I en verden hvor hastighed ofte prioriteres, tilbyder Adobe Photoshop en række hurtige løsninger til billedkorrektion. Blandt de mest populære og lettilgængelige værktøjer finder vi de tre 'Auto'-kommandoer: Auto Tone, Auto Kontrast og Auto Farve. Disse funktioner er ideelle til de billeder, der ikke kræver dybdegående redigering, men blot et hurtigt visuelt løft. Hvis 'godt nok' er tilstrækkeligt, er disse auto-funktioner et fremragende udgangspunkt.
Hvad gør disse kommandoer så populære? Deres uovertrufne hastighed og brugervenlighed. Med et enkelt klik kan du potentielt forbedre et billedes udseende markant. Ulempen er dog deres fuldautomatiske natur; de tilbyder ingen kontrol eller finjusteringsmuligheder. Enten fungerer resultatet for dit billede, eller også gør det ikke. Hvis ikke, må du ty til mere avancerede værktøjer som Niveauer eller Kurver, som giver langt større kontrol over tone og farve.

I denne artikel vil vi dykke ned i disse tre enkle, men udbredte, kommandoer til korrigering af toneproblemer og farvestik i billeder. Vi vil se på, hvordan de hver især påvirker dit billede, og vi vil lære en nem metode til at sammenligne resultaterne fra hver af dem direkte i Photoshop.
- Forståelse af Farvekanalerne i Photoshop
- De Tre Auto-kommandoer Forklaret
-
Sådan Bruger Du Auto-justeringerne og Sammenligner Resultaterne
- Trin 1: Dupliker Baggrundslaget Tre Gange
- Trin 2: Omdøb Kopilagene
- Trin 3: Slå De Øverste To Lag Fra
- Trin 4: Vælg Kommandoen Auto Kontrast
- Trin 5: Vælg og Slå Auto Tone-laget Til
- Trin 6: Vælg Kommandoen Auto Tone
- Trin 7: Vælg og Slå Auto Farve-laget Til
- Trin 8: Vælg Kommandoen Auto Farve
- Trin 9: Prøv At Kombinere Auto-kommandoer (Valgfrit)
- Trin 10: Vælg og Slet De Uønskede Lag
- Fordele og Ulemper ved Auto-kommandoerne
- Ofte Stillede Spørgsmål
- Konklusion
Forståelse af Farvekanalerne i Photoshop
Selvom du ikke behøver en dybdegående forståelse af, hvordan Auto-kommandoerne virker for at bruge dem, kan lidt viden om mekanismerne bag hjælpe dig med at forstå, hvorfor et resultat måske er bedre end et andet for et specifikt billede. Nøglen til at forstå Auto Tone, Auto Kontrast og Auto Farve ligger i Photoshops farvekanaler.
Ligesom en maler blander farver, blander Photoshop farver for at skabe de millioner af nuancer, vi ser i et billede. Utroligt nok er alle disse farver, både i billeder og i den virkelige verden, skabt ud fra blot tre primærfarver: rød, grøn og blå. Disse er lysets primærfarver, og enhver anden farve er en kombination af disse tre.
Hvid skabes ved at blande rød, grøn og blå i lige store mængder ved fuld intensitet. Sort er den fuldstændige fravær af alle tre primærfarver. Alle farver og nuancer derimellem dannes ved forskellige kombinationer af rød, grøn og blå. For eksempel skabes gul ved at blande rød og grøn. Rød og blå giver magenta, mens grøn og blå giver cyan. Ved at inkludere alle mulige nuancer af rød, grøn og blå ender vi med millioner, ja endda milliarder, af farver!
Photoshop blander disse tre primærfarver ved hjælp af farvekanaler. Der er én kanal for rød, én for grøn og én for blå. Du finder disse kanaler i Kanalpanelet (Channels panel), som typisk er grupperet sammen med Lagpanelet (Layers panel). Klik på fanen øverst i panelgruppen for at åbne det.
I Kanalpanelet ser du kanalerne Rød, Grøn og Blå. Øverst ses også RGB, som står for Red, Green, Blue. Dette er ikke en egentlig kanal, men snarere en sammensætning af de tre individuelle kanaler, der tilsammen danner dit fuldfarvebillede.
Når du ser på miniaturebillederne for de Røde, Grønne og Blå kanaler, vil du måske blive overrasket over, at de slet ikke er i farve! Hver kanal præsenteres som et gråtonebillede. Ved nærmere eftersyn vil du se, at gråtonebilledet i hver kanal er forskelligt fra de andre. For at se, hvordan hver kanal ser ud i dit dokument, skal du blot klikke på den. Når du vælger for eksempel den Røde kanal, erstattes den fulde farveversion af dit billede midlertidigt med gråtoneversionen fra den Røde kanal.
Hvad har et gråtonebillede at gøre med farven rød? Photoshop bruger lysstyrkeværdierne i gråtonebilledet til at bestemme, hvor meget rød der skal blandes i hvert område af det fuldfarvebillede. Jo lysere området er i gråtonekanalen, jo mere rød tilføjes til fuldfarveversionen, mens mørkere områder får mindre rød. Områder med rent hvidt i gråtonebilledet får rød tilføjet med fuld intensitet, mens områder med sort slet ingen rød får.
På samme måde viser gråtonebilledet i den Grønne kanal, hvor meget grøn der blandes i. Lysere områder får mere grøn, mørkere områder får mindre. Ren hvid giver fuld grøn intensitet, sort giver ingen grøn. Den Blå kanal fungerer på præcis samme måde; lysere områder får mere blå, mørkere områder får mindre. Hvis dit billede generelt mangler blå toner, vil den Blå kanal ofte se mørkere ud end de andre.
Nu hvor vi ved, at Photoshop blander røde, grønne og blå farvekanaler for at reproducere alle farver i et billede, og at disse farvekanaler faktisk er gråtoneversioner af billedet, kan vi se, hvordan Auto Tone, Auto Kontrast og Auto Farve relaterer sig til dette. Hver af de tre Auto-kommandoer manipulerer disse farvekanaler (disse gråtonebilleder) på forskellige måder, hvilket resulterer i forskellige effekter.
De Tre Auto-kommandoer Forklaret
Lad os se nærmere på, hvad hver kommando gør:
Auto Kontrast
Auto Kontrast er den mest grundlæggende af de tre. Når du vælger Auto Kontrast, ser Photoshop på sammensætningen af alle tre farvekanaler (det vil sige, den behandler dem som et enkelt gråtonebillede). Den mørkner simpelthen de mørkeste pixels til ren sort, lysner de lyseste pixels til ren hvid og omfordeler alle de andre toneværdier derimellem. Resultatet er et billede med forbedret overordnet kontrast. Det vigtige her er, at fordi den behandler alle tre farvekanaler som et samlet billede, ændrer Auto Kontrast *ikke* farverne i billedet. Den booster simpelthen den overordnede kontrast, hvilket gør den til et godt valg for billeder, der ikke lider af farveproblemer, men bare trænger til lidt mere 'punch'.
Auto Tone
Auto Tone ligner Auto Kontrast ved, at den også mørkner de mørkeste pixels til ren sort, lysner de lyseste pixels til ren hvid og omfordeler alle andre toneværdier derimellem. Men der er en stor forskel: Den gør det på en kanal-for-kanal basis. Dette betyder, at de Røde, Grønne og Blå kanaler hver især modtager deres egen separate kontrastforbedring. Da Photoshop bruger lysstyrkeværdierne i hver farvekanal til at bestemme, hvor meget af hver farve der skal blandes ind i fuldfarveversionen, ændrer vi effektivt, hvordan farverne blandes, ved at ændre kanalerne uafhængigt af hinanden. Dette betyder, at i modsætning til Auto Kontrast, som kun forbedrer overordnet kontrast, ændrer Auto Tone også farverne i billedet. Hvis dit billede har et uønsket farvestik, kan Auto Tone muligvis korrigere det. Desværre kan Auto Tone, hvis dit billede oprindeligt ikke havde et farvestik, ende med at introducere et.
Auto Farve
Auto Farve ligner Auto Tone. Den mørkner også de mørkeste pixels til sort og lysner de lyseste pixels til hvid på en kanal-for-kanal basis, så de Røde, Grønne og Blå kanaler påvirkes separat og uafhængigt af hinanden. Men Auto Farve går et skridt videre. Ud over blot at omfordele de andre toneværdier derimellem, forsøger den at korrigere et uønsket farvestik ved at neutralisere mellemtonerne i billedet. Dette gør Auto Farve til det bedste valg for både at forbedre kontrasten og korrigere farveproblemer samtidigt – selvom resultaterne kan variere.
Sådan Bruger Du Auto-justeringerne og Sammenligner Resultaterne
Nu hvor vi har en grundlæggende forståelse af Photoshops farvekanaler og de tre Auto-kommandoer, lad os se, hvordan du bruger dem i praksis og nemt sammenligner resultaterne.
Start med dit originale billede. For at vende tilbage til fuldfarveversionen fra en enkelt kanalvisning, skal du klikke på den sammensatte RGB-kanal i Kanalpanelet. Skift derefter tilbage til Lagpanelet ved at klikke på dets fane.
For nemt at sammenligne resultaterne fra de tre Auto-kommandoer, duplikerer vi dit originale billedlag tre gange. Dette giver os et separat lag for hver af de tre Auto-kommandoer plus det originale lag til sammenligning.
Trin 1: Dupliker Baggrundslaget Tre Gange
Dit dokument har sandsynligvis et enkelt lag – Baggrundslaget – der indeholder dit originale billede. Dupliker laget ved at trykke Ctrl+J (Win) / Command+J (Mac) på tastaturet tre gange. Du vil nu have tre kopier af billedet, hver på sit eget lag over Baggrundslaget. De vil sandsynligvis hedde "Lag 1", "Lag 1 kopi" og "Lag 1 kopi 2".
Trin 2: Omdøb Kopilagene
For at holde styr på tingene, omdøber vi de tre nye lag. Dobbeltklik direkte på navnet på det øverste lag ("Lag 1 kopi 2") for at markere navnet, og skriv "Auto Farve". Tryk på Tab-tasten for at gå ned til næste lag og markere dets navn. Skriv "Auto Tone". Tryk på Tab igen for at gå ned til det sidste kopilag og skriv "Auto Kontrast". Tryk Enter (Win) / Retur (Mac) for at bekræfte navnene. Du bør nu have "Auto Farve" øverst, derefter "Auto Tone", "Auto Kontrast" og dit originale "Baggrundslag" nederst.
Trin 3: Slå De Øverste To Lag Fra
Klik på synlighedsikonet (øje-ikonet) for de to øverste lag ("Auto Farve" og "Auto Tone") for midlertidigt at slå dem fra. Dette lader os se "Auto Kontrast"-versionen af billedet i dokumentet, som er den kommando, vi starter med.
Trin 4: Vælg Kommandoen Auto Kontrast
Sørg for, at "Auto Kontrast"-laget er valgt i Lagpanelet (det skal være fremhævet). Gå derefter op til menuen Billede (Image) øverst på skærmen og vælg Auto Kontrast.
Så snart du vælger kommandoen, udfører Photoshop justeringen. For Auto Kontrast betød det at analysere alle kanaler som én, mørkne de mørkeste områder, lysne de lyseste og omfordele tonerne. Du vil nu se resultatet af Auto Kontrast på dette lag. Sammenlign med dit originale billede (som ligger på laget nedenunder). Kontrasten er forbedret, men farvestikket (hvis der var et) er uændret, da Auto Kontrast ikke justerer farverne.
Trin 5: Vælg og Slå Auto Tone-laget Til
Lad os se, hvad Auto Tone kan gøre. Klik på "Auto Tone"-laget i Lagpanelet for at vælge det, og klik derefter på dets synlighedsikon (den tomme firkant, hvor øjet var) for at slå laget til igen. Da vi endnu ikke har anvendt justeringen, vil du igen se den ujusterede version af billedet på dette lag.
Trin 6: Vælg Kommandoen Auto Tone
Med "Auto Tone"-laget valgt, gå tilbage til menuen Billede og vælg Auto Tone.
Auto Tone justerer kontrasten på hver kanal separat. Dette ændrer farverne. Du vil nu se resultatet af Auto Tone. I nogle tilfælde kan dette både forbedre kontrasten og reducere et farvestik. I andre tilfælde kan det introducere et farvestik. Resultatet afhænger meget af det specifikke billede.
For nemt at sammenligne resultaterne mellem Auto Kontrast og Auto Tone, kan du simpelthen klikke på "Auto Tone"-lagets synlighedsikon for at slå laget til og fra. Når "Auto Tone"-laget er slået fra, ser du Auto Kontrast-resultatet. Slå det til igen for at se Auto Tone-resultatet.
Trin 7: Vælg og Slå Auto Farve-laget Til
Endelig ser vi på Auto Farve. Klik på "Auto Farve"-laget i Lagpanelet for at vælge det, og klik på dets synlighedsikon for at slå det til. Du ser den ujusterede version igen.
Trin 8: Vælg Kommandoen Auto Farve
Med "Auto Farve"-laget valgt, gå op til menuen Billede og vælg Auto Farve.
Auto Farve justerer kontrasterne på kanalerne individuelt ligesom Auto Tone, men den forsøger også at neutralisere mellemtonerne for at fjerne farvestik. Ofte (men ikke altid) giver dette det bedste resultat for billeder med farveproblemer, da det både justerer kontrast og farver. Sammenlign resultatet med de andre ved at bruge synlighedsikonet.
Trin 9: Prøv At Kombinere Auto-kommandoer (Valgfrit)
Der er intet, der siger, at du kun skal vælge én Auto-kommando. Du kan prøve at kombinere dem for at se, om du kan forbedre resultaterne yderligere. Hvis du for eksempel fandt, at Auto Farve fjernede et farvestik godt, men billedet stadig manglede kontrast, kunne du anvende Auto Kontrast eller Auto Tone *efter* Auto Farve.
For at gøre dette på en ikke-destruktiv måde (så du stadig kan sammenligne), duplikerer du det lag, hvis resultat du bedst kunne lide (f.eks. "Auto Farve"-laget). Tryk Ctrl+Alt+J (Win) / Command+Option+J (Mac) for at oprette en ny, navngivet kopi. Navngiv det nye lag noget i stil med "Auto Farve + Auto Tone". Klik OK.
Med dette nye lag valgt, som allerede har Auto Farve anvendt, går du til menuen Billede og vælger f.eks. Auto Tone. Se, hvordan kombinationen påvirker billedet. Sammenlign dette nye resultat med de tidligere resultater ved at slå laget til og fra.
Trin 10: Vælg og Slet De Uønskede Lag
Når du har sammenlignet resultaterne og besluttet dig for den eller de Auto-justering(er), du bedst kan lide, kan du slette de lag, du ikke har brug for. Klik på et uønsket lag i Lagpanelet for at vælge det. Hold Ctrl (Win) / Command (Mac) nede på tastaturet og klik på de andre uønskede lag. Når alle de lag, du vil slette, er valgt (de er fremhævet), tryk på Backspace (Win) / Delete (Mac) på tastaturet. Dette efterlader dig med dit originale, urørte billede på Baggrundslaget og din foretrukne Auto-justerede version på et eller flere lag ovenover.
Fordele og Ulemper ved Auto-kommandoerne
Som nævnt er den primære fordel ved Auto-kommandoerne deres hastighed og enkelhed. De er fremragende til at give et hurtigt estimat af, hvilken slags justeringer der kan være nødvendige, eller til hurtigt at rette mindre vigtige billeder.
Ulempen er den manglende kontrol. Fordi de er fuldautomatiske, kan du ikke finjustere resultaterne. Hvis Auto Farve f.eks. overkorrigerer et farvestik, kan du ikke justere det. Du må acceptere resultatet eller starte forfra med manuelle værktøjer som Niveauer eller Kurver.
Derudover kan Auto Tone og Auto Farve, da de arbejder på individuelle kanaler, nogle gange introducere eller forværre farvestik, især hvis billedet har meget lyse eller meget mørke områder, der 'snyder' algoritmen.
Ofte Stillede Spørgsmål
Q: Hvilken Auto-kommando er bedst?
A: Der er ingen enkelt 'bedste' kommando. Det afhænger af billedet og det problem, du forsøger at løse. Auto Kontrast er bedst til billeder uden farveproblemer, der kun mangler kontrast. Auto Tone og Auto Farve er bedre til billeder med farvestik, hvor Auto Farve ofte er mere effektiv til at neutralisere mellemtonerne. Det bedste er at prøve alle tre og se, hvilken der giver det mest tilfredsstillende resultat for dit specifikke billede.
Q: Kan jeg bruge disse Auto-kommandoer på justeringslag?
A: Nej, Auto Tone, Auto Kontrast og Auto Farve findes kun under menuen Billede (Image) og anvendes direkte på det aktive pixel-lag. De opretter ikke et separat justeringslag, hvilket betyder, at de er 'destruktive' for det lag, de anvendes på. Hvis du vil bevare fleksibilitet og muligheden for at redigere justeringen senere, skal du bruge justeringslag som Niveauer, Kurver, Farvebalance osv.
Q: Virker disse kommandoer i Camera Raw?
A: Adobe Camera Raw (og Lightrooms Develop-modul) har også en 'Auto'-knap, men den bruger en mere sofistikeret algoritme end de gamle Auto-kommandoer i selve Photoshop og giver ofte bedre resultater, især med råfiler. Camera Raws 'Auto' er også mere fleksibel, da den justerer skydere (som Hvidbalance, Eksponering, Kontrast osv.), som du derefter kan finjustere manuelt.
Konklusion
Photoshops Auto Tone, Auto Kontrast og Auto Farve er hurtige og nemme værktøjer til grundlæggende billedkorrektion. Selvom de mangler kontrol og ikke altid leverer perfekte resultater, er de en god måde at få et hurtigt overblik over potentielle forbedringer eller til at justere mindre vigtige billeder. Ved at forstå, hvordan de interagerer med billedets farvekanaler, og ved at bruge lag til at sammenligne resultaterne, kan du hurtigt finde den bedste auto-justering for dit billede eller endda kombinere dem for at opnå et bedre resultat. For mere præcis og fleksibel redigering anbefales dog stadig brugen af manuelle justeringsværktøjer og justeringslag.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Photoshops Auto-justeringer for Farve og Tone, kan du besøge kategorien Fotografi.