Portrætfotografering handler ofte om at fange personens essens og udtryk. Nogle gange kan små urenheder eller ujævnheder i huden dog distrahere fra motivet. Heldigvis er Photoshop et kraftfuldt værktøj, der giver dig mulighed for at forbedre hudens udseende markant og skabe et mere poleret resultat, uden at billedet mister sin naturlighed eller vigtige detaljer som øjne, hår og mund. Denne guide tager dig igennem processen trin for trin.
Vi starter med at fjerne midlertidige urenheder og går derefter videre til en mere avanceret teknik til at udjævne og blødgøre huden, mens teksturen bevares. Selvom denne guide bruger en nyere version af Photoshop, er teknikkerne fuldt ud kompatible med mange ældre versioner.

Fjern Små Urenheder Først
Før du begynder den egentlige udjævning af huden, er det bedst at starte med at fjerne eventuelle midlertidige urenheder som bumser, små pletter eller lignende. Dette gøres bedst på et separat lag for at bevare din original intakt.
Trin 1: Lav en kopi af billedet
Når dit portrætbillede er åbnet i Photoshop, ser du i Lag-panelet (Layers panel), at billedet ligger på 'Background' laget. For at arbejde sikkert skal du lave en kopi af dette lag. Hold Alt (Win) / Option (Mac) nede på dit tastatur, klik på 'Background' laget og træk det ned på 'Nyt Lag'-ikonet (et lille plus-tegn eller et foldet ark) nederst i Lag-panelet.
En dialogboks kaldet 'Duplicate Layer' (Dupliker Lag) vises. Navngiv det nye lag "Spot Healing" og klik OK.
Nu har du en kopi af dit billede på et lag kaldet "Spot Healing" oven over originalen. Alle de indledende oprydninger vil blive udført på dette lag.
Trin 2: Vælg Spot Healing Brush
Vælg værktøjet Spot Healing Brush Tool (Punktrettelsespensel) fra værktøjslinjen til venstre (ikonet ligner et lille plaster).
Trin 3: Sæt Type til Content-Aware
I indstillingsbjælken øverst på skærmen skal du sørge for, at 'Type' (Type) er indstillet til 'Content-Aware' (Indholdsbevidst). Dette er normalt standardindstillingen, men det er vigtigt at tjekke. Content-Aware lader Photoshop analysere området omkring dit penselstrøg og bruge den information til at erstatte det område, du klikker på.
Trin 4: Klik på urenhederne for at fjerne dem
Klik på de uønskede urenheder i huden med Spot Healing Brush. Photoshop vil øjeblikkeligt "helbrede" urenheden ved at erstatte den problematiske tekstur med god hudtekstur fra det omgivende område. For bedst resultat, gør din penselstørrelse en smule større end selve urenheden. Du kan ændre penselstørrelsen hurtigt ved at bruge højre og venstre kantede parentes taster på dit tastatur ( ] for større, [ for mindre).
Hvis en urenhed ikke forsvinder helt første gang, fortryd dit klik ved at trykke Ctrl+Z (Win) / Command+Z (Mac), juster eventuelt penselstørrelsen og klik på den samme urenhed igen. Nogle gange kræver det et par forsøg.
Eksempel: Fjernelse af urenheder med Spot Healing Brush
Forestil dig en bums på panden. Placer Spot Healing Brush over den, og sørg for, at penslen er lidt større end bumsen. Klik. Photoshop analyserer området, finder god hudtekstur i nærheden og blander den ind med det problematiske områdes tone og farve. Bumsen forsvinder.
Det er vigtigt at huske, at mens det er helt fint at fjerne midlertidige problemer som akne eller små sår, bør du normalt ikke fjerne permanente træk som skønhedspletter eller visse ar. Disse er en del af personens identitet, og målet med retouchering er at lade folk se bedst ud, ikke at ændre, hvem de er.
Fortsæt med at arbejde dig rundt i ansigtet og fjern eventuelle resterende urenheder. For de fleste billeder bør denne indledende oprydning tage ikke mere end et par minutter.
Udjævning og Blødgøring af Huden
Med urenhederne fjernet er vi klar til at udjævne og blødgøre huden. Igen, det er bedst at arbejde på et separat lag.
Trin 5: Lav en kopi af "Spot Healing" laget
Tilbage i Lag-panelet, lav en kopi af "Spot Healing" laget. Gør det på samme måde som før: Hold Alt (Win) / Option (Mac) nede, klik på "Spot Healing" laget, og træk det ned på 'Nyt Lag'-ikonet. Navngiv det nye lag "Smooth Skin" (Glat Hud) i dialogboksen og klik OK.
Nu har du det originale billede på 'Background' laget, den indledende oprydning på "Spot Healing" laget og et nyt "Smooth Skin" lag øverst.
Trin 6: Anvend High Pass filteret
For at udjævne huden bruger vi Photoshops High Pass filter. Gå op til 'Filter' menuen i menubjælken, vælg 'Other' (Andet), og vælg derefter 'High Pass'.
Hvorfor High Pass er godt til hududjævning
Hvis du kender High Pass filteret, er det sandsynligvis fra brug til at skærpe billeder. Selvom vi bruger det til at udjævne hud her, er mange af principperne de samme. High Pass filteret leder efter kanter i billedet og fremhæver dem. En kant er et område, hvor der er en stor, pludselig ændring i lysstyrke eller farve mellem nabopixels. I portrætbilleder er kanterne typisk langs håret, omkring øjnene, munden og så videre. Hudtekstur har derimod relativt lave mængder af detaljer med meget blødere overgange. Disse områder betragtes ikke som kanter, så i stedet for at fremhæve dem, fylder High Pass filteret disse områder med neutral grå.
Hvis vi skærpede billedet, ville High Pass filteret lade os skærpe kanterne (detaljerne) uden at påvirke huden. Men til udjævning af hud bruger vi High Pass af den modsatte grund. Vi detekterer kanterne ikke for at skærpe dem, men for at udjævne og blødgøre alt *undtagen* kanterne.
Radius Værdien
'Radius' indstillingen nederst i High Pass dialogboksen styrer "tykkelsen" af kantfremhævningen. En lav Radius værdi vil kun fremhæve de fineste detaljer. For at sikre, at vi ikke blødgør vigtige detaljer som øjne, hår osv., skal vi fremhæve områderne omkring dem også, hvilket betyder, at vi skal bruge en større Radius værdi. For et typisk portræt virker en radius på 24 pixels godt.
Hvis dit motiv er længere væk i billedet, eller du arbejder på et billede i lavere opløsning, kan en mindre Radius værdi på 18 pixels eller endda 12 pixels fungere bedre. Hvorfor disse specifikke værdier? Fordi det er vigtigt for næste trin, at du vælger en Radius værdi, der er let at dividere med 3. For eksempel er 24 divideret med 3 lig med 8, 18 divideret med 3 er 6, og 12 divideret med 3 er 4. Pæne, nemme tal. Vi ser hvorfor i næste trin.
Klik OK for at lukke High Pass dialogboksen. Dit billede vil blive mestendels gråt. Solide grå områder er de ikke-kantede områder med lidt eller ingen detaljer, som huden, mens store, høj-kontrast glorier fremhæver kanterne.
Trin 7: Anvend Gaussian Blur filteret
Vi skal sløre High Pass filtereffekten. Det lyder måske kontraintuitivt, men sløringen vil faktisk hjælpe med at bevare mere god tekstur i huden. Gå op til 'Filter' menuen, vælg 'Blur' (Sløring), og vælg derefter 'Gaussian Blur' (Gaussisk Sløring).
I Gaussian Blur dialogboksen skal du indstille 'Radius' værdien til præcis en tredjedel af den værdi, du brugte for High Pass filteret. Hvis din High Pass radius var 24 pixels, skal Gaussian Blur radius være 8 pixels. Klik OK for at lukke dialogboksen.
Med sløringen anvendt ser High Pass effekten nu blødere og mindre detaljeret ud.
Trin 8: Skift lagets blandingstilstand til Linear Light
I Lag-panelet skal du ændre blandingstilstanden (Blend Mode) for "Smooth Skin" laget fra 'Normal' til Linear Light (Lineært Lys). Dette blander High Pass resultatet ind i billedet og skaber en høj-kontrast, over-skærpet effekt. Det ser måske forfærdeligt ud, men bare rolig. Det kommer til at se endnu værre ud om et øjeblik.
Trin 9: Inverter laget
Gå op til 'Image' menuen (Billede), vælg 'Adjustments' (Justeringer), og vælg derefter 'Invert' (Inverter).
Med laget inverteret går billedet fra at være over-skærpet til at ligne en underlig, sløret masse med store grimme glorier omkring alt.
Trin 10: Åbn Blandingindstillingerne
For at reducere glorieeffekten skal du klikke på 'Lagstil'-ikonet (fx) nederst i Lag-panelet.
Vælg 'Blending Options' (Blandingindstillinger) øverst på listen.
Trin 11: Træk i "Blend If" skyderne
I 'Layer Style' (Lagstil) dialogboksen skal du kigge efter "Blend If" skyderne nederst. Der er to sæt skydere, et mærket "This Layer" (Dette Lag) og et nedenunder mærket "Underlying Layer" (Underliggende Lag). Vi skal bruge de øverste skydere (dem mærket "This Layer").
Disse skydere styrer, hvordan "Smooth Skin" laget blandes med billedet nedenunder baseret på lagets lysstyrkeniveauer. Skyderen til venstre bruges til at blande de mørkere områder af laget, og skyderen til højre blander de lysere områder.
Reducering af lyse glorier
Start med at reducere de lysere glorier. Hold Alt (Win) / Option (Mac) nede på dit tastatur, klik på skyderen til højre og begynd at trække den mod venstre. At holde Alt/Option nede fortæller Photoshop at splitte skyderen i to, så kun venstre side af skyderen bevæger sig, mens højre side bliver på plads. Se på dit billede, mens du trækker skyderen, og du vil se de lysere glorier falme væk. Træk skyderen næsten hele vejen til venstre for at reducere dem så meget som muligt.
Reducering af mørke glorier
For at reducere de mørkere glorier, hold din Alt (Win) / Option (Mac) nede, klik på skyderen til venstre og træk højre halvdel af den mod højre. Igen skal du trække næsten hele vejen til højre for at de fleste af de mørke glorier forsvinder. Klik OK, når du er færdig, for at lukke 'Layer Style' dialogboksen.
Efter at have trukket begge skydere ser huden meget glat ud, men det gør desværre også alt andet i billedet. Vi fikser det nu.
Begræns Effekten til Huden
For at begrænse udjævningseffekten til kun huden skal vi tilføje en lagmaske.
Trin 12: Tilføj en lagmaske
Tilbage i Lag-panelet, hold Alt (Win) / Option (Mac) nede på dit tastatur og klik på 'Tilføj Lagmaske'-ikonet (et rektangel med en cirkel indeni) nederst i Lag-panelet.
Der vises en sort-fyldt lagmaske miniature på "Smooth Skin" laget. Dette skjuler udjævningseffekten, så billedet ser ud som før vi anvendte effekten. Nu kan vi male effekten tilbage, hvor vi har brug for den.
Trin 13: Vælg penselværktøjet
Vælg Brush Tool (Penselværktøj) fra værktøjslinjen.
Trin 14: Sæt din penselfarve til hvid
Sørg for, at din forgrundsfarve (penselfarven) er sat til hvid. Du kan se dine nuværende forgrunds- og baggrundsfarver i farvefelterne nederst i værktøjslinjen. Feltet øverst til venstre er forgrundsfarven. Hvis den ikke er hvid, tryk på bogstavet D på dit tastatur for hurtigt at nulstille farverne til sort/hvid, og derefter X for at skifte forgrundsfarven til hvid.
Trin 15: Mal over huden
Før du begynder at male, tjek dine penselindstillinger i indstillingsbjælken. Sørg for, at 'Mode' (tilstand) er sat til 'Normal', 'Opacity' (Gennemsigtighed) er på 100% og 'Flow' (Flow) også er på 100%.
Mal derefter over de områder af huden, hvor du vil afsløre udjævningseffekten. En pensel med bløde kanter vil fungere bedst. Du kan ændre penselstørrelsen fra tastaturet ved hjælp af venstre og højre kantede parentes taster ([ og ]). Tilføj Shift-tasten for at ændre penselhårdheden. Tryk Shift og venstre parentes for at gøre penslen blødere, eller Shift og højre parentes for at gøre den hårdere.
Da du maler på Lagmasken, ser du ikke penselfarven, mens du maler. I stedet afslører du udjævningseffekten i de områder, hvor du har malet. Start med at male over panden, næsen, kinder, omkring øjnene (men ikke selve øjnene), munden (men ikke læberne) og hagen. Juster din penselstørrelse løbende for at undgå at male over detaljer, der skal forblive skarpe (øjne, læber, hår, tøj).
Hvis du skulle komme til at male over et forkert område, tryk på bogstavet X på dit tastatur for at sætte din penselfarve til sort, og mal derefter over fejlen for at skjule udjævningseffekten. Tryk X igen for at sætte din penselfarve tilbage til hvid og fortsæt med at male for at udjævne og blødgøre huden.
Sådan ser masken ud
For at se præcis, hvor du har malet, hold Alt (Win) / Option (Mac) nede og klik på lagmaskens miniature i Lag-panelet. De hvide områder i masken er, hvor du har malet for at genoprette hududjævningen. Sorte områder er, hvor effekten forbliver skjult. Det ser måske lidt uhyggeligt ud, men det er en god måde at sikre, at du ikke har glemt nogen steder, og du kan male direkte på masken, hvis nødvendigt. For at skifte tilbage til dit billede, hold igen Alt/Option nede og klik på lagmaskens miniature.
Afsluttende Justering
Trin 16: Sænk lagets Opacity
På dette tidspunkt har du udjævnet og blødgjort huden, men effekten er sandsynligvis for intens. For at reducere den skal du sænke 'Opacity' (Gennemsigtighed) for "Smooth Skin" laget i Lag-panelet. Generelt fungerer en Opacity værdi mellem 40% og 60% bedst, men det afhænger af dit specifikke billede. Juster værdien, indtil resultatet ser naturligt ud og passer til billedet.
Og med det er du færdig! Huden på dit portræt skulle nu se smuk, glat og naturlig ud, med alle vigtige detaljer bevaret.
Opsummering af Trinene
Trin | Formål | Nøgleelementer |
---|---|---|
1-4 | Fjern Urenheder | Dupliker lag, Spot Healing Brush (Content-Aware), Klik på urenheder |
5-11 | Udjævn Hudtonen | Dupliker lag, High Pass, Gaussian Blur (Radius = High Pass / 3), Linear Light Blandingstilstand, Invertér lag, Blending Options (Blend If skydere med Alt (Win) / Option (Mac)) |
12-15 | Anvend Effekten Selektivt | Tilføj sort Lagmaske (med Alt (Win) / Option (Mac)), Penselværktøj (hvid farve), Mal over hudområder |
16 | Finjuster Intensiteten | Sænk lagets Opacity (typisk 40-60%) |
Ofte Stillede Spørgsmål
Hvorfor bliver billedet gråt efter High Pass filteret?
High Pass filteret fremhæver kanter og områder med høj detaljegrad. Områder med lav detalje, som glat hud, fylder filteret med neutral grå. Dette grå billede, kombineret med den efterfølgende sløring og blandingstilstand, er grundlaget for at isolere og udjævne hudområderne.
Hvorfor skal Gaussian Blur radius være en tredjedel af High Pass radius?
Dette specifikke forhold er afgørende for, at teknikken fungerer korrekt, når blandingstilstanden sættes til Linear Light og laget inverteres. Det er en matematisk relation, der hjælper med at skabe den ønskede udjævningseffekt, mens glorier minimeres, og en vis tekstur bevares.
Hvorfor skal jeg holde Alt/Option nede, når jeg trækker i Blend If skyderne?
At holde Alt/Option nede splitter Blend If skyderen i to halvdele. Dette skaber en blødere, mere gradvis overgang mellem de områder, der påvirkes, og dem der ikke gør, hvilket effektivt fjerner de hårde, synlige glorier omkring kanterne.
Hvorfor tilføjer jeg en sort lagmaske i stedet for en hvid?
En sort lagmaske skjuler som standard alt indhold på laget, den er tilknyttet. Dette betyder, at hele udjævningseffekten er skjult. Ved at bruge en hvid pensel kan du derefter selektivt male effekten frem kun på de områder (huden), hvor du ønsker den. En hvid maske ville starte med at vise effekten overalt, hvilket ville kræve, at du malede med sort for at skjule den overalt *undtagen* huden – en mere tidskrævende proces.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Glat Hud i Photoshop Guide, kan du besøge kategorien Fotografi.