What menu has the free transform option in Photoshop?

Mestr Forvandlingsværktøjet i Din Redigering

Forvandlingsværktøjet er et uundværligt redskab i digital billedredigering, der giver dig mulighed for hurtigt at ændre den aktuelle markering eller det aktuelle lag. Dette værktøj er hjertet i mange kreative processer og fejlretninger, da det tilbyder en bred vifte af muligheder for at manipulere billedets geometri. De grundlæggende forvandlingsmuligheder inkluderer ændring af størrelse, rotation og skævhed, men værktøjet strækker sig langt ud over dette med avancerede funktioner som Perspektiv, Warp, Bur (Cage), Flydende (Liquify) og Mesh. Disse muligheder er utroligt kraftfulde og giver dig fuld kontrol over dine billedinger og lag.

Når du aktiverer værktøjet, vil der typisk dukke håndtag op i hjørnerne og på siderne af din markering eller dit lag. Disse håndtag kan du bruge til at ændre størrelsen. Du kan udføre rotationer ved at bevæge musen over eller til venstre for håndtagene og trække. Det er også muligt at klikke hvor som helst inden for markeringen eller laget og flytte det ved at trække musen. Finjustering af værktøjets parametre er mulig via værktøjsindstillingspanelet, hvor indstillingerne er opdelt i forskellige faner, der svarer til de forskellige forvandlingstyper.

How do you transition two pictures in Photoshop?
Use the Gradient tool with a layer mask When a black-to-white gradient is added to a layer mask, it will create a gradual transition from one image to another.
Indholds

Fri Transformation

Fanen for Fri Transformation giver dig mulighed for at udføre de mest almindelige og grundlæggende forvandlinger. Her kan du rotere, ændre størrelse, spejlvende og endda udføre perspektivskævhed ved at holde Ctrl-tasten nede. Hvis du holder Shift-tasten nede, bevarer du billedets højde-bredde-forhold under hele forvandlingen, hvilket er essentielt for at undgå uønsket forvrængning, når du ændrer størrelse. Når du flytter det centrale omdrejningspunkt, kan du ved at trykke på Alt-tasten begrænse dets bevægelse til forvandlingens grænser.

I bunden af Fri Transformation-indstillingerne finder du ofte hurtige knapper til at spejlvende vandret, lodret og rotere 90 grader til venstre og højre. Derudover er der en knap ved siden af ankerpunkt-widget'en, der lader dig vælge, om du altid vil forvandle ud fra ankerpunktet, eller om det skal være dynamisk.

Perspektiv Transformation

Selvom fri transformation tilbyder visse perspektivmuligheder, giver Perspektiv Transformation dig maksimal kontrol over perspektiviske justeringer. Du kan trække hjørnepunkterne frit for at tilpasse billedet til et bestemt perspektiv. Nogle værktøjer tillader også justering af et defineret forsvindingspunkt. Yderligere indstillinger i værktøjspanelet lader dig ændre størrelse, skævhed og position, mens du forbliver i perspektivtilstand, hvilket muliggør meget præcise og realistiske tilpasninger.

Warp Transformation

Warp Transformation, også kendt som forvridning, giver dig mulighed for at deformere billedet ved at trække i et gitter eller ved selv at vælge de punkter, du vil trække i. Dette er nyttigt til at justere former eller få elementer til at passe ind i buede overflader. Der findes forskellige warp-indstillinger, såsom Rigid, Affine og Similitude. Disse indstillinger ændrer den algoritme, der bruges til at bestemme styrken af deformationen. Fleksibiliteten bestemmer, hvor kraftig effekten af at flytte disse punkter er.

Du kan definere ankerpunkterne for warp enten ved at opdele området i et gitter (Subdivision) eller ved selv at tegne brugerdefinerede punkter (Draw). Når punkterne er låst, er du i forvandlingstilstand, hvor du kan trække i dem. Ved at låse punkterne op vender du tilbage til redigeringstilstand, hvor du kan tilføje eller fjerne punkter.

Bur Transformation (Cage Transform)

Bur Transformation lader dig skabe et 'bur' omkring et billede. Når buret er lukket (dvs. når du har placeret mindst tre punkter på lærredet og forbundet dem til en lukket form), kan du bruge det til at deformere billedet inden for buret. Du kan nemt skifte mellem at deformere billedet ved at trække i burets punkter og redigere burets punkter ved at tilføje eller fjerne dem.

En indstilling kaldet Granularity (Introduceret i version 4.2 i nogle programmer) justerer præcisionen af bur-forvandlingens gitter. En lavere værdi giver højere kvalitet i forvandlingen, men kan være langsommere. En høj værdi kan resultere i et mere 'blokket' udseende. Der er ofte separate indstillinger for Granularity for forhåndsvisning (Preview) og det endelige resultat (Real). Det anbefales typisk at have en højere Granularity for forhåndsvisningen for at gøre justeringer hurtigere.

Både Bur og Warp transformationer bruger små 'knuder' eller punkter. Disse knuder kan vælges og fravælges samlet ved at trykke på Ctrl-tasten, før du klikker på dem. Når de er valgt, kan du flytte dem ved at trække musen inden for deres afgrænsningsboks. Rotation udføres ved at trykke og trække uden for afgrænsningsboksen, og skalering gøres på samme måde, men ved at holde Ctrl-tasten nede under bevægelsen.

Flydende Transformation (Liquify)

Ligesom en deformeringspensel lader Flydende Transformation dig tegne deformationer direkte på lærredet. Dette er ofte brugt til portrætretouchering eller kunstneriske effekter. De forskellige 'børster' eller tilstande i Liquify inkluderer:

  • Move: Trækker billedet med penselstrøget.
  • Scale: Får billedet under markøren til at vokse eller skrumpe.
  • Rotate: Drejer billedet under markøren.
  • Offset: Skifter billedet under markøren.
  • Undo: Sletter handlinger fra andre Liquify-værktøjer.

Indstillinger for hver Liquify-pensel inkluderer Mode (Wash eller Build up), Size (penselstørrelse, ofte kan skalere med tryk), Amount (styrke af penslen, kan skalere med tryk), Flow (kun relevant for Build up) og Reverse (vender handlingen, f.eks. får vækst til at blive skrump). Selvom Liquify er kraftfuld, kan den i nogle programmer være langsommere end en dedikeret deformeringspensel-motor. For at øge hastigheden kan det hjælpe at arbejde med Liquify inden for en markering eller på et separat lag med minimalt indhold.

Mesh Transformation

Mesh Transformation (tilføjet i version 4.4.2 i nogle programmer) ligner Warp og Bur, men bruger et interface baseret på 'patches' bestående af Bezier-kurvesegmenter. Denne tilstand er særligt nyttig til at placere billeder eller teksturer på buede overflader, da den giver præcis kontrol over kurverne.

Denne tilstand er ofte meget genvejsafhængig. Ved start ser du et overlay med 'knuder' (de store punkter, der definerer hjørnerne af en patch) og 'kontrolpunkter' (de små punkter, der bestemmer kurven for hvert segment). Du kan trække i knuderne, trække i segmenterne mellem knuderne for at kurve dem præcist, eller trække direkte på patches for fri transformation. Ctrl + Alt + træk på knuder eller segmenter kan bruges til at opdele meshet for yderligere kontrol. Aktivering af kontrolpunkter i værktøjsindstillingerne giver endnu finere justering af hvert Bezier-segment.

Mesh-værktøjet har ofte et koncept om 'låst' transformation, signaleret af et låseikon. Når dette er aktiveret (ofte standard), vil justering af ét segment også justere nabosegmenter for at bevare en jævn kurve. Ved at trykke Shift-tasten, mens du trækker et segment eller kontrolpunkt, kan du midlertidigt deaktivere denne funktion for at skabe skarpe vinkler. Når en skarp vinkel er skabt, vil den låste tilstand forsøge at bevare den.

Genveje i Mesh-tilstand kan omfatte:

  • Flyt knude eller kontrolpunkt: træk et af de runde punkter.
  • Udlåst flytning af knude/kontrolpunkt: Shift + træk.
  • Låst segmentflytning: træk på et segment (justerer naboer).
  • Segmentflytning: Shift + træk på et segment.
  • Fri patch-deformering: træk på et tomt område inden i meshet.
  • Opdel mesh eller Flyt/Slet opdeling: Ctrl + Alt + træk på en grænsesegment for at opdele, træk på en knude for at ændre opdelingen, træk en knude væk for at fjerne opdelingen.
  • Vælg flere knuder: Ctrl + klik på knuder, kontrolpunkter eller segmenter.
  • Flyt markering eller mesh: Shift + træk på tomt område uden for meshet.
  • Roter markering eller mesh: træk på tomt område uden for meshet. Hvis knuder er valgt, roteres kun de valgte.
  • Skaler markering eller mesh: Ctrl + træk på tomt område uden for meshet. Hvis knuder er valgt, skaleres kun de valgte.

Værktøjsindstillingerne for Mesh kan inkludere Mesh Size for præcis kontrol over antallet af patches vandret og lodret, og Show control points for at slå kontrolpunkter til/fra.

Transformering af Flere Lag

Mange moderne redigeringsprogrammer tillader transformering af flere lag samtidigt. I ældre versioner (før f.eks. version 5.0 i Krita) krævede dette ofte, at lagene var i en gruppe, og en specifik 'Rekursiv Transformation'-indstilling skulle aktiveres. Siden nyere versioner (f.eks. 5.0 og fremefter) er denne funktion ofte aktiveret som standard for gruppelag. Endnu nyere versioner (f.eks. fra 5.2) tillader transformation af alle lag, der er valgt i lagpanelet, uden nødvendigvis at skulle gruppere dem først. Dette strømliner arbejdsgangen betydeligt, når du skal justere flere elementer i dit billede på én gang.

Kontinuerlig Transformation

Hvis du anvender en transformation og umiddelbart derefter forsøger at starte en ny transformation, vil nogle programmer forsøge at genkalde den tidligere transformation. Dette kaldes en kontinuerlig transformation. Det giver dig mulighed for at fortsætte eller finjustere den forrige forvandling uden at skulle indstille den helt forfra. Du kan typisk trykke på Esc-tasten for at annullere denne funktion og starte en helt ny transformation, eller bruge en 'Nulstil' (Reset) knap i værktøjsindstillingerne, når ingen transformation er aktiv, for at rydde de gemte transformationsdata.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Hvad er de grundlæggende transformationer?
De grundlæggende transformationer inkluderer ændring af størrelse, rotation og skævhed.

Hvordan bevarer jeg højde-bredde-forholdet under størrelsesændring i Fri Transformation?
Hold Shift-tasten nede, mens du trækker i håndtagene.

Hvad er forskellen mellem Warp og Bur (Cage) transformationer?
Warp lader dig deformere baseret på et gitter eller selvvalgte punkter, mens Bur lader dig tegne en lukket form omkring et område for at deformere det inden for buret.

Hvordan adskiller Flydende (Liquify) sig fra en standard deformeringspensel (hvis programmet har begge)?
Liquify giver dig mulighed for at 'tegne' deformationer direkte på lærredet med forskellige 'børster' (Move, Scale, Rotate, Offset, Undo), mens en deformeringspensel-motor kan være hurtigere, men potentielt med mindre kvalitet eller færre indstillinger end Liquify.

Hvordan kan jeg transformere flere lag samtidigt?
I nyere versioner af programmer kan du typisk blot markere de ønskede lag i lagpanelet, og de vil blive transformeret samlet, når du bruger forvandlingsværktøjet. I ældre versioner kunne det kræve, at lagene var i en gruppe, og en specifik indstilling skulle aktiveres.

Hvad betyder Granularity i Bur (Cage) transformation?
Granularity justerer præcisionen af deformeringsgitteret i Bur-transformationen. En lavere værdi giver højere kvalitet, men kan være langsommere. Højere værdi er hurtigere, men kan se 'blokket' ud.

Hvad er formålet med Mesh Transformation?
Mesh Transformation er særligt nyttig til at placere billeder eller teksturer på buede overflader ved hjælp af Bezier-kurvesegmenter for præcis kontrol over deformationen.

Hvad er Kontinuerlig Transformation?
Det er en funktion, hvor programmet husker den forrige transformation, så du kan fortsætte eller finjustere den umiddelbart efter, uden at starte forfra. Du kan annullere den for at starte en helt ny.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Mestr Forvandlingsværktøjet i Din Redigering, kan du besøge kategorien Redigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information