How do I exit from 3D mode in Photoshop?

Forlad 3D-tilstand i Photoshop: En Guide

Adobe Photoshop er et utroligt alsidigt værktøj, der kan håndtere alt fra simpel billedredigering til komplekse kompositioner og endda arbejde med 3D-elementer. At dykke ned i 3D-funktionerne kan åbne op for spændende muligheder, hvad enten du ekstruderer tekst, importerer 3D-modeller eller skaber emballage-mockups. Men 3D-miljøet i Photoshop er markant anderledes end det standard 2D-arbejdsområde, du kender og elsker. Værktøjerne ændrer sig, navigationen bliver rumlig, og dit lag ser måske ikke 'færdigt' ud. For at vende tilbage til din normale arbejdsgang og bruge standardværktøjer som penslen, tekstværktøjet eller fyldværktøjet, skal du vide, hvordan du korrekt forlader 3D-tilstand.

Denne guide vil føre dig gennem de nødvendige skridt for at komme ud af 3D-tilstand i Photoshop, så du kan fortsætte med at redigere og forfine dit billede, som du plejer. Processen involverer typisk at forberede dit 3D-lag til 2D-verdenen, hvilket betyder at 'fryse' eller 'bage' 3D-informationen om til en flad repræsentation – en proces kendt som gengivelse.

How do I switch back to 2D in Photoshop?
Convert a 3D layer to a 2D layer Select the 3D layer in the Layers panel, and choose 3D > Rasterize.
Indholds

Forstå 3D-arbejdsområdet

Når et lag i Photoshop er i 3D-tilstand, sker der flere visuelle og funktionelle ændringer. Dit arbejdsområde kan se dramatisk anderledes ud. Typisk vil du se et gitter på lærredet, der repræsenterer 3D-rummet, og en 3D-gizmo (en akse-markør), der hjælper dig med at manipulere objektet i rummet. Navigationsværktøjerne i Værktøjslinjen kan også skifte til at håndtere 3D-visningen, så du kan rotere, panorere og zoome i 3D-scenen i stedet for på det flade lærred. Derudover vil paneler som Egenskaber (Properties) og 3D-panelet vise specifikke indstillinger og parametre for dit 3D-objekt, lys og kamera. Mens dette er essentielt for at arbejde i 3D, gør det standard 2D-redigering udfordrende eller umuligt. At vide, hvordan man skifter tilbage, er derfor afgørende for en effektiv arbejdsgang.

Trin 1: Nulstil Arbejdsområdet til Standard

Det første skridt, når du vil væk fra det specialiserede 3D-miljø og tilbage til din velkendte Photoshop-opsætning, er at nulstille dit arbejdsområde. Selvom dette trin ikke direkte 'slår 3D-tilstanden fra' på selve laget (det kommer i næste trin), bringer det din brugerflade tilbage til standardindstillingerne, hvilket giver dig adgang til alle de standardværktøjer og paneler, du har brug for til 2D-redigering.

For at nulstille arbejdsområdet skal du navigere i Photoshops menubar:

  • Gå til Vindue (Window)
  • Vælg Arbejdsområde (Workspace)
  • Vælg Væsentlige (Standard) (Essentials (Default))

Ved at vælge 'Væsentlige (Standard)' vender Photoshop tilbage til sin standardlayout, som inkluderer de mest almindeligt anvendte paneler som Lag (Layers), Justeringer (Adjustments), Værktøjer (Tools) osv. Dette trin rydder op i den 3D-specifikke brugerflade og forbereder dig på at arbejde med dit lag, når det er blevet konverteret fra 3D-data til et standard pixelbaseret format.

Trin 2: Gengivelse af 3D-laget

Nu hvor din brugerflade er tilbage til normal, er det tid til at håndtere selve 3D-laget. Selvom laget er i dit dokument, eksisterer det stadig som 3D-data i Photoshops hukommelse. For at kunne anvende standard 2D-filtre, justeringer eller penselstrøg direkte på objektet, skal det omdannes til en flad, pixelbaseret repræsentation. Denne proces kaldes gengivelse (rendering).

At gengive et 3D-lag betyder, at Photoshop beregner, hvordan dit 3D-objekt ser ud fra det aktuelle kameravinkel, med den aktuelle belysning, teksturer og dybde. Resultatet er et 2D-billede, der præcist afspejler din 3D-scene på det tidspunkt, du gengav den.

For at starte gengivelsen skal du finde dit 3D-lag i Lag-panelet. Det vil sandsynligvis have et lille 3D-ikon på lagets miniaturebillede.

  • Højreklik (Right-click) på 3D-laget i Lag-panelet.
  • Vælg Gengiv 3D-lag (Render 3D Layer) fra kontekstmenuen.

Photoshop vil nu begynde gengivelsesprocessen. Afhængigt af kompleksiteten af din 3D-scene (antal polygoner, lystype, skygger, materialer) og din computers ydelse (CPU, GPU, RAM), kan dette trin tage alt fra et par sekunder til flere minutter eller endda længere. Du vil typisk se en statuslinje eller en indikation af, at gengivelsen er i gang. Mens gengivelsen kører, kan du muligvis ikke udføre andre handlinger i Photoshop effektivt.

Hvis du af en eller anden grund ønsker at stoppe gengivelsen, før den er færdig (måske fordi du ser en fejl, eller det tager for lang tid), kan du normalt afbryde processen ved at trykke på Escape-tasten på dit tastatur.

Når gengivelsen er fuldført, vil 3D-ikonet på lagets miniaturebillede forsvinde, og laget vil nu se ud som et almindeligt pixelbaseret lag, der viser det gengivne billede af din 3D-scene. Gitteret og 3D-gizmoen forsvinder også fra lærredet, fordi laget ikke længere er aktivt i 3D-tilstand.

Trin 3: Konverter til Smartobjekt (Anbefalet)

Efter gengivelsen er dit lag nu et standard pixel-lag. For at give dig selv mere fleksibilitet og beskytte dit gengivne resultat mod utilsigtede pixel-baserede ændringer, er det en god praksis at konvertere det gengivne lag til et Smartobjekt.

Et Smartobjekt er en container, der indeholder dit billeddata (i dette tilfælde, de gengivne pixels). Når et lag er et Smartobjekt, kan du udføre transformationer som skalering, rotation og skævvridning uden at miste billedkvalitet, fordi transformationerne anvendes på containeren, ikke direkte på pixelsne. Du kan også anvende filtre som Smartfiltre, der kan redigeres senere.

For at konvertere det gengivne lag til et Smartobjekt:

  • Højreklik (Right-click) på det gengivne lag i Lag-panelet.
  • Vælg Konverter til Smartobjekt (Convert to Smart Object) fra kontekstmenuen.

Laget vil nu have et Smartobjekt-ikon i hjørnet af sin miniature. Dit lag er nu et Smartobjekt, der indeholder det pixelbaserede billede af din 3D-scene. Du er nu fuldt ud ude af 3D-tilstand for dette specifikke lag og klar til at arbejde med det som et almindeligt billede i Photoshop.

Hvad sker der efter gengivelsen?

Når dit 3D-lag er blevet gengivet til et pixelbaseret lag (eventuelt indkapslet i et Smartobjekt), mister du den originale 3D-data. Du kan ikke længere rotere objektet i 3D-rummet, ændre lyskilder, redigere den ekstruderede tekst som tekst, eller justere andre 3D-specifikke parametre. Hvis du har brug for at foretage ændringer i selve 3D-scenen, skal du enten vende tilbage til en tidligere gemt version af dit dokument, før du gengav laget, eller genoprette 3D-laget fra starten (hvis det var baseret på tekst eller en form).

Derfor er det vigtigt at sikre, at din 3D-scene er præcis, som du ønsker den, med den rette kameravinkel, belysning, materialer og positionering, *før* du starter gengivelsesprocessen. Gengivelsen er et 'bage-skridt', der flader 3D-verdenen ud til et 2D-billede.

Fejlfinding: Hvad hvis jeg ikke kan finde indstillingerne?

Der kan være et par grunde til, at du måske ikke ser 'Gengiv 3D-lag' eller andre 3D-relaterede indstillinger:

  • Laget er ikke et 3D-lag: Dobbelttjek i Lag-panelet, om laget faktisk har det lille 3D-ikon. Hvis ikke, er det allerede et standardlag, og du behøver ikke forlade 3D-tilstand, fordi du aldrig var i den for det lag.
  • Photoshop-version eller hardware: 3D-funktionerne i Photoshop har udviklet sig over tid og afhænger også af din computers hardware (specifikt grafikkortet). Sørg for, at din Photoshop er opdateret, og at dit system opfylder minimumskravene for 3D-funktioner.
  • Arbejdsområdet skjuler paneler: Selvom du nulstiller arbejdsområdet, kan individuelle paneler lukkes. Gå til Vindue i menubar'en for at genåbne specifikke paneler som Lag eller Egenskaber, hvis de mangler.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Q: Hvorfor skal jeg forlade 3D-tilstand?
A: Du skal forlade 3D-tilstand for at kunne bruge standard 2D-redigeringsværktøjer og -funktioner på dit lag. 3D-tilstanden ændrer Photoshops brugerflade og værktøjer til 3D-manipulation, hvilket gør almindelig billedredigering svær eller umulig.

Q: Hvad præcist sker der, når jeg 'gengiver' et 3D-lag?
A: Gengivelse omdanner den matematiske 3D-data, der udgør dit objekt, lys og kamera, til et fladt, pixelbaseret billede. Det er som at tage et billede af din 3D-scene fra et bestemt perspektiv.

Q: Hvor lang tid tager gengivelsesprocessen?
A: Tiden varierer enormt afhængigt af kompleksiteten af din 3D-scene, antallet af lyskilder, kvaliteten af de anvendte materialer/teksturer, og især ydeevnen af din computer (CPU og GPU er vigtige her). En simpel scene kan tage sekunder, mens en kompleks scene kan tage mange minutter.

Q: Mister jeg 3D-dataen efter gengivelse?
A: Ja, gengivelsen er en permanent (i den forstand at 3D-dataen slettes fra laget) proces for det specifikke lag. Du kan ikke vende tilbage til 3D-manipulation af det gengivne lag. Gem altid en version af dit dokument, før du gengiver, hvis du tror, du får brug for at justere 3D-scenen senere.

Q: Hvorfor anbefales det at konvertere til Smartobjekt efter gengivelse?
A: Konvertering til et Smartobjekt giver dig mulighed for at udføre ikke-destruktive transformationer (skalering, rotation osv.) på det gengivne pixel-lag. Det beskytter også laget mod direkte pixel-redigering, medmindre du redigerer Smartobjektets indhold. Det bevarer fleksibilitet efter den permanente gengivelse.

Konklusion

At mestre overgangen mellem Photoshops 3D-kapaciteter og dens standard 2D-redigeringsmiljø er nøglen til en effektiv arbejdsgang, når du inkorporerer 3D-elementer i dine designs. Ved at følge de simple trin med at nulstille dit arbejdsområde, gengive dit 3D-lag og eventuelt konvertere det til et Smartobjekt, kan du nemt og hurtigt vende tilbage til din velkendte brugerflade og fortsætte med at arbejde på dit billede med alle de værktøjer, du er vant til. Husk at gengivelse er et 'point of no return' for 3D-dataen på det specifikke lag, så sørg for, at din 3D-scene er færdig, før du tager dette skridt. Med disse trin er du nu klar til at forlade 3D-tilstand og dykke tilbage i den brede verden af 2D-billedredigering i Photoshop.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Forlad 3D-tilstand i Photoshop: En Guide, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information