How to make a geometric design in Photoshop?

Skab Dine Egne Geometriske Designs

At skabe geometriske designs kan virke komplekst ved første øjekast, men ved at følge en struktureret proces kan du opbygge fascinerende grafiske elementer fra simple former og linjer. Denne guide tager dig gennem processen med at skabe et grundlæggende geometrisk ikon og derefter bruge dette ikon som udgangspunkt for et gentagelsesmønster, som du kan anvende på forskellige grafiske elementer og redigere efter behov.

Indholds

Oprettelse af et Geometrisk Ikon

Grundlaget for vores design er et enkelt geometrisk ikon. Vi starter med en eksisterende form, som vil tjene som 'lærred' for vores første trin. Forestil dig denne form som den base, vi skal modificere og opdele for at skabe de ønskede geometriske segmenter.

How to make a geometric design in Photoshop?
TO START, CREATE A GEOMETRIC ICON FROM A SHAPE UNDERNEATH THE PATH.1Draw a straight line over the shape with the Pen tool by clicking to add points.2Add a point to the path by clicking on the path.3With the Direct Selection tool, drag the point you added into the center of the shape.

Det første skridt involverer brugen af et præcist værktøj til at definere linjer og kurver: Penneværktøjet. Med dette værktøj skal du tegne en lige linje, der strækker sig hen over din grundform. Dette gøres ved simpelthen at klikke for at placere punkter langs den ønskede sti. Hvert klik skaber et ankerpunkt, og forbindelsen mellem punkterne danner linjesegmentet.

For at tilføje et ekstra punkt til den sti, du netop har tegnet med Penneværktøjet, skal du blot klikke direkte på selve stien. Dette nye punkt giver dig mulighed for at manipulere stiets form yderligere. Når punktet er tilføjet, skal vi flytte det til en specifik position. Anvend Direkte Markeringsværktøj (ofte repræsenteret ved en hvid pil) til at vælge det nyoprettede punkt. Træk derefter dette punkt ind mod midten af din oprindelige form. Dette vil ændre formen på stien og positionere den centralt i forhold til den underliggende form.

Når stien er korrekt placeret over formen og markeret, er vi klar til at bruge en kraftfuld kommando, der kan opdele objekter baseret på stier. Gå til menuen Objekt, vælg Sti, og find kommandoen Opdel Objekter Nedenfor. Denne kommando bruger den markerede sti (vores nyoprettede linje) til at skære den underliggende form over. Resultatet er, at din oprindelige form nu er opdelt i to separate former, defineret af den linje, du tegnede.

For at fuldføre vores t tredelte ikon, skal vi nu opdele den nederste af de to nye former yderligere. Brug igen Penneværktøjet til at tegne en ny sti, denne gang lodret, hen over den nederste form. Vælg denne lodrette sti og anvend præcis den samme kommando som før: Objekt > Sti > Opdel Objekter Nedenfor. Dette trin vil skære den nederste form i to, hvilket efterlader dig med et ikon, der nu består af i alt tre individuelle, geometriske former.

Med formen opdelt i tre distinkte segmenter, har du nu mulighed for at farvelægge hvert segment uafhængigt. Dette giver dig frihed til at eksperimentere med farvepaletter og skabe visuel kontrast inden for dit geometriske ikon.

Skab et Gentagelsesmønster

Et mønster er i bund og grund et stykke grafik, der er designet til at blive gentaget. Det særlige ved et vellykket mønster er, at gentagelsen sker 'sømløst'. Det betyder, at når mønsterets 'flise' (den grundlæggende gentagelsesenhed) placeres side om side, skabes der ingen synlige overgange eller 'sømme' mellem gentagelserne. Resultatet er en sammenhængende og flydende overflade, der ser ud som om den fortsætter uendeligt.

Når du opretter et mønster, bliver det automatisk gemt som en mønsterfarveprøve i Farveprøvepanel. Dette panel fungerer som et bibliotek, hvor du kan finde og genbruge dine oprettede mønstre.

Der er to primære måder at starte processen med mønsteroprettelse på, baseret på din arbejdsgang:

  1. Du kan starte med at vælge den grafik (i dette tilfælde dit geometriske ikon), som du ønsker at gøre til et mønster. Når grafikken er valgt, går du til menuen Objekt, vælger Mønster, og klikker derefter på 'Lav'.
  2. Alternativt kan du vælge Objekt > Mønster > 'Lav' først. Dette opretter et tomt mønsterredigeringsområde, hvor du derefter kan tilføje eller skabe den grafik, der skal udgøre mønsteret.

Uanset hvilken metode du vælger, vil du træde ind i en særlig arbejdstilstand kaldet Mønsterredigeringstilstand. I denne tilstand åbnes et dedikeret panel kaldet Mønsterindstillinger panel, som indeholder alle de indstillinger, du skal bruge for at definere og justere dit mønster.

Mens du er i Mønsterredigeringstilstand, vil du se en forhåndsvisning af det gentagende mønster direkte i dit dokumentvindue. Dette er utrolig nyttigt, da det giver dig øjeblikkelig feedback på, hvordan dine ændringer påvirker det endelige mønster. Samtidig gemmes mønsteret automatisk som en midlertidig mønsterfarveprøve i Farveprøvepanel, mens du arbejder på det.

Langs toppen af dokumentvinduet vil du bemærke en grå bjælke. Denne bjælke indeholder vigtige handlinger for mønsteroprettelsen: 'Færdig' (for at gemme mønsteret og afslutte redigeringstilstanden), 'Gem en Kopi' (for at gemme en version af mønsteret under et nyt navn) eller 'Annuller' (for at forkaste ændringerne og forlade tilstanden uden at gemme).

Rediger Mønsterindstillinger

I Mønsterredigeringstilstand er din mønsterflise – den grundlæggende enhed, der gentages – omgivet af en blå boks. Alt inden for grænserne af denne blå boks vil som standard blive gentaget for at skabe det fulde mønster. Du har fuld frihed til at tilføje, fjerne eller redigere den grafik, der befinder sig inden for denne mønsterflise. Ændringer her vil øjeblikkeligt blive afspejlet i forhåndsvisningen af det gentagende mønster.

Panelet Mønsterindstillinger giver dig kontrol over en række parametre, der definerer, hvordan dit mønster opfører sig og ser ud, når det gentages. Her er nogle af de vigtigste indstillinger, du kan justere:

  • Navngiv mønsteret: Giv dit mønster et beskrivende navn, så det er let at identificere i Farveprøvepanel.
  • Vælg en Flisetype: Dette er en central indstilling, der bestemmer, hvordan mønsterfliserne arrangeres ved siden af hinanden. Forskellige flisetyper (f.eks. gitter, mursten efter række/kolonne, sekskant) skaber forskellige visuelle effekter og gentagelsesmønstre.
  • Størrelse mønsterflise til grafik: Denne mulighed justerer automatisk størrelsen på den blå mønsterflise, så den passer præcist omkring den grafik, du har placeret inden i den.
  • Skift bredde og højde: Du kan manuelt indstille de præcise dimensioner (bredde og højde) for din mønsterflise. Dette er nyttigt, hvis du har specifikke krav til mønsterets tæthed eller skal have det til at passe ind i et bestemt layout.
  • Indstil overlap: Hvis din grafik strækker sig ud over mønsterflisens grænser, kan du kontrollere, hvordan overlappende elementer håndteres. Dette er vigtigt for at opnå et sømløst look, især med mere komplekse designs.

Ud over disse kan der være andre indstillinger, der finjusterer placering, afstand og transformation af fliserne. Tag dig tid til at udforske Mønsterindstillinger panel og eksperimentere med de forskellige muligheder for at se, hvordan de påvirker din mønsterforhåndsvisning.

Når du er tilfreds med dine justeringer af mønsterindstillingerne og eventuelle ændringer i selve grafikken inden for flisen, skal du klikke på 'Færdig' i den grå bjælke øverst i dokumentvinduet. Dette gemmer dine ændringer permanent i mønsterfarveprøven i Farveprøvepanel og afslutter Mønsterredigeringstilstand.

Anvend Mønsterfarveprøven

Efter at have oprettet og gemt dit mønster som en mønsterfarveprøve, kan du nu anvende det på enhver grafik i dit design. Mønstre kan typisk anvendes på fyldet og/eller stregen af et objekt, hvilket giver dig stor fleksibilitet i, hvordan du bruger dine geometriske designs.

For at anvende mønsterfarveprøven skal du først vælge den grafik, som du ønsker at udfylde eller give en mønstret streg. Når objektet er valgt, skal du åbne Egenskabspanel eller et lignende panel, der viser farveindstillinger for det valgte objekt.

I Egenskabspanel finder du indstillingerne for Fyldfarve og Stregfarve. Klik på enten Fyldfarven eller Stregfarven for at åbne farvevælgeren eller et relateret panel, der viser tilgængelige farveprøver. Sørg for, at indstillingen for Farveprøver er valgt (typisk et ikon med en række farveprøver).

I listen over tilgængelige farveprøver vil du finde dit nyoprettede mønster. Det vil typisk være repræsenteret af et lille ikon, der viser en forhåndsvisning af mønsteret. Klik på din mønsterfarveprøve for at anvende den på den valgte grafiks fyld eller streg. Objektet vil øjeblikkeligt blive opdateret for at vise det gentagende mønster.

Yderligere Redigering af Mønsteret

Det er sjældent, at et mønster er perfekt ved første forsøg. Du kan have brug for at foretage justeringer efter at have set det anvendt på et større område eller i kontekst med andre designelementer. For at foretage yderligere ændringer i selve mønsteret, skal du igen træde ind i Mønsterredigeringstilstand. Den præcise metode til at genindtræde i redigeringstilstanden kan variere, men involverer typisk at finde mønsteret i Farveprøvepanel og vælge en mulighed for at redigere det (f.eks. ved at dobbeltklikke på farveprøven eller højreklikke og vælge en redigeringsmulighed). Når du er tilbage i Mønsterredigeringstilstand, kan du igen justere grafikken inden for flisen eller ændre indstillingerne i Mønsterindstillinger panel, indtil mønsteret opfylder dine krav. Husk at klikke 'Færdig' for at gemme dine opdaterede mønsterfarveprøve.

Denne iterative proces med at anvende, vurdere og redigere mønsteret giver dig fuld kontrol over dit design og sikrer, at det endelige resultat er præcis, som du forestiller dig det.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Hvordan opdeler jeg en form ved hjælp af en linje?

Du opdeler en form ved først at tegne en sti (en linje) med Penneværktøjet over den form, du ønsker at opdele. Sørg for, at stien krydser formen, hvor du vil have opdelingen. Vælg derefter både stien og formen, og anvend kommandoen Objekt > Sti > Opdel Objekter Nedenfor. Dette bruger stien som en 'kniv' til at skære formen i separate dele.

Hvad er Mønsterredigeringstilstand?

Mønsterredigeringstilstand er en speciel arbejdsflade, der aktiveres, når du opretter eller redigerer et mønster. I denne tilstand ser du en forhåndsvisning af det gentagende mønster, og panelet Mønsterindstillinger åbnes, så du kan justere mønsterets parametre. En grå bjælke øverst giver muligheder for at gemme eller annullere ændringer.

Hvor gemmes mønsteret, når det er oprettet?

Når du opretter et mønster, gemmes det automatisk som en mønsterfarveprøve i Farveprøvepanel. Dette panel er din centrale placering for at finde og anvende alle dine gemte farver, forløb og mønstre.

Hvilke indstillinger kan jeg justere i Mønsterindstillinger panel?

I Mønsterindstillinger panel kan du justere flere nøgleparametre, herunder mønsterets navn, hvordan mønsterfliserne gentages (Flisetype), størrelsen på mønsterflisen (enten automatisk baseret på grafikken eller manuelt), og hvordan elementer overlapper ved flisernes kanter.

Hvordan anvender jeg mønsteret på min grafik?

For at anvende mønsteret skal du vælge det grafiske objekt, du vil udfylde eller give en mønstret streg. Åbn Egenskabspanel, klik på Fyldfarven eller Stregfarven, vælg muligheden for Farveprøver, og klik derefter på den mønsterfarveprøve, du har oprettet, i listen.

Hvordan redigerer jeg et mønster efter, at jeg har gemt det?

For at redigere et eksisterende mønster skal du igen gå ind i Mønsterredigeringstilstand. Dette gøres typisk ved at finde mønsterets farveprøve i Farveprøvepanel og vælge en redigeringsmulighed derfra. Når du er i redigeringstilstand, kan du ændre grafikken eller indstillingerne og klikke 'Færdig' for at gemme opdateringerne.

At mestre kunsten at skabe og anvende geometriske mønstre åbner op for utallige kreative muligheder inden for grafisk design. Ved at forstå de grundlæggende trin – fra at forme ikonet med Penneværktøjet og Direkte Markeringsværktøj, opdele former med Opdel Objekter Nedenfor, til at definere gentagelsen i Mønsterredigeringstilstand og administrere dem i Farveprøvepanel – kan du skabe komplekse og visuelt tiltalende mønstre, der kan berige dine designs. Fortsæt med at eksperimentere med forskellige former, farver og mønsterindstillinger for at udvikle din egen unikke stil.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Dine Egne Geometriske Designs, kan du besøge kategorien Design.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information