart Objects?
Ja, men kun beskedent. Hvis du åbner en komprimeret og en original RAW som Smart Objects (i separate dokumenter) og gemmer som en komprimeret TIF, er resultatet, at billedet baseret på det komprimerede Smart Object er omkring 43MB mindre. Der er altså en reel gevinst her også. Dog er overheadet i begge TIF-filer enormt, så besparelsen i procentmæssige termer er beskeden (ca. 8%). En 7MB tabsgivende DNG bliver til en 560MB TIF, mens en 49MB original bliver til en 603 MB TIF. Så i begge tilfælde er der en stigning på omkring 550MB over kildefilen. Og selvom en TIF kun har et enkelt kompatibilitetslag, ændrer forskellen sig ikke væsentligt, når man gemmer en fil med talrige Smart Objects.
Vigtige overvejelser og risici
Som nævnt er der betydelige risici ved at bruge tabsgivende DNG, især hvis du ikke er fortrolig med processen eller arbejder med vigtige filer. Når du konverterer, mister du de originale mosaikdata, hvilket kan forhindre brug af visse fremtidige softwarefunktioner, der er afhængige af disse data. Overvej altid at beholde dine originaler, indtil du er 100% sikker på, at konverteringen er lykkedes, og at de komprimerede filer opfylder dine behov. Sletning af originalerne er trinnet, der frigiver pladsen, men det er også trinnet med størst risiko for datatab, hvis noget er gået galt. Lav altid en solid sikkerhedskopi af dine billeder og dit katalog, før du begynder at konvertere eller slette.
Konklusion
Tabsgivende DNG-komprimering i Lightroom og ACR tilbyder en revolutionerende mulighed for at spare massivt på lagerpladsen uden et mærkbart tab af billedkvalitet i de fleste almindelige scenarier. Det er et kraftfuldt værktøj for fotografer, der kæmper med begrænset plads eller ønsker at arkivere store mængder data mere effektivt. Men det er ikke en løsning for alle billeder eller alle brugere. Forståelse af processen, bevidsthed om de potentielle risici (især tab af mosaikdata og kompleksiteten ved bulk-konverteringer), og en omhyggelig arbejdsgang med fokus på sikkerhedskopiering er afgørende for at udnytte denne teknologi sikkert og effektivt.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Gem Plads: Tabsgivende RAW i Lightroom DNG, kan du besøge kategorien Fotografi.