How to circle crop in Photoshop?

Korncirkler: Mysteriet afduges

Korncirkler har i årtier fanget fantasien hos mennesker verden over. Disse mystiske mønstre, der pludselig opstår i marker af korn, har givet anledning til utallige spekulationer, fra paranormale fænomener til besøg fra rummet. Men som det ofte er tilfældet med store mysterier, findes sandheden sommetider tættere på jorden, skabt af menneskehænder.

I mange år troede folk, at korncirkler var skabt af noget ukendt, noget overnaturligt. Forskere og entusiaster, nogle kaldet 'cereologer', studerede mønstrene i et forsøg på at finde beviser for deres uforklarlige oprindelse. Diskussionerne rasede, og forslagene var mange, fra energihvirvler i luften til komplekse beskeder fra andre civilisationer. Det var et sandt mysterium, der tiltrak opmærksomhed fra både videnskabsfolk og den brede offentlighed.

How to make a crop circle?
The scientific consensus on crop circles is that they are constructed by human beings as hoaxes, advertising, or art. The most widely known method for a person or group to construct a crop formation is to tie one end of a rope to an anchor point and the other end to a board which is used to crush the plants.
Indholds

Den store afsløring: Mændene bag mystikken

Vendet kom i 1991, da to mænd, Doug Bower og Dave Chorley, trådte frem og hævdede at have startet hele fænomenet med korncirkler. De selvudnævnte spøgefugle forklarede, at de havde lavet korncirkler siden 1978. Denne afsløring sendte chokbølger gennem det ellers så seriøse korncirkel-samfund. Det, der for mange havde været et uforklarligt fænomen, blev pludselig reduceret til en menneskelig spøg.

For at bevise deres påstande, lavede Bower og Chorley en korncirkel foran journalister. En prominent 'cereolog', Pat Delgado, undersøgte cirklen og erklærede den for 'autentisk', før sandheden om dens skaber blev afsløret. Dette understregede, hvor overbevisende deres arbejde var, og hvor meget mystik der havde omgivet fænomenet.

Inspireret af beretninger om korncirkler i Australien fra 1966, hævdede Bower og Chorley at stå bag alle cirkler lavet før 1987 og mere end 200 korncirkler mellem 1978 og 1991. De erkendte dog, at tusindvis af andre cirkler i samme periode ikke var deres værk, hvilket antydede, at deres spøg hurtigt havde inspireret andre til at følge trop.

Som fysiker Richard Taylor skrev i Physics World, "de piktogrammer, de skabte, inspirerede en anden bølge af kornkunstnere. Langt fra at ebbe ud, har korncirkler udviklet sig til et internationalt fænomen, med hundredvis af sofistikerede piktogrammer, der nu dukker op årligt rundt om i verden." Bower og Chorleys handlinger startede utilsigtet en helt ny form for landskabskunst.

Værktøjerne bag de simple cirkler

Bower og Chorleys metode var overraskende simpel. De brugte grundlæggende værktøjer: et bræt af træ, et reb og en baseballkasket udstyret med en løkke af ståltråd. Brættet blev brugt til at lægge kornet fladt, rebet til at skabe den korrekte radius for cirklen, og kasketten med ståltråden hjalp dem angiveligt med at gå i lige linjer i mørket uden at efterlade tydelige spor ind til cirklen.

Denne simple tilgang viser, at komplekse udseende mønstre ikke nødvendigvis kræver avanceret teknologi. Med tålmodighed, præcision og de rette simple værktøjer kan man skabe imponerende geometriske former i en mark. Selvom de tidlige cirkler var relativt simple, banede denne teknik vejen for de mere komplekse mønstre, der opstod senere, som andre kunstnere tog teknikken til nye højder.

Det er vigtigt at bemærke, at denne metode beskriver, hvordan de oprindelige skabere bar sig ad. Moderne korncirkler, især de meget store og komplekse, kan kræve mere avancerede planlægningsmetoder, men principperne med at lægge kornet ned på en kontrolleret måde ved hjælp af vægt og træk er sandsynligvis stadig kernen i processen. Nøglen er at bøje stilkene uden at knække dem permanent, så mønsteret forbliver synligt.

De juridiske konsekvenser af kornkunst

At skabe korncirkler er sjældent uden risiko, især fra et juridisk synspunkt. Da kornmarker typisk er privat ejendom, betragtes det at trænge ind og ændre afgrøden som hærværk eller skade på ejendom.

De første personer, der stod over for retlige skridt efter at have skabt en korncirkel, var Gábor Takács og Róbert Dallos i Ungarn i 1992. De to dengang 17-årige studerende lavede en 36 meter stor korncirkel i en hvedemark nær Székesfehérvár. Efter at have afsløret deres gerning som en spøg på ungarsk tv, blev de sagsøgt af ejeren af jorden for skader. Dommeren fastslog, at de kun var ansvarlige for skaden direkte inde i cirklen, som beløb sig til omkring 30 USD. Størstedelen af skaden på afgrøden blev forårsaget af de tusindvis af besøgende, der strømmede til marken efter mediernes omtale. Bøden og de juridiske omkostninger blev i sidste ende betalt af tv-showet.

I Storbritannien blev Matthew Williams i 2000 den første mand, der blev arresteret for hærværk efter at have lavet en korncirkel. Han blev fundet skyldig og idømt en bøde på 100 pund plus 40 pund i sagsomkostninger. Pr. 2008 var han angiveligt den eneste person i Storbritannien, der var blevet retsforfulgt med succes for skade forårsaget af at lave korncirkler. Disse sager understreger, at selvom korncirkler kan ses som kunst eller en spøg, kan de have reelle juridiske og økonomiske konsekvenser for dem, der skaber dem uden tilladelse.

Lignende fænomener og folklore

Fænomenet med at skabe mønstre i store flader begrænser sig ikke kun til kornmarker. Lignende mønstre kan laves i sne ved hjælp af ski, snesko eller endda bare ved at gå. Sandstrande kan også bruges som lærred for storstilet landskabskunst, hvor mønstre skabes ved at rive eller trampe i sandet. Selvom disse ikke er 'korncirkler' i teknisk forstand, deler de ideen om at manipulere et naturligt underlag for at skabe et visuelt mønster.

Interessant nok findes der også historiske beretninger, der af nogle er blevet kædet sammen med moderne korncirkler, ofte i et forsøg på at give dem en ikke-menneskelig forklaring. Et eksempel er et engelsk træsnit fra 1678 kaldet "The Mowing-Devil". Det viser djævelen, der med en le slår et cirkulært mønster i en havreåger. Pamphleten, der indeholdt billedet, fortæller historien om en landmand, der hellere ville have djævelen til at udføre arbejdet end at betale den pris, hans høster forlangte. Korncirkelforskere som Jim Schnabel anser dog ikke dette for at være en historisk forløber for korncirkler, fordi stilkene blev slået ned, ikke bøjet. Den cirkulære form symboliserede for landmanden, at det måtte være djævelens værk.

Der findes også folklore om 'fe-ringe' (fairy rings) – cirkulære områder, hvor svampe vokser, eller hvor græsset har en anden farve eller højde. Disse ringe er forårsaget af svampes mycelium, der spreder sig udad. Folklore knytter ofte disse ringe til dansende feer eller ulve. Selvom disse naturlige fænomener kan have inspireret gamle historier om cirkulære mønstre i naturen, er de ikke relateret til de geometriske mønstre, der kendes som korncirkler i dag.

Ofte stillede spørgsmål om korncirkler

Her er svar på nogle almindelige spørgsmål baseret på den kendte historie om korncirkler:

Spørgsmål: Er korncirkler ægte eller en spøg?
Svar: Selvom der tidligere var meget mystik, afslørede Doug Bower og Dave Chorley i 1991, at de havde lavet korncirkler som en spøg siden 1978. Deres afsløring og demonstration beviste, at mennesker kan skabe disse mønstre. De fleste korncirkler, især de komplekse, der er dukket op siden, menes at være menneskeskabte.

Spørgsmål: Hvordan laver man en korncirkel?
Svar: De oprindelige skabere, Bower og Chorley, brugte simple værktøjer som et træbræt til at lægge kornet fladt, et reb til at bestemme radius og en kasket med ståltråd til at orientere sig. Princippet er at bøje kornets stilke tæt ved jorden uden at knække dem for at skabe mønsteret.

Spørgsmål: Er det ulovligt at lave korncirkler?
Svar: Ja, at lave korncirkler på privat ejendom uden tilladelse betragtes som hærværk eller skade på ejendom og er ulovligt. Der har været retssager og domfældelser relateret til skabelsen af korncirkler i flere lande.

Spørgsmål: Er der naturlige årsager til korncirkler?
Svar: Nogle naturlige fænomener, som svamperinge, kan skabe cirkulære mønstre i vegetation, men disse ligner ikke de komplekse, geometriske korncirkler. Tidligere spekulationer omfattede luftstrømme, men den mest anerkendte forklaring på de geometriske mønstre er menneskeskabt aktivitet.

Spørgsmål: Hvorfor laver folk korncirkler?
Svar: De oprindelige skabere startede det som en spøg. Siden er det udviklet sig til en form for landskabskunst, en måde at skabe opmærksomhed på eller en udfordring for dem, der nyder at skabe komplekse mønstre i det skjulte. For nogle er det en form for midlertidig, storstilet kunst.

Historien om korncirkler er et fascinerende eksempel på, hvordan et mysterie skabt af mennesker kan vokse sig stort og inspirere både frygt, fascination og kreativitet, før sandheden afsløres. Fra simple cirkler lavet med bræt og reb til de komplekse mønstre, vi ser i dag, er korncirkler fortsat et bemærkelsesværdigt fænomen, nu anerkendt som en unik form for landskabskunst, der dog bærer risikoen for juridiske følger.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Korncirkler: Mysteriet afduges, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up