How to remove tint in Photoshop?

Fjern Farvestik i Photoshop: En Guide

Farver er sjælen i ethvert fotografi. De kan vække følelser, sætte stemninger og fortælle historier. Men hvad sker der, når farverne ikke er, som de skal være? Når et billede lider under et uønsket farvestik – måske et grønligt skær fra lysstofrør, et blåt skær fra skyggefulde områder, eller et gult skær fra varmt indendørslys? Dette farvestik kan ødelægge et ellers perfekt billede og forvirre beskuerens øje. At tackle farveproblemer er en konstant udfordring for mange fotografer, både begyndere og erfarne. Selvom vi har berørt farvekorrektion før, herunder hvidbalance og farveændringer, forbliver kampen mod farvestik en hyppig kilde til frustration. Denne guide dykker ned i en pålidelig teknik, der kan hjælpe dig med finjustere farverne og fjerne uønskede farvestik i din billedredigeringssoftware, som for eksempel Adobe Photoshop eller Lightroom.

Metoden, vi vil udforske, kræver, at du har en vis idé om, hvilke farver der *burde* være til stede i dit billede. Hvis du er helt usikker på de naturlige farver i motivet, kan det være sværere at anvende denne teknik effektivt. Det er også yderst hjælpsomt at have en grundlæggende forståelse for farvers modsætninger. Dette kendskab er fundamentalt, fordi farvestik ofte korrigeres ved at tilføje den modsatte farve. De mest basale farvemodsætninger er:

  • Blå <-> Gul
  • Grøn <-> Magenta

Disse fire farver – blå, gul, grøn og magenta – er centrale i mange farvekorrektionsværktøjer, herunder 'Temp' (temperatur, der styrer blå/gul) og 'Tint' (farvetone, der styrer grøn/magenta) skydere, som findes i de fleste fotoredigeringsprogrammer. At blande disse grundlæggende modsætninger giver dig mulighed for at adressere et bredt spektrum af farveproblemer. En mere omfattende forståelse af farvemodsætninger involverer også:

  • Rød <-> Cyan
  • Grøn <-> Magenta
  • Blå <-> Gul
  • Hvid <-> Sort (dette par er relateret til lysstyrke og kontrast, men er også en del af det bredere farvespektrum)

Ved at forstå disse relationer kan du nemt se, hvordan f.eks. cyan kan dannes ved at blande blå og grøn (modsætningerne til rød og magenta). Kernen i denne metode er din evne til at identificere uønskede farver i dit billede. Når du kan pege på den farve, der ikke hører hjemme, kan du bruge redigeringsværktøjerne til at neutralisere den.

How to remove tint in Photoshop?
Move the slider on tint or temp, whichever involves the colour you need to remove, until that colour seems to disappear from the part of the image you are looking at. It should be replaced by another colour (or no colour, if the area should be grey or desaturated). This is fine.
Indholds

Forberedelse: Identificering af Farvestik

Før vi dykker ned i selve korrektionen, er det afgørende at kunne se farvestikket tydeligt. Nogle gange er det subtilt, andre gange er det overvældende. Øvelse gør mester i at spotte farvefejl. En af de mest effektive måder at gøre farvestik synligt på er midlertidigt at overdrive farverne i billedet. Dette gøres typisk ved at bruge Vibrance og Saturation skydere.

Trin 1: Åbn dit billede i et billedredigeringsprogram (Photoshop, Lightroom, etc.).

Trin 2: Find Vibrance og Saturation skydere. Disse findes ofte i grundlæggende justeringspaneler.

Trin 3: Træk begge skydere helt op til maksimum. Dette vil få farverne til at 'poppe' ekstremt, næsten til et ubehageligt niveau. Formålet er ikke at beholde denne effekt, men at bruge den som et diagnostisk værktøj.

Trin 4: Undersøg billedet nøje, især i områder hvor du ved, hvilke farver der *burde* være. For eksempel, hvidt papir, grå beton, hudtoner, eller en brun hunds pels. Hvis den brune hunds pels pludselig ser lilla eller grøn ud, har du identificeret et problem!

Ved at overophede farverne bliver selv de mest diskrete farvestik tydelige. En svag grøn tone i skyggerne kan blive en skrigende grøn plet, der er umulig at overse. Dette trin er essentielt for at kunne målrette din korrektion præcist.

Selve Korrektionen: Brug af Temp og Tint

Når du har identificeret det dominerende farvestik ved hjælp af Vibrance og Saturation boostet, er det tid til at bruge de primære værktøjer til farvebalance: Temp (Temperatur) og Tint (Farvetone).

Trin 5: Find Temp (Blå/Gul) og Tint (Grøn/Magenta) skydere. I Lightroom og Camera Raw findes disse typisk i 'Basic' panelet. I Photoshop kan de findes under 'Image' > 'Adjustments' > 'Color Balance' (som arbejder lidt anderledes med skygger/mellemtoner/højlys) eller i 'Camera Raw Filter' eller via et 'Color Balance' justeringslag.

Trin 6: Vælg en farve, som du *ved* ikke burde være der, baseret på din analyse i Trin 4. Fokuser udelukkende på denne specifikke farve i et bestemt område af billedet.

Trin 7: Bevæg den skyder (enten Temp eller Tint), der involverer den farve, du skal fjerne. Hvis du f.eks. ser et grønt stik, skal du bruge Tint-skyderen, som bevæger sig mellem Grøn og Magenta. Træk skyderen mod Magenta for at neutralisere det grønne. Hvis du ser et blåt stik, skal du bruge Temp-skyderen, som bevæger sig mellem Blå og Gul. Træk skyderen mod Gul.

Målet er at bevæge skyderen, indtil den uønskede farve *tilsyneladende* forsvinder fra det område, du fokuserer på. Dette område bør nu se mere neutralt ud, eller den farve, der *burde* være der, bør træde frem.

Det er helt normalt, at en anden uønsket farve dukker op i et andet område af billedet, når du korrigerer den første. Dette skyldes, at et farvestik sjældent er ensartet fordelt. Du skal derefter tackle denne nye farve på samme måde. Fortsæt med at justere Temp og Tint skydere, skiftevis, og fokuser på forskellige problemområder, indtil du er tilfreds med farverne i de vigtigste dele af billedet.

Afsluttende Trin og Finjustering

Når du har brugt Temp og Tint til at neutralisere de mest fremtrædende farvestik, mens Vibrance og Saturation stadig er på maksimum, er det tid til at vende tilbage til en mere realistisk visning.

Trin 8: Træk Vibrance og Saturation skydere tilbage til deres oprindelige neutrale punkt (typisk 0). Farverne vil nu sandsynligvis se meget flade og kedelige ud sammenlignet med den overdrevne version, du lige har arbejdet med. Dette er forventeligt.

Trin 9: Tag en pause. Træk dig væk fra skærmen i et par minutter. Dine øjne og din hjerne har vænnet sig til de intense, næsten radioaktive farver. En kort pause vil 'nulstille' dit farvesyn.

Trin 10: Vend tilbage til billedet og vurder farverne igen. Nu hvor Vibrance og Saturation er normale, kan du se det reelle resultat af dine Temp og Tint justeringer. De områder, der tidligere havde et tydeligt farvestik, burde nu se meget mere neutrale ud. Vurder, om der er behov for yderligere finjusteringer. Måske skal Temp eller Tint justeres en smule mere, eller måske skal du bruge mere avancerede værktøjer til selektiv farvejustering, hvis specifikke farver stadig driller. Dette kan inkludere HSL (Hue, Saturation, Luminance) paneler eller selektiv farvekorrektion i Photoshop.

Det er værd at gentage, at denne teknik er mest effektiv, når du arbejder på en kalibreret skærm. En ukalibreret skærm kan vise farver forkert, hvilket gør det umuligt at vurdere farvestik præcist og føre til forkerte korrektioner. Invester i en skærmkalibrator, hvis farvenøjagtighed er vigtig for dig. Det er en af de bedste investeringer en fotograf kan gøre.

Forstå Farvemodsætninger Dybere

Kendskabet til farvemodsætninger, også kendt som komplementærfarver, er nøglen til effektiv farvekorrektion. Når du har et farvestik, betyder det, at der er en overvægt af en bestemt farve. For at neutralisere denne overvægt skal du tilføje den modsatte farve. Tænk på det som en vægt: hvis den ene side (f.eks. grøn) er for tung, skal du lægge vægt på den modsatte side (magenta) for at skabe balance.

Farve Komplementærfarve (Modsat) Påvirket Skyder Retning for at Fjerne Farve
Blå Gul Temperatur (Temp) Mod Gul
Gul Blå Temperatur (Temp) Mod Blå
Grøn Magenta Farvetone (Tint) Mod Magenta
Magenta Grøn Farvetone (Tint) Mod Grøn
Rød Cyan Varierer (ofte via HSL, Selective Color) Mod Cyan
Cyan Rød Varierer (ofte via HSL, Selective Color) Mod Rød

Ved at forstå denne tabel kan du hurtigt identificere, hvilken skyder du skal bruge, og i hvilken retning du skal trække den, når du ser et specifikt farvestik. Et grønt stik kalder på magenta, et blåt stik kalder på gul osv.

Hvorfor Opstår Farvestik?

Farvestik kan opstå af mange årsager:

  • Lysforhold: Forskellige lyskilder har forskellig farvetemperatur. Glødepærer giver et varmt, gult lys; lysstofrør kan give et grønligt skær; skyggefulde områder udendørs kan have et blåt skær fra himlen.
  • Automatisk Hvidbalance: Kameraets automatiske hvidbalance forsøger at kompensere for lyskilden, men den er ikke altid perfekt, især under blandede lysforhold.
  • Reflektioner: Farvede overflader tæt på motivet kan reflektere farve og skabe et stik.
  • Objektivets Kvalitet: Nogle ældre eller billigere objektiver kan introducere kromatisk aberration, som kan ligne et farvestik langs kanter.
  • Kameraindstillinger: Forkert indstillet hvidbalance i kameraet er en hyppig årsag.

Denne teknik til fjernelse af farvestik er en post-produktionsmetode, men den understreger vigtigheden af at få hvidbalancen så korrekt som muligt i kameraet for at minimere arbejdet senere.

Ofte Stillede Spørgsmål om Farvestik

Hvad er forskellen på Hvidbalance og Farvestik?
Hvidbalance handler om at sikre, at hvide og grå farver fremstår neutralt hvide eller grå under en given lyskilde. Et farvestik er en generel overvægt af en bestemt farve i hele eller dele af billedet, ofte forårsaget af forkert hvidbalance eller lysforhold. Korrigering af farvestik er en delmængde af den bredere proces med at opnå korrekt hvidbalance.
Kan jeg bruge denne teknik på alle typer billeder?
Ja, teknikken kan bruges på stort set alle digitale billeder, hvor du har adgang til Vibrance, Saturation, Temp og Tint skydere. Den er særligt nyttig, når du har referencepunkter (farver, du ved, hvordan de skal se ud) i billedet.
Hvad hvis jeg ikke ved, hvilke farver der skal være i billedet?
Så er denne specifikke teknik sværere at anvende præcist. I sådanne tilfælde kan det være bedre at prøve automatiske hvidbalanceredskaber, bruge en gråkort-reference (hvis tilgængelig fra optagelsen), eller justere farverne baseret på din bedste vurdering og kunstneriske præference, selvom risikoen for at introducere nye stik er højere.
Er det bedre at fjerne farvestik i Photoshop eller Lightroom?
Begge programmer tilbyder værktøjer til dette. Lightroom (og Camera Raw) er ofte hurtigere til grundlæggende hvidbalance og farvestikfjernelse takket være de dedikerede skydere og hvidbalance-pipetten. Photoshop tilbyder mere avancerede og lokale justeringsmuligheder via justeringslag og masker, hvilket kan være nyttigt for komplekse farvestik, der varierer i forskellige dele af billedet. Teknikken med at booste Vibrance/Saturation kan bruges i begge.
Hvorfor ser farverne kedelige ud, når jeg har nulstillet Vibrance/Saturation?
Efter at have set billedet med ekstremt mættede farver, vil dine øjne opleve normale farver som mindre intense. Dette er en perceptuel effekt. Pausen (Trin 9) hjælper med at genkalibrere dit syn. De farver, du ser efter pausen, er det reelle resultat af din farvestikkorrektion.

Konklusion

At fjerne uønsket farvestik er en fundamental færdighed inden for billedredigering. Ved at bruge teknikken med at overmætte farverne midlertidigt for at identificere stikket, og derefter bruge Temp og Tint skydere til at neutralisere det, får du et kraftfuldt værktøj til at bringe farvenøjagtighed tilbage i dine billeder. Husk vigtigheden af at kende dine farvemodsætninger og, ideelt set, arbejde på en kalibreret skærm for de bedste resultater. Med øvelse vil du blive bedre til hurtigt at spotte og korrigere farvestik, hvilket efterlader dig med billeder, der har rene, naturlige og smukke farver, præcis som du havde forestillet dig dem.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Fjern Farvestik i Photoshop: En Guide, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information