Gengivelse, eller rendering, er en stærk digital færdighed, der sætter designere i stand til at kommunikere idéer, stemninger og følelser til kunder. Denne guide vil udforske stilen med vintage-falmede logoer – en effekt, der kan være utrolig nyttig, når man skal præsentere brandidentiteter, der potentielt skal bruges på stempler, stof, træskilte eller andre materialer med en vintage-æstetik.
Før vi dykker ned, er det vigtigt at bemærke, at rendering i sig selv er en kunstform. Denne guide skal ikke følges slavisk, men snarere ses som en introduktion til processen. Det er en proces, der involverer prøve og fejl, justeringer og eksperimenteren med et design, indtil det lykkes. Denne proces vil og bør være mindst en smule forskellig for enhver designer, hvis der skal opnås kreativitet og individualitet.

Det er vigtigt at pointere, at selvom rendering kan være utrolig hjælpsomt for designere, der arbejder etisk forsvarligt, kan det også misbruges til at fordreje opfattelsen af æstetisk svage designs for at imponere en kunde. Dette misbrug frarådes kraftigt i bestræbelserne på at fylde verden med stærke designs.
Indsamling af Materialer
Det første skridt i ethvert rendering-projekt er at indsamle "materialer". I dette tilfælde er der valgt at bruge stoftryksteksturer, pudsteksturer og Photoshop-penselsæt. Gratis online ressourcer er tilsyneladende ubegrænsede, og en hurtig søgning kan afsløre et væld af muligheder. Eksempler på gratis ressource-hjemmesider kan findes let online, men enhver designer, der er interesseret i at forbedre sine rendering-færdigheder, bør overveje at udvide langt ud over simple eksempler og lede efter "materialer", der virkelig matcher deres personlige æstetik og smag. Valget af de rette teksturer og pensler er fundamentalt for at opnå det ønskede vintage-look, da de danner grundlaget for de effekter, der senere tilføjes.
Start med Vektorgrafik
Det er ekstremt vigtigt at starte med et stærkt vektorgrafik design. Ofte er det kun vektorgrafikken, der bliver brugt af kunden i deres produktionsproces. Som designere skal vi tænke over vores indflydelse på den visuelle verden omkring os. Når vektorgrafikken er solid og veludført, kan vi bevæge os mod rendering-processen.
Før vi hopper direkte til Photoshop, kan et par vigtige ændringer overvejes i Illustrator:
Afrundede Hjørner
Effekt > Stylize > Round Corners: Afrunding af hjørner mindsker de hårde digitale hjørner, der ikke eksisterer i samme grad i vintage-æstetik. Ægte, håndlavede eller analoge processer efterlader sjældent knivskarpe hjørner, så en let afrunding hjælper med at efterligne denne naturlige uperfekthed.
Ruhgør Kanterne
Effekt > Distort & Transform > Roughen: At gøre kanterne ru på denne måde er meget lettere i Illustrator end i Photoshop. Bemærk, hvordan boksen "smooth" er markeret. Igen gøres alt for at undgå digitalt udseende hjørner. Denne effekt hjælper med at "ældes" designet på en troværdig måde ved at introducere små, organiske uregelmæssigheder langs konturen.
For at skubbe konceptet yderligere og – i en vis forstand – "slå designet" lidt, kan ankerpunkter trækkes ind tilfældigt. Dette simulerer slid, ujævnheder fra tryk eller simpelthen den organiske variation, der findes i ældre grafik.
Rendering i Photoshop
Logoet bringes ind i Photoshop. Det er vigtigt at have en god lagorganisation, da rendering-projekter ofte bliver dybt lagdelte. Der er typisk lag for baggrunden, selve logoet og de teksturer, der er blevet indsamlet over tid. God organisering gør processen langt mere overskuelig og effektiv.
Den valgte tekstur kopieres til udklipsholderen. Valget af tekstur er ofte baseret på instinkt og følelse, og det er ikke ualmindeligt at prøve flere forskellige, før den helt rigtige findes. Dette understreger igen, at rendering er en kunstform uden én fast "rigtig" måde.
Brug af Tekstur med Lagmaske
En lagmaske tilføjes til logo-laget, og teksturen indsættes i lagmasken. Dette gøres simpelthen ved at Alt/Option-klikke på lagmasken, indsætte teksturen, og derefter klikke på logo-lagets miniaturebillede for at forlade lagmasken. Nu vil noget af rasterteksturen være synlig inde i logoets form, hvilket giver et øjeblikkeligt indtryk af materiale eller overflade.
Justering af Kontrast på Masken
En simpel kontrastjustering foretages på masken for at understrege teksturen yderligere. Ved at øge kontrasten kan man fremhæve de mørkere og lysere områder i teksturen, hvilket gør den mere fremtrædende og synlig inde i logoet.
Tilføjelse af Definition med Indre Skygge
Kanterne kan muligvis bruge mere definition. Logoet kopieres (uden maske) til et nyt lag. Lagstilen "Inner Shadow" (Indre Skygge) anvendes på dette nye lag. Denne effekt er valgt for at antyde den mekaniske tendens, som stempler har til at skubbe mere blæk ud til kanterne af en form. Selvom et bogstaveligt stempel-look måske ikke er ønsket, bidrager en hentydning til vintage-metoder til den overordnede falmede og vintage-æstetik.
Lysstyrke/Kontrast Justering
Simpelthen ud fra instinkt placeres et lysstyrke/kontrast justeringslag over begge logo-lag og justeres efter udseende og fornemmelse. Dette trin er meget subjektivt og handler om at opnå den rette mængde falmning og den ønskede overordnede tone og stemning for designet.
Duplikering og Fading
Hele renderingen indtil nu kopieres og placeres skævt forskudt fra den "originale" placering. Duplikatet tones ud med en lysstyrke/kontrast justering. Igen, dette nikker til idéen om et stempel eller en analog trykmetode, hvor små forskydninger eller dobbelttryk kunne forekomme, og hvor en svagere, forskudt kopi kan simulere dette.
Brug af Pensler
De tidligere nævnte gratis Photoshop-pensler bruges som en måde at søge efter "lykkelige uheld" på. Ved at eksperimentere med forskellige pensler og indstillinger kan man tilføje yderligere tekstur, støv, ridser eller andre uregelmæssigheder, der bidrager til det slidte, vintage-look. Dette er et meget kreativt og intuitivt trin.
Sletning af "Triste Ulykker"
De uønskede eller "triste" uheld slettes ved hjælp af viskelæderværktøjet med lav opacitet. Dette tillader en gradvis og subtil fjernelse af elementer, der ikke passer ind, og sikrer, at det endelige resultat ser naturligt og organisk ud.
De sidste trin, især brugen af pensler og justeringer baseret på fornemmelse, illustrerer tydeligt kunsten at rendere. Processen vil sandsynligvis se forskellig ud for enhver designer. Der findes sandsynligvis hundredvis af måder at "slid" et logo i Photoshop på, og denne er blot én måde. Den blev opdaget gennem nysgerrig udforskning, ligesom enhver god teknik ville blive det.
Tilføjelse af Baggrund
En baggrund tilføjes. Flere baggrunde blev sandsynligvis afprøvet, før man nåede frem til den endelige. Ikke nok med det, så blev denne baggrund også justeret i lysstyrke, kontrast, farvetone og mætning for at matche det overordnede æstetisk mål. Baggrunden spiller en vigtig rolle i at sætte scenen og forstærke den vintage-stemning, og den skal harmonere perfekt med det falmede logo.
Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)
Hvorfor er det vigtigt at starte med vektorgrafik?
Det er vigtigt, fordi vektorgrafik er skalerbar uden kvalitetstab, og det er ofte det format, kunden bruger til forskellige applikationer. Et stærkt vektor-grundlag sikrer, at designet fungerer i alle størrelser, før de visuelle effekter tilføjes.
Er der kun én rigtig måde at skabe et vintage-look på?
Absolut ikke. Som nævnt i guiden er rendering en kunstform baseret på prøve og fejl, intuition og personlig smag. Denne guide præsenterer én mulig tilgang, men opmuntrer til eksperimenteren og udvikling af din egen proces.
Hvilken software skal jeg bruge?
Denne guide bruger Adobe Illustrator til de indledende vektorjusteringer og Adobe Photoshop til selve rendering-processen med teksturer, pensler og effekter.
Hvor finder jeg materialer som teksturer og pensler?
Der findes utallige gratis og betalte online ressourcer, hvor du kan finde teksturer (stof, papir, væg osv.) og penselsæt specifikt designet til at skabe vintage- eller slidte effekter. En simpel søgning på "free vintage textures" eller "distress photoshop brushes" vil give mange resultater.
Konklusion
Kunsten at rendere er en proces, der kræver nysgerrighed, kreativitet og udforskning. Med et stærkt vektordesign og et klart æstetisk mål kan denne færdighed give fremragende visuel kommunikation af idéer, stemninger og følelser til kunder. Desuden kan det simpelthen nydes som en kunstform i sig selv. Mulighederne for at skabe unikke, stemningsfulde vintage-logoer er uendelige, når man mestrer samspillet mellem vektorgrafik, teksturer, pensler og intuitive justeringer i Photoshop.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Vintage Logoer: En Guide, kan du besøge kategorien Design.