How do I change CMYK to Pantone in Photoshop?

Pantone i Photoshop: Guide & Forskelle

Som fotograf eller grafisk designer arbejder du sandsynligvis ofte med farver. At sikre farvenøjagtighed er afgørende, især når dit arbejde skal trykkes. Her kommer Pantone farvesystemet ind i billedet. Pantone er et standardiseret system, der giver designere og printere mulighed for at matche specifikke farver, uanset hvilket udstyr der bruges til at producere farven. Dette er især vigtigt for branding, hvor farver skal være konsistente på tværs af forskellige materialer.

Mange brugere spørger: Hvordan forbinder jeg til Pantone i Photoshop? Er Pantone ikke længere i Photoshop? Hvordan ændrer jeg CMYK til Pantone i Photoshop?

Disse spørgsmål afspejler en vis forvirring omkring, hvordan Pantone bruges i pixelbaserede programmer som Photoshop sammenlignet med vektorbaserede programmer som Adobe Illustrator. Mens Pantone-biblioteker er tilgængelige i Photoshop, er den primære måde at arbejde med Pantone-farver og især konvertere fra CMYK til Pantone, ofte forskellig fra den workflow, man bruger i Illustrator.

Is Pantone no longer in Photoshop?
TIL in 2022, a dispute between Pantone and Adobe resulted in the removal of Pantone color coordinates from Photoshop and Adobe's other design software, causing colors in graphic artists' digital documents to be replaced with black unless artists paid Pantone a separate $15 monthly subscription fee.
Indholds

Hvad er Pantone, og hvorfor er det vigtigt?

Pantone Matching System (PMS) er et proprietært farverum, der bruges i en række forskellige brancher, især grafisk design, tryk, mode og produktfremstilling. Hver Pantone-farve identificeres med et unikt nummer (f.eks. Pantone 185 C), hvilket sikrer, at alle, der refererer til den farve, taler om præcis den samme nuance.

Årsagen til Pantones udbredelse ligger i behovet for farvekonsistens. Når du designer noget på en computerskærm, ser farverne ofte anderledes ud, når de trykkes. Dette skyldes forskelle i farverum (RGB på skærmen vs. CMYK i tryk), papirtype, blæk og trykprocessen. Pantone-farver er derimod spotfarver. En spotfarve er en speciel, forhåndsblandet blæk, der bruges i stedet for eller ud over CMYK-procesfarverne (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black). Fordi spotfarven er en specifik blanding af blæk, er den meget mere konsistent og forudsigelig, når den trykkes, end en farve, der er simuleret ved at blande CMYK-punkter.

Brugen af spotfarver er essentiel for logoer og brandelementer, hvor farvepræcision er kritisk. Det er også almindeligt i emballagedesign, skilteproduktion og andre applikationer, hvor farver skal matche nøjagtigt.

Pantone-biblioteker i Adobe Software

Adobe-programmer som Photoshop, Illustrator og InDesign har traditionelt inkluderet Pantone-farvebiblioteker, der giver brugerne adgang til de standardiserede Pantone-farver. Adgangen til disse biblioteker har dog ændret sig over tid. Tidligere var de fuldt integreret i softwaren, men på grund af ændringer i licensaftaler mellem Adobe og Pantone, kræver de nyeste versioner af Adobe-programmer ofte et separat abonnement på Pantone Connect-plugin'et for at få fuld adgang til de nyeste og mest omfattende biblioteker.

Dette har ført til spørgsmålet: Er Pantone ikke længere i Photoshop? Svaret er, at de gamle biblioteker stadig kan være tilgængelige i ældre versioner af softwaren, men de nyeste farver og den mest pålidelige adgang i de nyeste versioner kræver typisk en ekstra omkostning via Pantone Connect.

Forskelle mellem Photoshop og Illustrator mht. Spotfarver

Det er vigtigt at forstå den grundlæggende forskel i, hvordan Photoshop og Illustrator håndterer farver, især spotfarver som Pantone. Photoshop er primært et pixelbaseret billedredigeringsprogram. Farver i Photoshop er defineret af RGB-, CMYK- eller gråtoneværdier for hver pixel. Illustrator er et vektorbaseret tegneprogram, hvor grafik er baseret på matematiske ligninger, der definerer punkter, linjer og kurver. Denne forskel er afgørende for, hvordan spotfarver håndteres.

I Illustrator kan du nemt tildele en form eller et objekt en specifik Pantone-spotfarve. Når filen sendes til tryk, oprettes der en separat trykplade kun til den spotfarve. Dette er den ideelle workflow for at bruge spotfarver.

I Photoshop er det ikke så ligetil at tildele en spotfarve til et område af pixels på samme måde. Selvom du kan vælge en Pantone-farve fra biblioteket, vil den farve i et standard RGB- eller CMYK-dokument primært fungere som en *simulering* af Pantone-farven ved hjælp af procesfarverne. Photoshop simulerer, hvordan Pantone-farven *ville se ud* i CMYK (eller et andet farverum), men det opretter ikke automatisk en separat spotfarvekanal til tryk.

How do I connect to Pantone in Photoshop?
To access Pantone Connect from InDesign, Illustrator or Photoshop, Click Window > Extensions and select Pantone Connect.

For at bruge en Pantone-farve som en ægte spotfarve til tryk i Photoshop, skal du oprette en spotfarvekanal (Spot Channel). Dette er en separat kanal ud over standard CMYK- eller gråtonekanalerne, der specifikt repræsenterer området, der skal trykkes med den valgte spotfarve. Dette er en mere avanceret teknik og bruges typisk til specifikke formål som at tilføje en femte farve (f.eks. metallisk blæk eller lak) til et CMYK-tryk.

CMYK til Pantone Konvertering: Workflow i Illustrator (baseret på kildetekst)

Den medfølgende tekst beskriver en metode til at finde en Pantone-ækvivalent for en CMYK-farve i Illustrator. Selvom dette ikke er en direkte Photoshop-workflow, illustrerer det behovet for at finde en spotfarve, der ligger tæt på en eksisterende procesfarve. Lad os gennemgå principperne, da de er relevante for at forstå konteksten.

I Illustrator er processen relativt enkel:

  1. Vælg det objekt med CMYK-farven, du vil konvertere.
  2. Åbn farvepanelet og noter CMYK-værdierne. Forestil dig, at du har en orange farve defineret som C: 6%, M: 70%, Y: 90%, K: 0%.
  3. I Illustrator kan du bruge funktionen 'Recolor Artwork' (Rediger > Rediger farver > Recolor Artwork).
  4. Inden i 'Recolor Artwork' dialogboksen kan du 'Limit the color changes to a color library'.
  5. Vælg et Pantone-bibliotek, f.eks. PANTONE+ Solid Coated (hvis du trykker på bestrøget papir).
  6. Illustrator vil derefter finde den Pantone-farve i det valgte bibliotek, der bedst matcher den oprindelige CMYK-farve.
  7. Denne Pantone-farve tilføjes som en spotfarve i dit farveprøvepanel.

Dette workflow er effektivt i Illustrator, fordi det er designet til at håndtere spotfarver som separate elementer. Du kan derefter tildele denne nye Pantone-spotfarve til andre objekter eller justere dens nuance (tint) for at skabe lysere variationer, stadig som en spotfarve.

Hvordan finder man en Pantone-ækvivalent i Photoshop?

Direkte 'CMYK til Pantone'-konverteringsværktøjer, der fungerer på et helt billede og automatisk opretter spotkanaler, findes ikke på samme måde i Photoshop som 'Recolor Artwork' i Illustrator. Photoshops styrke ligger i billedredigering, ikke vektorgrafik eller spotfarveseparation af komplekse pixelområder.

Hvis du har et billede i Photoshop og ønsker at finde en passende Pantone-farve, der matcher en bestemt farve i billedet, er workflowet anderledes:

  1. Brug Eyedropper Tool (Pipetteværktøjet) til at sample den farve i dit billede, du vil matche.
  2. Dobbeltklik på Foreground Color (Forrest farve) eller Background Color (Bagvedliggende farve) i værktøjspanelet for at åbne Color Picker (Farvevælgeren).
  3. I Color Picker-vinduet vil du se RGB- og CMYK-værdierne for den samplede farve.
  4. Klik på knappen 'Color Libraries' (Farvebiblioteker) i Color Picker.
  5. Dette åbner et nyt vindue, hvor du kan vælge et Pantone-bibliotek (f.eks. PANTONE+ Solid Coated).
  6. Photoshop vil nu vise dig den Pantone-farve fra det valgte bibliotek, der ligger tættest på den farve, du samplede.
  7. Du kan notere dig Pantone-nummeret.

Denne metode finder en *simulering* eller et *nærmeste match* i Pantone-biblioteket baseret på den samplede farves RGB/CMYK-værdier. Den ændrer ikke farven i dit billede til en spotfarve automatisk. Den giver dig blot information om den relevante Pantone-farve.

Arbejde med Spotfarver i Photoshop til Tryk

Hvis du *skal* inkludere en ægte Pantone-spotfarve i en Photoshop-fil, der skal trykkes som en spotfarve, skal du bruge Spot Channels. Dette er typisk nødvendigt, hvis du f.eks. designer en pakke, hvor et specifikt område skal trykkes med en metallisk farve, eller hvis du laver et duotone-billede.

Sådan opretter du en Spot Channel:

  1. Vælg det område af billedet, der skal have spotfarven, ved hjælp af et markeringsværktøj.
  2. Gå til Channels-panelet (Vindue > Kanaler).
  3. Klik på menuikonet i panelets øverste højre hjørne og vælg 'New Spot Channel...' (Ny Spotfarvekanal...).
  4. I dialogboksen skal du klikke på farvefeltet ud for 'Color' (Farve).
  5. Dette åbner Color Picker. Klik på 'Color Libraries' og vælg dit Pantone-bibliotek.
  6. Find og vælg den specifikke Pantone-farve, du vil bruge.
  7. Klik OK i Color Libraries og derefter OK i New Spot Channel-dialogboksen.
  8. En ny kanal med navnet på Pantone-farven vil blive oprettet i Channels-panelet.

Nu kan du male inden for markeringen på denne nye spotkanal. Områder, der er malet med 100% af spotfarven, vil blive trykt med ren Pantone-blæk. Du kan også male med gråtoner på spotkanalen for at skabe nuancer (tints) af spotfarven. Når filen gemmes i et format, der understøtter spotkanaler (som TIFF, PSD eller PDF), vil trykkeriet se spotkanalen som en separat plade.

Dette workflow er dog mere komplekst og mindre fleksibelt end at bruge spotfarver i Illustrator, især for designelementer. Photoshop er ikke designet til at håndtere spotfarver på samme intuitive måde som vektorprogrammer.

How do I connect to Pantone in Photoshop?
To access Pantone Connect from InDesign, Illustrator or Photoshop, Click Window > Extensions and select Pantone Connect.

Er Pantone ikke længere i Photoshop?

Som nævnt tidligere er adgangen til Pantone-biblioteker i de nyeste versioner af Adobe Creative Cloud-apps, herunder Photoshop, ændret. Adobe har en licensaftale med Pantone, som nu indebærer, at brugerne skal have et separat, betalt abonnement på Pantone Connect-plugin'et for at få adgang til de fulde, opdaterede Pantone-biblioteker direkte i programmerne.

Ældre, mindre omfattende Pantone-biblioteker kan stadig være tilgængelige uden abonnement i nogle versioner, men for den mest nøjagtige og opdaterede farveinformation anbefales Pantone Connect af både Adobe og Pantone. Dette betyder, at mens Pantone-farverne stadig er *kompatible* med Photoshop, er den nemme adgang til bibliotekerne ikke længere en standardfunktion uden en ekstra betaling.

Tabel: Illustrator vs. Photoshop for Pantone

Funktion Adobe Illustrator Adobe Photoshop
Primær brug Vektorgrafik, logoer, illustrationer Pixelbaseret billedredigering, fotomanipulation
Håndtering af Spotfarver Nem tildeling til objekter, opretter separate farveprøver Kræver oprettelse af Spot Channels for ægte spotfarver
CMYK til Pantone Konvertering Indbygget værktøj ('Recolor Artwork') til at finde nærmeste match for objekter Kræver manuel sampling og brug af Color Picker/Color Libraries til at finde nærmeste match
Filformater til Tryk PDF (bedst til vektorer og spotfarver), AI, EPS TIFF, PSD, PDF (med Spot Channels)
Ideel til Design med definerede farveblokke og logoer Billeder, hvor spotfarver bruges sparsomt (f.eks. Duotone, specialeffekter)

Spørgsmål og Svar om Pantone i Photoshop

Hvordan vælger jeg en Pantone-farve i Photoshop?

Du kan vælge en Pantone-farve ved at åbne Color Picker (dobbeltklik på forgrunds- eller baggrundsfarven), klikke på 'Color Libraries' og vælge det relevante Pantone-bibliotek. Her kan du finde farvenummeret eller vælge farven visuelt.

Kan jeg konvertere et helt billede til Pantone i Photoshop?

Nej, du kan ikke automatisk konvertere alle farver i et komplekst pixelbaseret billede til et begrænset sæt Pantone-farver på samme måde, som du ville farveredigere vektorobjekter i Illustrator. Photoshops CMYK til Pantone-match i Color Picker finder kun den nærmeste Pantone-farve til en *enkelt* samplet farve. For at simulere et billede med spotfarver skal du bruge teknikker som Duotone eller oprette Spot Channels manuelt for specifikke områder.

Hvordan sikrer jeg, at min Pantone-farve trykkes korrekt fra Photoshop?

Hvis du bruger en Pantone-farve som en ægte spotfarve, skal den placeres på en separat Spot Channel i Channels-panelet. Gem filen i et format, der understøtter spotkanaler (TIFF, PSD, PDF), og kommuniker tydeligt med trykkeriet om, at filen indeholder spotfarver.

Hvad er forskellen på en Pantone Process-farve og en Pantone Spot-farve i Photoshop?

Når du vælger en Pantone-farve i Color Picker, kan du se dens værdier i forskellige farverum (RGB, CMYK, Lab). Hvis du bruger farven direkte i et standard RGB- eller CMYK-lag, simulerer Photoshop farven ved hjælp af procesfarver – dette kaldes en Pantone Process-farve (selvom den teknisk set bare er en CMYK-simulering). En ægte Pantone Spot-farve i Photoshop findes kun, når du opretter og maler på en dedikeret Spot Channel.

Skal jeg bruge Pantone Connect for at bruge Pantone i Photoshop?

For at få adgang til de nyeste og mest omfattende Pantone-biblioteker i de nyeste versioner af Photoshop kræves der typisk et separat abonnement på Pantone Connect-plugin'et. Ældre, potentielt forældede, biblioteker kan være tilgængelige uden abonnement afhængigt af din Photoshop-version.

Konklusion

At arbejde med Pantone-farver i Photoshop er muligt, men det adskiller sig markant fra workflowet i Illustrator. Mens Illustrator er det foretrukne værktøj til at designe med spotfarver og nemt konvertere CMYK til Pantone for vektorobjekter, bruger Photoshop Pantone-biblioteker primært til reference og simulering via Color Picker. Ægte spotfarver til tryk i Photoshop kræver brug af Spot Channels, hvilket er en mere teknisk proces. Forståelsen af disse forskelle er afgørende for at sikre korrekte resultater, især når du forbereder filer til professionelt tryk. Selvom adgangen til Pantone-bibliotekerne nu ofte kræver Pantone Connect, er muligheden for at arbejde med disse standardiserede farver stadig til stede i Photoshop for dem, der har brug for det til specifikke formål som spotkanaler eller duotone.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Pantone i Photoshop: Guide & Forskelle, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up