Hvid er hvid – bortset fra når den ikke er det, som under lysstofrør, glødepærer eller i skyggen. Under visse lysforhold kan hvide og andre farver se forkerte ud. Dette almindelige problem relaterer sig til dit kameras hvidbalanceindstilling. I denne artikel vil du opdage, hvordan du løser det – hver gang.
Dit kamera er ret god til at gengive farver, fordi det har evnen til at analysere scenen og kompensere for alt for varme eller kølige farver. Normalt vil farverne i dine fotos se ret tæt på ud, som de gjorde i virkeligheden. Men dit kamera bliver nemt forvirret og kan nogle gange gøre farverne for varme eller for kølige. Det mest oplagte sted at opdage dette problem er de dele af din scene, der er, eller burde være, hvide. Når du tager et foto ved stearinlys, vil de hvide farver nogle gange se lidt gule eller orange ud.

På en overskyet dag, eller når du er i kraftig skygge, kan de hvide farver se lidt blå ud. Dette kaldes et farvestik, og det sker, fordi farven på lyskilden varierer. Sollys om morgenen og aftenen kan gøre farverne lidt rødere eller ”varmere”. Omgivende lys på en overskyet dag kan være lidt blåt eller ”køligere”. Denne varme eller kølighed i farverne omtales som ”farvetemperatur”.
Forstå farvetemperatur
Farvetemperatur måles i grader Kelvin. Forskellige lyskilder har forskellige farvetemperaturer. Glødelys eller tungsten-lys er varmt. Stearinlys er endnu varmere. Det naturlige lys på en overskyet dag er køligere, mens lysstofrør kan give dit foto et grønt skær.
Her er en kort oversigt over nogle af de mest almindelige lyssituationer, du kan støde på, og hvad den tilsvarende Kelvin-værdi er:
Lyskilde | Kelvin (ca.) |
---|---|
Stearinlys | 1900 K |
Glødelys | 2700 K |
Solopgang/gylden time | 2800 - 3000 K |
Halogenlamper | 3000 K |
Måneskin | 4100 K |
Hvide LED'er | 4500 K |
Midt på dagen | 5000 - 5500 K |
Blitz | 5500 K |
Overskyet | 6500 - 7500 K |
Skygge | 8000 K |
Kraftig skydække | 9000 - 10000 K |
Blå himmel | 10000 K |
Bemærk, at jo køligere lyset er, jo højere er tallet. Jo varmere lyset er, jo lavere er tallet. Din hjerne håndterer automatisk farvestik, så det er ikke noget, du bemærker, medmindre du leder efter det. Dit kamera er dog ikke så smart som dig og har ofte brug for din hjælp. Dernæst vil vi se på de muligheder, du har for at rette uønskede farvestik, så farverne gengives nøjagtigt.
Hvidbalanceindstillinger i kameraet
De fleste kameraer har som standard indstillingen for hvidbalance på ”Auto”, som faktisk fungerer ret godt det meste af tiden. I automatisk hvidbalancetilstand undersøger dit kamera scenen, du prøver at fotografere, og vælger en farvetemperatur (i Kelvin), som det tror, vil fungere bedst.
Dit kamera kan dog nemt blive forvirret, hvis scenen:
- Ikke indeholder farver, der er hvide eller tæt på hvide.
- For det meste indeholder én farve (f.eks. meget grønt græs, hvid sne, blåt hav eller himmel).
- Er belyst af flere lyskilder med forskellige farvetemperaturer.
Alle disse scenarier kan resultere i et farvestik i dit foto, og du vil sandsynligvis gerne tage kontrol over hvidbalancen.
Forudindstillede hvidbalancer
Fordi automatisk hvidbalance ikke er perfekt, har kameraer forudindstillede hvidbalancer, der giver dig en omtrentlig hvidbalance for typiske lysindstillinger. Hvis du f.eks. befinder dig i en situation med glødelys, vælger du pæreikonet fra din liste over forudindstillinger, og dit kamera foretager justeringer for at kompensere for det, det ved er en varmere lystemperatur.
Det gør dette ved at anvende en køligere farvetemperatur for varme lysindstillinger og varmere farvetemperaturer for køligere lysindstillinger. Din hvidbalanceindstilling kan tilgås enten i dit kameras menusystem eller ved hjælp af en dedikeret knap mærket ”WB” på dit kameras hus. Hold den nede/tryk på den, og du vil kunne rulle gennem de forskellige ikoner, der repræsenterer forskellige lyssituationer.
De typiske muligheder er glødelys (normalt et pæreikon), lysstofrør (et lysstofrør), dagslys (solen), blitz (en takket pil), overskyet (en sky) og skygge (et hus med skygge på den ene side).
Forudindstillinger fungerer rigtig godt, så længe lyset i rummet kommer fra en enkelt kilde. Et rum oplyst af glødelys om natten, for eksempel, vil være ret nemt for dit kamera at korrigere. På den anden side er mere komplekse lysscenarier, der involverer flere lyskilder med forskellige farvetemperaturer, virkelig udfordrende for dit kamera. Et eksempel på dette ”blandede lys” er, hvor du har glødelys kombineret med noget naturligt lys, der kommer ind gennem vinduerne. Desværre kan dit kameras forudindstillede hvidbalancer kun kompensere for én type lys ad gangen.

Manuel eller brugerdefineret hvidbalance
For vanskelige lyssituationer, herunder ”blandet lys”, får du de bedste farver, hvis du helt ignorerer forudindstillingerne og indstiller din hvidbalance manuelt. Du vil stadig ende med en enkelt farvetemperatur, der anvendes på hele scenen, men resultaterne vil være bedre, end hvad der kan opnås med forudindstillingerne.
Generelt indebærer manuel indstilling af hvidbalance at tage et foto af noget hvidt eller mellemgråt i samme lys, som belyser dit tiltænkte motiv. Dernæst vælger du dit kameras Brugerdefinerede Hvidbalance-tilstand og fortæller kameraet at bruge det foto, du lige tog af det hvide eller mellemgrå indhold, som reference.
Lad os nu følge de præcise trin for et Canon DSLR. Det ligner for de fleste Canon-kameraer og er ikke for forskelligt for andre mærker, men se dit kameras brugervejledning for de præcise trin for dit kamera.
- Fotografer noget hvidt eller mellemgråt: Først skal du fotografere noget hvidt eller mellemgråt, der er belyst af den samme lyskilde, som påvirker dit tiltænkte motiv. Dette kan være en væg, loftet, et stykke tøj eller et ark papir eller karton. Uanset hvad du bruger, skal det fylde, eller for det meste fylde, rammen. Dit kamera vil bruge dette referencefoto til at indstille hvidbalancen korrekt.
- Vælg dit kameras brugerdefinerede hvidbalance-tilstand: Dernæst skal du vælge dit kameras Brugerdefinerede Hvidbalance-tilstand: Tryk på WB-knappen på dit kameras hus, og drej derefter på drejeknappen, indtil ikonet for Brugerdefineret Hvidbalance vises. Alternativt kan du finde indstillingen Brugerdefineret Hvidbalance i dit kameras menu. Gå simpelthen gennem dit kameras menu, indtil du ser indstillingen ”Hvidbalance”, og tryk derefter på ”SET”-knappen i midten af det bageste tommelhjul. Drej derefter tommelhjulet, indtil ikonet for Brugerdefineret Hvidbalance vises.
- Fortæl dit kamera at bruge referencefotoet: Til sidst skal du fortælle dit kamera, hvilket foto det skal bruge som reference. Gå gennem dit kameras menu, indtil du ser indstillingen ”Custom WB” (Brugerdefineret WB), og tryk derefter på ”SET”-knappen i midten af det bageste tommelhjul. Kameraet vil derefter vise dig det sidste foto, du tog. Dette burde være referencefotoet, du tog i trin 1. Hvis ikke, fortsæt med at dreje tommelhjulet, indtil referencefotoet vises. Når referencefotoet vises, tryk på ”SET”-knappen i midten af det bageste tommelhjul igen. Dit kamera vil nu bruge den hvidbalance, der er afledt af dette referencefoto, til alle fremtidige fotos, indtil du skifter hvidbalancetilstand, eller vælger et andet referencefoto.
For præcis kontrol af dit kameras hvidbalance tillader nogle kameraer dig at vælge en specifik farvetemperatur fra Kelvin-skalaen. Se listen over typiske Kelvin-værdier ovenfor og dit kameras brugervejledning for instruktioner om, hvordan du gør dette med din specifikke kameramodel.
Justering af hvidbalance i efterbehandlingen
Selvom hvidbalancen, du har indstillet i kameraet, kan se godt ud det meste af tiden, vil du i andre tilfælde have brug for at korrigere den i efterbehandlingen. Dette gælder især, hvis du har optaget i JPEG, hvor hvidbalancen er 'bagt ind' i filen. Hvis du fotograferer i RAW, er hvidbalancen blot en instruktion, som du nemt kan ændre i redigeringssoftware uden tab af kvalitet.
Justering af hvidbalance i Photoshop
Hvidbalance påvirker, hvor varmt eller køligt dine billeder ser ud. I praksis har ændring af din hvidbalance mere end én effekt på et foto. Det påvirker et billedes farvestik, fladhed og mætning.
- Farvestik: Et af de største problemer forårsaget af brug af forkert hvidbalance er et farvestik i dit billede. Dette kan være et overvældende gult, blåt, grønt eller magenta skær, der ødelægger billedets naturlige udseende.
- Flade billeder: Billeder med et farvestik kan virke noget flade. Når farverne er korrekt afbalancerede, fremstår skyggerne ofte dybere, og billedet får mere kontrast og adskillelse mellem motiver.
- Mætning: Hvidbalance har også en effekt på farvemætningen. En varmere hvidbalance kan øge mætningen, især i røde og gule toner (tænk gylden time), mens en køligere hvidbalance kan dæmpe farverne eller fremhæve blå toner.
Der er mange måder at justere hvidbalance på ved hjælp af Photoshop. Vi vil gennemgå de mest almindelige metoder.
Adobe Camera Raw
Adobe Camera Raw (ACR) er et plugin, der giver dig mulighed for at importere RAW-billeder til Photoshop og foretage grundlæggende justeringer. Du kan endda justere ikke-RAW-billeder som JPEGs med dette værktøj ved at klikke på ”Filter > Camera Raw Filter” i den øverste menubjælke.
Når du åbner et billede i ACR, er hvidbalancejusteringen nær toppen, kaldet Temperatur. Du kan justere hvidbalancen ved at flytte Temperatur-skyderen. En lavere temperatur gør billedet køligere (mere blåt), og en højere temperatur gør billedet varmere (mere gult/orange). Der er også en "Tint"-skyder, der justerer mellem grøn og magenta, hvilket er nyttigt for at korrigere farvestik forårsaget af lysstofrør. Du kan også bruge pipetteværktøjet (#) til at vælge en neutral grå eller hvid del af billedet, og Camera Raw vil automatisk justere hvidbalancen (og Tint), så det område, du klikker på, fremstår som gråt.
Bemærk, at det er nemmere at justere hvidbalancen på RAW-fotos, TIFF'er, PSD'er og andre minimalt komprimerede filer. Hvis du justerer en JPEG for meget, kan du bemærke nogle farveproblemer eller komprimeringsartefakter.

Automatisk hvidbalancejustering ved hjælp af Kurver
Kurver (Curves) er et populært værktøj i Photoshop. Selvom du måske tænker på Kurve-værktøjet primært som en eksponerings-/kontrastjustering, kan det også bruges til hvidbalance og farvekorrektion.
For at automatisk rette hvidbalancen på et foto i Photoshop ved hjælp af Kurver, følg disse trin:
- Tilføj et Kurver justeringslag.
- Klik på højre kant af Egenskaber-fanen (Properties).
- Vælg Auto-indstillinger (Auto Options) fra menuen. Dette åbner vinduet Auto Color Correction Options.
- Vælg indstillingen ”Find Lyse & Mørke Farver” (Find Light & Dark Colors) fra vinduet.
- Klik på Ok.
Dette er en hurtig metode, der ofte giver gode resultater, men den er ikke altid perfekt.
Manuel hvidbalancejustering ved hjælp af Kurver
Du kan også manuelt justere hvidbalancen på et billede ved hjælp af Kurver for endnu større kontrol. Ligesom du gjorde for den automatiske farvekorrektion, skal du oprette et Kurver justeringslag. Du vil se en rulleliste til at vælge mellem RGB (standard), Rød, Grøn og Blå. Først skal du vælge Rød-indstillingen.
Når du har valgt en af de specifikke farver – rød i dette tilfælde – ændrer værktøjet den farve og dens komplementær. For eksempel, når du øger rød, reduceres cyan. Hvis dit billede har et varmt farvestik (for meget rød/gul), skal du muligvis reducere røde toner ved at trække kurven nedad i den øverste del (højlys) eller midten (midttoner). Hvis billedet er for blåt eller cyan, skal du øge rød ved at trække kurven opad. Gentag denne proces for Grøn- og Blå-kanalerne. Justering af Grøn-kanalen påvirker også magenta, og justering af Blå-kanalen påvirker også gul. Ved at justere disse tre kanaler (Rød, Grøn, Blå) kan du præcist fjerne et farvestik og opnå en neutral hvidbalance.
Da Kurver er et justeringslag, kan du bruge det i kombination med lagmasker til selektivt at reducere din justering i visse dele af billedet. Dette giver dig stor fleksibilitet.
Ændring af farven på hvide objekter i Photoshop
Der er mange grunde til, at du måske vil ændre farven på et objekt i efterbehandlingen. Du skal muligvis justere farven på et produkt eller dets emballage eller ændre farven på dine rekvisitter for at matche andre elementer i rammen. Med hjælp fra Photoshop er det ret simpelt at ændre én farve til en anden. Men at tilføje farve til et hvidt objekt er meget mere udfordrende – især hvis du vil have det til at se realistisk ud.
I denne tutorial vil vi gennemgå en nem proces om, hvordan du forvandler hvide objekter til naturligt udseende, levende farver ved at lege med Nuance, Mætning og Lysstyrke.
- Importer og lav en markering: Start med at importere dit billede til Photoshop. Brug Hurtigt Markeringsværktøj (Quick Selection Tool) til at male omkring ethvert hvidt objekt. Når du vælger et område, registrerer Photoshop kanterne, så du ikke behøver at spore dem manuelt. Dette værktøj fungerer godt til fotos med høj kontrast og veldefinerede kanter.
- Opret et justeringslag: Når markeringen af objektet er lavet, gå til bunden af Lag-panelet og vælg justeringslaget Nuance/Mætning (Hue & Saturation). Dette vil oprette et nyt justeringslag med en lagmaske, der automatisk er oprettet ud fra den markering, vi lavede tidligere.
- Farvelæg og juster: I justeringslaget Nuance/Mætning skal du sørge for, at ”Farvelæg” (Colorize) er valgt – dette trin er nøglen til at tilføje farve til dine hvide objekter. Når dette er gjort, kan du lege med de tre skydere i dette justeringslag:
- Nuance (Hue): til at vælge en farve (f.eks. rød, blå, grøn).
- Mætning (Saturation): til at justere farvens intensitet (fra grå til meget levende).
- Lysstyrke (Lightness): til at lysne eller mørkne farven.
Ved at justere disse skydere kan du finde præcis den farve og det udseende, du ønsker for det hvide objekt.
Hvad hvis jeg vil ændre hvid til sort?
For at ændre en farve til ren sort skal du blot indstille Mætning til 0 og Lysstyrke til 0. Du vil se, at objektet nu er rent sort og ikke ser naturligt ud. For at rette dette skal du langsomt trække Lysstyrke-skyderen til højre. Dette vil introducere en vis lyshed i den sorte farve, hvilket giver tekstur og detaljer.

Hvorfor skal jeg lave en markering først?
Vores mål er kun at ændre farven på hvide objekter i billedet. Ved at lave en markering på forhånd kan vi anvende justeringerne af Nuance, Mætning og Lysstyrke uden at påvirke andre elementer eller objekter omkring det. Da vi har en lagmaske, der automatisk anvendes på justeringslaget, hjælper dette os med at udfylde eller fjerne dele, der ikke blev valgt af Hurtigt Markeringsværktøj.
Hav det sjovt med de uendelige muligheder! Med denne teknik vil du være i stand til at skabe komplementære eller kontrasterende farver i enhver af dine kompositioner, der indeholder hvide genstande. Denne redigering er en smart måde at begrænse antallet af rekvisitter, du har ved hånden, for hvis du bare køber hvide objekter, kan du senere forvandle dem til et utal af farverige muligheder!
Spørgsmål og svar om hvidbalance
Her er svar på nogle almindelige spørgsmål om hvidbalance:
Hvorfor ser mine billeder gule ud indendørs?
Dette skyldes sandsynligvis belysning fra glødepærer eller halogenlamper, som har en meget varm farvetemperatur (lav Kelvin-værdi). Dit kamera har muligvis brug for at blive indstillet til en køligere hvidbalance (f.eks. den forudindstillede for glødelys eller en lavere manuel Kelvin-værdi) for at kompensere.
Hvorfor ser mine billeder blå ud i skyggen?
Skygge er teknisk set belyst af den blå himmel, hvilket giver en meget kølig farvetemperatur (høj Kelvin-værdi). Kameraets automatiske hvidbalance kan blive forvirret. Brug den forudindstillede ”Skygge” eller en manuel hvidbalanceindstilling med en højere Kelvin-værdi (omkring 8000 K) for at gøre billedet varmere.
Er det bedre at bruge automatisk hvidbalance eller forudindstillinger?
Automatisk hvidbalance fungerer godt i mange standardscenarier. Forudindstillinger er mere pålidelige, når du ved præcis, hvilken type lys du har (f.eks. kun glødepærer). Hvis du har blandet lys eller usædvanlige forhold, er manuel eller brugerdefineret hvidbalance ofte det bedste valg.
Kan jeg rette hvidbalance i redigering, hvis jeg optager i JPEG?
Ja, du kan rette hvidbalance i redigering, selv med JPEG-filer. Dog er JPEG-filer komprimerede, og farveinformationen er mindre fleksibel end i RAW-filer. Kraftige justeringer kan føre til kvalitetstab, farveændringer, der ikke ser naturlige ud, eller synlige overgange (banding) i farvegradienter.
Hvornår skal jeg bruge pipetteværktøjet i Photoshop til hvidbalance?
Pipetteværktøjet i Camera Raw eller Kurver er meget nyttigt, når dit billede indeholder en genstand, der *skulle* være neutral grå eller hvid. Ved at klikke på denne genstand fortæller du softwaren, at denne farve skal være neutral, og softwaren justerer automatisk farvebalancen i hele billedet for at opnå dette.
Konklusion
I denne artikel har du opdaget, hvordan forkert hvidbalance kan forårsage uønskede problemer med farvestik. Du har lært, at selvom dit kameras automatiske hvidbalance er god, er den ikke perfekt. Du blev introduceret til Kelvin-skalaen, som er, hvordan farvetemperatur måles. Du opdagede dit kameras forudindstillede hvidbalancer, og hvordan de gælder for specifikke typer lysindstillinger. For maksimal kontrol lærte du, hvordan du fortæller dit kamera at bruge et referencefoto for at vælge en mere nøjagtig hvidbalanceindstilling for scenen, du ville fotografere.
Derudover har vi udforsket, hvordan du kan justere hvidbalancen i Photoshop ved hjælp af værktøjer som Adobe Camera Raw og Kurver, hvilket giver dig mulighed for at finjustere farverne efter optagelsen. Vi har også dækket den specifikke teknik til at ændre farven på hvide objekter, hvilket udvider dine kreative muligheder.
Forhåbentlig har denne artikel udstyret dig med den viden, du har brug for, til selvsikkert at tackle farvestik-problemer. Ved hjælp af dit kameras indbyggede hvidbalancefunktion og redigeringssoftware kan du nu tage fotos med meget mere nøjagtige farver og opnå det ønskede udtryk i dine billeder.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Perfekt hvidbalance: Undgå farvestik i billeder, kan du besøge kategorien Fotografi.