How to adjust brush tool?

Illustrator til Photoshop: Effektiv Kopiering

At bevæge sig smidigt mellem forskellige Adobe-programmer er afgørende for en effektiv kreativ arbejdsgang. Når du har brugt tid på at skabe smukke vektorbaserede illustrationer i Illustrator, er det uvurderligt at kunne overføre dem hurtigt og problemfrit til Photoshop for yderligere manipulation, komposition eller integration i fotobaserede designs. Der findes heldigvis flere måder at gøre dette på, og den mest direkte og ofte hurtigste metode er simpelthen at kopiere og indsætte. Men hvordan sikrer du, at du bevarer mest mulig kvalitet og fleksibilitet, når du flytter dine vektorillustrationer fra et vektorbaseret program til et pixelbaseret program som Photoshop? I denne artikel gennemgår vi de tre mest effektive måder at kopiere og indsætte fra Illustrator til Photoshop, og vi ser på, hvornår du skal bruge hvilken metode for at opnå det bedste resultat for dit specifikke projekt.

Indholds

Metode 1: Indsæt som Lag (Paste As Layers)

Den første metode, vi dykker ned i, er at indsætte din Illustrator-grafik som lag i Photoshop. Denne metode er især nyttig i specifikke scenarier, hvor du ønsker en vis grad af rasterisering eller hvor du arbejder med mønstre.

How do I copy from Illustrator to Photoshop?
1.1Create a rectangle (or another shape) in Illustrator and apply the pattern fill swatch at the scale you need to create a field of pattern.2Select the pattern rectangle and choose Edit > Copy.3In Photoshop, choose Edit > Paste.

Forestil dig, at du har skabt et smukt, gentagende mønster i Illustrator, og du ønsker at bruge det som et fyld i et Photoshop-mockup eller et design. Normalt skulle du måske eksportere mønsteret som en billedfil fra Illustrator først, men ved at kopiere og indsætte som lag kan du spare dette trin og strømline din proces betydeligt.

Når du indsætter et mønsterfyldt objekt fra Illustrator til Photoshop ved at vælge 'Indsæt som: Lag', vil Photoshop rasterisere mønsteret. Det geniale ved denne metode er, at den ofte håndterer anti-aliasing på en måde, der eliminerer de irriterende hvide linjer, der nogle gange kan optræde, når mønstre flisebelægges (tiled) efter eksport. Du får et jævnt, rasteriseret mønsterfyld uden disse artefakter.

Sådan gør du:

  1. Opret en form (f.eks. et rektangel) i Illustrator, og anvend det ønskede mønsterfyld på den størrelse, du har brug for.
  2. Vælg formen med mønsterfyldet.
  3. Gå til menuen 'Rediger' > 'Kopier' i Illustrator.
  4. Skift til Photoshop, og gå til menuen 'Rediger' > 'Indsæt'.
  5. I dialogboksen 'Indsæt som:', vælg 'Lag'.
  6. Klik 'Fortsæt'. Photoshop vil nu rasterisere mønsterfyldet og indsætte det som et eller flere lag.

Det indsatte indhold vil typisk blive oprettet som en laggruppe i Photoshop, der indeholder din rasteriserede, mønsterfyldte form. Du kan derefter bruge tastaturgenvejen Command/Ctrl + Shift + U for at ophæve grupperingen, hvis det er nødvendigt.

Denne rasteriserede mønsterform er nu klar til at blive brugt i dit Photoshop-design. Du kan f.eks. oprette en lagmaske for at maskere mønsteret til en bestemt form eller område. Hvis du arbejder med Smart Objekter i Photoshop, kan du også dobbeltklikke på Smart Objektet for at åbne dets indhold og derefter indsætte mønsterformen fra Illustrator direkte ind i Smart Objektet ved at vælge 'Indsæt som Lag' derinde.

Udover mønsterfyld er 'Indsæt som Lag' også en nem måde at bringe dine vektorstier (paths) fra Illustrator ind i Photoshop. Når du kopierer vektorstier og indsætter dem som lag, bliver de omdannet til en serie af formlag (shape layers) i Photoshop. Disse formlag er ofte indlejret i laggrupper, der afspejler den lagstruktur, du havde i Illustrator. Blending modes og opacitetsindstillinger fra Illustrator bevares også, hvilket kan spare dig for justeringer i Photoshop.

For at få det bedste resultat, når du kopierer vektorstier som lag, er det en god idé at forberede og forenkle dine stier i Illustrator, før du kopierer dem. Hvis du har komplekse former, der er skabt af mange overlappende eller sammensatte stier (f.eks. fra penselstrøg eller 'Blob Brush'), kan det resultere i en uendelig stak af separate formlag i Photoshop. For at undgå dette, kan du flette eller sammensætte stier i Illustrator, der skal opføre sig som én samlet form i Photoshop. Brug f.eks. Pathfinder-panelet til at forene former.

Ryd også op i eventuelle overflødige punkter eller stier, der ikke er nødvendige for den endelige form. Prøv eventuelt at kopiere mindre dele af din illustration ad gangen i stedet for hele designet på én gang for at holde lagstrukturen i Photoshop mere overskuelig.

Vigtig bemærkning: 'Indsæt som Lag' understøtter ikke Illustrator-kunst med fritformede gradienter (freeform gradients) eller visse ikke-native indholdstyper. Hvis din illustration indeholder sådanne elementer, skal du muligvis bruge en anden metode eller forberede din grafik yderligere i Illustrator.

Når dine Illustrator-stier er kommet ind i Photoshop som formlag, åbner der sig en verden af muligheder. Du kan anvende mønster-presets på dem, bruge dem som masker eller udnytte deres vektorielle natur på mange andre kreative måder.

Metode 2: Indsæt som Smart Objekt (Paste As Smart Object)

At indsætte din Illustrator-grafik som et Smart Objekt er måske den mest fleksible metode, især hvis du har brug for at bevare din illustration som vektor i Photoshop.

Et vektor Smart Objekt i Photoshop fungerer dybest set som en indkapslet Illustrator-fil inde i et Photoshop-lag. Det betyder, at din grafik bevarer al sin skalerbarhed og redigerbarhed som vektor. Du kan skalere Smart Objektet op eller ned i Photoshop, uden at det mister kvalitet eller bliver pixeleret, fordi det bagvedliggende indhold stadig er vektorbaseret.

Sådan indsætter du som Smart Objekt:

  1. Vælg den grafik i Illustrator, du ønsker at kopiere.
  2. Gå til 'Rediger' > 'Kopier' i Illustrator.
  3. Skift til Photoshop, og vælg 'Rediger' > 'Indsæt'.
  4. I 'Indsæt som:' dialogboksen, vælg 'Smart Objekt'.
  5. Klik 'Fortsæt'.
  6. Din Illustrator-grafik indsættes nu som et Smart Objekt lag i Photoshop. Du kan skalere det efter behov.
  7. Tryk Enter/Retur, eller klik på et andet lag eller værktøj for at færdiggøre indsættelsen af Smart Objektet.

Det Smart Objekt, du indsætter, indeholder den oprindelige Illustrator-lagstruktur, anvendte farveprøver (swatches), anvendte pensler og andet dynamisk indhold, præcis som en almindelig Illustrator-fil.

Her er et par nyttige tips, når du arbejder med vektor Smart Objekter:

  • For at redigere indholdet af Smart Objektet, dobbeltklikker du blot på Smart Objektets miniaturebillede i lagpanelet i Photoshop. Dette vil automatisk åbne den originale Illustrator-fil (eller en midlertidig fil, der repræsenterer indholdet).
  • Husk altid at gemme de ændringer, du foretager i Illustrator-filen, der er linket til Smart Objektet. Når du gemmer i Illustrator, vil Photoshop automatisk opdatere Smart Objektet i dit Photoshop-dokument.
  • I Photoshop kan du anvende transformationer (skalering, rotation, forvrængning osv.) og andre ikke-destruktive redigeringer på Smart Objektet. Dog kan du ikke udføre pixel-ændrende redigeringer direkte på Smart Objekt laget (f.eks. male på det med en pensel).
  • Hvis du har brug for at udføre pixel-redigeringer på Smart Objektets indhold, skal du først rasterisere Smart Objektet. Vær opmærksom på, at når et Smart Objekt er rasteriseret, mister det sin forbindelse til Illustrator og kan ikke længere redigeres som vektor.
  • Mønsterfyld inde i et vektor Smart Objekt forbliver vektorbaseret, men de kan desværre vise de hvide fliselægningslinjer fra Illustrator. Hvis mønsterlinjer er et problem, er 'Indsæt som Lag' (Metode 1) ofte en bedre løsning for netop mønstre.

Som en bonusinfo: Hvis du placerer en 'Capture shape' (en form, du har oprettet via Adobe Capture app'en) fra dit Creative Cloud Bibliotek i Photoshop, bliver den automatisk et vektor Smart Objekt, som du kan redigere i Illustrator. Højreklik på Capture formen i dit Bibliotek og vælg 'Placer lag' for at oprette Smart Objektet i Photoshop.

Metode 3: Indsæt som Formlag (Paste as a Shape Layer)

Den tredje metode er at indsætte din grafik fra Illustrator som et Formlag i Photoshop. Når du vælger denne mulighed, vil din valgte Illustrator-grafik blive fyldt med forgrundsfarven i Photoshop, og alle de kopierede stier vil blive kombineret til ét enkelt formlag.

Dette adskiller sig markant fra 'Indsæt som Lag' (Metode 1), som kan resultere i grupper af formlag, der afspejler den oprindelige struktur i Illustrator. Med 'Indsæt som Formlag' får du en mere samlet, men stadig vektorbaseret, repræsentation af din grafik.

Formlag i Photoshop er baseret på vektorstier. Det betyder, at de er fuldt skalerbare og altid gengives med den maksimale kvalitet baseret på størrelsen og opløsningen af dit Photoshop-dokument. Så længe du bevarer laget som et formlag, bevarer stierne deres vektor-skalerbarhed uden tab af kvalitet. Hvis du flader (flatten) eller rasteriserer laget, bliver formlaget naturligvis pixeleret.

Sådan indsætter du som Formlag:

  1. Vælg den grafik i Illustrator, du ønsker at kopiere.
  2. Gå til 'Rediger' > 'Kopier' i Illustrator.
  3. Skift til Photoshop, og vælg 'Rediger' > 'Indsæt'.
  4. I 'Indsæt som:' dialogboksen, vælg 'Formlag'.
  5. Klik 'Fortsæt'.
  6. Din Illustrator-grafik indsættes nu som et enkelt formlag i Photoshop, fyldt med din nuværende forgrundsfarve.

Tip: For hurtigt at ændre fyldfarven på et formlag, dobbeltklikker du blot på formlagets miniaturebillede i lagpanelet.

Sjovt med Formlag i Photoshop

Når du har fået dine Illustrator-stier ind i Photoshop som formlag, kan du udnytte deres vektorielle natur til en række kreative teknikker:

Opret en Vektor Lagmaske fra et Formlag

En vektor lagmaske er utrolig nyttig, fordi den er baseret på en vektorsti og dermed er skalerbar. Du kan nemt omdanne et formlag til en vektor lagmaske:

  1. Placer formlaget direkte over det lag, du ønsker at maskere.
  2. Hold Command/Ctrl nede og træk formlaget direkte ned på det lag, der skal maskeres.
  3. Photoshop vil nu oprette en vektor lagmaske på det nederste lag baseret på formen fra formlaget.

Hvis dit oprindelige formlag havde en fyldfarve, vil denne farve blive oprettet som et separat fyldlag oven på det maskerede lag. Du kan blot slå synligheden fra på dette fyldlag eller slette det, da det ikke længere er nødvendigt for masken.

Fyld et Formlag med en Mønster Preset

Du kan nemt fylde et formlag med et mønster fra Photoshops indbyggede mønster-presets eller mønstre, du selv har importeret eller oprettet:

  1. Vælg det formlag, du vil fylde.
  2. Åbn dit Mønstre-panel (Vindue > Mønstre).
  3. Træk den ønskede mønster-preset direkte hen på formlaget i lagpanelet.
  4. Photoshop vil oprette et 'Pattern Overlay' lagstil på formlaget, der fylder formen med mønsteret.

Dobbeltklik på 'Pattern Overlay' effekten under formlaget i lagpanelet for at justere skalering, rotation og andre indstillinger for mønsterfyldet.

Brug et Formlag som en Clipping Mask (Beskæringsmaske)

En Clipping Mask giver dig mulighed for at bruge indholdet af ét lag (i dette tilfælde et formlag) til at definere formen på et eller flere lag ovenfor. Dette er en populær teknik til at 'klippe' et billede ind i en bestemt form:

  1. Vælg den form eller de former i Illustrator, du vil bruge som maske.
  2. Kopier dem ('Rediger' > 'Kopier').
  3. Skift til Photoshop, og indsæt dem som 'Formlag' ('Rediger' > 'Indsæt' > 'Formlag').
  4. Placer pixel-laget (f.eks. et foto), du vil maskere, direkte over formlaget i lagpanelet.
  5. Hold Alt/Option nede og klik mellem de to lag i lagpanelet (markøren vil skifte til en nedadgående pil med en lille firkant).
  6. Pixel-laget er nu 'clippet' ind i formen på formlaget.

For at sikre, at lagene forbliver sammen, når du flytter eller transformerer dem, kan du vælge begge lag, højreklikke (eller Control-klikke) og vælge 'Link lag'.

Konklusion: Optimer din Arbejdsgang

At mestre kunsten at overføre vektorillustrationer fra Illustrator til Photoshop er en nøglefærdighed for enhver, der arbejder med både design og billedredigering. Ved at kende til og forstå forskellene mellem metoderne 'Indsæt som Lag', 'Indsæt som Smart Objekt' og 'Indsæt som Formlag', kan du vælge den mest effektive og passende tilgang til din specifikke opgave. Hver metode har sine fordele og begrænsninger, og valget afhænger af, om du har brug for at bevare vektorskalerbarhed, håndtere mønstre på en specifik måde, eller blot bruge en form som en maske. Integrering af dine Illustrator-vektorer i dit Photoshop-workflow kan give en kraftfuld forbedring af din produktivitet og åbne op for nye kreative muligheder. Prøv de forskellige metoder af, og find ud af, hvilke der bedst passer til dine behov. Din kreative proces vil takke dig!

Ofte Stillede Spørgsmål

Spørgsmål: Hvilken metode skal jeg vælge, hvis jeg vil kunne skalere min grafik i Photoshop uden kvalitetstab?

Svar: Vælg at indsætte som 'Smart Objekt'. Smart Objekter bevarer den vektorielle information fra Illustrator, hvilket gør dem fuldt skalerbare i Photoshop uden at miste skarphed eller kvalitet.

Spørgsmål: Hvornår er 'Indsæt som Lag' den bedste metode?

Svar: 'Indsæt som Lag' er især god, når du kopierer mønsterfyld fra Illustrator, da den ofte undgår de hvide linjer, der kan opstå ved rasterisering af mønstre på andre måder. Den er også nyttig, hvis du ønsker at indsætte vektorstier, der skal blive til individuelle formlag i Photoshop, hvilket bevarer en vis struktur fra Illustrator.

Spørgsmål: Kan jeg redigere et Smart Objekt, efter jeg har indsat det i Photoshop?

Svar: Ja, du kan redigere indholdet af et Smart Objekt ved at dobbeltklikke på dets miniaturebillede i lagpanelet. Dette åbner indholdet i Illustrator, hvor du kan foretage ændringer. Når du gemmer i Illustrator, opdateres Smart Objektet automatisk i Photoshop. Du kan også transformere (skalere, rotere osv.) Smart Objektet direkte i Photoshop, men du kan ikke male eller lave pixel-baserede ændringer på selve Smart Objekt laget uden først at rasterisere det.

Spørgsmål: Hvad sker der, hvis jeg indsætter en kompleks illustration med mange lag fra Illustrator som 'Formlag'?

Svar: Når du indsætter som 'Formlag', vil alle de kopierede vektorstier fra Illustrator blive kombineret til ét enkelt formlag i Photoshop. Dette kan gøre det svært at redigere individuelle elementer i Photoshop. Hvis du ønsker at bevare separate former som individuelle lag, er 'Indsæt som Lag' (som opretter flere formlag) eller 'Indsæt som Smart Objekt' (som bevarer den interne Illustrator-struktur) bedre valg.

Spørgsmål: Mister jeg farverne fra Illustrator, når jeg indsætter som 'Formlag'?

Svar: Ja, når du indsætter som 'Formlag', vil formen blive fyldt med den aktuelle forgrundsfarve i Photoshop, uanset hvilken farve den havde i Illustrator. Du kan dog nemt ændre fyldfarven ved at dobbeltklikke på formlagets miniaturebillede.

Spørgsmål: Hvad er den primære forskel mellem 'Indsæt som Lag' og 'Indsæt som Formlag'?

Svar: 'Indsæt som Lag' kan rasterisere visse elementer (som mønstre) eller oprette flere formlag, der afspejler den oprindelige struktur. 'Indsæt som Formlag' kombinerer altid alle kopierede stier til ét enkelt formlag, fyldt med forgrundsfarven, og bevarer den vektorielle natur af stierne.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Illustrator til Photoshop: Effektiv Kopiering, kan du besøge kategorien Design.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information