How to do glitch effect in Photoshop?

Skab Glitch-Effekt i Photoshop

At vide, hvordan man skaber en simpel glitch-effekt i Photoshop, kan fuldstændig transformere udseendet og følelsen af et billede. Det giver dig mulighed for at tilføje et teknologisk eller futuristisk look med minimal indsats. Du kan anvende glitch-effekten på stort set ethvert billede, du arbejder med; du skal bare vide hvordan. Effekten emulerer de visuelle fejl, der kan opstå i digitale signaler, og giver et billede et forvrænget, næsten brudt udseende, der fanger øjet og skaber en følelse af digital forfald eller modernitet. Det er en populær teknik inden for digital kunst, grafisk design og endda modefotografi.

Der er tre hovedtrin til at skabe en glitch-effekt i Photoshop, som vi vil udforske i denne guide. Disse er at opdele og flytte små dele af billedet til side, tilføje en rød/blå farveforskydning og overlejre scanningslinjer. Det er præcis, hvad vi vil gøre her, ved hjælp af simple Photoshop-værktøjer og et gratis stockbillede som udgangspunkt. Processen er ikke kompliceret, men kræver præcision og forståelse for, hvordan lag og farvekanaler fungerer i Photoshop.

What should I do first in Photoshop?
Tip 1 To Learning Photoshop Your first step is to import an image. You can either do this from inside Photoshop, File>Open, or begin within your RAW editor (Lightroom, Capture One etc.) and then export the image to Photoshop.
Indholds

Trin 1 – Billedforberedelse

Først og fremmest skal vi sætte vores dokument op korrekt. Start med at åbne et nyt dokument i Photoshop. For at opnå et standardformat, der passer til mange onlineformål, anbefales en lærredstørrelse på 1920 pixels i bredden og 1080 pixels i højden. Sørg for, at farvetilstanden er sat til RGB, da dette er standarden for billeder beregnet til skærmvisning, og det er essentielt for den farveforskydning, vi skal lave senere. Opløsningen kan typisk være 72 pixels/tomme for web, men en højere opløsning som 300 pixels/tomme kan være relevant, hvis billedet senere skal printes i høj kvalitet.

Når dit dokument er klar, skal du trække dit valgte billede ind på lærredet. Billedet vil sandsynligvis blive placeret på et nyt lag. Placer billedet, så det passer til lærredet, eventuelt ved at skalere det med Transformeringsværktøjet (Ctrl/Cmd + T). Vælg et billede, der passer til den stemning, du ønsker at skabe. Et billede med teknologiske elementer eller skarpe linjer kan fungere særligt godt med en glitch-effekt, men effekten kan også skabe interessante kontraster på blødere eller mere organiske motiver.

Trin 2 – Opdeling af billedet

Det første og vigtigste skridt, før vi begynder at ændre billedet, er at duplikere det originale lag. Dette er afgørende, da vi får brug for det originale billede intakt senere i processen, især når vi laver farveforskydningen. Klik på dit billedlag i Lag-panelet (Layers panel). Højreklik på laget og vælg 'Dupliker lag' (Duplicate Layer), eller brug genvejen Ctrl + J (Cmd + J på Mac). Du vil nu have to identiske lag med dit billede. Navngiv eventuelt det øverste lag 'Glitch Lag' for nemheds skyld.

Nu skal vi begynde at redigere det øverste lag. Vælg 'Rektangulært markeringsværktøj' (Rectangular Marquee tool) fra værktøjspanelet. Med dette værktøj skal du lave en række tilfældige, små rektangulære markeringer i dit billede. Forestil dig, at du skærer små 'skiver' ud af billedet. For at lave flere uafhængige markeringer uden at miste de tidligere, skal du holde Shift-tasten nede, mens du tegner hver ny markering. Variér størrelsen på rektanglerne – lav nogle store, nogle små og nogle midt imellem. Målet er at skabe et look, der ser fuldstændig tilfældigt og kaotisk ud, ligesom en ægte digital fejl. Antallet af rektangler afhænger af billedets størrelse og den ønskede effekt, men 20-40 markeringer er et godt udgangspunkt.

Når du er tilfreds med dine rektangulære markeringer, skal du sikre, at du stadig har det øverste lag valgt. Tryk derefter på Ctrl + T (Cmd + T på Mac) for at aktivere 'Fri transformering' (Free Transform). Nu kommer den sjove del: flyt dine markerede områder en smule til højre og/eller op eller ned. Du kan bruge piletasterne for præcis flytning. En forskydning på få pixels (f.eks. 5-15 pixels til højre og 1-3 pixels op eller ned) er ofte tilstrækkelig til at skabe en mærkbar effekt uden at ødelægge billedet helt. Tryk Enter, når du er færdig med at transformere. Hvis dit originale lag stadig er synligt nedenunder, bemærker du måske ikke den store forskel med det samme. Hvis du skjuler det originale lag (klik på øje-ikonet ved siden af laget i Lag-panelet), kan du bedre se dine redigeringer – de forskudte 'skiver'. Dette trin skaber den grundlæggende visuelle forvrængning, der definerer glitch-effekten.

Trin 3 – Tilføjelse af Rød/Blå Effekt

Dette trin er sandsynligvis det mest karakteristiske, når man skaber en glitch-effekt i Photoshop, da det efterligner kromatisk aberration eller fejl i farvekanalerne. Vi skal tilføje en markant rød/blå (eller cyan/rød) farveforskydning. For at gøre dette, skal du sikre, at begge dine lag er synlige: det originale lag nederst og 'Glitch Lag' øverst. Vælg dit øverste lag ('Glitch Lag'), hvor du har lavet opdelingerne og forskydningerne.

Dobbeltklik på dette lag i Lag-panelet. Dette åbner vinduet 'Lagstil' (Layer Style). I hovedfanen 'Blandingsindstillinger' (Blending Options) skal du kigge ned under sektionen 'Avanceret blanding' (Advanced Blending). Her finder du tre afkrydsningsfelter mærket R, G og B, som står for de røde, grønne og blå farvekanaler. For at skabe den klassiske rød/blå glitch-effekt, skal du fjerne fluebenet ved kanalen 'R'. Dette fortæller Photoshop, at dette lag ikke skal vise informationen fra den røde farvekanal.

Klik OK for at lukke vinduet Lagstil. Nu skal du vælge 'Flytteværktøjet' (Move tool) fra værktøjspanelet (genvej V). Med dit redigerede lag valgt, skal du nu flytte det en smule til højre eller venstre. En lille forskydning på få pixels (f.eks. 5-10 pixels) er som regel nok. Du kan også flytte det en smule op eller ned. Hvad der sker nu, er, at fordi det øverste lag mangler den røde farveinformation, og det er forskudt i forhold til det originale lag nedenunder, vil du se den røde information fra det originale lag 'skinne igennem' langs kanterne af de forskudte områder på det øverste lag. De områder på det øverste lag, der *ikke* mangler den røde kanal (fordi de ikke blev forskudt i Trin 2), vil vise en farve, der er et miks af grøn og blå (cyan). Dette skaber den karakteristiske, digitale farveadskillelse. Eksperimenter med retningen og afstanden af flytningen for at opnå den ønskede intensitet af farveforskydningen. Du kan altid gå tilbage til Lagstil og fjerne fluebenet ved G eller B i stedet for R for at se forskellige farveeffekter (f.eks. magenta/grøn eller gul/blå).

Trin 4 – Tilføjelse af Scanningslinjer

Denne del er ofte den nemmeste og hjælper virkelig med at binde hele looket sammen. Den tilføjer et strejf af retro eller analogt tv-signal til glitch-effekten. For at tilføje scanningslinjer er den nemmeste måde igen at bruge Lagstil-vinduet.

Dobbeltklik på det øverste lag (det med glitch-effekten) for at åbne Lagstil-panelet igen. Gå derefter ned til fanen 'Mønsteroverlejring' (Pattern Overlay). Afkryds feltet ved siden af 'Mønsteroverlejring' for at aktivere effekten. I mønstervælgeren skal du finde et mønster, der består af vandrette linjer. Dette er et af standardmønstrene, der følger med Photoshop. Hvis du ikke kan se det, skal du muligvis indlæse standardmønstrene via tandhjulsikonet i mønstervælgeren.

Når du har valgt det vandrette linjemønster, skal du justere 'Skala' (Scale). En skala tæt på 150% fungerer ofte godt for at skabe synlige, men ikke overvældende, linjer, men dette afhænger meget af dit billedes opløsning. Leg med skalaen, indtil linjerne har den ønskede tykkelse og afstand.

Efter at have valgt mønsteret og justeret skalaen, kan vi lege med 'Blandingstilstand' (Blend Mode) i samme område af Lagstil-panelet. Blandingstilstanden bestemmer, hvordan mønsteret interagerer med laget nedenunder. 'Multiplicer' (Multiply) er et godt valg, da det gør scanningslinjerne mere subtile og lader billedet nedenunder skinne igennem. Andre muligheder som 'Overlejring' (Overlay) eller 'Blødt lys' (Soft Light) kan give et andet udseende, hvor linjerne enten lysner eller mørkner billedet på en mere integreret måde. Prøv forskellige tilstande for at se, hvilken der passer bedst til din specifikke effekt.

Klik OK, når du er tilfreds med scanningslinjerne. Billedet er nu næsten færdigt. Du kan altid gå tilbage til Lagstil for at finjustere skalaen eller blandingstilstanden for mønsteret, hvis det er nødvendigt. Scanningslinjerne tilføjer et yderligere lag af digital forvrængning og hjælper med at sætte scenen for den glitch-effekt, du har skabt.

Trin 5 – Afsluttende Justeringer

Det sidste, du måske ønsker at gøre, er at foretage nogle afsluttende justeringer for at perfektionere udseendet. Efter at have flyttet det øverste lag i Trin 3 for at skabe farveforskydningen, kan du bemærke et 'akavet' område langs kanten af billedet (typisk i den retning, du flyttede laget), hvor der ikke er noget billede, men blot baggrunden fra lærredet. For at fjerne dette kan du enten beskære hele lærredet en smule eller forstørre dine lag en smule.

En effektiv måde at løse dette på er at markere begge dine billedlag (klik på det ene, hold Shift nede og klik på det andet). Tryk derefter Ctrl + T (Cmd + T på Mac) for at aktivere Fri Transformering for begge lag samtidigt. Nu kan du trække et af hjørnerne af transformeringsrammen en smule udad, mens du holder Shift nede for at bevare proportionerne (eller lade være med Shift for at strække). Træk, indtil det tomme område langs kanten er væk. Tryk Enter for at bekræfte transformeringen. Dette sikrer, at dit billede fylder hele lærredet uden tomme kanter forårsaget af forskydningen.

Du kan også overveje at justere den overordnede farvebalance eller kontrast for at forstærke effekten. Et 'Justering lag' (Adjustment Layer) for 'Niveauer' (Levels) eller 'Krombalance' (Color Balance) kan hjælpe med at give billedet det sidste pift og sikre, at farverne popper eller har den ønskede stemning.

How to do special effects in Photoshop?
IF YOU WISH TO APPLY AN ARTISTIC EFFECT TO YOUR PHOTO, DO THE FOLLOWING:1Select Open to add a photo of your choice in either Quick mode or Advanced mode.2Select Effects and Artistic in the right panel to choose from various artistic effects.3Select any Artistic effect of your choice to apply it to your photo.

Valgfrie Redigeringer og Variationer

Hvis du ønsker at foretage yderligere justeringer eller eksperimentere med forskellige udtryk for din glitch-effekt, er der flere muligheder. En populær variation er at ændre farvepaletten for effekten.

Hvis du vil have et mere monokromatisk look eller bruge en anden farvepalet end rød/cyan, kan du klikke på dit øverste lag ('Glitch Lag') og derefter gå til menuen Billede > Justeringer > Farvetone/Mætning (Image > Adjustments > Hue/Saturation). Her kan du lege med skyderne for 'Farvetone' (Hue) og 'Mætning' (Saturation).

Justering af farvetonen vil ændre farverne i de områder, hvor farveforskydningen er synlig (de cyan-farvede områder, hvis du fjernede den røde kanal). Hvis du trækker i denne skyder, kan du ændre disse farver til grøn, blå, lilla, gul osv., hvilket giver helt forskellige farveeffekter. For eksempel kan en forskydning i farvetonen med -15 ændre cyan til en mere grønlig nuance.

At sænke værdien for mætning vil fjerne farve fra billedet, hvilket kan give et mere dæmpet eller næsten sort-hvidt look med kun farveforskydningen som en tydelig farveaccent. En reduktion i mætning med f.eks. 45 kan skabe et mere afdæmpet, men stadig markant, resultat.

Du kan også eksperimentere med at fjerne forskellige farvekanaler i Trin 3 (G eller B i stedet for R) eller endda fjerne to kanaler for at se, hvad der sker (f.eks. kun lade den blå kanal være aktiv). Hver kombination vil give et unikt farveudtryk.

En anden variation er at gentage Trin 2 (Opdeling af billedet) og Trin 3 (Tilføjelse af Rød/Blå Effekt) flere gange på duplikerede versioner af 'Glitch Lag' eller endda på nye duplikater af det originale lag. Ved at lave flere lag med forskellige forskydninger og farvekanal-deaktiveringer kan du opbygge en mere kompleks og intens glitch-effekt med flere lag af forvrængning.

Endelig kan du lege med opaciteten (gennemsigtigheden) og blandingstilstandene for de lag, du har oprettet. At ændre blandingstilstanden for 'Glitch Lag' kan have en dramatisk effekt på, hvordan forvrængningen interagerer med det originale billede. Prøv tilstande som 'Skærm' (Screen), 'Lysere farve' (Lighter Color) eller 'Mørkere farve' (Darker Color) for at se forskellige resultater.

Sammenligning af Blandingstilstande for Scanningslinjer

Blandingstilstand Effekt Anvendelse
Normal Overlejrer mønsteret uden interaktion Ikke typisk for scanningslinjer
Multiplicer (Multiply) Mørkner billedet baseret på mønsterets lysstyrke Subtile, mørke linjer
Skærm (Screen) Lysner billedet baseret på mønsterets lysstyrke Subtile, lyse linjer
Overlejring (Overlay) Forstærker kontraster; mørkner mørke områder, lysner lyse områder Mere integrerede linjer, påvirker farver
Blødt lys (Soft Light) Ligner Overlejring, men mere subtil Meget diskrete, integrerede linjer
Hårdt lys (Hard Light) Ligner Overlejring, men mere intens Markante, høj-kontrast linjer

At eksperimentere med disse valgmuligheder giver dig fuld kontrol over det endelige udseende af din glitch-effekt og lader dig tilpasse den til det specifikke billede og den stil, du ønsker at opnå.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Her er svar på nogle almindelige spørgsmål, der kan opstå, når man skaber en glitch-effekt i Photoshop:

Hvorfor virker rød/blå-effekten ikke på hele billedet?

Rød/blå-effekten (kromatisk aberration) opstår kun i de områder, hvor det øverste lag er forskudt i forhold til det nederste lag, og hvor der er en forskel i de aktive farvekanaler mellem lagene. De områder, du ikke markerede og flyttede i Trin 2, vil ikke vise denne effekt, da lagene ligger ovenpå hinanden præcist i disse områder.

Kan jeg bruge andre farver end rød og cyan til effekten?

Ja, absolut! Ved at fjerne fluebenet ved G eller B i stedet for R i Trin 3, vil du få forskellige farvekombinationer (f.eks. magenta/grøn eller gul/blå). Derudover kan du bruge Farvetone/Mætning justeringen (Trin 5, Valgfrie Redigeringer) til at ændre farverne på det forskudte lag yderligere og opnå et bredt spektrum af farveeffekter.

Hvordan gør jeg 'skiverne' fra Trin 2 mere tydelige?

Du kan gøre skiverne mere tydelige ved at øge afstanden, du flytter dem i Trin 2. En større forskydning vil skabe mere markante 'spring' i billedet. Du kan også eksperimentere med at ændre blandingstilstanden for 'Glitch Lag' eller reducere dets opacitet for at lade det originale lag skinne mere igennem.

Kan jeg anvende denne effekt på tekst?

Ja, du kan anvende denne teknik på tekst ved først at konvertere dit tekstlag til et rasteriseret lag (Rasterize Type) eller en Smart Object. Derefter kan du følge de samme trin som beskrevet for et billede. Du kan også duplikere tekstlaget flere gange og anvende forskellige forskydninger og farvekanal-ændringer på hvert lag for at skabe en lagdelt glitch-teksteffekt.

Hvad hvis standardmønstrene for scanningslinjer ikke er der?

Hvis du ikke kan finde de vandrette linjemønstre i mønstervælgeren i Lagstil, skal du klikke på det lille tandhjulsikon i mønsterpanelet og vælge 'Mønstre' (Patterns) eller 'Standardmønstre' (Default Patterns) for at indlæse Photoshops indbyggede mønstre. Du kan også selv oprette et simpelt mønster bestående af vandrette linjer.

Hvordan kan jeg gøre effekten mere eller mindre intens?

Intensiteten af glitch-effekten kan justeres på flere måder:

  • Trin 2: Størrelsen og antallet af markeringer samt forskydningsafstanden påvirker, hvor meget af billedet der forvrænges.
  • Trin 3: Flytteafstanden for 'Glitch Lag' bestemmer bredden af farveforskydningen.
  • Trin 4: Skalaen og blandingstilstanden for scanningslinjerne justerer deres synlighed.
  • Lagopacitet: Reducer opaciteten af 'Glitch Lag' for at gøre effekten mere subtil.
  • Gentagelse: Dupliker lag og gentag trin for at opbygge flere lag af forvrængning.

Forhåbentlig var denne tutorial let at følge og gav dig en hurtig måde at begynde at lave en glitch-effekt i Photoshop. Eksperimenter med forskellig billedmateriale ved hjælp af denne glitch-effekt og se, hvad du kan skabe. Mulighederne for variation er mange, og ved at lege med de forskellige parametre kan du skabe alt fra subtile forvrængninger til komplette digitale nedbrud.

Resumé af en Simpel Glitch-Effekt i Photoshop

At mestre en grundlæggende glitch-effekt er en værdifuld færdighed for enhver, der arbejder med digital billedredigering. Processen involverer primært manipulation af lag og farvekanaler for at emulere de fejl, der opstår i digitale signaler. Vi startede med billedforberedelse ved at opsætte et passende dokument og duplikere billedlaget for at bevare originalen. Dernæst skabte vi den grundlæggende forvrængning ved at opdele det øverste lag i rektangulære sektioner og flytte dem en smule. Det mest visuelt slående trin var tilføjelsen af farveforskydningen ved at deaktivere en farvekanal (typisk rød) i lagets blandingstilstande og derefter flytte laget let for at afsløre de underliggende farvekanaler fra originalen. Til sidst tilføjede vi scanningslinjer via mønsteroverlejring i lagstilen for at give effekten et yderligere lag af digital forvrængning. Afsluttende justeringer som beskæring eller skalering sikrede et rent resultat. Ved at forstå disse grundlæggende trin og de valgfrie redigeringer, som justering af farvetone/mætning eller eksperimentering med blandingstilstande, kan du tilpasse effekten til utallige kreative formål. Denne teknik er ikke kun et kraftfuldt værktøj til at skabe moderne, teknologiske billeder, men også en sjov måde at udforske Photoshops potentiale for kreativ manipulation.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Glitch-Effekt i Photoshop, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information