En afgørende fase i 3D-udvikling er modellering, som indebærer opbygning af modeller af karakterer, dyr og aktiver i spil, animationer og apps. Men hvad er det mest afgørende i 3D-modellering? Modeller skal naturligvis være detaljerede, men det er ikke nok for at sikre høj kvalitet. Du skal også få dem til at se naturlige og attraktive ud, og her er texturering nøglen.
I denne artikel vil du lære, hvad texturering er, mestre grundlaget for 3D-model texturering og få indsigt i, hvor du kan få 3D-textureringstjenester til dit projekt. Klar til at lære, hvordan du ændrer dit projekt til det bedre? Lad os komme i gang.

Hvad er Texturering?
Texturering er processen med at skabe texturer til 3D-modeller og materialer. En texture er i bund og grund en karakteristik af en models overflade, der vikles omkring den og får den til at se virkelig ud. Et materiale er noget anderledes; det er en færdig overflade, der indeholder flere lag af texture maps – et colormap, detail texture, lightmap, roughness map og så videre.
Før du begynder at texture, er det bedst at beslutte, hvilken type materiale og 3D-texture du vil bruge.
Typer af Materiale
Der findes forskellige typer materialer, som har indflydelse på, hvordan texturen fremstår på din model:
- Grundmateriale: Dette er et glat materiale, der kun er lavet ved hjælp af farve og konveksitet. Det er et godt grundlag for texturering for at opnå et realistisk udseende af et objekt. Det kan også bruges i spildesign, hvis et element ikke kræver interaktioner med karakterer og passer ind i et spilmiljø. Det er ofte enklere og hurtigere at arbejde med for mindre vigtige objekter eller som udgangspunkt.
- PBR-materiale: Physically-based rendering (PBR) materiale er tilstrækkeligt texturet til at se naturligt ud. For at opnå dette resultat bruger kunstnere farve, albedo (lysets refleksionseffekt), roughness og bump map texturer. Alle disse funktioner supplerer materialet for at matche dets ønskede udseende. PBR-materialer er designet til at interagere realistisk med lys i et 3D-miljø, hvilket giver en meget mere overbevisende visuel kvalitet.
Valget af materiale afhænger i høj grad af det tilsigtede resultat og den krævede realisme. For simple objekter kan et grundmateriale være tilstrækkeligt, mens komplekse og vigtige elementer ofte kræver PBR for maksimal realisme.
Typer af 3D-Texturering
Udover materialetyper er der også forskellige tilgange til selve textureringsprocessen i 3D-rummet:
- Solid texturering: I tredimensionelt rum justeres farvevariationer på hvert punkt af modellen i stedet for at overlejre todimensionelle texturer oven på hinanden. Som et resultat ændrer farve og glans sig afhængigt af deres position på mappet. Dette kan skabe mere naturlige overgange og undgå strækning af texturer på komplekse former.
- Geometrisk texturering: I dette tilfælde kan virkelige billeder overlejres på overfladen af 3D-objektet. Derudover justeres texturen ved at ændre geometrien af objektets overflade. Dette kan omfatte at skabe små forhøjninger eller fordybninger, der visuelt matcher texturen, hvilket giver en følelse af dybde og detalje.
Hvis du vil have din model til at se realistisk ud, er det bedst at tage forskellige typer texturer og materialer i betragtning på hvert trin af textureringen. Kombinationen af den rette materialetype og textureringsmetode er essentiel for at opnå det ønskede visuelle resultat.
Textureringens Stadier
Texturer er 2D i format, men texturering begynder først med skabelsen af en 3D-model. Modellen analyseres, og derefter følger flere trin i texture design. Lad os se på de vigtigste stadier af standard texturering.
UV Unwrapping
Textureringen bør starte med 'unwrapping' af en komplet 3D-model. En sådan flad visning af modellen kaldes et UV map, hvor U og V er koordinatakse for todimensionelt rum, i modsætning til 3D-modellen, som vises som X, Y og Z. Når du 'unwrapper' din 3D-model til et UV map, er det lettere at redigere hver del af denne model separat, så den passer til et 3D-format. Dette trin er afgørende, da det skaber broen mellem 3D-modellen og de 2D-texturer, du vil anvende. Uden en korrekt UV map vil dine texturer blive forvrænget eller ikke passe korrekt på modellen. Du kan bruge software som Photoshop til 3D UV mapping eller enhver anden software, der opfylder dine behov. Processen involverer at "klippe" og "folde ud" 3D-modellen, lidt som at folde en papkasse ud, så den ligger fladt. Målet er at minimere spildplads på UV mappet og undgå forvrængning så meget som muligt.
Texture Maling og Shading
3D texture maling er processen med at tilføje texture detaljer til en model ved hjælp af digital maling. Texturering udføres på overfladen af en 3D-model, som roteres i processen for at studere, hvilke dele af figuren der har brug for yderligere arbejde. På denne måde ser kunstneren områder, der har brug for forbedring, som ikke er synlige på et fladt map. Dette giver kunstneren mulighed for at male direkte på 3D-overfladen og se, hvordan texturen ser ud i realtid, hvilket er meget mere intuitivt end kun at male på et fladt UV map.
Texture shading er processen med at skabe relief og volumen af et objekt. Ofte textureeres bjerge, bjergrygge og landskaber ved hjælp af denne metode for visuelt at understrege buler og højdeovergange. Det handler om at simulere, hvordan lys interagerer med overfladen for at give en fornemmelse af dybde og form. Dette kan involvere brug af forskellige texture maps, der styrer, hvordan overfladen reflekterer lys (f.eks. specular maps eller roughness maps) eller simulerer ujævnheder (f.eks. normal maps eller bump maps).
Ofte vil kunstnere også bruge en teknik kendt som texture sampling. Dette opnås, når texture strukturen af modellen læses gennem GPU (Graphics Processing Unit) ved hjælp af farverne fra nærliggende texels (texture pixels). Denne sample hjælper derefter med at skabe en harmonisk og naturlig skygge i det større billede. Dette bidrager til at blande texturer og farver sammen på en måde, der ser organisk ud.
Belysning og Rendering
Målet med 3D texture rendering er at skabe livagtig grafik med omgivende belysning, hvilket betyder naturligt lys, der dannes med miljøet. Karakterer og aktiver i spillet er ofte placeret i forskellige omgivelser, hver med specifik belysning. For at overlejre relevant belysning visualiserer kunstnere al ekstern information fra omgivelserne til et fladt billede og overlejrer det på en 3D-model. Dette kan involvere brug af High Dynamic Range Imaging (HDRI), som fanger et bredt spektrum af lysinformation fra et virkeligt miljø og bruger det til at belyse 3D-scenen realistisk. Korrekt belysning er afgørende for, at texturer fremstår troværdige; et realistisk texturet objekt vil ikke se rigtigt ud i et dårligt belyst miljø, og omvendt.
3D Model Texture Mapping
Texture mapping er stadiet med at vikle en 3D-model med forskellige typer texture maps: bump, normal, glossiness, roughness, metallic og mange andre. Formålet med praksissen er at få et fladt billede til at passe til et 3D-objekt, der har volumen og buler, på en måde, så hver detalje passer perfekt til det rette sted på en model. Vi anbefaler at bruge bump mapping, som tillader modellens geometri hurtigt at blive modificeret og fyldt med texture detaljer. Bump mapping simulerer ujævnheder på overfladen uden faktisk at ændre modellens geometri, hvilket gør rendering hurtigere. Normal mapping er en mere avanceret form for bump mapping, der giver endnu mere detaljerede lysinteraktioner. Andre maps som roughness og metallic styrer, hvordan reflekterende eller metallisk en overflade ser ud. Texture mapping kan udføres i software som 3DS Max, samt ved at forberede 3D maps i Photoshop. Du kan lære mere om detaljeret texturering med vores udvalg af top tips til 3D-indholds realisme. Derefter vil vi se på noget software til 3D-model texture mapping, der vil muliggøre fejlfrie resultater.
Bedste Software til Skabelse af Fantastiske Texturer
De mest effektive og bekvemme 3D-texturering værktøjer findes normalt i specifik software. Derfor har vi fremhævet de to vigtigste programmer til texturering af 3D-modeller, som de fleste spilkunstnere bruger.

Hvordan man texturerer 3D-modeller i Blender
Texturering af modeller i Blender er enkel, da den har en bred og intuitiv værktøjslinje med mulighed for UV unwrapping, texture maling, rendering og texture mapping. Blender er en gratis og open source 3D-suite, der tilbyder en omfattende række værktøjer til modellering, animation, simulering og selvfølgelig texturering. Dets integrerede arbejdsflow gør det muligt at bevæge sig problemfrit mellem forskellige stadier af 3D-produktion, herunder hele textureringsprocessen fra UV-layout til den endelige rendering. Du kan endda finde specifikke guider i Blender dokumentationen om, hvordan man laver 3D-texturer i Blender. Community'et omkring Blender er også stort og hjælpsomt, hvilket gør det nemt at finde tutorials og løsninger på problemer.
Hvordan man laver texturer til 3D-modeller i Photoshop
Texturering af 3D-modeller i Photoshop er fantastisk til at skabe separate layouts, samt et komplet texture map. Photoshop, primært kendt som en 2D billedredigeringssoftware, har også robuste 3D-funktioner, der er velegnede til at male texturer. Det giver kunstnere mulighed for at bruge alle de velkendte pensler, filtre og justeringslag til at skabe detaljerede texture maps. Du kan endda downloade nogle gratis 3D-texturer til Photoshop og fuldføre dem med yderligere effekter som belysning, shading og rendering. Desuden har Adobe også speciel dokumentation for 3D-maling i Photoshop. Når det ønskede texture map er færdigt, kan du downloade det og vikle din model med det i Blender som en mulighed. Denne tilgang er særligt nyttig, hvis du allerede er dygtig til Photoshop og foretrækker at arbejde i et velkendt miljø for at skabe dine 2D texture maps, som derefter anvendes på 3D-modellen i en anden software.
| Funktion | Blender | Photoshop |
|---|---|---|
| UV Unwrapping | Ja | Ja (3D-funktioner) |
| Texture Maling (direkte på 3D) | Ja | Ja (3D-funktioner) |
| Texture Map Redigering (2D) | Ja | Ja (specialitet) |
| Rendering Integration | Ja (Indbygget) | Begrænset (Kan påvirke 3D-visning) |
| Komplet 3D Workflow | Ja | Nej (Primært 2D/Texture) |
| Pris | Gratis/Open Source | Abonnement (Adobe Creative Cloud) |
Begge programmer tilbyder stærke værktøjer til texturering, men de tjener lidt forskellige formål. Blender er en alt-i-én 3D-suite, mens Photoshop er fremragende til at skabe og redigere de flade 2D texture maps, der bruges på 3D-modeller.
Tips til Texturering af Forskellige 3D-Modeltyper
Der findes forskellige typer af 3D-modeller – karakterer, dyr og andre aktiver. Hver af dem har særegenheder, der bør tages i betragtning under texturering. Informationen nedenfor vil hjælpe dig med at mestre de særlige funktioner for de forskellige modeltyper.
Karakter Texturering
De fleste karakterer er mennesker, så i dette afsnit vil vi tale om særegenhederne ved 3D-menneske texturering. Normalt kræver modellen af en realistisk karakter detaljeret texturering af hver del af en krop:
- 3D hoved texture: Hver del af hovedet skal gives separat opmærksomhed. For eksempel skal hår texturen til 3D-modellen gøres glat, ligesom ægte hår. Ansigtstræk, ører og mundområdet kræver ofte høj detaljegrad.
- 3D ansigt texture: Når du arbejder på en 3D-model ansigt texture, er det bydende nødvendigt at gøre den symmetrisk. UV mappet gør det muligt at opdele ansigtet i linjer og dele, så det er lettere at gøre begge halvdele af munden og næsen, samt begge øjne af samme størrelse, dybde og form. Realisme kræver ofte små asymmetrier for at undgå et "perfekt", men livløst udseende.
- 3D model hud texture: Processen med hud texturering kræver tilføjelse af roughness, skygger og maling med den passende farve. Du kan også tilføje nogle specifikke funktioner som fregner, modermærker og ar. Subsurface scattering (SSS) er en avanceret teknik, der ofte bruges til hud for at simulere, hvordan lys trænger ind og spredes under overfladen, hvilket giver et blødere og mere realistisk udseende.
Detaljeret texturering af karakterer er afgørende for at skabe troværdige og engagerende figurer i spil og animationer.
Dyre Texturering
Nedenfor er nogle grundlæggende tips til, hvordan man laver en dyre texture til 3D-modeller. Først og fremmest, før du begynder at texture din dyremodel, er det bedre at forberede referencer for hver type dyr, da hver af dem kræver forskelligt materiale:
- Krybdyr er dækket med specifik hud og skæl. Deres texturer skal ofte have fine detaljer for at gengive skællenes mønstre og tekstur.
- Pattedyr kan have både tyk pels og kort hår, og nogle er kun dækket af hud. Pels og hår kræver ofte specielle texturerings- og renderingsteknikker for at se realistiske ud, herunder brug af partikelsystemer eller specifikke shaders.
For hver type skal du oprette specifikke lag. For eksempel skal texturen af en elefant være ru og uden highlights, mens texturen af en slange eller alligator tværtimod skal være glat og reflektere lys. At studere referencemateriale fra den virkelige verden er uundværligt for at opnå realistiske dyretexturer.
Asset Texturering
Der findes mange former for færdige aktiver af objekter, karakterer og dyr, men lad os fokusere på hovedkategorien, vi endnu ikke har dækket – genstande og rekvisitter. Detaljerede aktiver i denne kategori ser altid imponerende ud og supplerer et digitalt miljø, men det er ikke altid værd at afsætte for meget tid og opmærksomhed til aktiver af mindre betydning.
For eksempel kan et objekt have en mekanisk funktion eller være en dekoration. Nogle af dem har tendens til at forblive i baggrunden, så det giver ingen mening at detaljere dem til det punkt, hvor funktioner kun kan ses med maksimal zoom. Effektiv texturering af assets handler om at prioritere. Et sværd, som spilleren konstant ser, kræver langt mere detalje end en sten i baggrunden.
Når du texturerer, hjælper det at fokusere på objektets afstand fra kameraet, samt den overordnede belysningsløsning, så aktivet ser harmonisk ud i ethvert miljø. Texturer, der ser gode ud tæt på, kan se for rodede ud på afstand, og texturer, der ser gode ud på afstand, kan mangle detaljer tæt på. Det er en balancegang.
Valg af den Bedste Partner til Textureringstjenester
Som du kan se, er texturering af 3D-modeller en tidskrævende proces, der kræver en dyb forståelse af de tekniske krav, bred erfaring og særlige færdigheder. Kun en højt kvalificeret specialist kan producere en detaljeret texture hurtigt og effektivt, så man ikke bruger ekstra midler fra budgettet, men samtidig tiltrækker flere brugere til produktet.
For komplekse projekter eller hvis du mangler den nødvendige tid eller ekspertise, kan det være en god idé at outsource textureringen til professionelle. En erfaren serviceudbyder vil have de værktøjer, arbejdsgange og erfaring, der er nødvendige for at levere resultater af høj kvalitet effektivt.
Ofte Stillede Spørgsmål om 3D Texturering
- Hvad er forskellen på en texture og et materiale?
- En texture er et enkelt billede eller mønster, der anvendes på en models overflade for at give den farve eller detaljer. Et materiale er en samling af flere texture maps (f.eks. farve, roughness, metallic, normal map) samt indstillinger, der definerer, hvordan overfladen interagerer med lys og ser ud i 3D-rummet. Materialet bestemmer den overordnede visuelle egenskab, mens texturerne leverer de specifikke billeddata.
- Hvorfor er UV unwrapping nødvendigt?
- UV unwrapping er nødvendigt, fordi det forbinder den 3D-model med et 2D-rum, hvor 2D-texturer kan oprettes og redigeres. Uden et UV map ville det være umuligt at vide, hvordan et 2D-billede skal "vikles" rundt om den komplekse 3D-form uden forvrængning eller overlappende områder. Det er som at skære et mønster til tøj, der passer til en tredimensionel krop.
- Hvilken funktion i Adobe Photoshop giver dig mulighed for at anvende texturer på 3D-objekter?
- Adobe Photoshop har specifikke 3D-funktioner, der tillader brugere at importere 3D-modeller, male direkte på deres overflade og manipulere 3D-texturer. Disse funktioner er en del af Photoshops 3D-arbejdsområde og giver mulighed for at skabe og anvende texture maps som farve, bump, normal og roughness maps direkte i programmet.
- Kan jeg bruge de samme texturer på forskellige 3D-modeller?
- Ja, du kan genbruge texture maps, især for generiske materialer som træ, sten eller metal. Dog vil resultatet afhænge stærkt af UV mappet for den model, du anvender texturen på. En texture designet til ét UV layout passer muligvis ikke perfekt til et andet uden justeringer. For unikke objekter eller karakterer er det ofte nødvendigt at skabe skræddersyede texturer.
- Hvad er formålet med et Normal Map?
- Et Normal Map er en type texture map, der lagrer information om overfladens retning (normaler) i stedet for farve. Når det bruges under rendering, får det en flad overflade til at se ud som om den har fine detaljer, buler og fordybninger ved at påvirke, hvordan lys interagerer med overfladen. Dette simulerer kompleks geometri uden at øge antallet af polygoner i modellen, hvilket er effektivt for ydeevne.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Realistiske 3D Texturer Guide, kan du besøge kategorien Fotografi.
