How do I make my child an Avid reader?

Sådan vækker du læseglæden i dit barn

En velkendt scene: Du sætter dig med en elsket billedbog og dit lille barn, klar til et magisk læseøjeblik. Måske en ny, smuk udgave af 'Den sultne larve'. Dette skulle være specielt. Dette skulle være følelsesladet. Dette skulle være #velsignet. Men virkeligheden? En grædende baby. Så du prøver igen. Og igen. Og igen. Hver gang græd babyen, inden larven havde spist sig igennem fire jordbær. Tal om en modvillig læser. Det var min egen start på rejsen mod at opdrage bogorme.

Spol ti år frem, og jeg har nu to børn, der med glæde læser for fornøjelsens skyld, og som hånligt bemærker, at filmene slet ikke er lige så gode som bøgerne. Hvordan nåede vi hertil? I årene imellem har jeg selv skrevet børnebøger og er stødt på nogle yderst brugbare tips til at få børn til at læse – også selv om sommeren, hvor skolen er slut. Her er et par af dem, som jeg selv har haft stor succes med.

How do you make your child read?
10 TOP TIPS FOR PARENTS TO SUPPORT CHILDREN TO READ1Encourage your child to read.2Read aloud regularly.3Encourage reading choice.4Read together.5Create a comfortable environment.6Make use of your local library.7Talk about books.8Bring reading to life.
Indholds

Billedbøger er for alle, uanset alder

Forlag elsker at sætte aldersmærkater på billedbøger, typisk 3-7 eller 4-8 år. Men sandheden er, at de burde mærkes med E for Enhver. Ja, din baby ripper måske siderne ud af en billedbog. Giv babyen et legetøj eller en mere robust papbog, mens du læser højt. I den anden ende af aldersskalaen så jeg engang en mor fortælle sit barn, at hun skulle give en stak billedbøger væk, fordi hun var blevet en 'stor pige'. Barnet græd, og jeg var lige ved det samme. Der findes ikke noget, der hedder 'for gammel' til billedbøger. Vær ikke så hurtig til at pakke dem væk, når det er tid til 'rigtig' læsning.

Min 11-årige læser stadig billedbøger for sjov eller som en nem indgang til faglitteratur. Og en af de store glæder i mit liv har været at genopdage skønheden ved billedbøger som voksen. Her er en hemmelighed: Ordforrådet i billedbøger er ofte mere avanceret end i tidlige kapitelbøger. Børn, der er ved at lære at læse, bør have adgang til begge dele. De giver en rig sproglig oplevelse, der stimulerer fantasi og forståelse på tværs af alle aldersgrupper. Billedbøger er ikke kun for de mindste; de er en kilde til læseglæde og sproglig udvikling for hele familien.

Der findes ikke 'rigtig' læsning – alt tæller

Jeg har interviewet læseeksperter gennem årene, og de er enstemmige: Børn skal læse det, der vækker deres interesse. Det kan være tegneserier, grafiske noveller, sportsmagasiner, faglitteratur om en specifik type sten eller en kogebog. Lad mig gentage en vigtig del af det: Børn skal læse grafiske noveller og tegneserier. Mange forældre tror, at bøger som 'Dog Man' eller 'Wimpy Kid' tager tid fra den 'rigtige' læsning af kapitelbøger. Tænk i stedet på det sådan her: Grafiske noveller tilføjer illustrationer, der holder børnene engagerede, og giver kontekstuelle ledetråde, der hjælper dem med at forstå ordene. Det er en form for 'stilladsering', som læseeksperter taler om, men for mig er det bare sund fornuft at lade børn læse det, de vil. Husk, hvordan du selv læste på cornflakes-pakken? Dette er bare bedre og meget mere omfattende. Al læsning er værdifuld læsning, uanset formatet. Det vigtigste er at etablere en vane og en glæde ved at læse.

Ved at acceptere og opmuntre til læsning af forskellige materialer viser du dit barn, at læsning er relevant og sjovt i mange sammenhænge. Et barn, der læser om sin yndlingssportsstjerne i et magasin, opbygger læsefærdigheder på samme måde som et barn, der læser en roman. Det handler om at finde ind til barnets passioner og bruge læsning som en måde at udforske dem på. Grafiske noveller er for eksempel fremragende til at udvikle både ordforråd og evnen til at følge en narrativ struktur, samtidig med at de træner visuel forståelse. De er en bro for mange børn på vej mod længere, mere teksttunge bøger.

Læg en bog frem – gør den synlig og tilgængelig

Endnu et effektivt tip fra læseeksperter er at omgive et barn med bøger. Der er forskning, der bakker dette op. Studier har vist, at simpelthen at have flere bøger i hjemmet er korreleret med bedre akademiske resultater. Da jeg skrev min bog 'How to Be a Rock Star', tog jeg tasker fyldt med billedbøger med hjem fra biblioteket. For mine børn var jeg nærmest Julemanden. De rev taskerne op og krævede, at jeg læste. Jeg lærte utroligt meget ved at observere, hvad der fik dem til at grine, hvad der rørte dem, hvad der fik dem til at klappe begejstret ved slutningen af en bog. Denne umiddelbare glæde ved nye bøger var smittende.

Nu, hvis jeg vil have mine børn til at læse en bestemt bog, bruger jeg et simpelt trick: Jeg lægger den et sted, hvor de 'tilfældigvis' finder den. Bare at placere den i deres synsfelt – på sofabordet, på køkkenbordet, ved siden af sengen – fører ofte til, at de samler den op og dykker ned i den af egen fri vilje. Det signalerer, at bogen er interessant og tilgængelig, uden at det føles som en tvang. En synlig bog er en invitation, ikke en ordre. Gør bøger til en naturlig og integreret del af hjemmets indretning og atmosfære. Jo mere tilgængelige bøgerne er, jo mere sandsynligt er det, at de bliver samlet op.

Bliv ved med at læse højt – selv for større børn

Som forælder, der har oplevet udmattelsen (især under en pandemi), forstår jeg fuldt ud appellen ved at sende børnene hen for at læse stille for sig selv, så snart de er i stand til det. Og vi opmuntrer bestemt til selvstændig læsning i vores hjem. Men samtidig aktiverer det at læse en bog højt for børn en anden form for tænkning og forbindelse. Det er en intim stund, der bygger bånd og skaber fælles oplevelser omkring historien. Hvis du har travlt, kan du aldrig gå galt i byen med en billedbog; de er hurtige at læse, men rige på indhold. Og det skærer ned på diskussionen om 'bare ét kapitel mere!' ved sengetid, hvis man vælger noget kort og intenst.

What age do children stop reading picture books?
Contrary to popular belief, I believe that picture books can be enjoyed by children that are a lot older than 8, and even by adults (haven't you yourself enjoyed plenty along the way whilst reading with the kids?). 1. Just because a picture book has lots of pictures that doesn't make it simple.

Desuden giver højtlæsning dig en fantastisk chance for at få dine børn til at grine, græde eller tænke dybt. Du kan bruge stemmer, dramatisere scener og bringe karaktererne til live på en måde, som den selvstændige læser endnu ikke mestrer. Det er en mulighed for at modellere god læsning og vise, hvor meget glæde og indsigt man kan hente fra bøger. Fortsæt med højtlæsning, selv når dine børn kan læse flydende selv. Det er en værdifuld familietradition, der beriger både barnets sproglige udvikling og jeres forhold. Det udsætter dem for et bredere ordforråd og mere komplekse sætningskonstruktioner, end de måske selv ville vælge.

Undgå tidsindstilling og belønninger – læsning er sin egen belønning

Velmenende lærere og læseprogrammer i lokalsamfundet opmuntrer ofte børn til at læse i et bestemt tidsrum hver dag eller for at nå et bestemt antal bøger for at vinde en præmie (som en personlig pizza). Det lyder fantastisk i teorien, og intentionen er god, men det kan utilsigtet kommunikere til børnene, at læsning er en pligt eller en kedelig opgave, de kun skal udføre i et begrænset tidsrum, eller hvis der er en ekstern belønning for enden. Dette kan underminere den indre motivation og glæden ved selve læseoplevelsen.

Læseekspert Pernille Ripp har et berømt brev, hun sender til lærere, der giver hendes børn læselogbøger for. I brevet forklarer hun, blidt men bestemt, at hendes familie ønsker, at læsning skal være sin egen belønning. De læser, fordi de elsker det, ikke for at opfylde et krav eller vinde en præmie. Dette er en utrolig vigtig lektie for alle, der ønsker at opdrage en glad og motiveret læser. Fokuser på glæden ved historien, nysgerrigheden efter at lære noget nyt, eller fornøjelsen ved at forsvinde ind i en anden verden. Lad læsningen være dens egen belønning, drevet af barnets egen interesse og nysgerrighed, ikke af eksterne incitamenter eller tidsfrister. Skab et miljø, hvor læsning føles som en gave, ikke en opgave.

Opmuntre til valg, skab komfort og gør læsningen social

For at vække og fastholde læseglæden er det afgørende, at børn føler, de har en vis kontrol over, hvad de læser. Giv dem masser af muligheder for at vælge forskellige ting i deres egen tid. Som nævnt behøver det ikke kun være traditionelle romaner. Er dit barn fascineret af dyr? Find bøger, magasiner eller online artikler om dyr. Elsker de at tegne? Prøv grafiske noveller eller bøger om tegneteknikker. Jo mere læsestoffet matcher barnets interesser, jo mere engageret vil de være. Prøv at lægge interessant læsestof forskellige, uventede steder i hjemmet – måske et magasin i stuen, en billedbog på køkkenbordet, en tegneserie på puden i læsehjørnet – og se, hvad der sker. Disse små invitationer kan føre til spontan læsning.

Skab også et roligt, behageligt og indbydende miljø for læsning. En hyggelig læsekrog med bløde puder, et tæppe og godt lys kan gøre en stor forskel. Gør det til et sted, hvor man har lyst til at slappe af med en bog. Overvej at gøre læsning til en fælles familieaktivitet. Sæt tid af, hvor alle i familien læser – enten hver for sig eller sammen. At se voksne læse er en af de mest effektive måder at vise børn, at læsning er en værdsat og behagelig aktivitet. Disse essentielle elementer – valgfrihed, komfort og en social dimension – skaber en positiv association med læsning.

Tal om bøgerne og gør læsningen levende

Læsning behøver ikke at være en passiv aktivitet. At tale om det, I læser, er en fantastisk måde at uddybe forståelsen, styrke forbindelsen og gøre oplevelsen endnu rigere. Start en samtale allerede ved bogens forside – hvad tror I, bogen handler om? Hvem er personerne? Mens I læser, eller når I er færdige, så tal om historien. Hvad skete der, der overraskede jer? Hvad lærte I? Hvordan fik bogen jer til at føle? Minder den jer om noget, I selv har oplevet? Disse diskussioner hjælper børn med at bearbejde indholdet og se relevansen af det, de læser.

Tag det et skridt videre og gør læsningen aktiv og interaktiv. Hvis I læser en bog med opskrifter, så prøv at lave en af retterne sammen. Hvis bogen handler om et bestemt land eller en historisk periode, så lav research online eller på biblioteket for at lære mere. Leg, at I er karaktererne fra bogen, eller lav en tegning inspireret af historien. I kan også lave skattejagter baseret på elementer fra bogen eller skabe jeres helt egen bog ved at tage fotos fra jeres dag og skrive billedtekster til. At engagere sig i læsningen på måder, der passer til barnets personlighed og interesser, er nøglen til at holde dem motiverede. Aktiv dialog og leg med indholdet fordyber læseoplevelsen og gør den uforglemmelig.

Udnyt biblioteket – en gratis skatkiste

Glem ikke den fantastiske ressource, som jeres lokale bibliotek udgør. Biblioteker er ikke bare steder med bøger; de er centre for læring og fællesskab, der tilbyder et utal af muligheder for at vække læseglæden. Besøg biblioteket regelmæssigt og lad børnene udforske hylderne. Den blotte mulighed for at vælge frit fra et så stort udvalg kan være utrolig motiverende. Biblioteket er også et godt sted at finde inspiration til nye genrer og forfattere, som I måske ikke ville støde på ellers.

How do I make my child an Avid reader?
5 WAYS TO RAISE AN AVID READER1Picture Books Are for Everyone. Publishers like to label picture books with ages, usually 3-7 or 4-8. ...2There's no such thing as 'real' reading. ...3Leave a book out. ...4Keep reading aloud. ...5Don't set a timer.

Mange biblioteker tilbyder også arrangementer for børn, som højtlæsningstimer, bogklubber eller kreative workshops relateret til bøger. Udover fysiske bøger har de fleste biblioteker også et stort udvalg af digitale materialer, herunder lydbøger og e-bøger, som nemt kan lånes hjemmefra via apps. Dette er en gratis og nem måde at sikre en konstant strøm af nyt og spændende læsestof på, som kan tilpasses barnets præferencer. Biblioteket er en gratis skatkiste fyldt med muligheder for at fremme læseglæden.

Forskellige former for læsning

Type af læsestof Beskrivelse Fordele for børn
Billedbøger Korte tekster med mange illustrationer, ofte med komplekst ordforråd Tilgængelig for alle aldre, stimulerer fantasi og sprog, god til højtlæsning og samtale
Grafiske noveller/Tegneserier Historier fortalt gennem billedpaneler og tekstbobler, blanding af visuel og tekstuel information Visuel støtte til forståelse, fanger uinteresserede læsere, introducerer komplekse emner på en let måde, udvikler sekventiel forståelse
Kapitelbøger Længere tekster, ofte uden billeder eller med få illustrationer Udvikler evnen til at fastholde fokus over længere tid, træner den indre billeddannelse, fordyber sig i karakterer og plot
Faglitteratur/Magasiner Information om specifikke emner (dyr, rummet, sport, historie, etc.), ofte med fotos og fakta Følger barnets specifikke interesser, udvider viden, viser at læsning er relevant for verden omkring os, udvikler evnen til at finde og bearbejde information
Opskrifter/Manualer Trin-for-trin instruktioner til at lave noget eller bruge noget Praktisk anvendelse af læsning, udvikler problemløsningsevner, giver en følelse af succes ved at skabe noget

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvornår er et barn for gammelt til billedbøger?

Der er ingen fast øvre aldersgrænse for at nyde billedbøger. Mange ældre børn og endda voksne værdsætter billedbøgernes kunstneriske kvalitet, dybe temaer og avancerede sprogbrug. De kan bruges til afslapning, som inspiration eller som en hurtig måde at dykke ned i et nyt emne på. Det vigtigste er, at barnet selv har lyst til at læse dem.

Skal mit barn kun læse 'rigtige' bøger som kapitelbøger for at blive en god læser?

Absolut ikke. Konceptet 'rigtig' læsning er misvisende. Alle former for læsestof – tegneserier, grafiske noveller, magasiner, faglitteratur, instruktioner, hjemmesider (under opsyn) – bidrager til at udvikle læsefærdigheder, ordforråd og forståelse. Det vigtigste er at opbygge en positiv relation til læsning og gøre det til en naturlig del af hverdagen. Opmuntre barnet til at læse det, der interesserer det mest.

Er det et problem, hvis mit barn kun vil læse tegneserier eller grafiske noveller?

Overhovedet ikke. Grafiske noveller og tegneserier er en fantastisk bro til læsning, især for børn der ellers er modvillige. De kombinerer tekst og billeder på en måde, der støtter forståelsen og holder læseren engageret. De udvikler ordforråd, narrativ forståelse og evnen til at følge en sekvens. De er en fuldt ud gyldig og værdifuld form for læsning.

Hvorfor skal jeg fortsætte med at læse højt for mit barn, når det selv kan læse flydende?

Højtlæsning for ældre børn har mange fordele. Det styrker båndet mellem forælder og barn og gør læsning til en hyggelig, fælles aktivitet. Det udsætter barnet for et bredere og mere komplekst ordforråd og sætningsstrukturer, end barnet måske selv ville vælge at læse. Det giver mulighed for at diskutere svære temaer og dybere forståelse af historien. Det viser også, at læsning er en livslang kilde til glæde og læring.

Hvordan kan jeg gøre læsning til en hyggelig og frivillig aktivitet i stedet for en pligt?

Fokuser på at skabe et positivt og indbydende miljø omkring læsning. Skab komfortable læsehjørner, lad bøger ligge fremme som en invitation, og lad barnet vælge, hvad det vil læse. Undgå at bruge tidsindstillinger eller belønninger, der kan få læsning til at føles som en sur pligt. Læs selv, så barnet ser, at du værdsætter læsning. Tal positivt og nysgerrigt om bøger og historier, og gør læsningen levende gennem leg og aktiviteter. Målet er, at barnet forbinder læsning med hygge, glæde og nysgerrighed.

At vække læseglæden hos børn handler mindre om strenge regler og mere om at skabe et miljø fyldt med nysgerrighed, valgfrihed og fælles oplevelser. Ved at omfavne alle former for læsning, læse højt, og gøre bøger til en naturlig del af hverdagen, kan du hjælpe dit barn med at opdage den vidunderlige verden, der gemmer sig i bøgerne. Fra den grædende baby med 'Den sultne larve' til den passionerede bogorm – rejsen er det hele værd. Læsning er en gave for livet, og du har magten til at give den videre ved at vise vejen og dele glæden.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Sådan vækker du læseglæden i dit barn, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information