Photoshop er et af de mest effektive billedredigeringsprogrammer, du kan bruge. Når du kombinerer markeringsværktøjerne med redigerings- og malerværktøjerne, bliver det nemmere end nogensinde før at ændre og redigere farver og elementer i dine billeder. En dybere forståelse af hvert værktøjs indstillinger er afgørende for at opnå præcise resultater.
Værktøjslinjen i Photoshop rummer en bred vifte af funktioner, der hver især kan tilpasses via indstillingslinjen øverst på skærmen. Disse indstillinger bestemmer alt fra størrelsen på dit penselstrøg til, hvordan farver interagerer, og hvordan områder slettes eller erstattes. At mestre disse indstillinger er nøglen til at udnytte Photoshops fulde potentiale.

- Grundlæggende Maleværktøjer
- Viskelæderværktøjerne
- Hvad Betyder 'Discontiguous'?
- Farveerstatningsværktøjet (Color Replacement Tool)
- Andre Værktøjer til Billedretouchering
- Arbejde med Farveprøver og Gradienser
- Maleri med Historik (Painting with History)
- Sammenligning af Begrænsninger (Limits)
-
Ofte Stillede Spørgsmål
- Hvad er 'Begrænsninger' (Limits) i Photoshop?
- Hvad er forskellen på Contiguous og Discontiguous?
- Hvornår skal jeg bruge Discontiguous?
- Hvordan påvirker Tolerance sletning eller erstatning?
- Hvad er forskellen på Viskelæderet og Baggrundsviskelæderet?
- Hvad er forskellen på Spot Healing Brush og Healing Brush?
Grundlæggende Maleværktøjer
Når man tænker på at male i et digitalt program, falder tankerne naturligt på penselværktøjet.
Penselværktøjet (Brush Tool)
Penselværktøjet, der findes i værktøjskassen, giver dig mulighed for at male, som var det med en traditionel pensel. Indstillingslinjen for penselværktøjet giver dig kontrol over:
- Størrelse: Bestemmer diameteren på dit penselstrøg.
- Tilstand (Mode): Påvirker, hvordan farven blander sig med eksisterende pixels. Der findes forskellige tilstande, som efterligner forskellige maleeffekter eller blandingstilstande.
- Opacitet (Opacity): Styrer gennemsigtigheden af farven. En højere værdi giver en mere dækkende farve.
- Flow: Sætter hastigheden, hvormed farven påføres, mens du bevæger musen over et område. En lavere værdi betyder, at farven opbygges langsommere.
Airbrush-funktionen, hvis aktiveret, simulerer maling med en airbrush, hvor farven sprayes på gradvist.
Farven, der bruges med penslen, er altid den forgrundsfarve, du har valgt. Forgrunds- og baggrundsfarverne ses nederst i værktøjskassen.
For at male trækker du simpelthen musen over det ønskede område i billedet. Husk, at du kan lave markeringer først og derefter bruge penslen til kun at male inden for den markerede del.
Blyantværktøjet (Pencil Tool)
Blyantværktøjet er grupperet med penselværktøjet. Det giver dig mulighed for at tegne med en hård, defineret kant, ligesom en almindelig blyant. Indstillingslinjen for blyantværktøjet er meget lig penselværktøjets, med indstillinger for størrelse, tilstand, opacitet og flow.
Den primære forskel er muligheden for Auto-Slet. Når Auto-Slet er aktiveret, maler værktøjet med baggrundsfarven på områder, der indeholder forgrundsfarven. Du skal altså vælge den forgrundsfarve, du vil slette, og den baggrundsfarve, den skal erstattes med.
Viskelæderværktøjerne
Viskelæderværktøjerne bruges til at fjerne pixels fra et billede, enten ved at gøre dem gennemsigtige eller erstatte dem med baggrundsfarven.
Viskelæderværktøjet (Eraser Tool)
Viskelæderværktøjet kan ændre pixels til enten gennemsigtighed eller den aktuelle baggrundsfarve. Du kan også bruge det til at gendanne et område til en tidligere tilstand i historikpanelet.
Indstillingerne inkluderer:
- Størrelse: Diameteren på viskelæderet.
- Tilstand (Mode): Vælg mellem Pensel, Blyant (hård kant) eller Blok (en firkantet, hård kant).
- Opacitet (Opacity): Gennemsigtigheden af sletningen. En højere værdi sletter mere dækkende.
- Flow: Bestemmer, hvor hurtigt sletningen påføres, mens du trækker.
Airbrush-funktionen simulerer sletning med en airbrush-effekt.
Hvis du markerer Slet til Historik (Erase to History), vil viskelæderet gendanne det slettede område til en valgt tidligere tilstand fra historikpanelet.
Baggrundsviskelæderværktøjet (Background Eraser Tool)
Dette værktøj, grupperet med det almindelige viskelæder, er designet specifikt til at fjerne baggrundspixels og gøre dem gennemsigtige, mens du trækker.
Indstillingslinjen for Baggrundsviskelæderværktøjet tilbyder mere specifikke muligheder for, hvordan sletningen udføres:
- Størrelse: Som for de andre penselbaserede værktøjer.
- Sampling Metode: Bestemmer, hvilken farve værktøjet prøvetager (sampler) for at afgøre, hvad der skal slettes:
- Kontinuerlig (Continuous): Prøvetager farver kontinuerligt, mens du trækker musen.
- Prøve én gang (Sample Once): Sletter kun den første farve, du klikker på.
- Baggrundsfarveprøve (Background Swatch): Sletter kun områder, der matcher den aktuelle baggrundsfarve i værktøjskassen.
- Begrænsninger (Limits): Denne indstilling er afgørende for, *hvor* sletningen sker baseret på den sampled farve:
- Discontiguous: Sletter den prøvetagne farve overalt, hvor den forekommer under penslen, uanset om pixels er forbundne eller ej.
- Contiguous: Sletter kun områder med den prøvetagne farve, der er forbundne (sammenhængende).
- Find Edges: Sletter forbundne områder med den prøvetagne farve, men forsøger at bevare skarpheden af kanterne.
- Tolerance: Justerer rækkevidden af farver, der slettes. En lav værdi sletter kun farver, der er meget tæt på den sampled farve. En høj værdi sletter et bredere spektrum af farver.
- Beskyt Forgrundsfarve (Protect Foreground Color): Hvis markeret, vil Photoshop undgå at slette områder, der matcher den aktuelle forgrundsfarve i værktøjskassen.
Du trækker simpelthen musen over det område, du vil slette. Du kan også klikke på individuelle baggrundselementer for at slette farverne.
Hvad Betyder 'Discontiguous'?
'Discontiguous' er en vigtig indstilling, især i Baggrundsviskelæderværktøjet og Farveerstatningsværktøjet, der styrer, hvordan værktøjet interagerer med farver baseret på deres placering.
Når 'Begrænsninger' er sat til Discontiguous, vil værktøjet slette eller erstatte den sampled farve, uanset hvor den findes under penselstrøget. Det betyder, at hvis du sampler en bestemt blå farve, og den blå farve findes i flere adskilte områder under din pensel, vil *alle* disse områder blive påvirket samtidig, selvom de ikke fysisk rører hinanden i billedet.
Dette står i modsætning til 'Contiguous', hvor kun det område med den sampled farve, der er direkte forbundet til det punkt, hvor du startede med at trække eller klikke under penslen, vil blive påvirket.
Indstillingen Discontiguous er nyttig, når du ønsker at påvirke alle forekomster af en bestemt farve inden for et område, uden at skulle være præcis med at følge sammenhængende farveklatter. For eksempel, hvis du har en baggrund med flere små, adskilte pletter af samme farve, kan 'Discontiguous' hurtigt fjerne dem alle med et enkelt strøg, mens 'Contiguous' kun ville fjerne pletter, der rører hinanden.
Farveerstatningsværktøjet (Color Replacement Tool)
Farveerstatningsværktøjet, grupperet med penselværktøjet, giver dig mulighed for at erstatte farver i dit billede ved hjælp af den valgte forgrundsfarve. Du vælger simpelthen forgrundsfarven og trækker derefter musen over det område, hvor du vil ændre farven. Den nye farve vil blande sig med den eksisterende farve for at bevare teksturer og skygger.
Indstillingslinjen for Farveerstatningsværktøjet har mange ligheder med Baggrundsviskelæderet:
- Størrelse: Penseldiameter.
- Tilstand (Mode): Bestemmer, hvordan den nye farve blander sig (f.eks. Farve, Mætning, Lysstyrke).
- Sampling Metode: Som beskrevet for Baggrundsviskelæderet:
- Kontinuerlig (Continuous): Sampler farver kontinuerligt, mens du trækker.
- Prøve én gang (Sample Once): Bruger den første farve, du klikker på, som prøvefarve.
- Baggrundsfarveprøve (Background Swatch): Erstatter kun områder, der indeholder den aktuelle baggrundsfarve.
- Begrænsninger (Limits): Afgør, *hvor* erstatningen sker baseret på den sampled farve:
- Discontiguous: Erstatter den prøvetagne farve overalt, hvor den forekommer under penslen.
- Contiguous: Erstatter kun områder med den prøvetagne farve, der er forbundne.
- Find Edges: Erstatter forbundne områder og forsøger at bevare skarpheden af kanterne.
- Tolerance: Bestemmer rækkevidden af farver, der erstattes. En lav værdi erstatter farver meget tæt på den sampled farve. En høj værdi erstatter et bredere spektrum.
- Anti-Alias: Udjævner kanterne for en glattere overgang.
Ligesom med Baggrundsviskelæderet er indstillingen Discontiguous her igen central for at erstatte en bestemt farve, uanset hvor den optræder under penslen, selvom de farvede områder ikke er forbundne.
Andre Værktøjer til Billedretouchering
Photoshop tilbyder et væld af værktøjer designet til at forbedre og reparere billeder.
Red Eye Værktøjet (Red Eye Tool)
Dette enkle værktøj, grupperet med Retoucheringspenslerne, bruges til at fjerne røde øjne fra fotos. Du indstiller pupil størrelse og mørkningsgrad i indstillingslinjen og klikker derefter på det røde område i pupillen for automatisk at korrigere det.
Kloningsstempelværktøjet (Clone Stamp Tool)
Kloningsstempelværktøjet lader dig kopiere pixels fra ét område af et billede og male dem et andet sted. Du vælger en kilde ved at Alt+klikke, og derefter maler du med disse pixels.

En vigtig indstilling er Justering (Aligned). Hvis markeret, fortsætter værktøjet med at sample pixels kontinuerligt fra kildeområdet, selvom du slipper museknappen. Hvis umarkeret, samples der kun fra det oprindelige Alt+klik-punkt.
Du kan også vælge, hvilke lag der samples fra.
Spot Healing Brush Værktøjet
Dette værktøj bruges til hurtigt at fjerne pletter og ufuldkommenheder. Du maler simpelthen over området, og Photoshop analyserer omkringliggende pixels for at reparere området.
Indstillingerne inkluderer Type: Nærhedsmatch (Proximity Match) bruger de nærmeste pixels til reparation, mens Skab Tekstur (Create Texture) skaber en tekstur baseret på pixels i det reparerede område.
Healing Brush Værktøjet
Grupperet med Spot Healing Brush, men med en vigtig forskel: Du *vælger* selv kildeområdet ved at Alt+klikke, ligesom med Kloningsstempelværktøjet. Derefter maler du over området, der skal repareres, og Photoshop blander kildepixels med farven og teksturen fra målområdet for en sømløs reparation.
Indstillinger inkluderer valg af Kilde (Samplet fra billede eller Mønster) og Justering (Aligned), som fungerer som beskrevet for Kloningsstempelværktøjet.
Patch Værktøjet
Patch-værktøjet lader dig reparere et valgt område ved at trække et andet område eller et mønster hen over det. Du markerer det område, der skal repareres, og derefter trækker du fra dette område til det kildeområde, du vil bruge til reparationen (når 'Kilde' er valgt), eller omvendt (når 'Destination' er valgt).
Arbejde med Farveprøver og Gradienser
Ud over at male med faste farver tilbyder Photoshop avancerede måder at arbejde med farver på.
Farveprøvepanelet (Color Swatches)
Farveprøvepanelet indeholder en samling af foruddefinerede farver, som du nemt kan vælge. Du kan også tilføje dine egne farver ved at gøre den ønskede farve til forgrundsfarve og derefter klikke på 'Ny prøve' eller i et tomt område i panelet. Farver kan slettes ved at trække dem til skraldespandsikonet.
Oprettelse og Brug af Gradienser (Gradients)
En gradiens er en glidende overgang mellem farver eller lysstyrker. Gradiensværktøjet lader dig udfylde områder med disse overgange.
Gradienseditor (åbnes ved at klikke på gradiensprøven i indstillingslinjen) lader dig oprette dine egne gradienser. Du definerer farver ved at klikke på farvestoppene under gradienslinjen og vælge farver. Du kan tilføje flere farvestop ved at klikke på gradienslinjen.
Når du anvender en gradiens, vælger du en gradiens type:
- Lineær (Linear): Farverne går i en lige linje fra startpunkt til slutpunkt.
- Radial (Radial): Farverne går i et cirkulært mønster udad fra startpunktet.
- Vinkel (Angle): Farverne går i en mod uret-gående feje omkring startpunktet.
- Reflekteret (Reflected): Bruger symmetriske lineære gradienser på begge sider af startpunktet.
- Diamant (Diamond): Farverne går udad i et diamantmønster fra startpunktet.
Yderligere indstillinger inkluderer blandingstilstand, opacitet, Vend om (Reverse) for at vende farvernes rækkefølge, Dither for at reducere farvebånding og Gennemsigtighed (Transparency) for at bruge gennemsigtighedsinformation i gradiensen.
For at anvende en gradiens trækker du simpelthen i billedet fra det ønskede startpunkt til slutpunktet. Trækkets længde og retning påvirker gradiensens udseende.
Maleri med Historik (Painting with History)
Historikpenslen (History Brush Tool) giver dig mulighed for at male en valgt tidligere tilstand fra Historikpanelet (findes under Vindue > Historik) tilbage ind i dit billede. Dette er en ikke-destruktiv måde at rette fejl eller selektivt gendanne dele af billedet til et tidligere trin i din arbejdsgang.
Sammenligning af Begrænsninger (Limits)
For at opsummere forskellene mellem de vigtige 'Begrænsninger' indstillinger i Baggrundsviskelæderet og Farveerstatningsværktøjet:
Begrænsning | Beskrivelse | Anvendelse |
---|---|---|
Contiguous | Påvirker kun pixels med den sampled farve, der er forbundet til det område under penslen, hvor du starter. | God til at isolere og redigere specifikke, sammenhængende områder af farve (f.eks. en ensfarvet baggrund). |
Discontiguous | Påvirker alle pixels med den sampled farve overalt under penslen, uanset om de er forbundne eller ej. | Nyttig til at fjerne eller erstatte spredte forekomster af en farve i et område, uden at skulle ramme dem individuelt eller bekymre sig om sammenhæng. |
Find Edges | Påvirker forbundne områder med den sampled farve, men med fokus på at bevare kanterne af objekter. | Ideel til at fjerne baggrunde, hvor du ønsker en ren udskæring omkring et forgrundsobjekt med bløde eller komplekse kanter. |
Ofte Stillede Spørgsmål
Hvad er 'Begrænsninger' (Limits) i Photoshop?
'Begrænsninger' er en indstilling i værktøjer som Baggrundsviskelæderet og Farveerstatningsværktøjet, der bestemmer, hvordan værktøjet interagerer med pixels baseret på deres farve og placering i forhold til den prøvetagne farve. Indstillingerne er Contiguous, Discontiguous og Find Edges.
Hvad er forskellen på Contiguous og Discontiguous?
Contiguous (Sammenhængende) påvirker kun pixels af den sampled farve, der er direkte forbundet. Discontiguous (Adskilt) påvirker pixels af den sampled farve, uanset om de er forbundet eller ej, så længe de er under penselstrøget.
Hvornår skal jeg bruge Discontiguous?
Du skal bruge Discontiguous, når du vil fjerne eller erstatte en bestemt farve, der optræder flere steder inden for et område, men hvor disse farvede områder ikke nødvendigvis rører hinanden. Det sparer tid, da du ikke behøver at male præcist over hvert enkelt lille område.
Hvordan påvirker Tolerance sletning eller erstatning?
Tolerance bestemmer, hvor bredt farvespektret er, som værktøjet anser for at matche den sampled farve. En lav tolerance påvirker kun farver meget tæt på den sampled, mens en høj tolerance inkluderer en bredere vifte af lignende farver.
Hvad er forskellen på Viskelæderet og Baggrundsviskelæderet?
Viskelæderet sletter til gennemsigtighed eller baggrundsfarve generelt. Baggrundsviskelæderet er specielt designet til at slette baggrundspixels til gennemsigtighed og tilbyder avancerede indstillinger som Sampling Metode og Begrænsninger (inklusive Discontiguous) for mere intelligent sletning baseret på farve og sammenhæng.
Hvad er forskellen på Spot Healing Brush og Healing Brush?
Spot Healing Brush reparerer automatisk et område ved at analysere omkringliggende pixels. Healing Brush kræver, at du manuelt vælger et kildeområde (ved Alt+klik) til reparationen, hvilket giver dig mere kontrol over processen.
At forstå disse værktøjer og deres indstillinger, især nuancerne i 'Begrænsninger' som Discontiguous, er afgørende for at udføre præcise og effektive billedredigeringer i Photoshop. Ved at eksperimentere med de forskellige muligheder kan du hurtigt finde den bedste tilgang til dine specifikke redigeringsbehov.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Forstå Discontiguous i Photoshop, kan du besøge kategorien Redigering.