How to make something low poly in Photoshop?

Lav-poly vs. Høj-poly: Et Fotoperspektiv

Begreberne 'lav-poly' og 'høj-poly' hører primært hjemme i verdenen af 3D-modellering og computergrafik. De refererer til antallet af polygoner – de grundlæggende byggeblokke af 3D-objekter – der bruges til at skabe en model. Et lavt antal polygoner resulterer i en simplere, mere abstrakt form, ofte med synlige, flade overflader, mens et højt antal polygoner skaber en glattere, mere detaljeret og realistisk gengivelse. Men hvordan relaterer disse 3D-koncepter sig overhovedet til fotografi, et medie der fanger lys fra den virkelige verden?

https://www.youtube.com/watch?v=0gcJCdgAo7VqN5tD

Selvom fotografering traditionelt set handler om at fange virkeligheden gennem et objektiv, har den digitale tidsalder udvidet mediets grænser betydeligt. Fotografer arbejder nu ofte tæt sammen med digital kunst, post-processing og endda integration af 3D-elementer i deres kompositioner. Det er her, forståelsen af 'lav-poly' og 'høj-poly' kan blive relevant – ikke som et teknisk aspekt af selve kameraet, men som et stilistisk valg, en æstetik eller et konceptuelt værktøj, der kan informere eller inspirere fotografisk arbejde og digital kunst, der grænser op til fotografi.

Indholds

Hvad Betyder Lav-poly og Høj-poly i 3D?

I 3D-grafik er en polygon typisk en trekant eller en firkant, der udgør en enkelt flade på overfladen af en model. En 3D-model er sammensat af et netværk af disse polygoner. Antallet af polygoner i dette netværk kaldes 'polycount'.

How to create a low poly image?
HOW TO CREATE LOW POLY ART IN ADOBE ILLUSTRATOR11 - Importing your photo. Set up a new document in Illustrator, and import the photo file you wish to base your design on. ...22 - Using the Pen Tool. ...33 - Drawing the triangles. ...44 - Live Paint. ...55 - Colouring your shape. ...66 - Completing the colouring. ...77 - Finishing touches.

En lav-poly model har en lav 'polycount'. Dette betyder færre flader og kanter, hvilket resulterer i et mere kantet, abstrakt eller stiliseret udseende. Tænk på tidlige computerspil eller moderne digital kunst, der bevidst anvender denne æstetik for at opnå et minimalistisk eller retro-look. Fordelen ved lav-poly modeller i 3D er, at de kræver mindre computerkraft at rendere og manipulere, hvilket gør dem ideelle til realtidsapplikationer som spil og interaktive oplevelser.

En høj-poly model har en høj 'polycount'. Dette betyder millioner eller endda milliarder af polygoner, hvilket tillader en ekstremt fin detaljering og glatte kurver. Formålet med høj-poly modeller er typisk at opnå maksimal realisme, som det ses i fotorealistiske renderinger, film-CGI eller avancerede visuelle effekter. Ulempen er, at de kræver betydelig computerkraft og lagerplads.

Forbindelsen til Fotografi og Digital Kunst

Hvordan kan disse principper fra 3D-verdenen så finde vej til fotografi? Forbindelsen er ikke direkte teknisk, men snarere konceptuel og æstetisk:

Integration af 3D-Elementer

Fotografer, der arbejder med kompositbilleder eller digital kunst, kan integrere 3D-modeller i deres fotografiske scener. Hvis en fotograf ønsker at placere et digitalt skabt objekt i et foto, skal de vælge, om objektet skal være lav-poly eller høj-poly. Valget vil afhænge af den ønskede stil og realismen i den endelige komposition. En høj-poly model vil passe bedre ind i et fotorealistisk billede, mens en lav-poly model kan bruges til at skabe en surrealistisk, stiliseret eller kunstnerisk effekt, der bevidst bryder med realismen.

Lav-poly Æstetik som Inspiration

Den visuelle stil associeret med lav-poly grafik – de skarpe kanter, flade farver og forenklede former – er blevet en populær æstetik i sig selv. Fotografer og digitale kunstnere kan lade sig inspirere af denne stil. Selvom et foto af den virkelige verden naturligvis ikke er opbygget af polygoner, kan man bruge post-processing teknikker til at efterligne denne effekt, f.eks. ved at reducere farveovergange, tilføje kantede effekter eller skabe kompositioner, der fokuserer på enkle, geometriske former. Man kan også fotografere fysiske objekter, der er skabt med lav-poly designprincipper, f.eks. skulpturer eller installationer.

Konceptet om Detalje vs. Abstraktion

Forskellen mellem lav-poly og høj-poly afspejler grundlæggende et spektrum fra abstraktion og simplificering (lav-poly) til detaljering og realisme (høj-poly). Dette spektrum eksisterer også i fotografi. En fotograf kan vælge at fokusere på fine detaljer, teksturer og nuancer for at skabe et meget realistisk eller hyperrealistisk billede (analogt til høj-poly). Alternativt kan fotografen vælge at forenkle kompositionen, bruge sløring, fokusere på farveblokke eller former for at skabe et mere abstrakt eller minimalistisk billede (analogt til lav-poly). Valget af objektiv, dybdeskarphed, belysning og efterbehandling alt sammen påvirker, hvor meget detalje der er til stede, og hvor abstrakt billedet fremstår.

Digital Kunst, der Blander Medier

Mange moderne kunstnere blander fotografi med 3D-grafik, illustrationer og andre digitale medier. I disse hybridværker kan man se en bevidst brug af både høj-poly elementer (f.eks. fotorealistiske baggrunde eller objekter) og lav-poly elementer (f.eks. stiliserede figurer eller abstrakte former) side om side for at skabe visuelt interessante kontraster og fortælle historier på nye måder. Her bliver kendskabet til begge verdener afgørende.

Lav-poly vs. Høj-poly: Hvornår er det 'Bedre'?

Spørgsmålet om, hvorvidt lav-poly er 'bedre' end høj-poly, giver ikke mening i absolutte termer, hverken i 3D eller i relation til fotografi. 'Bedre' afhænger udelukkende af formålet, konteksten og den kunstneriske intention.

  • I 3D-grafik: Høj-poly er 'bedre', når målet er maksimal realisme og detaljering, og der er rigelig computerkraft til rådighed (f.eks. i film rendering). Lav-poly er 'bedre', når performance er kritisk, eller når en stiliseret, abstrakt eller retro æstetik ønskes (f.eks. i spil eller visse former for digital kunst).
  • I Fotografi/Digital Kunst: Hvis målet er at skabe et fotorealistisk kompositbillede, vil brugen af høj-poly 3D-elementer sandsynligvis være 'bedre' for at opnå en overbevisende integration. Hvis målet derimod er at skabe et billede, der føles håndlavet, stiliseret eller har en bestemt digital kunst-æstetik, kan inspiration fra eller brug af lav-poly elementer være 'bedre'. Når vi taler om fotografi af den virkelige verden, handler det mere om at vælge et 'lav-poly' (abstrakt, forenklet) eller 'høj-poly' (detaljeret, realistisk) tilgang til komposition og efterbehandling, baseret på det ønskede udtryk.

Der er intet, der er objektivt 'bedre'. Valget mellem at fokusere på detaljer eller abstraktion i et billede er et kreativt valg, ligesom valget mellem lav-poly og høj-poly i 3D er et teknisk og stilistisk valg.

Sammenligning: Koncepter i Digital Kunst/Fotografi

Karakteristik Inspireret af Lav-poly Konceptet Inspireret af Høj-poly Konceptet
Æstetik Abstrakt, stiliseret, kantet, minimalistisk, retro Realistisk, detaljeret, glat, organisk
Fokus Former, farveblokke, overflader, generel silhuet Fine detaljer, teksturer, nuancer, bløde overgange
Kompleksitet Forenklet, reduceret antal visuelle elementer/detaljer Høj kompleksitet, mange visuelle informationer
Anvendelse (Kunst) Digital illustration, stiliseret spilgrafik, abstrakt kunst, ikonografi Fotorealistisk rendering, film-CGI, detaljeret produktvisualisering
Potentiel Effekt i Fotografi Billeder med stærke, enkle former; efterbehandling der reducerer detaljer (f.eks. posterisering); integration af stiliserede 3D-elementer Fotorealistiske kompositbilleder; fokus på høj skarphed og detaljegengivelse; integration af meget realistiske 3D-elementer

Ofte Stillede Spørgsmål

Q: Er lav-poly og høj-poly ægte fotograferingsudtryk?
A: Nej, de stammer fra 3D-modellering og computergrafik. Deres relevans for fotografi ligger i deres æstetik og de underliggende koncepter om detalje vs. abstraktion, som kan inspirere fotografer og digitale kunstnere.

Q: Kan jeg gøre et almindeligt foto 'lav-poly'?
A: Du kan bruge efterbehandlingsteknikker (som posterisering, facet-filtre eller specifik software) til at give et foto et udseende, der efterligner lav-poly æstetikken ved at reducere farveovergange og skabe flade områder. Men billedet i sig selv er stadig en rastergrafik baseret på pixels, ikke polygoner.

Q: Betyder høj-poly altid bedre kvalitet i digital kunst relateret til fotografi?
A: Ikke nødvendigvis. Høj-poly giver mulighed for mere realisme og detalje, hvilket kan være vigtigt for fotorealistiske kompositioner. Men 'kvalitet' i kunst er subjektivt og afhænger af, hvor godt værket opnår sin tilsigtede effekt. En bevidst brug af lav-poly æstetik kan resultere i et meget virkningsfuldt og 'højkvalitets' kunstværk, hvis det tjener kunstnerens vision.

Q: Hvorfor ville en digital kunstner vælge lav-poly?
A: Ud over tekniske årsager (bedre performance) vælges lav-poly ofte for dets unikke stilistiske udtryk. Det kan give et billede et håndlavet, charmerende eller nostalgisk præg. Det forenkler formerne og kan fokusere beskuerens opmærksomhed på den overordnede form og komposition snarere end på fine detaljer.

Konklusion

Mens 'lav-poly' og 'høj-poly' er tekniske termer fra 3D-grafik, tilbyder de fotografer og digitale kunstnere et interessant perspektiv på forholdet mellem detaljer, abstraktion og stil. De minder os om, at valget mellem at vise virkeligheden med maksimal realisme eller at forenkle og stilisere den er et grundlæggende kreativt valg, der findes på tværs af forskellige visuelle medier. At forstå disse koncepter kan åbne nye veje for kreativ udforskning, uanset om du arbejder med traditionelt fotografi, digital kompositkunst eller noget helt tredje.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Lav-poly vs. Høj-poly: Et Fotoperspektiv, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information