How to make a background monochrome in Photoshop?

Gør Baggrund Monokrom i Photoshop

At transformere farverige billedbaggrunde til en monokrom palet er en populær teknik inden for fotoredigering. Denne proces kan effektivt isolere dit hovedmotiv, fjerne distraktioner og skabe en stærk visuel effekt eller en bestemt stemning. Uanset om du ønsker en klassisk sort-hvid baggrund, en varm sepia-tone eller en kølig blå nuance, giver Photoshop dig værktøjerne til at opnå præcis det look, du forestiller dig.

https://www.youtube.com/watch?v=0gcJCdgAo7VqN5tD

At gøre en baggrund monokrom handler ikke kun om at fjerne farve; det handler om at kontrollere kontrasten og tonerne i baggrunden for at komplementere dit motiv. Det er en kreativ beslutning, der kan løfte et almindeligt billede til noget ekstraordinært. Processen kræver præcision, især når det kommer til at adskille motivet fra baggrunden, men med de rette teknikker bliver det en ligetil og givende opgave.

How to make a background monochrome in Photoshop?
Try it in the app Alternatively, you can use the Cmd/Ctrl + F keyboard shortcut or choose Help > Photoshop Help from the menu bar. In the Discover panel, navigate to the Browse > Quick Actions and select Make B/W background. Click the Apply button to turn your image background into black and white.

I denne artikel vil vi udforske forskellige metoder til at gøre din billedbaggrund monokrom i Photoshop, fra de mest almindelige og fleksible til alternative tilgange. Vi vil fokusere på ikke-destruktive redigeringsteknikker, der giver dig mulighed for at finjustere dine justeringer og vende tilbage til originale indstillinger, hvis det er nødvendigt. Du kan endda bruge Photoshops Discover Panel (findes via søgeikonet øverst til højre, Cmd/Ctrl + F, eller Hjælp > Photoshop Hjælp) til at finde tutorials og inspiration, men de grundlæggende metoder beskrives her.

Indholds

Hvorfor gøre baggrunden monokrom?

Der er flere gode grunde til at vælge en monokrom baggrund:

  • Fokus på motivet: En farveløs baggrund eliminerer farvedistraktioner og trækker øjeblikkeligt beskuerens øje mod det farvede motiv.
  • Skab stemning: Sort-hvid baggrunde kan give et tidløst, dramatisk eller melankolsk udtryk. Sepia-toner tilføjer varme og nostalgi, mens blå toner kan føles kølige eller rolige.
  • Forenkling: En rodet eller uinteressant baggrund kan gøres mere tiltalende ved at fjerne dens farvekompleksitet.
  • Æstetisk effekt: Det er simpelthen en stilfuld og moderne redigeringsteknik, der ofte bruges i portræt- og produktfotografi.

Uanset din motivation er processen i Photoshop både kraftfuld og fleksibel.

Metode 1: Brug af Markering og Justeringslag

Dette er den mest almindelige og anbefalede metode, da den er yderst fleksibel og ikke-destruktiv. Den involverer at markere dit motiv (eller baggrunden) og derefter anvende et justeringslag, der kun påvirker det markerede område.

Trin 1: Markér dit motiv

Det første og mest kritiske skridt er at præcist markere dit hovedmotiv. Kvaliteten af din markering bestemmer, hvor naturligt resultatet ser ud. Photoshop tilbyder en række værktøjer til dette:

  • Værktøjet Hurtig Markering (Quick Selection Tool): Ofte det hurtigste valg. Klik og træk over dit motiv, og Photoshop vil intelligent udvide markeringen til at omfatte lignende farver og teksturer. Brug Alt/Option tasten til at fjerne områder fra markeringen.
  • Værktøjet Tryllestav (Magic Wand Tool): Bedst til områder med ensartede farver. Klik på et område, og værktøjet markerer tilstødende pixels inden for en bestemt tolerance.
  • Lasoværktøjer (Lasso Tools): Til frihåndsmarkeringer (Lasso), lige linjer (Polygonal Lasso) eller markeringer, der snapper til kanter (Magnetic Lasso). Kræver mere manuel kontrol.
  • Penneværktøjet (Pen Tool): Det mest præcise værktøj, ideelt til motiver med skarpe, definerede kanter. Det skaber vektormasker, som er utroligt præcise og kan skaleres uden kvalitetstab. Kræver øvelse at mestre.
  • Vælg Motiv (Select Subject): En AI-drevet funktion (under Vælg > Motiv eller Select > Subject) der automatisk forsøger at identificere og markere hovedmotivet i billedet. Ofte et godt udgangspunkt.
  • Vælg Himmel (Select Sky): Hvis din baggrund er en himmel, kan denne funktion (under Vælg > Himmel) spare dig for meget arbejde.

Vælg det værktøj, der passer bedst til dit motivs kompleksitet og dine præferencer. Start med et automatiseret værktøj som 'Vælg Motiv', og finjuster derefter manuelt.

Trin 2: Finjuster markeringen

Når du har en indledende markering, er det afgørende at finjustere den, især omkring komplekse områder som hår, pels eller træer. Gå til Vælg > Vælg og Maskér (Select > Select and Mask). I dette arbejdsområde kan du:

  • Brug værktøjet 'Forfin Kant' (Refine Edge Brush Tool) til at male over kanter som hår, så Photoshop bedre kan skelne mellem motiv og baggrund.
  • Juster indstillinger som 'Udglatning' (Smooth), 'Fjer' (Feather), 'Kontrast' (Contrast) og 'Skift Kant' (Shift Edge) under 'Globale Justeringer' (Global Refinements) for at forbedre markeringens blødhed og placering.
  • Vælg en 'Visningstilstand' (View Mode), der gør det nemt at se din markering (f.eks. 'På Lag', 'På Sort' eller 'På Hvid').
  • Når du er tilfreds, vælg 'Output til' (Output To) som 'Lagmaske' (Layer Mask) og klik OK.

Dette skaber en lagmaske på dit aktuelle billedlag, hvor hvide områder viser billedet, sorte områder skjuler det, og gråtoner giver delvis gennemsigtighed. Nu har du isoleret dit motiv.

Trin 3: Invertér markeringen (valgfrit, men smart)

Du har nu en maske, der isolerer *motivet*. Vi vil dog anvende justeringen på *baggrunden*. Den nemmeste måde er at invertere masken. Klik på masken i Lag-panelet (Layers panel) for at aktivere den, og tryk derefter på Cmd/Ctrl + I. Nu er masken sort, hvor motivet var, og hvid, hvor baggrunden var. Din maske isolerer nu baggrunden.

Trin 4: Anvend justeringslag for monokrom effekt

Sørg for, at masken stadig er valgt. Nu skal du tilføje et justeringslag, der kun påvirker de områder, masken tillader (dvs. baggrunden). Klik på ikonet 'Opret nyt fyld- eller justeringslag' (Create new fill or adjustment layer) nederst i Lag-panelet og vælg 'Sort & Hvid' (Black & White) eller 'Nuance/Mætning' (Hue/Saturation).

Metode A: Sort & Hvid Justeringslag

Dette er den mest kraftfulde måde at konvertere til sort-hvid på. Justeringslaget 'Sort & Hvid' kommer med forudindstillinger og seks farveskydere (Rød, Gul, Grøn, Cyan, Blå, Magenta). Disse skydere lader dig kontrollere, hvor lys eller mørk hver original farve bliver i sort-hvid konverteringen. Eksperimenter med skyderne for at opnå den ønskede kontrast og tonefordeling i baggrunden. For eksempel kan du gøre grønt løv mørkere ved at trække 'Grøn'-skyderen til venstre.

Metode B: Nuance/Mætning Justeringslag

Vælg 'Nuance/Mætning' justeringslaget. I panelet for egenskaber skal du blot trække 'Mætning' (Saturation) skyderen helt til venstre (-100). Dette fjerner al farve fra baggrunden. Dette er en hurtigere metode, men giver mindre kontrol over, hvordan de forskellige farver i baggrunden konverteres til gråtoner sammenlignet med 'Sort & Hvid' justeringslaget.

Begge justeringslag vil automatisk blive oprettet med den maske, du havde aktiv. Du vil nu se din farvede motiv foran en monokrom baggrund.

Trin 5: Finjuster masken igen

Hvis du opdager fejl i din maske (f.eks. farvefejl ved kanterne af motivet eller dele af baggrunden, der stadig er farvede), kan du redigere masken direkte. Klik på maskens miniaturebillede i Lag-panelet, vælg penselværktøjet (Brush Tool) med en blød kant og en passende størrelse. Mal med sort for at skjule mere af baggrunden (og dermed gøre den monokrom) eller mal med hvid for at afsløre den originale farve (hvis du ved et uheld har gjort en del af dit motiv monokromt). Brug gråtoner til delvis gennemsigtighed.

Trin 6: Tilføj en farvetone (valgfrit)

Hvis du ønsker en monokrom baggrund i en anden farve end sort-hvid (f.eks. sepia, blå, grøn), kan du tilføje endnu et justeringslag *over* dit sort-hvid eller afmættede lag. Vælg 'Farveudfyldning' (Solid Color). Vælg den ønskede farve (f.eks. en brunlig farve til sepia). Klik OK. Dette vil dække alt. I Lag-panelet skal du ændre dette farvefyldningslags blandingstilstand (Blending Mode) til 'Farve' (Color) eller 'Svagt Lys' (Soft Light). 'Farve' vil erstatte farven, men beholde lysstyrken fra laget nedenunder. 'Svagt Lys' vil give et mere subtilt farve-overlay. Sørg for, at dette farvefyldningslag også har den *samme* maske som dit monokrome justeringslag. Hold Alt/Option nede og træk masken fra det monokrome justeringslag op til farvefyldningslaget for at duplikere den.

Metode 2: Brug af Kamera Raw Filter

En alternativ tilgang, især nyttig hvis du er vant til Camera Raw-miljøet eller arbejder med RAW-filer, er at bruge Camera Raw Filterets maskeringsværktøjer.

Trin 1: Konvertér til Smart Objekt

Højreklik på dit billedlag i Lag-panelet og vælg 'Konvertér til Smart Objekt' (Convert to Smart Object). Dette gør, at filteret kan anvendes ikke-destruktivt.

Trin 2: Åbn Kamera Raw Filter

Gå til Filter > Kamera Raw Filter (Filter > Camera Raw Filter).

Trin 3: Brug Maskeringsværktøjer

Inde i Camera Raw skal du finde Maskeringsværktøjerne (ikonet, der ligner en cirkel med en stiplet linje omkring). Her kan du vælge at 'Vælg Motiv' (Select Subject) eller 'Vælg Baggrund' (Select Background) automatisk. Hvis de automatiske markeringer ikke er perfekte, kan du bruge 'Pensel' (Brush) værktøjet til at male på markeringen (brug '+' til at tilføje, '-' til at fjerne) eller 'Lineær Gradient' (Linear Gradient) / 'Radial Gradient' (Radial Gradient) for enklere baggrunde.

Trin 4: Juster inden for Masken

Når din baggrund er maskeret, skal du sørge for, at masken er aktiv. Rul ned i justeringsindstillingerne på højre side i Camera Raw. Find sektionen 'Sort & Hvid' (Black & White) eller brug 'Mætning' (Saturation) skyderen i sektionen 'Grundlæggende' (Basic). Træk 'Mætning' til -100 for en hurtig afmætning, eller aktivér 'Sort & Hvid' og juster farveskyderne, præcis som med justeringslaget i Metode 1. Disse justeringer vil kun påvirke det maskerede område (baggrunden).

Trin 5: Afslut og Finjuster

Klik OK for at anvende Camera Raw Filteret. Da det er et Smart Objekt, kan du dobbeltklikke på filteret i Lag-panelet for at vende tilbage og foretage yderligere justeringer. Hvis masken ikke var perfekt, er det sværere at finjustere den i Camera Raw bagefter sammenlignet med en lagmaske i Photoshop, men du kan bruge Photoshops egne maskeringsværktøjer på Smart Objektet selv.

Sammenligning af Metoder

Funktion Metode 1 (Justeringslag) Metode 2 (Kamera Raw Filter)
Fleksibilitet Meget høj. Let at redigere masken og justeringsindstillingerne separat. Kan nemt tilføje flere lag (f.eks. farvetone). Høj. Alle justeringer og maskering er samlet ét sted. Mindre fleksibel til efterfølgende maskefinjustering uden for Camera Raw.
Ikke-destruktiv Ja, fuldt ud. Justeringer og masker er separate lag. Ja, når anvendt på et Smart Objekt. Justeringer kan redigeres igen via filteret.
Kontrol over S/H konvertering Fuld kontrol med 'Sort & Hvid' justeringslagets farveskydere. Fuld kontrol med 'Sort & Hvid' sektionen i Camera Raw.
Maskering Bruger Photoshops egne kraftfulde maskeringsværktøjer (Vælg og Maskér). Masken er et separat element i Lag-panelet. Bruger Camera Raws maskeringsværktøjer. AI-valg er ofte meget gode. Masken er 'indbygget' i filteret.
Arbejdsgang Standard Photoshop lag-baseret arbejdsgang. Integreret filter-baseret arbejdsgang. God, hvis du allerede bruger Camera Raw til grundjusteringer.
Bedst til Komplekse maskeringsbehov, behov for maksimal fleksibilitet og lagkontrol. Hurtig redigering, RAW-filer, brugere fortrolige med Camera Raw.

Tips til et Perfekt Resultat

  • God kildebilledkvalitet: Start med et billede, hvor motivet er skarpt og relativt godt adskilt fra baggrunden. Høj kontrast mellem motiv og baggrund gør markering meget lettere.
  • Zoom ind: Når du finjusterer din maske, zoom tæt ind på kanterne for at sikre, at der ikke er farvede haloer omkring dit motiv eller monokrome områder, der sniger sig ind i motivet.
  • Brug en blød pensel: Når du maler på masken manuelt, brug en pensel med 0% hårdhed for at skabe glatte overgange. Juster opaciteten for at lave delvise maskeringer.
  • Kontrollér forskellige områder: Hvis du bruger 'Sort & Hvid' justeringslaget, så tjek, hvordan konverteringen ser ud i både lyse, mellemtoner og mørke områder af baggrunden. Juster skydere derefter.
  • Non-destruktivt er nøglen: Ved altid at bruge justeringslag og masker (eller Smart Objekter og filtre) kan du vende tilbage og foretage ændringer senere. Dette er især vigtigt, hvis du arbejder på et billede for en klient eller planlægger at bruge billedet til forskellige formål.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Q: Min motiv blev også monokromt. Hvad gik galt?

A: Dette sker, hvis justeringslaget blev anvendt på hele billedet i stedet for kun baggrunden. Tjek masken på justeringslaget. Den skal være sort over dit motiv (hvis du maskerer baggrunden) eller hvid over dit motiv (hvis du maskerer motivet og derefter inverterer justeringslaget). Rediger masken for at rette dette.

Q: Hvordan gør jeg baggrunden sepia i stedet for sort-hvid?

A: Følg trinene for at gøre baggrunden sort-hvid (enten med 'Sort & Hvid' eller 'Nuance/Mætning' justeringslaget). Tilføj derefter et nyt justeringslag af typen 'Farveudfyldning' (Solid Color) over det monokrome lag. Vælg en brunlig sepia-farve. Sæt dette farvefyldningslags blandingstilstand til 'Farve' (Color). Sørg for, at farvefyldningslaget har den samme maske som det monokrome lag.

Q: Hvad er forskellen på at bruge 'Sort & Hvid' og 'Nuance/Mætning' (-100 mætning)?

A: 'Nuance/Mætning' med mætning på -100 fjerner simpelthen farveinformation og konverterer farverne direkte til gråtoner baseret på deres lysstyrke. 'Sort & Hvid' justeringslaget giver dig meget mere kontrol; du kan manipulere, hvordan hver enkelt farve (rød, grøn, blå osv.) konverteres til en gråtone, hvilket giver dig mulighed for at forme kontrasten og lysstyrken i den monokrome baggrund mere præcist.

Q: Mine kanter ser rodet ud efter maskering. Hvordan fikser jeg det?

A: Brug 'Vælg og Maskér' (Select and Mask) arbejdsområdet til at forfine kanterne, især 'Forfin Kant' (Refine Edge Brush Tool) til komplekse områder som hår. Manuel pensling på masken med sort (skjuler) eller hvid (viser) med en blød pensel er også afgørende for at rydde op i kanterne.

Q: Kan jeg gøre dette i Photoshop Elements?

A: Ja, grundlæggende maskerings- og justeringslagsfunktioner findes i Photoshop Elements, men værktøjerne kan have andre navne eller være placeret anderledes, og de mere avancerede funktioner som 'Vælg og Maskér' eller de nyeste AI-maskeringsværktøjer i Camera Raw er muligvis ikke tilgængelige eller lige så avancerede.

Afsluttende Tanker

At gøre din billedbaggrund monokrom er en effektiv redigeringsteknik, der kan forbedre dine billeder markant ved at fremhæve dit motiv og skabe en ønsket stemning. Ved at mestre maskeringsværktøjerne og forstå, hvordan justeringslag fungerer, har du fuld kontrol over processen. Husk at arbejde ikke-destruktivt, så du altid kan vende tilbage og justere dine indstillinger. Øvelse gør mester, især med maskering, så vær tålmodig med dig selv, og eksperimenter med forskellige indstillinger for at finde det perfekte look til dine billeder.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Gør Baggrund Monokrom i Photoshop, kan du besøge kategorien Redigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up