How to make 3D extrusion in Photoshop?

Rendering i Photoshop: Farver og 3D

Når du arbejder med billeder i programmer som Adobe Photoshop, støder du måske på begrebet "rendering". Dette ord kan have lidt forskellige betydninger afhængigt af konteksten i softwaren. Forståelse af rendering er dog nøglen til at opnå præcise farver og realistiske visuelle effekter, især når du konverterer billeder mellem forskellige formater eller farverum, eller når du arbejder med tredimensionelle elementer.

I sin mest grundlæggende betydning handler rendering om processen med at skabe et endeligt billede ud fra data. Dette kan enten være komplekse 3D-modeller, der skal omsættes til et 2D-billede, eller farvedata, der skal konverteres fra ét farverum til et andet.

What does rendering mean in Photoshop?
Rendering is the process of turning 3D information into a 2D image. To create images that appear photo-realistic, Dimension simulates how light behaves in the real world.
Indholds

Rendering af 3D-elementer

Selvom Adobe Dimension nævnes som et eksempel i den leverede tekst, kan konceptet for 3D-rendering også være relevant i Photoshop, især hvis du har arbejdet med 3D-lag i ældre versioner eller importerer 3D-indhold. I denne sammenhæng er rendering processen med at omdanne tredimensionel information – som geometri, teksturer, lyskilder og kameraer – til et fladt, todimensionelt billede. Forestil dig, at computeren simulerer, hvordan lysstråler opfører sig i en virtuel scene. Disse stråler sendes ud fra lyskilder, rammer objekter, reflekteres, absorberes eller brydes af materialernes overflader. Computeren beregner farven og lysstyrken for hvert enkelt pixel i det endelige billede baseret på disse interaktioner. Metoden, der beskrives i den leverede tekst, kaldes ray tracing, som er en meget realistisk, men ofte tidskrævende, form for rendering, da den simulerer lysets vej meget præcist.

Resultatet af 3D-rendering er et statisk billede, der kan se meget realistisk ud, afhængigt af kompleksiteten af modellen, materialerne, belysningen og renderingens indstillinger. I Photoshop kan du have integreret 3D-elementer i dine 2D-billeder, og for at de skal se "færdige" ud og blande sig med resten af billedet, skal de "renderes".

Rendering Intents (Gengivelsesmetoder) i Farvestyring

En helt anden, men yderst vigtig, form for rendering i Photoshop (og andre billedbehandlings- og layoutprogrammer) er relateret til farvestyring. Når du konverterer et billede fra ét farverum til et andet – for eksempel fra det store RGB-farverum, som digitale kameraer og skærme bruger (f.eks. sRGB eller Adobe RGB), til et mindre CMYK-farverum, der bruges til tryk (f.eks. FOGRA51 eller US Web Coated (SWOP)) – opstår der et problem. Nogle farver i det oprindelige farverum findes simpelthen ikke i det nye, mindre farverum. Disse farver kaldes "out-of-gamut" farver. Rendering intents (gengivelsesmetoder) er de regler eller algoritmer, der bestemmer, hvordan programmet skal håndtere disse farver, der falder uden for destinationsfarverummets gamut.

Der er fire standard gengivelsesmetoder defineret af ICC (International Color Consortium), som du finder i Photoshops farveindstillinger under Rediger > Farveindstillinger:

  1. Perceptuel (Perceptual)
  2. Mætning (Saturation)
  3. Relativ kolorimetrisk (Relative Colorimetric)
  4. Absolut kolorimetrisk (Absolute Colorimetric)

Hver af disse metoder håndterer out-of-gamut farver forskelligt for at opnå et bestemt resultat. Valget af gengivelsesmetode kan have en betydelig indvirkning på det endelige billedes farver, især i områder med meget mættede eller specifikke farver.

De Forskellige Gengivelsesmetoder Forklaret

Lad os dykke ned i, hvad hver af disse gengivelsesmetoder gør:

Perceptuel (Perceptual)

Denne metode, også nogle gange kaldet fotografisk, forsøger at bevare det visuelle forhold mellem alle farver i billedet, selvom farverne ændres. Når out-of-gamut farver stødes på, komprimerer denne metode hele farverummet, så alle farver flyttes for at passe ind i destinationsfarverummet. Dette betyder, at selv farver, der kunne konverteres præcist, vil blive ændret en smule for at bevare den overordnede visuelle harmoni og tonalitet i billedet. Resultatet er ofte en jævnere overgang i farvegradienter og bevarelse af detaljer i farverige områder, men farverne kan virke mindre mættede eller anderledes end originalen. Dette er ofte en god standardmetode for fotografiske billeder, hvor bevarelse af det overordnede udseende er vigtigere end absolut farvenøjagtighed for individuelle farver.

What is render in Photoshop?
Rendering is the process of generating a photorealistic or non-photorealistic image from input data such as 3D models. The word "rendering" (in one of its senses) originally meant the task performed by an artist when depicting a real or imaginary thing (the finished artwork is also called a "rendering").

Mætning (Saturation)

Som navnet antyder, er denne metode designet til at bevare farvernes mætning så meget som muligt. Den bruges typisk til grafer, logoer eller andre grafiske elementer, hvor levende og mættede farver er vigtigere end farvenøjagtighed. Denne metode skalerer farver til destinationsfarverummets yderste grænser. Den bør generelt ikke bruges til fotografiske billeder, da den kan føre til overdrevne og urealistiske farver samt tab af detaljer i mættede områder.

Relativ Kolorimetrisk (Relative Colorimetric)

Denne metode er ofte standardvalget og betragtes som den mest farvenøjagtige for mange formål. Den konverterer alle farver, der ligger inden for destinationsfarverummets gamut, præcist. Out-of-gamut farver klippes eller 'mappes' til den nærmeste farve, der findes inden for destinationsfarverummets grænse. Den hvide farve i kilde- og destinationsfarverummet alignes (justeres). Dette kan føre til, at forskellige out-of-gamut farver ender som den samme farve i destinationen, hvilket kan resultere i tab af detaljer i mættede områder. Dog opretholder den farvenøjagtigheden for alle farver, der kan gengives. Når du bruger relativ kolorimetrisk, er det vigtigt at overveje Black Point Compensation (BPC).

Black Point Compensation (BPC)

Black Point Compensation er en funktion, der ofte bruges sammen med Relativ Kolorimetrisk gengivelsesmetode. Problemet med ren Relativ Kolorimetrisk er, at den sorte farve (det mørkeste punkt) i kilde- og destinationsfarverummet muligvis ikke stemmer overens, hvilket kan føre til tab af detaljer i skyggeområder. BPC justerer det sorte punkt i kildebilledet, så det mappes til det sorteste punkt i destinationsfarverummet. Dette hjælper med at bevare detaljer og tonalitet i de mørkeste dele af billedet under farvekonverteringen. BPC er nu standard i de fleste farvestyrings-workflows og anbefales generelt, når du bruger Relativ Kolorimetrisk til fotografiske billeder.

Absolut Kolorimetrisk (Absolute Colorimetric)

Denne metode konverterer farver inden for gamut præcist, ligesom Relativ Kolorimetrisk. Forskellen ligger i håndteringen af den hvide farve. Absolut Kolorimetrisk tager det hvide punkt i kilde-farverummet og forsøger at gengive det præcist i destinationsfarverummet. Hvis destinationsfarverummet (f.eks. et papir til tryk) har en anden hvid farve end kilde-farverummet (f.eks. standard D65 for en skærm), vil denne metode forsøge at simulere kildens hvide farve. Dette gøres ofte ved at lægge en let farvetone på papiret under proofing for at simulere papirfarven fra det endelige trykmedie. Denne metode bruges sjældent til endelige billedkonverteringer, men er nyttig til proofing, hvor formålet er at simulere, hvordan et billede vil se ud på et bestemt medie (f.eks. et specifikt papir til tryk) inklusive mediets egen farve.

Hvornår skal du bruge hvilken Gengivelsesmetode?

Valget af gengivelsesmetode afhænger af, hvad du konverterer, og hvad formålet er:

  • Fotografiske billeder til tryk (fra RGB til CMYK): Relativ Kolorimetrisk med Black Point Compensation er ofte standard og anbefales. Den giver en god balance mellem farvenøjagtighed for farver inden for gamut og bevarelse af detaljer i skygger. Perceptuel kan også bruges, især hvis destinationsfarverummet (CMYK-profilen) er meget lille (f.eks. avispapir), da den komprimerer hele farverummet og bedre bevarer de visuelle relationer mellem farver, selvom de ændres. Det er bedst at teste begge og se, hvad der giver det bedste resultat for dit specifikke billede og printprofil.
  • Grafiske elementer (logoer, illustrationer) til tryk: Relativ Kolorimetrisk anbefales for at bevare farvenøjagtigheden. Mætning kan bruges, hvis maksimal mætning er målet, men vær forsigtig.
  • Billeder til web eller skærm (RGB til sRGB eller et andet RGB): Konvertering mellem RGB-farverum er ofte mindre problematisk, da gamutterne ofte er mere ens eller overlapper meget. Relativ Kolorimetrisk er normalt et sikkert valg.
  • Soft Proofing: Når du bruger Photoshops Soft Proofing-funktion (Vis > Korrekturindstilling > Brugerdefineret), kan du skifte mellem forskellige gengivelsesmetoder (typisk Perceptuel og Relativ Kolorimetrisk med BPC) for at se, hvordan de påvirker billedets udseende på den valgte printprofil. Dette er et essentielt trin i farvestyrings-workflowet. Absolut Kolorimetrisk bruges også i proofing for at simulere papirfarven.

Sammenligning af Gengivelsesmetoder

Gengivelsesmetode Håndtering af Out-of-Gamut Farver Håndtering af In-Gamut Farver Håndtering af Hvidpunkt Typisk Anvendelse Fordele Ulemper
Perceptuel Komprimerer hele farverummet; flytter alle farver (både indenfor og udenfor gamut) for at bevare visuelle relationer. Ændres proportionalt med out-of-gamut farver. Justeres for at bevare visuelle relationer. Fotografiske billeder, især til små gamut printprofiler. Bevarer overordnede tonalitet og farveovergange; reducerer "clipping". Individuelle farver kan ændre sig mærkbart; kan virke mindre mættet.
Mætning Clippes til destinationsgamuttens grænse. Forbliver uændret, medmindre det er nødvendigt for at forhindre clipping. Forbliver uændret. Grafik, logoer, grafer (hvor mætning er vigtigst). Maksimerer mætning. Kan føre til tab af detaljer; uegnet til fotografier; farver kan virke unaturlige.
Relativ Kolorimetrisk (+ BPC) Clippes til destinationsgamuttens grænse. Forbliver uændret (præcis konvertering). Justeres (hvidpunktet i kilde mappes til hvidpunktet i destinationen). BPC justerer sortpunktet. Fotografiske billeder og grafik til print; standardvalg. Mest farvenøjagtig for farver indenfor gamut; BPC bevarer skyggedetaljer. Clipping af out-of-gamut farver kan føre til tab af detaljer i mættede områder.
Absolut Kolorimetrisk Clippes til destinationsgamuttens grænse. Forbliver uændret (præcis konvertering). Simulerer kildens hvidpunkt i destinationen. Proofing (simulering af print på specifikt medie). Præcis simulering af det endelige outputmedie, inklusive papirfarve. Resultatet ser ofte fladt ud på skærmen, da det simulerer et trykt resultat; ikke til endelig konvertering af billeder.

Rendering i Praksis

Når du udfører en farvekonvertering i Photoshop (f.eks. via Rediger > Konverter til profil eller ved eksport til PDF/print), vil du blive bedt om at vælge en gengivelsesmetode. Valget bør baseres på det indhold, du arbejder med, og det tilsigtede output. For de fleste fotografer, der forbereder billeder til print, vil Relativ Kolorimetrisk med Black Point Compensation være standardanbefalingen. Men det er altid en god idé at bruge Soft Proofing til at forhåndsvise, hvordan billedet vil se ud med forskellige indstillinger, før den endelige konvertering foretages.

Ofte Stillede Spørgsmål om Rendering i Photoshop

Hvad er forskellen på rendering af 3D og rendering intents?

Rendering af 3D handler om at skabe et 2D-billede ud fra 3D-data (modeller, lys, teksturer). Rendering intents (gengivelsesmetoder) handler om, hvordan farver konverteres mellem forskellige farverum, især når farver falder uden for destinationsfarverummets rækkevidde (gamut).

How to render an image in Photoshop?
DO ONE OF THE FOLLOWING:1To render a single frame, choose Composition > Save Frame As > File. Adjust settings in the Render Queue panel if necessary, and then click Render.2To export a single frame as an Adobe Photoshop file with layers, choose Composition > Save Frame As > Photoshop Layers.

Hvilken rendering intent er bedst?

Der er ingen enkelt "bedste" rendering intent. Valget afhænger af billedets indhold og formålet med konverteringen. Relativ Kolorimetrisk med BPC er ofte standard for fotografier til print, mens Perceptuel kan være bedre for billeder med meget brede farveområder eller til print på medier med lille gamut. Mætning bruges primært til grafik.

Skal jeg altid bruge Black Point Compensation?

Ja, når du bruger Relativ Kolorimetrisk gengivelsesmetode til fotografier, anbefales det generelt at aktivere Black Point Compensation for at bevare detaljer i skyggeområderne.

Påvirker rendering intent billedets filstørrelse?

Nej, valget af rendering intent påvirker ikke filstørrelsen direkte. Det påvirker udelukkende, hvordan farverne konverteres under processen.

Hvor finder jeg indstillingerne for rendering intent i Photoshop?

Du finder indstillingerne for rendering intent, når du udfører en farvekonvertering (f.eks. Rediger > Konverter til profil) eller når du opsætter Soft Proofing (Vis > Korrekturindstilling > Brugerdefineret).

Konklusion

Begrebet rendering i Photoshop dækker primært over to områder: gengivelse af 3D-elementer til et 2D-format og håndtering af farvekonverteringer mellem forskellige farverum ved hjælp af Rendering Intents (gengivelsesmetoder). Mens 3D-rendering er den proces, der bringer virtuelle modeller til live i et billede, er Rendering Intents afgørende for farvestyring og sikrer, at dine billeder ser ud, som du forventer, når de vises på forskellige skærme eller printes. Ved at forstå de forskellige gengivelsesmetoder og deres formål kan du træffe informerede beslutninger, der forbedrer kvaliteten og nøjagtigheden af dine billedredigeringer og sikrer ensartede resultater på tværs af forskellige outputmedier.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Rendering i Photoshop: Farver og 3D, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up