How do you copy and paste keyframes?

Kopier og indsæt keyframes i Motion

Animation er hjertet i mange visuelle projekter, og i programmer som Apple Motion er keyframes fundamentet for at skabe levende bevægelse og effekter. Keyframes markerer specifikke punkter i tid, hvor en parameter (som position, opacitet eller skala) har en bestemt værdi. Mellem disse keyframes interpolerer softwaren for at skabe en jævn overgang – en animationskurve. At kunne kopiere og indsætte disse keyframes og kurver er en utrolig kraftfuld teknik, der kan spare dig for utallige timer. Forestil dig at have perfektioneret en kompleks bevægelse for ét objekt; i stedet for at genskabe den manuelt for et andet, kan du blot kopiere og indsætte. Dette sikrer ikke kun konsistens, men frigiver også tid til at fokusere på andre kreative aspekter af dit projekt.

Processen udføres primært ved hjælp af keyframe-editoren i Motion, et dedikeret område, hvor du kan se, manipulere og redigere dine animationer visuelt. Keyframe-editoren giver et detaljeret overblik over, hvordan parameterværdier ændrer sig over tid, repræsenteret som kurver og de punkter (keyframes), der definerer dem.

How to duplicate timeline in Photoshop?
1 CORRECT ANSWER1Move the timeline to the frame to be copied.2Select the area and press Ctrl+C.3Move the timeline to the new frame and ensure the correct layer is targeted in the layers panel.4Press Ctrl+V.
Indholds

Forståelse af Keyframe-editoren

Før vi dykker ned i kopiering og indsætning, er det vigtigt at være fortrolig med keyframe-editoren. Du finder denne editor typisk over parameterlisten i Motion. Når et objekt eller en parameter med animation er valgt, viser editoren de relevante keyframes og animationskurver. Hver række i editoren repræsenterer en parameter (f.eks. 'Position', 'Rotation', 'Skala'), og langs tidslinjen ser du de små diamantdrevne ikoner, der markerer keyframes. Linjen, der forbinder keyframes, er animationskurven, der viser værdiforløbet over tid.

Kopiering og indsætning af specifikke Keyframes

Denne metode er ideel, når du kun ønsker at kopiere en del af en animation – et segment af keyframes – fra ét sted til et andet. Dette kan være fra én parameter til en anden på samme objekt, eller endda fra et objekt til et helt andet objekt i dit projekt.

Trin til at kopiere og indsætte Keyframes:

  1. Vælg Keyframes: Åbn keyframe-editoren. For at vælge de specifikke keyframes, du vil kopiere, har du et par muligheder:
    • Træk en markeringsboks (et rektangel) omkring de ønskede keyframes i editoren. Dette er hurtigt til at vælge en gruppe af keyframes i et bestemt tidsinterval.
    • Hold Skift-tasten nede, mens du klikker på individuelle keyframes i editoren. Dette giver dig præcis kontrol over, hvilke punkter du vælger, selvom de ikke ligger tæt på hinanden.

    Vær opmærksom på, at valgte keyframes typisk fremhæves. Hvis kurven er synlig (hvid), men keyframes ikke er tydeligt valgte, er de sandsynligvis ikke valgt korrekt til kopiering/klipning.

  2. Kopier eller Klip Keyframes: Når keyframes er valgt, kan du kopiere eller klippe dem. Vælg enten:
    • Rediger > Kopier (eller tastaturgenvejen Kommando + C) for at kopiere keyframes, så de forbliver på deres oprindelige sted, men også placeres på udklipsholderen klar til indsætning.
    • Rediger > Klip (eller tastaturgenvejen Kommando + X) for at fjerne keyframes fra deres oprindelige sted og placere dem på udklipsholderen.
  3. Vælg Destinationen: Naviger til det sted, hvor du vil indsætte keyframes. Dette indebærer to dele:
    • Vælg den parameter i parameterlisten (til venstre i keyframe-editoren), som keyframes skal indsættes på. Dette kan være den samme parameter på et andet objekt, eller en helt anden parameter på samme eller et andet objekt.
    • Placer afspilningsmarkøren (playhead) i tidslinjen der, hvor du ønsker, at det første kopierede keyframe skal starte. Placeringen af afspilningsmarkøren er afgørende, da den bestemmer startpunktet for den indsatte animation.
  4. Indsæt Keyframes: Med parameteren valgt og afspilningsmarkøren placeret, indsæt keyframes ved at vælge:
    • Rediger > Indsæt (eller tastaturgenvejen Kommando + V).

    De kopierede keyframes vil nu blive tilføjet til den valgte parameter startende ved afspilningsmarkørens position. Hele segmentet af keyframes og deres relative tidsafstand vil blive overført.

En vigtig ting at bemærke her er, at selvom keyframes og deres tidsafstand kopieres præcist, kan den resulterende animationskurve og dermed bevægelsen se anderledes ud. Dette skyldes, at parametre kan have forskellig skala. For eksempel kan opacitet gå fra 0% til 100%, mens rotation kan gå fra 0 til 360 grader (eller mere). Når keyframes fra en parameter med én skala indsættes på en parameter med en anden skala, vil værdierne blive oversat, men den visuelle 'form' af kurven i editoren og den faktiske effekt kan variere.

Kopiering og indsætning af en hel Animationskurve

Nogle gange ønsker du ikke kun et segment, men derimod hele animationsforløbet for en bestemt parameter. Dette er nyttigt, hvis du har perfektioneret hele opacitets-animationen for et lag og ønsker at anvende præcis det samme forløb på et andet lag.

Trin til at kopiere og indsætte en Animationskurve:

  1. Vælg Kurven: I keyframe-editoren skal du vælge den komplette animationskurve, du vil kopiere. Dette gøres ved at klikke på selve parameterens navn i listen til venstre i keyframe-editoren. Hele rækken, der repræsenterer parameterens animation, vil blive valgt. For at vælge flere kurver på én gang, hold Skift-tasten eller Kontrol-tasten nede, mens du klikker på parameternavnene.
  2. Kopier Kurven: Når kurven (eller kurverne) er valgt, kopieres de til udklipsholderen. Vælg:
    • Rediger > Kopier (eller tastaturgenvejen Kommando + C).

    Bemærk, at funktionen 'Klip' (Cut) typisk ikke er tilgængelig for en hel animationskurve, da du kopierer selve forløbet, ikke fjerner det.

  3. Vælg Destinationen: Ligesom ved kopiering af keyframes, skal du vælge den parameter, som kurven skal indsættes på. I parameterlisten i keyframe-editoren, klik på navnet på den parameter, der skal modtage den kopierede kurve.
  4. Indsæt Kurven: Med destinationsparameteren valgt, indsæt kurven ved at vælge:
    • Rediger > Indsæt (eller tastaturgenvejen Kommando + V).

    Den kopierede animationskurve vil nu erstatte eventuel eksisterende animation på destinationsparameteren. Hele tidsforløbet og formen på kurven overføres.

Også her gælder noten om skala. Hvis destinationsparameteren har en anden skala end kildeparameteren, kan den indsatte kurve se anderledes ud i editoren, og den resulterende animation kan have et andet omfang, selvom det relative forløb over tid er bevaret.

Alternativ Metode: Træk og Slip Parametre

Motion tilbyder en hurtig og intuitiv alternativ metode til at overføre animation fra ét objekt til et andet. I stedet for at bruge keyframe-editoren og menu-kommandoer, kan du træk og slip parametre direkte i Inspektøren eller Lag-listen.

Hvis et objekt har en animeret parameter (angivet med et keyframe-ikon ved siden af i Inspektøren), kan du klikke og trække selve parameterens navn eller gruppen af parametre (f.eks. 'Transformation' for at kopiere Position, Rotation og Skala på én gang) fra Inspektøren og slippe det direkte på det objekt i Lag-listen, som du vil overføre animationen til. Motion vil derefter kopiere hele animationen for den/de pågældende parameter(e) til det nye objekt.

Denne metode er ofte hurtigere, især når du vil kopiere en hel animation fra ét objekt til et andet uden at skulle dykke ned i keyframe-editoren, men den giver mindre kontrol over at kopiere kun *dele* af animationen eller indsætte den på en specifik position i tid.

Hvorfor bruge Kopier/Indsæt Keyframes og Kurver?

Der er flere scenarier, hvor denne teknik er uvurderlig:

  • Gentagelse af animationer: Anvend den samme ind- eller udtoningseffekt på flere tekstlag.
  • Konsistens: Sikre, at bevægelsen af lignende objekter er identisk.
  • Tidsbesparelse: Undgå at genskabe komplekse animationer fra bunden.
  • Overførsel af timing: Kopier timingen af en bevægelse fra én parameter (f.eks. position) til en anden (f.eks. en effektparameter).
  • Justering af animationer: Kopier et segment af keyframes, flyt afspilningsmarkøren, og indsæt dem igen for at gentage eller forskudte en del af animationen på samme parameter.

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad er forskellen på at kopiere keyframes og kopiere en kurve?
At kopiere specifikke keyframes giver dig mulighed for at vælge et bestemt segment af din animation. Når du indsætter, starter dette segment ved afspilningsmarkøren. At kopiere en hel animationskurve betyder, at du kopierer *al* animation for den pågældende parameter over hele dens varighed. Når du indsætter en kurve, erstatter den typisk eksisterende animation på destinationsparameteren.
Kan jeg kopiere keyframes mellem forskellige Motion-projekter?
Informationen her specifikt omhandler kopiering inden for samme projekt. Standard kopier/indsæt funktioner via udklipsholderen virker typisk kun inden for applikationen.
Hvorfor ser den indsatte animation underlig ud?
Den mest sandsynlige årsag, som nævnt i trinene, er forskellen i skala mellem kilde- og destinationsparametrene. En 'værdi på 50' kan betyde noget helt forskelligt for en parameter, der går fra 0-100, og en der går fra -500 til 500.
Hvordan vælger jeg flere keyframes på én gang?
Træk en markeringsboks omkring dem i keyframe-editoren, eller hold Skift-tasten nede og klik på dem enkeltvis.
Kan jeg klippe (cut) en hel animationskurve?
Nej, baseret på den angivne information er 'Klip' typisk kun muligt for individuelle eller grupper af keyframes, ikke for en hel parameterens kurveforløb.

At mestre kunsten at kopiere og indsætte keyframes og kurver er et væsentligt skridt mod at blive en mere effektiv animator i Motion. Det giver dig mulighed for at genbruge, tilpasse og eksperimentere med animationer på måder, der ville være utroligt tidskrævende at opnå manuelt. Uanset om du finjusterer en lille bevægelse eller overfører en kompleks effekt, er disse teknikker dine bedste venner i workflowet.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Kopier og indsæt keyframes i Motion, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information