How to do pointer in Photoshop?

Lav din egen musemarkør i Photoshop

Computermusens markør er et lille, men konstant element på din skærm. For de fleste er standardmarkøren tilstrækkelig, men for kreative sjæle, designere eller bare dem, der ønsker et personligt touch, kan en specialdesignet markør gøre en stor forskel. At skabe din egen markør giver dig mulighed for at udtrykke din stil direkte på skærmen. Med Adobe Photoshop, et kraftfuldt værktøj til grafisk design, er det muligt at skabe præcis den markør, du drømmer om. Selvom processen kræver et par specifikke trin, især når det kommer til filformater, er det en givende proces, der resulterer i et unikt digitalt element.

Denne guide vil tage dig igennem processen med at designe og gemme en brugerdefineret musemarkør ved hjælp af Photoshop. Vi baserer os på en metode, der traditionelt har krævet et specifikt plugin for at håndtere det nødvendige filformat (.cur), især i ældre versioner af Photoshop. Selvom softwaren og operativsystemerne udvikler sig, er principperne for markørdesign og brugen af alfakanaler til gennemsigtighed stadig yderst relevante.

How to do pointer in Photoshop?
HOW TO MAKE A CURSOR WITH PHOTOSHOP1Step 1: Open Explorer. ...2Step 2: Open Photoshop. ...3Step 3: Make Cursor. ...4Step 4: Now Add It to an Alpha Channel. ...5Step 5: Now Save. ...6Step 6: Apply Cursor. ...7Step 7: DONE!!!
Indholds

Forberedelse: Plugin og Photoshop

Det første og mest kritiske skridt i at skabe en .cur fil direkte fra Photoshop, især hvis du bruger ældre versioner som Photoshop CS2 som referencedata foreslår, er at sikre, at Photoshop kan gemme i dette specifikke filformat. Standardinstallationer af Photoshop understøtter typisk ikke direkte gemning som en Windows Cursor (.cur) fil. Dette kræver et særligt plugin.

Processen starter med at finde og downloade et kompatibelt plugin. Disse plugins er ofte tredjepartsudviklede og kan findes online ved at søge efter 'Photoshop cursor plugin' eller lignende. Når du har downloadet plugin'et, skal det placeres i Photoshops 'Plug-Ins' mappe. Den præcise placering kan variere afhængigt af din Photoshop-version og dit operativsystem, men en typisk sti på Windows kan ligne den, der blev nævnt i den oprindelige information: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Plug-Ins\File Formats. Det er vigtigt at placere plugin-filen (som ofte er en .8bi fil) i den korrekte undermappe, der er beregnet til filformat-plugins.

Efter at have placeret plugin'et, skal du genstarte Photoshop, hvis det var åbent, for at softwaren kan indlæse det nye plugin. Du kan verificere, om plugin'et er korrekt installeret ved senere at se, om '.cur' filformatet er tilgængeligt i 'Gem som' dialogboksen.

Trin 1: Opret et nyt dokument

Markører er typisk små. Standardstørrelsen for en Windows-markør har længe været 32x32 pixels, selvom moderne systemer understøtter større størrelser som 48x48 eller endda 64x64 pixels for bedre visning på højopløsningsskærme. For at starte, opret et nyt dokument i Photoshop ved at gå til Filer > Ny... (File > New...).

I dialogboksen 'Nyt dokument' skal du indstille dimensionerne. Vælg 32 pixels for både bredde og højde. Sørg for, at enhederne er indstillet til 'Pixels'. Opløsningen kan typisk være 72 Pixels/Tomme, da det er et skærmelement. Farvetilstanden skal være 'RGB-farve' (RGB Color), og 8 Bit/Kanal er standard og tilstrækkeligt.

For indholdet af baggrunden (Background Contents) kan du vælge en hvilken som helst solid farve, f.eks. 'Hvid' eller 'Baggrundsfarve'. Som den oprindelige information korrekt påpeger, vil denne baggrundsfarve ikke være synlig i den endelige markør, da vi vil bruge en alfakanal til at definere gennemsigtighed. At have en solid baggrund gør det dog lettere at designe din markør og senere markere det område, der skal være gennemsigtigt.

Trin 2: Design din markør

Nu kommer den sjove del: at designe, hvordan din markør skal se ud. Husk på, at markøren er meget lille, så et enkelt, let genkendeligt design fungerer bedst. Undgå for mange fine detaljer, der vil forsvinde i den lille størrelse. Tænk over formen – skal det være en pil, en hånd, en tekstmarkør, et objekt som en mobiltelefon som i eksemplet, eller noget helt andet?

Brug Photoshops værktøjer – pensler (Brush Tool), blyanter (Pencil Tool - godt til pixelkunst), former (Shape Tools), tekstværktøjet (Text Tool) – til at tegne dit design på det 32x32 pixels store lærred. Vær opmærksom på farvekontrasten; markøren skal være synlig mod forskellige baggrunde på din skærm, uanset om det er et lyst vindue eller en mørk billedbaggrund. Overvej at bruge en tydelig kant eller skygge, hvis dit design har lav kontrast.

Sørg for, at dit design dækker det område, du ønsker skal være synligt. Det område, der *ikke* skal være synligt (dvs. det gennemsigtige område), skal have den baggrundsfarve, du valgte i Trin 1.

Trin 3: Opret en Alfakanal for Gennemsigtighed

Musemarkører understøtter gennemsigtighed, hvilket er afgørende for, at de ikke blot er en firkantet boks på skærmen. Gennemsigtighed i markørfiler styres typisk via en alfakanal. En alfakanal er dybest set en gråtone-maske, hvor hvide områder er helt uigennemsigtige, sorte områder er helt gennemsigtige, og gråtoner repræsenterer varierende grader af gennemsigtighed. For en simpel markør ønsker vi typisk kun fuld gennemsigtighed eller fuld uigennemsigtighed.

I dette trin skal vi bruge den baggrundsfarve, du startede med, til at definere det gennemsigtige område. Brug tryllestavsværktøjet (Magic Wand Tool) til at markere alle pixels, der har den valgte baggrundsfarve. Klik på et område med baggrundsfarven, og juster eventuelt 'Tolerance'-indstillingen i indstillingslinjen øverst for at sikre, at alle baggrundspixels markeres, men ingen af dit design.

Når baggrunden er markeret, skal vi gemme denne markering som en ny alfakanal. Gå til menuen Vælg > Gem markering... (Select > Save Selection...). I dialogboksen 'Gem markering' vælger du 'Nyt' (New) under 'Kanal' (Channel) og giver kanalen et navn. Navne som "BG", "Alpha", "Transparency" eller "Gennemsigtighed" er almindelige og beskrivende. Klik 'OK'. Dette opretter en ny kanal i dit 'Kanaler'-panel (Channels panel), som repræsenterer din gennemsigtighedsmaske.

Efter at have gemt markeringen, skal du ophæve markeringen ved at gå til Vælg > Ophæv markering (Select > Deselect) eller bruge tastaturgenvejen Ctrl+D (Windows) / Cmd+D (Mac).

Du kan kontrollere din alfakanal ved at gå til 'Kanaler'-panelet (vindue > Kanaler / Window > Channels). Klik på den nye kanal, du oprettede. Du skulle nu se en sort/hvid repræsentation, hvor dit markørdesign er hvidt (uigennemsigtigt), og baggrunden er sort (gennemsigtigt). Hvis det er omvendt, har du sandsynligvis markeret designet i stedet for baggrunden. I så fald kan du slette alfakanalen og prøve trinnet igen.

Trin 4: Gem filen som .cur

Nu er dit markørdesign med tilhørende gennemsigtighedsdata klar til at blive gemt i det korrekte format. Gå til menuen Filer > Gem som... (File > Save As...).

I dialogboksen 'Gem som' skal du først vælge den placering på din computer, hvor du vil gemme filen. Giv filen et passende navn, f.eks. "MinMobilMarkør" eller "SpecialPil". Det vigtigste skridt her er at vælge det korrekte filformat. Klik på rullemenuen 'Format' (Format) og rul ned. Hvis dit plugin er korrekt installeret og indlæst, skulle du nu kunne se et format som 'Windows Cursor (*.CUR)' eller lignende. Vælg dette format.

Når du har valgt .cur formatet, klik på 'Gem' (Save). Der kan muligvis dukke en lille dialogboks op fra plugin'et med specifikke indstillinger for markørfilen (f.eks. valg af 'hot spot' – se FAQ). Gennemgå disse indstillinger og bekræft gemningen.

Trin 5: Anvend din nye markør i Windows

Den sidste del af processen er at få Windows til at bruge din nyoprettede .cur fil som markør. Dette gøres via Windows' indstillinger for musen.

Åbn Kontrolpanel. Hvis du bruger en nyere version af Windows, kan du typisk søge efter 'Mus' i startmenuen eller via Indstillinger-appen (Settings app). I Kontrolpanelet skal du finde og klikke på 'Mus' (Mouse). Dette åbner dialogboksen 'Egenskaber for mus' (Mouse Properties).

I denne dialogboks skal du navigere til fanen 'Markører' (Pointers). Her ser du en liste over de forskellige typer markører, Windows bruger (normal markering, hjælpemarkering, optaget, tekstmarkering osv.). Vælg den markørtype, du vil erstatte, f.eks. 'Normal markering' (Normal Select).

Klik derefter på knappen 'Gennemse...' (Browse...). Dette åbner en filbrowser. Naviger til den mappe, hvor du gemte din .cur fil i Trin 4, vælg filen, og klik på 'Åbn' (Open).

Din nye markør skulle nu vises som en forhåndsvisning under listen over markørtyper. Du kan gentage processen for andre markørtyper, hvis du har designet flere. Når du er tilfreds, klik på 'Anvend' (Apply) og derefter 'OK'. Din nye, specialdesignede musemarkør skulle nu være aktiv på din skærm!

Hvis du ønsker at gemme dit sæt af brugerdefinerede markører, kan du bruge knappen 'Gem som...' (Save As...) på fanen 'Markører' til at gemme den nuværende skema (Scheme) under et nyt navn. Dette gør det nemt at skifte tilbage til dit brugerdefinerede sæt senere.

Designovervejelser for en god markør

Godt Design Mindre Godt Design
Enkel og tydelig form Overdrevent detaljeret eller kompleks
God kontrast til forskellige baggrunde Lav kontrast, svær at se mod visse farver
Klar 'hot spot' (det præcise klikpunkt) Uklar eller forkert placeret 'hot spot'
Passende størrelse (f.eks. 32x32 eller 48x48) For stor eller for lille for skærmen
Ensartet stil med andre markørtyper (hvis du designer et sæt) Inkonsekvent udseende på tværs af markørtyper

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad er en 'hot spot'?

En 'hot spot' er det enkelte pixel i markøren, der repræsenterer det præcise klikpunkt. For en standardpilmarkør er det typisk spidsen af pilen. Når du klikker med musen, er det dette pixel, der interagerer med elementerne på skærmen. Nogle plugins til gemning af .cur filer giver dig mulighed for at specificere 'hot spot' koordinaterne (X, Y). Hvis plugin'et ikke tilbyder dette, kan Windows muligvis vælge et standardpunkt (ofte øverste venstre hjørne), hvilket kan være upraktisk for visse designs.

Kan jeg lave animerede markører?

Denne guide fokuserer på statiske markører (.cur). Animerede markører (.ani) er et andet format, der understøttes af Windows, men de kræver typisk specialiseret software designet til at skabe animationer i markørformatet. Photoshop er primært et billedredigeringsprogram og er ikke ideelt egnet til at skabe .ani filer uden meget specifikke plugins eller scripts, der er sjældne.

Hvorfor skal jeg bruge et plugin?

Photoshop er designet til at arbejde med standard billedformater som JPEG, PNG, TIFF osv. .cur formatet er et specifikt Windows-systemformat, der indeholder både billeddata og alfakanaldata på en bestemt måde. Uden et plugin, der er skrevet til at forstå og gemme data i dette format, kan Photoshop ikke direkte oprette en .cur fil.

Virker dette på Mac?

Nej, .cur filformatet er specifikt for Windows-operativsystemet. Mac OS bruger sine egne formater til musemarkører, og processen for at ændre eller oprette dem er anderledes og involverer typisk redigering af systemfiler eller brug af tredjeparts værktøjer designet til Mac.

Konklusion

At skabe en brugerdefineret musemarkør i Photoshop er et spændende projekt, der kombinerer dine designfærdigheder med en smule teknisk forståelse af filformater og gennemsigtighed. Ved at følge disse trin – fra installation af det nødvendige plugin, over det omhyggelige design på et lille lærred, til den korrekte brug af en alfakanal og endelig gemning i .cur formatet og anvendelse i Windows – kan du erstatte din standardmarkør med noget helt unikt. Det kræver en smule tålmodighed og præcision at arbejde med så små dimensioner, men resultatet er en personliggørelse af din computer, der konstant er synlig og funktionel.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Lav din egen musemarkør i Photoshop, kan du besøge kategorien Design.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information