What is cross processing in Photoshop?

Skab Cross-Processing Look i Photoshop

Cross-processing er en populær og kreativ teknik, der stammer fra den analoge verden af filmfotografi. Det indebærer at fremkalde en type film i kemikalier, der er beregnet til en anden type film. Resultatet er ofte uventede og dramatiske farveskift, øget kontrast og et unikt, kunstnerisk udtryk, der er svært at opnå på traditionel vis. Mens den sande charme ved analog cross-processing ligger i dens uforudsigelighed, er det muligt at simulere dette look digitalt ved hjælp af billedredigeringssoftware som Adobe Photoshop. Dette giver fotografer mulighed for at eksperimentere med effekten med større kontrol og præcision.

Indholds

Hvad Er Cross-Processing?

Grundlæggende er cross-processing et bevidst "fejltrin" i filmfremkaldelsesprocessen. Den mest almindelige form involverer at tage farve-diasfilm (som normalt fremkaldes med E-6 kemikalier) og fremkalde den som farve-negativfilm (med C-41 kemikalier). Omvendt kan man også fremkalde farve-negativfilm (C-41) i dias-kemikalier (E-6), hvilket dog er mindre almindeligt og giver et anderledes resultat.

What is the purpose of using cross processing?
Cross Processing is intentionally processing film in the wrong chemicals, creating interesting and unpredictable color shifts and increased contrast. For example, cross processing would be shooting a roll of color slide film or E6 and developing it as if it were color negative film or C41 (or visa versa).

Den kemiske proces er designet specifikt til den type film, den er skabt til. Når man bruger de 'forkerte' kemikalier, reagerer farvelagene i filmen på uventede måder. Dette fører til de karakteristiske farveskift – ofte med dominerende grønne, gule, røde eller blå toner i forskellige dele af billedet (skygger, mellemtoner, højlys) – samt ændringer i kontrasten.

Forskellige Typer og Resultater

Som nævnt er der to hovedtyper af cross-processing, baseret på hvilken filmtype der fremkaldes i hvilke kemikalier:

  • E-6 film i C-41 kemikalier: Dette er den mest populære og kendte form for cross-processing. Resultatet er typisk billeder med meget høj kontrast og stærke, ofte varme eller grønlige, farveskift. Højlysene kan blive meget lyse, og skyggerne dybe og mættede.
  • C-41 film i E-6 kemikalier: Denne metode giver et markant anderledes look. Billederne får ofte et mere dæmpet, pastelfarvet udtryk med mindre kontrast. Farverne kan virke udvaskede eller matte. For at øge kontrasten lidt ved denne metode, vælger nogle fotografer at 'pushe' filmen under fremkaldelsen (overeksponere den bevidst og bede laboratoriet kompensere under fremkaldelsen).

Valget af den specifikke filmtype (f.eks. Kodak Ektachrome, Fuji Velvia, Kodak Portra osv.) har også en enorm indflydelse på det endelige resultat. Hver film har sine egne farveegenskaber og følsomhed over for kemikalier, hvilket gør, at selv samme type cross-processing kan se meget forskellig ud afhængigt af filmen.

Digital Simulering i Photoshop

Mens den digitale verden mangler den fysiske fremkaldelsesproces, kan vi efterligne effekten af cross-processing ved at manipulere farverne og kontrasten i et billede. Den mest effektive og fleksible måde at gøre dette på i Photoshop er ved at bruge et Kurver justeringslag. Kurver giver os mulighed for at justere lysstyrke og farvetoner i et billede ved at ændre de enkelte RGB-kanaler (rød, grøn, blå) uafhængigt af hinanden.

Trin-for-Trin Guide med Kurver

Følg disse trin for at anvende et cross-processing look på dine digitale fotos i Photoshop:

  1. Åbn Dit Billede: Start med at åbne det billede i Photoshop, som du ønsker at redigere.
  2. Tilføj et Kurver Justeringslag: Gå til panelet 'Justeringer' (Window > Adjustments) og klik på ikonet for Kurver (det ligner en kurve). Alternativt kan du gå til Layer > New Adjustment Layer > Curves. Dette opretter et nyt justeringslag over dit billedlag, hvilket er en ikke-destruktiv måde at arbejde på.
  3. Arbejd med RGB-kanalerne: I Kurver-panelet ser du en dropdown-menu, der som standard er indstillet til 'RGB'. Dette lader dig justere alle farvekanaler samtidigt. For cross-processing skal vi arbejde med hver farvekanal individuelt. Vælg 'Rød' fra dropdown-menuen.
  4. Juster den Røde Kanal: Kurven for den røde kanal påvirker, hvor meget rødt der er i forskellige lysstyrkeområder af billedet. For at skabe et typisk cross-processing look med øget rødt i skygger og højlys og reduceret rødt i mellemtonerne, skal du skabe en S-formet kurve. Klik på kurven for at tilføje punkter. Træk det nederste punkt (sortpunktet, der repræsenterer skyggerne) lidt opad for at tilføje rødt i skyggerne. Træk det øverste punkt (hvidpunktet, der repræsenterer højlysene) lidt nedad for at reducere rødt i højlysene (eller opad for at tilføje, afhængigt af det ønskede look – en klassisk S-kurve øger kontrasten generelt). For et typisk look trækkes nederste punkt op og øverste punkt ned. Tilføj to punkter på midten af kurven og træk dem let, så kurven former en 'S'. Du vil se farverne i billedet ændre sig, efterhånden som du justerer kurven.
  5. Juster den Grønne Kanal: Vælg 'Grøn' fra dropdown-menuen. For at genskabe effekten af cross-processing, hvor grøn ofte dominerer, især i mellemtonerne eller skyggerne, kan du også skabe en S-formet kurve, men ofte med en stejlere hældning end den røde kanal. Træk det nederste punkt lidt op, det øverste punkt lidt ned (eller omvendt for at skifte effekten), og juster punkterne på midten for at skabe en S-form, der tilføjer eller fjerner grøn i forskellige områder.
  6. Juster den Blå Kanal: Vælg 'Blå' fra dropdown-menuen. Den blå kanal justeres typisk med en omvendt S-kurve for at skabe et cross-processing look. Dette betyder, at du trækker det nederste punkt (sortpunktet) nedad for at fjerne blåt i skyggerne (hvilket introducerer gult), og trækker det øverste punkt (hvidpunktet) opad for at fjerne blåt i højlysene (hvilket også introducerer gult eller cyant). Midtpunkterne justeres for at forme en omvendt S, der kan tilføje blåt i mellemtonerne eller fjerne det yderligere. En omvendt S-kurve på den blå kanal er ofte nøglen til de varme, gullige/grønlige toner i skyggerne og de køligere, blålige toner i højlysene, der ses i mange cross-processed billeder.
  7. Finjuster Kurverne: Gå tilbage til hver kanal ('Rød', 'Grøn', 'Blå') og juster punkterne, indtil du opnår det ønskede farveskift og kontrast. Små ændringer kan have stor effekt. Husk, at der ikke er én 'korrekt' cross-processing kurve; effekten er subjektiv og afhænger af det look, du prøver at opnå.
  8. Juster Opacitet og Blandingstilstand: Når du er tilfreds med kurvernes effekt, kan du justere 'Opacitet' (Opacity) for Kurver-justeringslaget i Lag-panelet (Layers). Dette reducerer effekten og lader noget af det originale billede skinne igennem. Du kan også eksperimentere med forskellige 'Blandingstilstande' (Blend Mode) i Lag-panelet for at se, hvordan justeringen interagerer med billedet på forskellige måder. 'Normal' er standard, men 'Overlay', 'Soft Light' eller 'Hard Light' kan give interessante resultater, især for at øge kontrasten yderligere.

Denne digitale metode giver dig fuld kontrol over hvert aspekt af effekten, hvilket er en stor fordel sammenlignet med den analoge proces' uforudsigelighed. Du kan gemme dine kurveindstillinger som en forudindstilling (preset) til fremtidig brug og anvende det samme look på flere billeder.

What is cross processing in Photoshop?
Cross-processing is a technique that involves developing film in a chemical solution intended for a different type of film. For example, you can process slide film in a solution for color negative film, or vice versa.14. feb. 2024

Hvidbalance Efter Justering

Selvom du har manipuleret farvekanalerne, kan det være nødvendigt at foretage en sidste hvidbalancejustering. Især hvis du ønsker at 'tone ned' et meget dominerende farveskift, kan du bruge Photoshops Hvidbalanceværktøj eller justeringslag som 'Color Balance' eller 'Hue/Saturation'.

I 'Color Balance' justeringslaget kan du finjustere mængden af Cyan/Rød, Magenta/Grøn og Gul/Blå i skygger, mellemtoner og højlys separat. Dette giver dig mulighed for at modvirke specifikke farvestik, f.eks. at fjerne for meget grønt ved at tilføje magenta, eller fjerne for meget blåt ved at tilføje gult.

Husk, at målet med digital cross-processing ofte er at skabe et stiliseret look, ikke nødvendigvis en 'korrekt' hvidbalance. Du kan vælge at bevare et tydeligt farvestik for at understrege effekten.

Ofte Stillede Spørgsmål om Cross-Processing

Er cross-processing kun for film?
Oprindeligt ja, men effekten kan simuleres digitalt ved hjælp af software som Photoshop.
Hvilken type look giver cross-processing?
Det giver typisk billeder med markante farveskift (ofte grønne, gule, røde eller blå toner), øget eller dæmpet kontrast og et unikt, kunstnerisk eller 'retro' udtryk.
Er resultatet altid det samme?
Ved analog film-baseret cross-processing er resultatet kendt for at være uforudsigeligt og variere afhængigt af filmtype, eksponering og det specifikke laboratoriums proces. Digital simulering giver derimod fuld kontrol og forudsigelighed.
Hvorfor bruge Kurver til digital cross-processing?
Kurver justeringslaget giver den mest præcise kontrol over, hvordan farverne i de enkelte RGB-kanaler påvirkes på tværs af billedets lysstyrkeområder (skygger, mellemtoner, højlys), hvilket er essentielt for at genskabe cross-processing effekten.
Kan jeg anvende cross-processing effekten på ethvert billede?
Ja, men effekten vil variere afhængigt af billedets oprindelige farver, lys og komposition. Nogle billeder vil egne sig bedre til effekten end andre.

At mestre digital cross-processing handler om at forstå, hvordan manipulation af de enkelte farvekanaler påvirker det samlede billede. Ved at eksperimentere med Kurver justeringslaget kan du opdage et væld af kreative muligheder for at give dine fotos et unikt og iøjnefaldende udtryk, der minder om den analoge æras eksperimenterende teknikker.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Cross-Processing Look i Photoshop, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information