How to remove skin texture in Photoshop?

Hudretouchering: Bevar Tekstur med Frekvensseparation

At opnå smuk og fejlfri hud i portrætfotografi er et mål for mange fotografer og billedredigerere. Udfordringen ligger ofte i at udglatte ujævnheder og fjerne pletter uden at få huden til at se plastisk og unaturlig ud. Den gode nyhed er, at Photoshop tilbyder kraftfulde teknikker, der gør det muligt at forbedre huden dramatisk, samtidig med at den vigtige, naturlige tekstur bevares. En af de mest effektive og populære metoder til dette er Frekvensseparation.

Frekvensseparation er en avanceret retoucheringsteknik, der deler et billede op i to forskellige 'frekvenslag': et lavfrekvenslag, der indeholder farver og toner, og et højfrekvenslag, der indeholder finere detaljer og tekstur. Ved at arbejde med disse lag uafhængigt kan du udglatte farve- og toneovergange uden at påvirke hudens tekstur, og omvendt kan du fjerne pletter og urenheder uden at skabe store farveklatter. Dette giver en utrolig kontrol og mulighed for at skabe meget naturlige resultater.

What is the frequency separation margin?
Separation Margin: The percentage difference in frequency between an excitation source (e.g., running speed) and the Nf. excitation (e.g., 1x rpm or VPF). Amplification factor versus frequency showing an example of 10% Separation Margin for variable speed machinery.
Indholds

Hvordan fungerer Frekvensseparation?

Konceptet bag Frekvensseparation er baseret på, at et billede kan dekonstrueres til forskellige frekvenser. De lave frekvenser repræsenterer de store, bløde overgange i farve og lysstyrke (som hudens generelle farve og skygger), mens de høje frekvenser repræsenterer de skarpe overgange og fine detaljer (som porer, fine linjer og tekstur). Ved at adskille disse kan vi manipulere dem individuelt.

Processen involverer typisk at skabe to kopier af baggrundslaget. Den ene kopi bruges til at skabe lavfrekvenslaget ved at anvende en sløring, typisk Gaussisk sløring (Gaussian Blur). Sløringen fjerner de fine detaljer og efterlader kun de bløde farve- og toneovergange. Den anden kopi bruges til at skabe højfrekvenslaget, som isolerer teksturen. Dette gøres ved at trække lavfrekvenslaget fra det originale (eller en kopi) på en måde, der kun efterlader detaljerne. I Photoshop opnås dette ofte ved hjælp af 'Anvend billede' (Apply Image) funktionen med specifikke indstillinger.

Trin-for-Trin Guide til Frekvensseparation

Her er de grundlæggende trin til at sætte Frekvensseparation op i Photoshop:

  1. Dupliker Baggrundslaget: Start med at duplikere dit baggrundslag to gange (Ctrl/Cmd + J to gange). Navngiv det nederste duplikatlag 'Lav Frekvens' og det øverste 'Høj Frekvens'.
  2. Opret Lavfrekvenslaget: Vælg laget 'Lav Frekvens'. Gå til Filter > Sløring > Gaussisk sløring (Filter > Blur > Gaussian Blur).
  3. Vælg Radius ('Margin'): Dette er et kritisk skridt, og det er her, begrebet 'margin' kommer ind. Radiussen for den Gaussiske sløring bestemmer, hvor meget detalje der fjernes fra dette lag og dermed, hvor meget tekstur der isoleres i højfrekvenslaget. Vælg en radius, hvor du lige præcis ikke længere kan se hudens fine tekstur (porer, små hår), men stadig kan se de større farve- og toneovergange. Dette er din 'margin' for separationen mellem farve/tone og tekstur. En for lav radius vil efterlade for meget tekstur i lavfrekvenslaget, hvilket gør udglatning sværere. En for høj radius vil begynde at sløre større træk og overgange, hvilket også er uønsket. Radiussen afhænger af billedets opløsning og hvor tæt på huden du zoomer ind. Prøv at starte med en radius mellem 5 og 10 pixels for et typisk portræt i høj opløsning og juster efter behov.
  4. Opret Højfrekvenslaget: Skjul laget 'Lav Frekvens' midlertidigt. Vælg laget 'Høj Frekvens'. Gå til Billede > Anvend Billede (Image > Apply Image). Indstillingerne her er afgørende. Vælg laget 'Lav Frekvens' som 'Lag' (Layer). Sæt 'Bland' (Blending) til 'Træk fra' (Subtract). Sæt 'Skala' (Scale) til 2 og 'Forskydning' (Offset) til 128. Sørg for, at 'Inverter' (Invert) ikke er markeret. Klik OK. Denne beregning trækker de slørede farver/toner fra det originale billede og efterlader kun detaljerne.
  5. Ændr Blandingsmetode for Højfrekvenslaget: Sæt blandingsmetoden for laget 'Høj Frekvens' til 'Lineært lys' (Linear Light). Dette vil gøre, at lagene sammenlagt igen ligner det originale billede.
  6. Gruppér Lagene: For at holde styr på det, kan du markere begge frekvenslag og gruppere dem (Ctrl/Cmd + G). Navngiv gruppen 'Frekvensseparation'.

Arbejde med Lagene: Retouchering

Nu hvor du har dine to separate lag, kan du begynde at retouchere:

Arbejde med Lavfrekvenslaget (Farve/Tone)

Vælg laget 'Lav Frekvens'. Her vil du udjævne farve- og toneovergange. Værktøjer, der er effektive her, inkluderer:

  • Blanderpensel (Mixer Brush): Dette er et meget populært værktøj til Frekvensseparation. Indstil penslen til at 'rense' (clean) penslen efter hvert strøg og 'indlæse solid farve' (load solid colors) til 0%. Brug lave indstillinger for 'Væde' (Wet) og 'Flow'. Mal forsigtigt over områder med ujævn farve eller tone for at blande dem sammen. Arbejd i små strøg, der følger ansigtets konturer. Pas på ikke at male over kanter som læber, øjenbryn osv.
  • Lasso-værktøj + Gaussisk sløring: En alternativ metode er at markere små områder med ujævn tone ved hjælp af Lasso-værktøjet (med en blød fjerindstilling, f.eks. 10-20 pixels) og derefter anvende en lille mængde Gaussisk sløring kun på det markerede område. Dette kan være hurtigere for visse områder, men kræver forsigtighed for at undgå synlige overgange.

Husk, at du arbejder på farver og toner her, ikke tekstur. Du vil se huden blive glattere i farve, men den originale tekstur fra højfrekvenslaget vil stadig være synlig.

Arbejde med Højfrekvenslaget (Tekstur)

Vælg laget 'Høj Frekvens'. Her vil du fjerne pletter, bumser, små hår og andre uønskede tekstur-elementer. Værktøjer, der er nyttige her, inkluderer:

  • Punktkilerensepensel (Spot Healing Brush Tool): Fungerer godt til at fjerne små, isolerede urenheder. Sørg for, at 'Type' er sat til 'Indholdsafhængig' (Content-Aware) eller 'Opret tekstur' (Create Texture).
  • Kilerensepensel (Healing Brush Tool): Bedre til større urenheder eller områder, hvor du skal definere kilden (f.eks. ved at holde Alt/Option nede og klikke på et rent tekstur-område tæt på).
  • Kloningsværktøj (Clone Stamp Tool): Giver mest kontrol, da du manuelt vælger kildeområdet. Sørg for at klone fra et område med lignende tekstur.

Når du arbejder på højfrekvenslaget, vil du kun se teksturen. Du kan fjerne urenheder ved at 'male' over dem med tekstur fra et rent område. Farverne og tonerne fra lavfrekvenslaget vil ikke blive påvirket.

Frekvensseparation 'Margin': Valg af Radius

Lad os dykke dybere ned i den 'margin', som Gaussisk sløring radiussen repræsenterer i Frekvensseparation. Valget af den korrekte radius er afgørende for succesen af din retouchering. Radiussen bestemmer det punkt, hvor billedet deles:

  • Lav Radius: Hvis du vælger en meget lav radius (f.eks. 1-3 pixels), vil kun de allermindste detaljer blive fjernet fra lavfrekvenslaget. Dette betyder, at meget af hudens fine tekstur (porer, små linjer) forbliver i lavfrekvenslaget sammen med farven. Når du så forsøger at udjævne farver på lavfrekvenslaget, vil du også begynde at sløre teksturen utilsigtet. Højfrekvenslaget vil i dette tilfælde kun indeholde de skarpeste 'kanter' i billedet.
  • Høj Radius: Hvis du vælger en meget høj radius (f.eks. 20+ pixels på et standardportræt), vil sløringen i lavfrekvenslaget begynde at udjævne ikke kun fin tekstur, men også større detaljer som rynker, skygger og måske endda konturer af næsebor eller læber. Disse større træk vil så blive isoleret i højfrekvenslaget. Dette gør det svært at udglatte farver uden at påvirke disse større træk, og højfrekvenslaget vil indeholde for meget 'ikke-tekstur' information.
  • Korrekt Radius: Den ideelle radius er den, hvor du, når du kigger på det slørede lavfrekvenslag, lige præcis ikke længere kan skelne individuel hudtekstur (porer osv.), men stadig kan se de bløde overgange i farve og lys/skygge, der definerer hudens form og overfladens ujævnheder. Tænk på det som det punkt, hvor du adskiller det 'fine sand' (tekstur) fra de 'større sten' (farve/toneovergange). For et typisk portræt skudt med et standardobjektiv kan en radius mellem 5-10 pixels være et godt udgangspunkt, men det afhænger meget af billedets størrelse, opløsning og hvor tæt du er på motivet. Zoom ind på huden (f.eks. 100% eller 200%) mens du justerer radiussen for at finde det rette punkt.

Valget af denne 'margin' eller radius er subjektivt og afhænger af det ønskede resultat. Målet er at finde en balance, der gør det nemt at arbejde på begge lag effektivt og opnå et naturligt udseende.

How to remove skin texture in Photoshop?
Assuming that you have the image of the area of your skin loaded on Photoshop already. With your Selection tool click and drag over the areas of your face you want to clear. Adjust your sliders to the desired results that you want then hit OK. Go Select>Deselect and you are done.

Sammenligning: Frekvensseparation vs. Simpel Sløring

Hvorfor bruge Frekvensseparation, når man bare kunne sløre huden direkte?

Metode Resultat Teksturbevarelse Kontrol
Frekvensseparation Glat hud med bevaret tekstur Fremragende Meget høj (arbejde på separate lag)
Simpel Gaussisk Sløring (direkte på laget) Glat, ofte 'plastisk' hud Meget dårlig (tekstur fjernes helt eller sløres) Lav (påvirker alt på én gang)
Andre (Healing Brush, Clone Stamp alene) Fjerner urenheder, men udjævner ikke tone God (hvis korrekt anvendt) Moderat (kræver præcision)

Som tabellen viser, excellerer Frekvensseparation ved at levere et resultat, der er både glat og naturligt, takket være adskillelsen af farve/tone og tekstur. Dette giver fotografen eller redigereren en hidtil uset kontrol over begge aspekter af hudens udseende.

Ofte Stillede Spørgsmål

Q: Hvorfor ser min hud retouchering med Frekvensseparation stadig unaturlig ud?

A: Dette kan skyldes flere ting: Valg af forkert sløringsradius ('margin'), for aggressiv brug af Blanderpenslen på lavfrekvenslaget (slører for meget eller trækker farver ind, hvor de ikke hører hjemme), eller overdreven fjernelse af tekstur på højfrekvenslaget. Øvelse gør mester. Arbejd med lav opacitet på dine værktøjer og brug masker til at begrænse effekten til kun de nødvendige områder.

Q: Skal jeg altid bruge Frekvensseparation til hudretouchering?

A: Nej, ikke nødvendigvis. Til meget let retouchering kan værktøjer som Kilerensepenslen være tilstrækkelige. Men til portrætter, hvor du ønsker at udglatte huden markant, men bevare tekstur, er Frekvensseparation en af de mest effektive og professionelle metoder.

Q: Hvad er den bedste radius for Gaussisk sløring?

A: Der er ingen 'bedste' radius. Den afhænger af billedets specifikke karakteristika (opløsning, motivets afstand, objektivets skarphed). Zoom ind på billedet og vælg den radius, hvor den fine tekstur lige forsvinder i lavfrekvenslaget.

Q: Kan jeg bruge Frekvensseparation til andet end hud?

A: Ja, teknikken kan bruges til at adskille og manipulere farve/tone og tekstur i andre dele af billedet, f.eks. tøj eller baggrunde, selvom den er mest kendt og brugt til hudretouchering.

Afsluttende tanker

Frekvensseparation kan virke kompleks ved første øjekast, men når du først forstår principperne og øver dig, bliver det et uvurderligt værktøj i din retouchering. Evnen til at isolere og arbejde med farver/toner og tekstur separat giver dig en kontrol, der er svær at opnå med andre metoder alene. Ved at mestre valget af den rette sløringsradius – din 'margin' for separation – og bruge de rette værktøjer på hvert lag, kan du opnå hudretouchering, der er både effektiv og utrolig naturlig. Så tag dig tid til at eksperimentere med radiussen og find den indstilling, der passer bedst til dine billeder og dit ønskede look. Dine portrætter vil takke dig!

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Hudretouchering: Bevar Tekstur med Frekvensseparation, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information