What happened to refine Edge in Photoshop?

Mestring af Udvalg: Select and Mask i Photoshop

Har du nogensinde stået over for et fantastisk portræt, hvor håret flyver vildt, og ønsket at placere personen på en ny baggrund? Udfordringen med at lave præcise udvalg af komplekse kanter som hår, pels eller trægrene er en klassiker inden for fotoredigering. Det kan virke uoverskueligt at skulle tegne en nøjagtig sti omkring hver enkelt hårstrå. Men frygt ikke! Adobe Photoshop tilbyder heldigvis avancerede værktøjer designet netop til denne type opgave.

I mange år var "Refine Edge"-værktøjet (eller "Afgræns Kant" på dansk) den foretrukne løsning for mange fotografer og grafikere til at forfine eksisterende udvalg, især når det kom til de der besværlige, bløde kanter. Det var et revolutionerende værktøj, der gjorde det muligt at opnå resultater, som tidligere krævede utrolig tålmodighed og manuelt arbejde. Men hvis du har opdateret din version af Photoshop for nylig, har du måske bemærket, at det velkendte Refine Edge-værktøj ikke længere findes det samme sted, eller ser ud som det gjorde engang.

What is the refine edge option best for?
Refine edge can be very useful for fine edges things like grass, hair, fur etc. However it does depend on targeting the refinement just at those areas and not using it on already clear and smooth edges.

Hvad skete der med Refine Edge? Og hvordan opnår man de samme (eller endnu bedre) resultater i dagens Photoshop? Svaret ligger i det kraftfulde "Select and Mask"-arbejdsområde (Vælg og Maskér på dansk), som Adobe introducerede for at erstatte og forbedre funktionaliteten fra Refine Edge. Selvom navnet er ændret, er kerneprincipet det samme: at give dig mulighed for at finjustere dine udvalg med en hidtil uset præcision. Dette værktøj er nu hjertet i Photoshops avancerede udvalgs- og maskeringsfunktioner.

Indholds

Hvorfor bruge Select and Mask (det nye Refine Edge)?

Photoshop tilbyder en bred vifte af udvalgsværktøjer, og hvert værktøj har sine styrker og svagheder. Værktøjer som Tryllestaven (Magic Wand), Lassoværktøjet (Lasso Tool), Det Polygone Lassoværktøj (Polygonal Lasso Tool), Hurtigmarkeringsværktøjet (Quick Selection Tool) og Penneværktøjet (Pen Tool) er alle nyttige til forskellige formål. Men når det kommer til de *virkelig* komplekse kanter – tænk på blafrende hår, dyrepels, træer mod en urolig himmel eller lignende motiver, hvor grænsen mellem motiv og baggrund er utydelig eller meget detaljeret – så kommer disse værktøjer ofte til kort.

Tryllestaven kan være uforudsigelig og vælger baseret på farvelighed, hvilket sjældent virker godt med varierende hårfarver og baggrunde. Penneværktøjet er utrolig præcist, men det er også ekstremt tidskrævende at tegne en sti rundt om tusindvis af hårstrå. Hurtigmarkeringsværktøjet er hurtigt, som navnet antyder, men det er bedst egnet til klart definerede objekter med tydelige kanter. Det er her, Select and Mask (det nye Refine Edge) skinner.

Select and Mask er designet specifikt til at håndtere disse udfordringer. Det bruger avancerede algoritmer til at analysere farve- og kontrastforskelle langs din foreløbige udvælgelse og intelligent bestemme, hvilke pixel der hører til motivet, og hvilke der hører til baggrunden. Dette er særligt effektivt til at adskille fine detaljer som hår fra baggrunden, hvilket gør det til et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med udklip og kompositioner.

Introduktion til Select and Mask-arbejdsområdet

Som nævnt erstattede Adobe Refine Edge med Select and Mask i Photoshop CC 2017. I stedet for en lille dialogboks åbnes der nu et fuldt arbejdsområde med en række værktøjer og indstillinger dedikeret til forfinelse af udvalg og masker. Dette arbejdsområde giver en mere intuitiv og visuel måde at arbejde med dine udvalg på.

Når du åbner Select and Mask, får du en forhåndsvisning af dit udvalg på forskellige måder (som vi vil udforske senere), og du har adgang til specifikke værktøjer på venstre side og et omfattende egenskabspanel (Properties Panel) på højre side. Det er her, du finder den forbedrede funktionalitet, der tidligere var Refine Edge.

Inde i Select and Mask-arbejdsområdet er der et værktøj kaldet Refine Edge Brush Tool (Forfin Kant-pensel), og det er dette værktøj, der udfører den magi, Refine Edge-dialogboksen var kendt for. Ved at male over kanterne af dit udvalg med denne pensel beder du Photoshop om at analysere de underliggende pixel og forfine udvalget for at inkludere eller ekskludere fine detaljer baseret på dens smarte analyse.

Trin-for-Trin Guide: Sådan bruger du Select and Mask

At bruge Select and Mask er en proces i flere trin. Ved at følge disse trin systematisk kan du opnå imponerende præcise udvalg. Hvis du er ny til værktøjet, er det en god idé at starte med et billede, hvor motivet (f.eks. en person) står foran en relativt ensartet baggrund. Dette gør det lettere at se effekten af værktøjet.

1. Duplikér Laget

Først og fremmest er det altid god praksis at arbejde non-destruktivt. Det betyder, at du ikke redigerer direkte på dit originale billedlag. Højreklik på baggrundslaget i Lagpanelet (Layers Panel) og vælg "Duplikér Lag" (Duplicate Layer), eller gå til menuen "Lag" (Layer) øverst, vælg "Nyt" (New) og derefter "Lag via Kopi" (Layer via Copy). Klik "OK" i dialogboksen. Du vil nu have en kopi af dit billedlag over det originale lag i Lagpanelet. Arbejd udelukkende på dette duplikerede lag.

2. Lav et Foreløbigt Udvalg

Select and Mask er ikke et udvalgsværktøj i sig selv; det er et værktøj til *forfinelse* af et eksisterende udvalg. Du skal altså starte med at lave en grov udvælgelse af dit motiv ved hjælp af et af Photoshops standardudvalgsværktøjer. Det Hurtigmarkeringsværktøj (Quick Selection Tool, genvej W) er ofte et godt valg til dette første trin, da det er hurtigt til at markere større områder.

What is the shortcut key for refine edge in Photoshop?
Click on refine edge tool from the option bar or press Cmd + Opt + R / Ctrl + Alt + R. Turn on the smart radius and adjust the radius. Adjust the smooth, feather, contrast and shift edge for the perfect result.

Vælg Hurtigmarkeringsværktøjet fra værktøjslinjen til venstre, og mal over dit motiv for at lave en første udvælgelse. Du vil se de velkendte "myrende" (marching ants) rundt om det udvalgte område. Hvis udvalget er for stort, kan du holde Alt (Windows) eller Option (Mac) nede, mens du maler over de områder, du vil fjerne fra udvalget.

Du kan bruge ethvert udvalgsværktøj til dette trin – Tryllestaven, Lassoværktøjet, endda Penneværktøjet, hvis du ønsker. Målet er blot at få en grundlæggende markering af dit motiv.

3. Åbn Select and Mask-arbejdsområdet

Nu kommer vi til selve forfinelsen. Med dit foreløbige udvalg aktivt skal du åbne Select and Mask. Måden at gøre dette på afhænger lidt af din Photoshop-version, men i de nyere CC-versioner er det ligetil:

  • Find og klik på knappen "Select and Mask" (Vælg og Maskér) i indstillingslinjen øverst i vinduet, når et udvalgsværktøj er aktivt.

Alternativt kan du ofte finde det under menuen "Vælg" (Select) > "Select and Mask" (Vælg og Maskér).

Dette åbner Select and Mask-arbejdsområdet. Din skærm vil ændre udseende, og en overlejring vil dække den del af billedet, der ikke er udvalgt. Som standard er overlejringen rød (som i standard Lagmaske-visningen), men du kan ændre "Visningstilstand" (View Mode) i Egenskabspanelet for at se dit udvalg på forskellige måder (f.eks. på sort, på hvidt, på lag eller som en lagmaske). "On Black" (På sort) eller "On Layers" (På lag) er ofte gode til at vurdere hår og fine kanter.

På venstre side af arbejdsområdet finder du værktøjerne, herunder Refine Edge Brush Tool (genvej R). På højre side finder du Egenskabspanelet med alle indstillingerne.

4. Brug Refine Edge Brush Tool og Juster Indstillingerne

Vælg Refine Edge Brush Tool (Forfin Kant-pensel) fra værktøjslinjen til venstre. Dette er kernen i forfinelsesprocessen.

Mal med denne pensel langs kanterne af dit motiv, især der hvor der er fine detaljer som hår, der skal udvælges præcist. Photoshop analyserer området, du maler over, og prøver intelligent at skelne mellem forgrund og baggrund. Du kan justere størrelsen og hårdheden af penslen i indstillingslinjen øverst, ligesom med en almindelig pensel.

Mens du maler, vil du se, hvordan udvalget opdateres. Vær tålmodig og mal gentagne gange over områder, der kræver ekstra opmærksomhed. Zoom ind (genvej Z) for at arbejde tæt på kanterne.

I Egenskabspanelet på højre side finder du en række indstillinger, der giver dig yderligere kontrol over forfinelsen:

  • Radius: Denne indstilling (ofte under et afkrydsningsfelt for "Smart Radius") bestemmer, hvor bredt et område Photoshop skal analysere rundt om kanten af dit udvalg for at finde fine detaljer. En højere radius inkluderer et større område i analysen. Prøv at starte lavt og øg gradvist, hvis det er nødvendigt. "Smart Radius" lader Photoshop variere radius baseret på kanten.
  • Smooth (Udglat): Gør udvalgets kant mere jævn. Brug dette med forsigtighed, især ved hår, da det kan fjerne naturlige variationer.
  • Feather (Blød Kant): Blødgør overgangen mellem det udvalgte område og baggrunden. Dette kan hjælpe med at blande motivet ind i en ny baggrund, men for meget blød kant kan få udvalget til at se urealistisk ud.
  • Contrast (Kontrast): Gør kanten skarpere. Dette kan modvirke effekten af Smooth og Feather.
  • Shift Edge (Forskyd Kant): Udvider eller trækker udvalget sammen. En negativ værdi trækker kanten indad (kan hjælpe med at fjerne uønskede rester af baggrund), mens en positiv værdi udvider den.

Eksperimenter med disse skydere efter at have brugt Refine Edge Brush Tool for at finjustere resultatet. Radius er ofte den vigtigste skyder for at fange fine detaljer.

En anden vigtig indstilling er "Decontaminate Colors" (Dekontaminer Farver). Ved at markere dette afkrydsningsfelt og justere "Amount"-skyderen beder du Photoshop om at erstatte eventuelle farverester fra den originale baggrund langs kanten af dit udvalg med farver fra motivet. Dette er utrolig nyttigt til at fjerne uønskede farvekanter (haloes), der ofte opstår, når man klipper et motiv ud.

Hvordan virker Refine Edge/Select and Mask teknisk? Photoshop analyserer pixel langs den kant, du maler over. Den leder efter kontrastforskelle og farveinformation for at bestemme, hvilke pixel der sandsynligvis er en del af motivet (f.eks. et hårstrå) og hvilke der er en del af baggrunden. Det er i bund og grund en meget sofistikeret, automatiseret maskering baseret på billedets pixeldata.

What happened to refine Edge in Photoshop?
A few years ago, Photoshop made it a little harder to find the Refine Edge Tool. They replaced it with the Select and Mask Tool in the left side panel.28. maj 2024

5. Vælg Output-indstilling

Når du er tilfreds med forfinelsen, skal du vælge, hvordan du vil have dit udvalg leveret. I bunden af Egenskabspanelet under "Output To" (Output til) finder du en rullemenu med flere muligheder:

  • Selection (Udvalg): Afslutter Select and Mask og giver dig dit forfinede udvalg som "myrende". Du skal derefter selv anvende dette udvalg til en maske, et nyt lag osv.
  • Layer Mask (Lagmaske): Opretter en lagmaske på dit *nuværende* lag baseret på det forfinede udvalg. Dette er en meget populær non-destruktiv metode, da du nemt kan redigere masken senere.
  • New Layer with Layer Mask (Nyt Lag med Lagmaske): Opretter et nyt lag, der kun indeholder det udvalgte motiv, og tilføjer en lagmaske baseret på forfinelsen. Dette er også en fremragende non-destruktiv mulighed.
  • New Layer (Nyt Lag): Opretter et nyt lag med det udvalgte motiv, men uden en maske. Mindre fleksibel end Layer Mask-mulighederne.
  • New Document (Nyt Dokument): Opretter et helt nyt dokument, der kun indeholder det udvalgte motiv.
  • New Document with Layer Mask (Nyt Dokument med Lagmaske): Opretter et nyt dokument med det udvalgte motiv på et lag med en lagmaske.

For de fleste redigeringsformål er "Layer Mask" eller "New Layer with Layer Mask" de mest anbefalede muligheder, da de bevarer fleksibilitet til senere justeringer. Vælg din foretrukne indstilling og klik "OK".

Du vender nu tilbage til dit almindelige Photoshop-arbejdsområde. Hvis du valgte en af Layer Mask-indstillingerne, vil du se, at baggrunden er blevet gennemsigtig (vist som et skakternet mønster, hvis baggrundslaget er skjult) omkring dit motiv.

6. Foretag Yderligere Justeringer (om nødvendigt)

Selvom Select and Mask er utrolig dygtigt, er det sjældent 100% perfekt første gang. Du kan opdage små områder, der ikke blev valgt korrekt, eller dele af baggrunden, der stadig er synlige.

Hvis du valgte en output-indstilling med en Lagmaske, er det nemt at rette op på dette. Vælg lagmasken (klik på den miniature i Lagpanelet) og brug en almindelig pensel (Brush Tool, genvej B) med sort eller hvid som forgrundsfarve:

  • Mal med sort på masken for at skjule (fjerne) dele af laget (f.eks. uønskede baggrundsrester).
  • Mal med hvid på masken for at afsløre (tilføje) dele af laget (f.eks. hårstrå, der blev fjernet ved en fejl).

Brug en blød penselspids og juster opaciteten for gradvise effekter, hvis nødvendigt. Zoom tæt ind for at se de enkelte pixel og kanter, der skal rettes.

7. Tilføj en Ny Baggrund

Nu hvor dit motiv er isoleret med en præcis kant, er du klar til at tilføje en ny baggrund. Dette er den kreative del! Du kan indsætte et nyt billede, tilføje en solid farve, en gradient eller et mønster.

En almindelig metode er at tilføje et nyt lag *under* laget med dit udklippede motiv. For eksempel, for at tilføje en solid farve:

  • Gå til menuen "Lag" (Layer) > "Nyt Fyllaflag" (New Fill Layer) > "Solid Farve" (Solid Color).
  • Klik "OK" og vælg en farve fra Farvevælgeren. Klik "OK" igen.
  • Træk det nye fyllaflag ned under laget med dit motiv i Lagpanelet.

Dit udklippede motiv skulle nu vises pænt placeret foran den nye baggrund.

Ofte Stillede Spørgsmål om Refine Edge og Select and Mask

Hvad er Refine Edge bedst til?

Refine Edge (nu en del af Select and Mask) er bedst til at forfine udvalg af komplekse kanter, især dem med fine detaljer som hår, pels, fjer, løv og andre elementer, hvor grænsen mellem motiv og baggrund ikke er skarp eller ensartet. Det er mindre nødvendigt for objekter med hårde, geometriske kanter som en bygning eller en bil.

Hvad er genvejen for Refine Edge i Photoshop?

I ældre versioner af Photoshop (før CC 2017), hvor Refine Edge var en separat dialogboks, var genvejen typisk Ctrl+Alt+R (Windows) eller Cmd+Option+R (Mac), eller det kunne findes under menuen "Select" (Vælg). I nyere versioner af Photoshop CC, hvor det er erstattet af Select and Mask, er der ikke en direkte tastaturgenvej, der *kun* åbner Refine Edge Brush Tool. Du skal først lave et udvalg og derefter åbne Select and Mask-arbejdsområdet via knappen i indstillingslinjen eller menuen "Select" > "Select and Mask". Inde i Select and Mask-arbejdsområdet er genvejen for Refine Edge Brush Tool (Forfin Kant-pensel) dog R.

Konklusion

Selvom navnet og placeringen er ændret, lever Refine Edge-funktionaliteten i bedste velgående i Photoshops Select and Mask-arbejdsområde. Dette værktøj er utrolig kraftfuldt og essentielt for enhver, der ønsker at lave rene og præcise udklip af motiver med komplekse kanter.

Som med ethvert avanceret værktøj i Photoshop kræver Select and Mask øvelse at mestre. Start med billeder, der har enkle baggrunde, og arbejd dig gradvist op til mere udfordrende motiver. Vær ikke bange for at zoome helt ind og bruge den almindelige pensel på lagmasken til at rydde op i eventuelle småfejl, som den automatiske forfinelse måtte efterlade.

Ved at investere tid i at lære og bruge Select and Mask effektivt, vil du opdage, at du kan spare utrolig meget tid på manuelt udvalgsarbejde. Du vil hurtigt kunne isolere selv de mest detaljerede motiver og åbne op for en verden af kreative muligheder med baggrundsudskiftning og kompositioner. Så dyk ned i Select and Mask, øv dig, og se dine udklip blive markant bedre!

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Mestring af Udvalg: Select and Mask i Photoshop, kan du besøge kategorien Fotoredigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up