Astrofotografier indeholder ofte utroligt svage strukturer, der er skjult i billedets baggrund. For at fremhæve disse detaljer er det nødvendigt at 'strække' billedet, hvilket i praksis betyder at øge lysstyrken og kontrasten dramatisk. En metode, der ofte bruges, er Photoshop-funktionen "Kurver". Men denne metode har en væsentlig bivirkning: den kan udtvande farverne i de lysere dele af billedet, især farverne på stjernerne, hvilket resulterer i en uønsket blegning.
Problemet med Photoshops standard Kurver-funktion er tydeligt, når man strækker data med høj dynamik, som det er typisk for astrofotografier. Når du anvender en aggressiv kurve for at lysne de mørke områder, påvirkes de lysere områder, som stjerner, også. Dette fører til, at farvemætningen i stjernerne reduceres, da alle RGB-kanaler lysnes uforholdsmæssigt i forhold til deres oprindelige forhold. Du kan nemt se dette selv: Placer en farveprøve på et farverigt område i billedets mellemtoneområde og beregn forholdet mellem R-, G- og B-værdierne. Anvend derefter en typisk "Kurver"-strækning på billedet og genberegn farveforholdene. Du vil opdage, at farven er blevet bleget mod hvid. Jo mere billedet strækkes, jo mere blegning sker der.

En ofte foreslået løsning på dette problem er at anvende en lille mængde strækning gentagne gange, efterfulgt af en forøgelse af mætningen. Dette gentages, indtil det ønskede resultat er opnået. Men denne iterative proces er besværlig og tidskrævende, og det er umuligt at vide, om den endelige farve er tro mod originalen. Hvad der er nødvendigt, er en metode til at strække dataene, samtidig med at farveforholdene bevares – altså at øge intensiteten uden at fortynde farven. Dette er princippet bag den farvebevarende strækning.
Princippet Bag Farvebevarende Strækning
For at bevare farveforholdene skal RGB-komponenterne for en individuel pixel multipliceres med den samme skalarværdi. Dette kan opnås ved at multiplicere billedet med den strakte luminans divideret med den ustrakte luminans. Lyder det kompliceret? Bare rolig, i Photoshop kan dette implementeres ved hjælp af lag og blandingsindstillinger. Idéen er at skabe et gråt (luminans) lag, strække dette lag, og derefter bruge dette strakte luminanslag til at påvirke farvelaget på en måde, der bevarer de oprindelige farveforhold.
Trin-for-Trin: Farvebevarende Stræk i Photoshop
Her er processen for at udføre en farvebevarende strækning i Photoshop:
- Åbn dit astrofotografi i Photoshop. Det anbefales kraftigt at arbejde med et 16-bit lineært billede (f.eks. fra DeepSkyStacker), der har korrekt hvidbalance og hvor baggrundens lysforurening er omhyggeligt fjernet. Et 8-bit billede giver for begrænset dynamikområde, og Photoshop kan ikke anvende Kurver på 24-bit billeder på samme måde.
- I menuen Lag (Layers) højreklikker du på dit baggrundslag og vælger "Dupliker lag" (Duplicate Layer). Navngiv dette nye lag "Grå Multiplicer" (Grey Multiply) som en påmindelse om dets funktion.
- Vælg "Grå Multiplicer"-laget. Gå til Billede (Image) -> Justeringer (Adjustments) -> Nuance/Mætning (Hue/Saturation). Indstil mætningsskyderen til -100. Dette konverterer laget til gråtoner, der repræsenterer billedets luminans.
- Højreklik på "Grå Multiplicer"-laget og vælg "Dupliker lag". Navngiv dette nye lag "Grå Divider" (Grey Divide), igen som en hjælp til at huske dets rolle.
- Vælg "Grå Multiplicer"-laget og indstil dets blandingsindstilling (Blend Mode) til "Multiplicer" (Multiply).
- Vælg "Grå Divider"-laget og indstil dets blandingsindstilling til "Divider" (Divide). For ældre versioner af Photoshop, som CS2, eksisterer "Divider" ikke som en blandingsindstilling. Her kan du bruge et matematisk trick: at anvende "Farveundvigelse" (Color Dodge) på et inverteret billede gør det samme som Divider. Så i CS2 skal du indstille blandingsindstillingen til "Farveundvigelse" og derefter vælge "Grå Divider"-laget og gå til Billede -> Justeringer -> Inverter (Invert).
På dette stadie vil dit lagpanel se ud med de nye lag og blandingsindstillinger, men selve billedet i hovedvinduet vil ikke have ændret sig. Du har nu oprettet den nødvendige struktur til farvebevarende strækning.
Anvend Strækningen
Nu skal vi anvende selve strækningen. Dette gøres ved at anvende justeringer, specifikt "Kurver", på det ene af de grå lag. Det er vigtigt at forstå, at enhver strækning, vi anvender på "Grå Multiplicer"-laget, i sidste ende anvendes på det originale billede, samtidig med at farven og mætningen bevares takket være "Grå Divider"-laget og de valgte blandingsindstillinger.
- Vælg "Grå Multiplicer"-laget. Gå til Billede -> Justeringer -> Kurver. Anvend en kurve, der ligner en typisk astrofotografi-strækkurve – ofte en S-formet eller J-formet kurve, der løfter skyggerne og mellemtonerne uden at klippe højlysene for meget.
Mens du anvender kurven, skal du sørge for at se dit billede med en skala på 66% eller 100% for at undgå at se et posteriseret rod. Dette er en irriterende egenskab ved Photoshop, hvor forhåndsvisningen ved lavere zoomniveauer kan se forkert ud under justeringer.
Resultatet af at anvende kurven på "Grå Multiplicer"-laget vil straks være synligt på dit samlede billede. Du kan fortsætte med at justere "Grå Multiplicer"-laget med flere "Kurver"-justeringslag (anvendt som justeringslag over "Grå Multiplicer"-laget og klippet til det), indtil du opnår det ønskede stræk og fremhævelse af de svage detaljer.
En Variation Med Grupper
En let variation af teknikken er at samle "Grå Multiplicer"-laget og de "Kurver"-justeringslag, du anvender, i en gruppe. I dette tilfælde er det selve gruppens blandingsindstilling, der skal sættes til "Multiplicer". Dette kan hjælpe med at holde dit lagpanel mere organiseret, især hvis du anvender flere strækninger eller andre justeringer.
Uanset hvilken metode du foretrækker, er det en god idé at optage hele processen som en Photoshop "Handling" (Action). Dette vil spare dig for at skulle huske alle detaljerne og trinnene hver gang du skal strække et astrofotografi.
Arcsinh Strækning i Photoshop
Mange astrofotografer, der arbejder med mere avanceret software som PixInsight, kender til Arcsinh-strækningen. Arcsinh (hyperbolsk arcsinus) kurven har en ideel form til kraftige strækninger af lineære data, da den komprimerer højlysene effektivt, mens den løfter skyggerne og mellemtonerne jævnt, hvilket bevarer farverne bedre end mange andre metoder.
Man skulle umiddelbart tro, at det var umuligt at opnå en ægte Arcsinh-strækning i Photoshop, fordi Photoshops Kurver-funktion er ret begrænset. Den tillader kun 16 (x,y) punkter, som skal være heltal i området 0-255, og x-punkterne må ikke være tættere end 4 enheder fra hinanden. Dette giver simpelthen ikke den granularitet, der er nødvendig for præcist at definere en kraftig strækkurve som Arcsinh.
Men der er en løsning! Det er muligt at definere en kurve, der, når den anvendes *to gange* i træk, giver den korrekte Arcsinh-form. Dette er matematisk kendt som den funktionelle kvadratrod (ikke at forveksle med kvadratrodsfunktionen). Ved omhyggeligt at beregne punkterne for en sådan kurve, kan man skabe en Kurver-indstillingsfil, der implementerer Arcsinh-strækningen i Photoshop.

Der findes sæt af forhåndsberegnede Arcsinh-kurver til Photoshop (f.eks. Arcsinh10, Arcsinh30, Arcsinh100, Arcsinh300, Arcsinh1000), der giver forskellige strækfaktorer. Arcsinh100 er ofte den mest nyttige i praksis. For at bruge disse kurver skal du installere dem i Photoshops "Presets\Curves"-mappe. Når du derefter tilføjer et "Kurver"-justeringslag, kan du vælge en af disse foruddefinerede kurver fra rullemenuen.
Processen for at bruge Arcsinh-kurverne til farvebevarende strækning er den samme som beskrevet ovenfor, men i trin 7 anvender du en af de foruddefinerede Arcsinh-kurver på "Grå Multiplicer"-laget. For at opnå den fulde Arcsinh-effekt skal den *samme* Arcsinh-kurve anvendes *to gange*. Dette kan gøres ved enten at anvende "Kurver"-justeringen to gange på "Grå Multiplicer"-laget eller ved at have to "Kurver"-justeringslag med den samme Arcsinh-kurve anvendt sekventielt (husk at klippe dem til "Grå Multiplicer"-laget).
Du kan også "blande" kurverne, f.eks. bruge Arcsinh100 i ét trin og Arcsinh300 i et andet, for at opnå en strækning et sted imellem.
Forberedelse af Billedet
Uanset om du bruger den generelle farvebevarende metode eller Arcsinh-kurverne, er det afgørende at starte med et velpræpareret billede. Som nævnt skal det være et 16-bit lineært billede med korrekt hvidbalance og omhyggelig baggrundssubtraktion. Før du anvender strækningen, er det også en god idé at bruge Photoshops "Niveauer" (Levels) justering til at indstille sortpunktet så langt som muligt uden at klippe data og ligeledes indstille hvidpunktet.
Potentielle Visningsproblemer i Photoshop
Som nævnt tidligere kan du opleve, at billedet ser fuldstændigt posteriseret ud på din skærm, især under eller umiddelbart efter anvendelse af Kurver. Dette er en kendt irriterende "funktion" i Photoshop. Prøv at se billedet ved en skala på 66% eller derover for at få det vist korrekt. Alternativt kan du prøve at indstille "Cache Levels" til 1 under Rediger (Edit) -> Indstillinger (Preferences) -> Ydeevne (Performance). Luk og genstart Photoshop for at ændringen træder i kraft. Vær dog opmærksom på, at dette kan gøre billedopdateringer langsommere, når du foretager justeringer. Desværre ser det ud til, at i nogle nyere versioner af Photoshop, som CC 2018, kan det være umuligt at sætte Cache Levels til 1, da det nulstilles til 2 ved genåbning.
FAQ: Hvad er Efterbehandling i Astrofotografi?
I astrofotografi er "hvad du ser, ikke hvad du får" direkte ud af kameraet. Mange begyndere inden for astrofotografi bliver inspireret af de fantastiske billeder af Mælkevejen og dyb himmel, de ser online eller i bøger. Men en uheldig bivirkning af nutidens hurtige delingskultur på sociale medier er, at de mange timers hårdt arbejde og planlægning, der ligger bag hvert eneste nattehimmelbillede, ofte går tabt. Astrofotografi kræver, selv på det mest grundlæggende niveau, mere udstyr end et simpelt "peg-og-skyd"-kamera samt viden om, hvordan det hele fungerer. Dertil kommer mange timers læring, fejl og endelig succes med at tage de billeder, du ser på kameraets LCD-skærm. Og så er der processen med at forvandle disse billeder til de smukke kunstværker, vi ser overalt på internettet, i bøger og på emballagen til rum-relaterede produkter.
Efterbehandling er den "hemmelige sauce", der tager et veloptaget billede af nattehimlen og forvandler det til det endelige produkt, en spirende astrofotograf kan være stolt af. Det er her, magien sker – at forvandle de rå data, som vi har knoklet for at indsamle, til et visuelt imponerende billede. Mens selve optagelsen (akkvisitionen) kan betragtes som videnskab, er efterbehandlingen i høj grad en kunstform.
Efterbehandling omfatter en række trin, afhængigt af typen af astrofotografi. For simple enkeltbilleder af Mælkevejen kan det indebære justering af hvidbalance, kontrast, mætning, skygger, sorte og hvide niveauer samt støjreduktion. For mere komplekse billeder, som f.eks. stjernespor, panoramaer af Mælkevejen eller dyb-himmel-objekter, kræver det ofte stabling af mange individuelle eksponeringer ved hjælp af specialiseret software, før selve billedbehandlingen i programmer som Photoshop eller PixInsight påbegyndes.
Strækning af billedet, især den farvebevarende strækning, er et afgørende trin i efterbehandlingsprocessen for dyb-himmel-billeder. Uden strækning ville de svage tåger og galakser simpelthen ikke være synlige. Efterbehandlingen er altså ikke snyd, men en nødvendig proces for at afsløre de skjulte skatte i vores optagne data, som det menneskelige øje ikke kan opfatte direkte, og for at præsentere dem på en visuelt tiltalende måde.
Konklusion
Ved at bruge de beskrevne metoder til farvebevarende strækning i Photoshop kan du undgå den uønskede blegning af farver, der ofte opstår med traditionelle "Kurver"-strækninger. Uanset om du vælger den grundlæggende lagbaserede metode eller den mere avancerede Arcsinh-strækning ved hjælp af forhåndsberegnede kurver, vil du kunne fremhæve de svage detaljer i dine astrofotografier, samtidig med at du bevarer de smukke og korrekte farver på dine stjerner og tåger. Dette vil i høj grad forbedre kvaliteten af dine endelige billeder og give dem det visuelle "punch", der er karakteristisk for fremragende astrofotografi.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Stræk Astrofotos i Photoshop Uden Farvetab, kan du besøge kategorien Fotografi.