How do I add a Camera Raw filter in Photoshop Mac?

Camera Raw-filteret i Photoshop Mac

Adobe Photoshop er kendt for sine dybdegående og omfattende redigeringsværktøjer. I årtier har Photoshop sat standarden for billedbehandling, men med fremkomsten af værktøjer som Adobe Camera Raw (ACR) og Lightroom, har mange fotografer vænnet sig til en mere intuitiv og strømlinet arbejdsgang, især når det kommer til behandling af raw-filer. Selvom Photoshop kan opnå næsten alt, er de indbyggede værktøjer ikke altid den mest ligetil vej for brugere, der primært arbejder med raw-redigering.

https://www.youtube.com/watch?v=0gcJCdgAo7VqN5tD

Lightroom har udviklet sig markant siden sin lancering. Udover at være en dygtig raw-filudvikler tilbyder den også værktøjer til billedkatalogisering og outputmuligheder. Traditionelt set har man tyet til Photoshop for mere avanceret retouchering og billedmanipulation. I dag indeholder både Lightroom og Adobe Camera Raw dog redigeringsværktøjer til retouchering, herunder helingsværktøjer, justeringspensler og avanceret maskering. Men selvom disse værktøjer er gode, er der stadig masser af grunde til at åbne billeder i Photoshop for yderligere redigering. Prøv for eksempel at bruge helingsværktøjet i Lightroom/Camera Raw til mere end blot simpel pletfjerning, og du vil hurtigt forstå hvorfor.

Where is the Camera Raw filter in Photoshop?
You can find the Camera Raw filter under the Filter menu. To find the filter, simply select Filter>Camera Raw Filter, and the dialog box will pop up. However, before you do this, you may want to stamp all the layers by pressing Ctrl/Cmd+Shift+Alt/Opt+E.

Adobe indså, at der ville være situationer, hvor det ville være fordelagtigt at udnytte de tilgængelige værktøjer i Camera Raw direkte i Photoshop. Ved at bruge Camera Raw-filteret kan du finde en mere direkte vej til bestemte resultater, som ellers ville kræve længere og mere varierede trin at opnå. Dette filter bygger bro mellem de to verdener og giver fotografer det bedste fra begge.

Indholds

Camera Raw-filterets Historie

Adobe Camera Raw eksisterede først som en ny funktion i Adobe Photoshop 7.0.1, der blev udgivet i august 2002. Camera Raw er faktisk omkring fire år ældre end Lightroom 1.0. Mens Lightroom er en selvstændig applikation, der inkluderer funktioner udover raw-billedbehandling, fungerer Adobe Camera Raw mere som et plug-in, der kan kaldes fra Photoshop eller Bridge, og har kun værktøjer til behandling af raw-billeder. Katalogiserings- og outputfunktioner, der findes i Lightroom, er ikke en del af Camera Raw.

I juni 2014 tilføjede Adobe Camera Raw-filteret til Photoshop i CC 2014 (version 15). Dette gjorde det muligt at anvende de justeringer, der er tilgængelige i Adobe Camera Raw, direkte på et billede inde i Photoshop. Før dette, hvis man ønskede at udnytte justeringerne i Camera Raw/Lightroom, var det nødvendigt at gemme billedet ud af Photoshop, redigere det og derefter åbne det igen i Photoshop. Tilføjelsen af Camera Raw som et filter eliminerede dette behov for 'round-tripping', altså at skulle eksportere og importere billedet gentagne gange.

Adgang til Camera Raw-filteret på Mac

Når du har et billede åbent i Photoshop, er Camera Raw-filteret tilgængeligt fra menuen Filter. Den nemmeste og hurtigste måde at åbne filteret på en Mac er dog ved at bruge tastaturgenvejen CMD + SHIFT + A. Denne genvej er standard i Photoshop, men vær opmærksom på, at genveje nogle gange kan ændre sig i nye versioner af softwaren.

Hvis du oplever, at Camera Raw-filteret er nedtonet og ikke tilgængeligt fra menuen eller via genvejen, kan det skyldes, at din billedtype ikke understøttes. Kun RGB- og gråtonebilleder kan udnytte dette filter. Så hvis du arbejder med CMYK, LAB eller indekserede farvebilleder, skal du konvertere dem til RGB eller gråtoner for at kunne anvende Camera Raw-filteret.

Det er værd at bemærke, at Camera Raw-filteret fungerer på 16-bit farvebilleder ud over 8-bit farvebilleder. Du vil måske opdage, at nogle af Photoshops filtre er nedtonede og ikke tilgængelige for 16-bit farvebilleder, men Camera Raw-filteret er heldigvis tilgængeligt.

Når du vælger Camera Raw-filteret, præsenteres du for Camera Raw-grænsefladen. Brugere af Adobe Camera Raw vil være fortrolige med den præsenterede grænseflade. Lightroom-brugere skal måske bruge et øjeblik på at vænne sig til grænsefladen, men værktøjerne og justeringerne, de er vant til at bruge i Lightroom, er alle til stede. Når grænsefladen er åben, kan du foretage dine redigeringer og justeringer, præcis som du normalt ville gøre, når du bruger Camera Raw eller Lightroom. Når du er færdig, anvendes ændringerne ved at klikke på OK-knappen, og du vender tilbage til Photoshop-grænsefladen.

Bedste Praksis med Camera Raw-filteret

Som med de fleste redigeringer og justeringer foretaget i Photoshop, anbefaler jeg stærkt at oprette et duplikeret lag, som Camera Raw-filteret skal anvendes på. Dette har den fordel, at det ikke kun holder det originale, eller 'baggrunds'-lag intakt, men også giver dig mulighed for at blende og maskere de redigeringer, der er foretaget med filteret, i forhold til andre lag i din Photoshop-fil.

Jeg vil yderligere foreslå at konvertere det duplikerede lag til et Smart Objekt, før du anvender Camera Raw-filteret. Ved at gøre dette anvendes filteret som et Smart Filter. Dette giver dig mulighed for at vende tilbage til Photoshop-filen og justere parametrene, præcis som om du lige havde anvendt filteret i den aktuelle session. Dette gælder for de fleste filtre og justeringer i Photoshop, ikke kun Camera Raw-filteret. Brugen af Smart Objekter tilføjer en ikke-destruktiv fleksibilitet til din redigeringsproces, som er uvurderlig, især hvis du senere beslutter at finjustere dine indstillinger.

Forskelle mellem Camera Raw og Camera Raw-filteret

Der er et par ting, der er forskellige, når du starter Camera Raw-filteret versus at bruge Adobe Camera Raw eller Lightroom direkte. For det første mangler Farvepanelet (tidligere kaldet Hvidbalance) de absolutte værdier for farvetemperatur og bruger i stedet positive eller negative heltal fra en baseline på '0'. Dette betyder, at du ikke kan indstille en præcis Kelvin-værdi, men justeringen sker relativt fra det eksisterende udgangspunkt.

Du vil opdage, at beskærings- og snapshot-værktøjerne er fraværende fra menuen i højre side, når du bruger Adobe Camera Raw-filteret, sammenlignet med når Adobe Camera Raw åbner en raw-billedfil. Dette giver god mening, da beskæring af billedet bør gøres med Photoshops indbyggede beskæringsværktøj. Hvad angår snapshots, har Photoshop sin egen snapshot-funktion, der kan tilgås i Historikpanelet.

Effektiv Brug af Camera Raw-filteret

Uden for Camera Raw-filteret har Photoshop et ret komplet sæt værktøjer, så det giver ikke altid mening at springe ind i Camera Raw i stedet for at bruge Photoshops indbyggede justeringer. For eksempel vil resultaterne fra brug af Kurver i Camera Raw versus den indbyggede Kurver-justering i Photoshop være meget ens.

How do I add a Camera Raw filter in Photoshop Mac?
Once you have an image open in Photoshop, the Camera Raw filter is available from the filter menu as shown in Figure 3. It can also be called by pressing CRTL+SHIFT+A on Windows or CMD+SHIFT+A on Mac.7. feb. 2024

Jeg foretrækker personligt det indbyggede Photoshop Kurver-værktøj, hvis jeg allerede redigerer i Photoshop. Samtidig, hvis du er mere komfortabel med at bruge Camera Raw-versionen, er der ingen skade i at bruge den. Det samme gælder for brug af Eksponering, Kontrast og andre Camera Raw-indstillinger under panelet 'Lys' versus brug af indbyggede Photoshop-værktøjer.

Nogle værktøjer i Camera Raw tilbyder dog klare fordele i forhold til de indbyggede Photoshop-værktøjer, og i nogle tilfælde er der ikke rigtig et direkte tilsvarende værktøj. Følgende er, hvad jeg anser for at være gode grunde til at trykke CMD + SHIFT + A for at kalde Camera Raw-filteret frem:

Sort/Hvid Mixer

Både Photoshop og Camera Raw har et Sort/Hvid justeringsværktøj, men Camera Raw-filteret giver kontrol over otte farver i B&W Mixeren versus seks i Photoshops Sort/Hvid justeringslag. Disse ekstra to farver, især den Orange skyder, er bestemt velkomne.

Den Orange skyder er særligt nyttig til justering af lysstyrken på hudtoner i en sort/hvid konvertering. Dette er en af grundene til, at jeg altid bruger Camera Raw-filteret til behandling af sort/hvid billeder af mennesker.

Farvemixer

I forlængelse af Sort/Hvid Mixeren er Farvemixeren en effektiv måde at foretage justeringer på specifikke farveområder i et billede. Dette kan også gøres med Nuance/Mætning justeringen eller endda i kurver, men Farvemixeren kan foretage ændringer hurtigt og nemt i tilfælde, hvor dens evner er alt, hvad du behøver. For mere avanceret farveredigering er de indbyggede Photoshop-værktøjer stadig tilgængelige, hvis nødvendigt.

Forresten, Farvemixeren og B&W Mixeren er den samme palet i Camera Raw, og den skifter til den ene eller den anden afhængigt af, om du er i farve- eller sort/hvid-tilstand.

Vignettering

Der er flere måder at skabe en vignetteringseffekt på ved hjælp af Photoshops indbyggede værktøjer. Hvis du ønsker at skabe en specielt formet effekt samt justere de detaljerede parametre, giver det mening at tage de ekstra trin. Hvis du derimod ønsker at tilføje en simpel vignettering, er brugen af vignetteringsfunktionen i Camera Raw hurtig og enkel.

Vignetteringseffekten kan ikke kun bruges til at skabe en mørkningseffekt, men kan også flyttes i en positiv retning for at lysne kanter. 'Effekt'-vignetteringen skal ikke forveksles med vignetteringsjusteringen under Optik i Camera Raw, som er designet til at korrigere optisk vignettering fra et objektiv.

Klarhed og Tekstur

Meget kan gøres med filteret Uskarp maske for at foretage justeringer af kontrast, der skaber øget skarphed, eller i det mindste giver udseendet af det (hele emnet om skarphed er en hel artikel eller to i sig selv). Værktøjerne Klarhed og Tekstur i Lightroom og Camera Raw kan også gøre dette, men de virker på deres egne specifikke måder.

Ærligt talt kender jeg mange fotografer, der ikke kan udstå Klarhedsjusteringen, og jeg kan godt se, hvordan forkert brug virkelig kan ødelægge et billede. På den anden side kan små mængder positiv eller negativ Klarhed være nyttige. Jeg bruger undertiden en stor mængde positiv Klarhed til at skabe nogle 'knasende' effekter på et billede, hvor 'ødelæggelse' faktisk passer til min vision for billedet.

Tekstur-værktøjet kan også være meget nyttigt, for eksempel til at fremhæve de små detaljer i stoffer eller lige så nemt bruges til blid hududjævning. Det kan producere en behagelig og subtil effekt, der ofte kan være alt, hvad du behøver. Jeg bør gøre det klart, at Klarhed og Tekstur ikke altid er den perfekte løsning, men når de er det rigtige værktøj, tager det meget lidt tid i Camera Raw-filteret at implementere dem.

Fjern Dis (Dehaze)

Værktøjet Fjern Dis, der findes i samme palet som Tekstur, Klarhed og Vignettering, er et værktøj, som jeg virkelig kun bruger til ét specifikt formål. Hvis jeg fotograferer en person, der bærer briller, bruger jeg ofte Fjern Dis-værktøjet (som en justeringspensel) i Camera Raw til at hjælpe med at matche kontrasten i området inden for linsen med resten af ansigtet. Dette er noget, jeg normalt gør i raw-billedudviklingsprocessen, men hvis jeg er i Photoshop og retoucher et billede, som en anden har sendt til mig, hopper jeg ind i Camera Raw-filteret og 'pensler' bare lidt Fjern Dis ind. Dette kunne også gøres ved hjælp af et Kurver-justeringslag og udnyttelse af lagmasken, men Fjern Dis-justeringen har næsten altid klaret opgaven effektivt.

Farvegradering

Hvis du arbejder med video og er vant til at bruge farvehjul til at gradere dine optagelser, er Farvegraderingspaletten i Camera Raw/Lightroom noget, du måske foretrækker at bruge sammenlignet med nogle af de indbyggede Photoshop farvejusteringsværktøjer. Som mange ting i Photoshop er der andre måder, du kan gå til værks for at skabe ønskede farveeffekter, men adgang til farvehjul-justeringer kan være løsningen, hvis du har arbejdet med dem i andre applikationer.

Can you open a RAW file in Photoshop?
In Photoshop select “File | Open” from the Photoshop menu. This displays the Open File dialog. Select the file you want to open and click the Open button. If the file you've selected is a RAW file, it will open in Camera Raw.

Duotoner er blot toppen af det overordnede isbjerg, hvad angår hvad du kan gøre med Farvegraderingspaletten. Selvom du er velbevandret i brugen af Kurver og andre værktøjer i Photoshop, tilbyder Farvegradering en fantastisk måde at tilgå farvejusteringer på og er værd at prøve, hvis du ikke allerede har gjort det.

Moiré Reduktion

Sidst, men bestemt ikke mindst, er Moiré-værktøjet i Detalje-panelet. Der er mange måder at reducere moiré på ved hjælp af Photoshops indbyggede værktøjssæt, men disse involverer normalt flere trin. Brugen af en Justeringspensel og anvendelse af Moiré-værktøjet på berørte områder af billedet er en meget hurtig og effektiv måde at reducere/fjerne moiré-effekten fra et billede. Det skal bemærkes, at Moiré-skyderen ikke vises i Detalje-paletten, før Maskering er valgt i Camera Raw.

Sammenligning: Camera Raw Filter vs. Native Photoshop Værktøjer

Funktion Camera Raw Filter Native Photoshop Værktøjer
Sort/Hvid Konvertering 8 farveskydere (inkl. Orange) 6 farveskydere
Vignettering Hurtig, simpel, justerbar form/rundhed Mere kontrol over form, kræver flere trin/masker
Klarhed/Tekstur Dedikerede, intuitive skydere Simuleres med kontraster/skarphedsværktøjer, mindre direkte
Fjern Dis (Dehaze) Dedikeret skyder/justeringspensel Kan simuleres med kurver/kontraster, mere komplekst
Farvegradering Farvehjul-baseret grænseflade Kurver, Selektiv Farve, Farvebalance, etc. (mere komplekse)
Moiré Reduktion Dedikeret værktøj (via Maskering) Kræver ofte flere trin, filtre, eller manuel kloning/healing
Arbejdsgang Strømlinet, alt i én dialog Spredt over forskellige justeringslag/filtre
Ikke-destruktivitet (med Smart Objekter) Fuldt justerbart filter Kræver Smart Filtre eller Smart Objekter for lignende fleksibilitet

Denne tabel illustrerer, at selvom Photoshop har værktøjer til mange af de samme opgaver, tilbyder Camera Raw-filteret ofte en mere direkte, intuitiv eller specialiseret tilgang, især for værktøjer som Klarhed, Tekstur, Fjern Dis og Moiré reduktion.

Ofte Stillede Spørgsmål om Camera Raw-filteret

Hvor finder jeg Camera Raw-filteret i Photoshop på Mac?
Du finder Camera Raw-filteret under menuen Filter. Vælg simpelthen Filter > Camera Raw Filter. Den hurtigste måde er dog at bruge genvejen CMD + SHIFT + A.

Hvorfor er Camera Raw-filteret nedtonet og kan ikke vælges?
Filteret er kun tilgængeligt for RGB- og gråtonebilleder. Hvis dit billede er i CMYK, LAB eller indekserede farver, skal du konvertere det først. Det fungerer både med 8-bit og 16-bit billeder.

Skal jeg bruge Camera Raw-filteret på et Smart Objekt?
Det anbefales stærkt at anvende filteret på et Smart Objekt. Dette gør filteret til et Smart Filter, hvilket betyder, at du kan dobbeltklikke på det i Lag-paletten og vende tilbage for at justere indstillingerne når som helst uden at miste dine andre redigeringer.

Hvilke værktøjer mangler i Camera Raw-filteret sammenlignet med den fulde Camera Raw applikation?
De mest bemærkelsesværdige mangler er beskærings- og snapshot-værktøjerne. Desuden er hvidbalancejusteringen i filteret relativ (baseret på 0) og giver ikke mulighed for at indstille præcise Kelvin-værdier.

Er Camera Raw-filteret kun til raw-filer?
Nej, på trods af navnet kan Camera Raw-filteret anvendes på enhver kompatibel billedtype (RGB/gråtone, 8/16-bit), herunder JPEGs og TIFFs, når de er åbne i Photoshop. Du får dog mest fleksibilitet, når du starter med en raw-fil og laver primær udvikling i den fulde ACR-applikation, før du bruger filteret til finjusteringer i Photoshop.

Konklusion

Camera Raw-filteret i Photoshop er bestemt ikke det perfekte værktøj til ethvert behov i Photoshop, men det er ubestrideligt, at der er tilfælde, hvor det kan være den hurtigste og mest effektive vej til et bestemt resultat. Meget af hvordan og hvorfor du bruger Camera Raw-filteret vil sandsynligvis afhænge af din komfort med værktøjerne i Photoshop versus din fortrolighed med Camera Raw og/eller Lightroom.

Generelt er der ikke noget rigtigt eller forkert værktøj at bruge, så længe du opnår de resultater, du leder efter. Så jeg foreslår at eksperimentere med nogle af værktøjerne og justeringerne i Camera Raw-filteret for at se, hvad der 'taler til dig'. Det kan især være en game-changer for dig, der kommer fra en Lightroom-baggrund, og savner de velkendte skydere i Photoshops mere lag-baserede arbejdsgang. Muligheden for hurtigt at anvende justeringer som Klarhed, Tekstur, eller en hurtig vignettering uden at skulle skifte applikationer er en stor tidsbesparelse. Husk den praktiske genvej CMD + SHIFT + A på din Mac for hurtig adgang.

At inkorporere Camera Raw-filteret i din Photoshop-arbejdsgang, især ved at bruge Smart Objekter for maksimal fleksibilitet, kan forbedre din redigeringsproces betydeligt. Det giver dig mulighed for at udnytte styrkerne fra både Photoshop og Camera Raw i et samlet miljø. Prøv det, og opdag selv, hvordan det kan løfte dine billeder.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Camera Raw-filteret i Photoshop Mac, kan du besøge kategorien Redigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information