At skabe 3D-tekst i Photoshop kan virke komplekst, men med de rette trin er det en proces, der hurtigt kan tilføje en fantastisk dimension til dine grafiske projekter. Uanset om det er til plakater, webgrafik eller andre kreative formål, kan 3D-effekter virkelig få din tekst til at poppe ud fra lærredet. Denne guide vil føre dig igennem processen i Adobe Photoshop, fra den indledende tekst til den færdige 3D-rendering. Vær opmærksom på, at du skal have en version af Photoshop, der understøtter 3D-funktioner, typisk Photoshop CC eller CS6 Extended.
Vi vil dække alt fra at konvertere din tekst til et 3D-objekt, justere dets form og dybde, opsætte belysning for at skabe skygger og highlights, anvende materialer for at give overfladen tekstur og farve, og endelig selve renderingen, som gør dit 3D-værk levende. Følg disse trin nøje, og du vil snart være i stand til at skabe din egen imponerende 3D-tekst.

- Opret din Tekst og Konverter til 3D
- Opsætning af 3D-Scenen og Kameraet
- Justering af Tekstens 3D-Form
- Belysning af din 3D-Scene
- Anvendelse af Materialer på 3D-Teksten
- Miljøindstillinger og Global Belysning
- Rendering af din 3D-Tekst
- Sammenligning af Materialeindstillinger
- Ofte Stillede Spørgsmål om 3D Tekst i Photoshop
Opret din Tekst og Konverter til 3D
Det første skridt i processen er at oprette den tekst, du ønsker at arbejde med, og derefter konvertere den til et 3D-objekt, som Photoshop kan manipulere.
Begynd med at oprette et nyt dokument i Photoshop i den ønskede størrelse. Vælg tekstværktøjet (T) og skriv din tekst på lærredet. For 3D-effekter fungerer fed og kraftig skrifttype (font) ofte bedst, da de giver mere 'masse' at arbejde med i tre dimensioner. Vælg en font, der passer til dit design, og juster størrelsen, så den passer til dit dokument.
Når din tekst er placeret og formateret, skal du konvertere den til et 3D-objekt. Sørg for, at tekstlaget er markeret i lagpanelet. Gå derefter op i menuen og vælg 3D > New 3D Extrusion From Selected Layer. Photoshop vil nu behandle tekstlaget og omdanne det til en 3D-model med standardindstillinger for ekstrudering (dybde). Du vil se, at dit lærred skifter til en 3D-visning, og et nyt 3D-panel dukker op ved siden af dine standardpaneler.
Opsætning af 3D-Scenen og Kameraet
Før vi dykker ned i at justere selve teksten, er det en god idé at sætte scenen op og placere kameraet korrekt. Dette hjælper dig med at få det ønskede perspektiv på din 3D-tekst.
Når din tekst er konverteret, befinder du dig i 3D-arbejdsområdet. I panelet Egenskaber (Properties), som automatisk åbnes, når du arbejder med 3D, skal du klikke på fanen 'Koordinater' (Coordinates). Her kan du præcist styre objektets og kameraets position og rotation. En god startposition for mange 3D-tekst effekter er at rotere scenen, så teksten står lodret op fra en 'grundflade'. Du kan gøre dette ved at ændre X-vinklen til 90 grader i koordinatindstillingerne for det samlede 3D-miljø (sørg for at 'Current View' eller 'Scene' er valgt i 3D-panelet).
Du kan navigere i 3D-rummet ved hjælp af værktøjerne øverst på skærmen, når et 3D-lag er valgt. Disse værktøjer lader dig rotere, panorere og zoome på 3D-scenen. Vælg det første værktøj (Orbital tool) og klik uden for selve 3D-objektet for at styre kameraet. Træk for at justere visningen, indtil du har et godt perspektiv på din tekst. Du kan finjustere kameraets position og rotation i 'Koordinater' fanen for 'Current View'. En rotation på 90 grader på X-aksen for kameraet vil ofte placere det, så det kigger lige ned på teksten, hvis teksten er roteret 90 grader. Du kan derefter justere Y- og Z-rotationerne samt positionen for at finde den perfekte vinkel.
For at give din 3D-tekst noget at interagere med, såsom en overflade den kaster skygge på, kan du tilføje en baggrund. Gå tilbage til lagpanelet og opret et nyt lag, f.eks. ved at tegne en rektangulær form med formværktøjet (U). Denne form skal dække det område, hvor du ønsker din 'grundflade' skal være. Når formlaget er oprettet, konverter det til et 3D-objekt ved at gå til 3D > New Mesh From Layer > Depth Map to > Plane. Dette skaber en flad 3D-overflade.
Nu har du to separate 3D-lag: et med teksten og et med baggrundsfladen. For at de kan interagere (f.eks. kaste skygger på hinanden), skal de være i samme 3D-scene. Marker begge 3D-lag i lagpanelet og vælg 3D > Merge 3D Layers. De to objekter er nu en del af samme 3D-miljø. Du kan bruge 3D-transformationsværktøjerne til at skalere baggrundsfladen, så den fylder hele scenen, og placere teksten lige over den.
Justering af Tekstens 3D-Form
Nu er det tid til at forme selve din 3D-tekst. De vigtigste indstillinger for dette findes i Egenskaber-panelet under fanen 'Form' (Shape) og 'Hætte' (Cap), når du har markeret dit tekst-mesh i 3D-panelet.
Under fanen 'Form' kan du justere ekstruderingens dybde, hvilket bestemmer, hvor langt teksten strækker sig bagud. Du kan også tilføje 'Inflation', som puster tekstens front- eller bagside op, og 'Twist' eller 'Bend' for at fordreje formen. Standardindstillingen er ofte en simpel ekstrudering.
Fanen 'Hætte' (Cap) er der, hvor du virkelig kan give din tekst karakter. Her kan du kontrollere fronten og bagsiden af ekstruderingen. De vigtigste indstillinger her er:
- Bevel Width: Bestemmer bredden af den skrå kant (facet) på tekstens kanter.
- Bevel Height: Kontrollerer højden af faceten.
- Contour: Vælger formen på faceten. Photoshop tilbyder en række forudindstillede konturer, fra simple skråninger til komplekse former. Valget af kontur har stor indflydelse på tekstens udseende, især hvordan lys reflekteres på kanterne.
- Inflation Angle/Strength: Hvis du bruger inflation under fanen 'Form', styrer disse indstillinger, hvordan 'oppustningen' ser ud på kanterne.
Ved at lege med disse indstillinger kan du skabe alt fra skarpe, moderne kanter til bløde, afrundede overgange. En populær effekt er at bruge en lille Bevel Width og Height med en simpel kontur for at give teksten en let afrundet kant, der fanger lyset pænt.
Belysning af din 3D-Scene
Belysning er kritisk for at give din 3D-tekst et realistisk udseende og skabe dybde gennem skygger og highlights. Photoshop tilbyder forskellige lyskilder, du kan tilføje til din scene.
I 3D-panelet finder du en liste over alle elementer i din scene, herunder lyskilder. Som standard vil der ofte være et 'Infinite Light' (Uendeligt Lys) til stede. Uendeligt lys simulerer sollys eller et meget fjernt lys, der skinner ensartet på hele scenen fra én retning. Du kan markere lyskilden i 3D-panelet og bruge 3D-transformationsværktøjerne til at ændre dens retning. Træk i de farvede pile for at rotere lyset og se, hvordan skyggerne bevæger sig på din tekst og baggrundsfladen. I Egenskaber-panelet under fanen 'Lys' (Light) kan du justere lysets intensitet og skyggens blødhed (Softness).
Du kan tilføje flere lyskilder ved at klikke på ikonet 'Tilføj nyt lys til scenen' nederst i 3D-panelet. Andre lyskilder inkluderer:
- Point Light: Lyser i alle retninger fra et enkelt punkt, som en glødepære.
- Spot Light: Lyser i en kegleformet stråle, som en lommelygte.
- Ambient Light (Miljølys): Lyser jævnt op i hele scenen og reducerer mørke skygger. Dette lys har ingen retning og skaber ingen skygger fra sig selv.
Ved at kombinere forskellige lyskilder kan du skabe komplekse og interessante lyseffekter. For eksempel kan du bruge et hoved 'Infinite Light' til at kaste en primær skygge og derefter tilføje et blødt 'Ambient Light' for at lysne de mørkeste områder lidt op. Du kan også bruge et andet 'Infinite Light' med lav intensitet til at simulere refleksioner eller et 'Spot Light' til at fremhæve specifikke dele af teksten.
Eksperimenter med placering, farve og intensitet af dine lyskilder for at opnå det ønskede resultat. Skygger er ofte lige så vigtige som selve lyset for at definere formen på din 3D-tekst.
Anvendelse af Materialer på 3D-Teksten
Materialer bestemmer, hvordan overfladen på din 3D-tekst ser ud – dens farve, glans, tekstur og gennemsigtighed. Hver del af din ekstruderede tekst (forside, bagside, kanter/bevel, ekstrudering) kan have sit eget materiale.

I 3D-panelet vil du se en liste over materialer tilknyttet dit tekst-mesh. Når du konverterede teksten, oprettede Photoshop standardmaterialer for 'Front Inflation Material', 'Extrusion Material', 'Back Inflation Material' og 'Bevel Material'. Klik på et materiale i listen for at se dets indstillinger i Egenskaber-panelet under fanen 'Materialer' (Materials).
De vigtigste indstillinger for materialer er:
- Diffuse: Dette er objektets grundfarve. Klik på farvefeltet for at vælge en farve.
- Specular: Bestemmer farven og intensiteten af højlys (specular reflections) på overfladen. Dette simulerer, hvordan lys reflekteres fra en glat overflade.
- Ambient: Farven på objektet i skyggefulde områder, der er oplyst af miljølys.
- Shininess: Kontrollerer størrelsen og skarpheden af højlysene. En høj værdi giver små, skarpe højlys (som på poleret metal), mens en lav værdi giver store, bløde højlys (som på plastik).
- Reflection: Bestemmer, hvor reflekterende overfladen er. Du kan bruge et billede (f.eks. et miljøkort) til at simulere refleksioner af omgivelserne.
- Opacity: Styrer materialets gennemsigtighed.
- Bump/Normal: Tillader dig at tilføje teksturdetaljer, der simulerer ujævnheder på overfladen uden faktisk at ændre den geometriske form. Kræver et teksturkort (gråtonebillede for Bump, farvet billede for Normal).
Du kan anvende forskellige materialer på forskellige dele af din tekst for at skabe interessante effekter. For eksempel kan du give fronten en højglans finish, mens ekstruderingen har en mat farve. Du kan også oprette nye materialer og tildele dem til objekter i scenen, f.eks. din baggrundsflade.
Miljøindstillinger og Global Belysning
Udover individuelle lyskilder har 3D-scenen også miljøindstillinger, der påvirker den overordnede belysning.
I 3D-panelet finder du 'Environment' (Miljø) elementet. Når dette er valgt, kan du i Egenskaber-panelet justere 'Global Ambient' lysets farve og intensitet. Dette lys er forskelligt fra et 'Ambient Light' kilde, da det påvirker hele scenen og ofte bruges til at simulere lyset fra omgivelserne, der reflekteres ind på objekterne. En lysere 'Global Ambient' farve kan hjælpe med at lysne skyggerne og give et mere åbent look.
Du kan også tilføje et 'Environment Map' (Miljøkort), som er et 360-graders billede af omgivelserne. Dette billede bruges både til at simulere refleksioner på reflekterende materialer og til at generere lys, der kommer fra omgivelserne. At bruge et passende miljøkort kan markant forbedre realismen i din 3D-scene, især hvis du har reflekterende materialer.
Rendering af din 3D-Tekst
Når du er tilfreds med formen, belysningen og materialerne, er det tid til at rendere din 3D-scene. Rendering er processen, hvor Photoshop beregner, hvordan lyset interagerer med objekterne og materialerne for at skabe det endelige 2D-billede.
For at starte renderingen skal du sørge for, at dit 3D-lag er markeret, og derefter klikke på knappen 'Render' nederst i Egenskaber-panelet, eller vælge 3D > Render 3D Layer. Photoshop vil nu begynde at beregne renderingen. Du vil se, at billedet gradvist bliver skarpere og mere detaljeret, efterhånden som renderingen skrider frem i 'passes' (gennemgange).
Rendering kan tage lang tid, afhængigt af kompleksiteten af din scene, antallet af lyskilder, materialernes egenskaber (især refleksioner og gennemsigtighed) og din computers ydeevne. Selvom renderingen kører, kan du ofte få en god idé om det endelige resultat efter et par minutter. Hvis du ser noget, du ikke kan lide (f.eks. for mørke skygger, for skarpe højlys osv.), kan du trykke på Esc-tasten for at stoppe renderingen, justere dine indstillinger og starte renderingen igen.
Det kan kræve flere renderinger og justeringer at opnå det perfekte resultat. Vær tålmodig og brug renderingen som et værktøj til at finjustere din scene. Når renderingen er færdig, er dit 3D-billede klar til at blive gemt eller integreret i dit øvrige design.
Sammenligning af Materialeindstillinger
Materialeindstillingerne er afgørende for det endelige udseende. Her er en hurtig sammenligning af, hvordan forskellige materialegenskaber påvirker overfladen:
| Egenskab | Beskrivelse | Visuel Effekt |
|---|---|---|
| Diffuse | Objektets grundfarve. | Bestemmer den primære farve set under jævn belysning. |
| Specular | Farve/intensitet af højlys. | Skaber glansfulde punkter, der simulerer refleksion fra lyskilder. Afgørende for at simulere metalliske eller blanke overflader. |
| Ambient | Farve i skyggeområder. | Lyser op i skygger baseret på miljølys. Påvirker 'fyld'-lyset i mørke områder. |
| Shininess | Kontrol af højlys. | Styrer størrelse og blødhed/skarphed af Specular højlys. Høj værdi = små, skarpe højlys (metal, plastik). Lav værdi = store, bløde højlys (gummi, satin). |
| Reflection | Reflektion af omgivelser. | Simulerer, at overfladen reflekterer 3D-miljøet eller et miljøkort. Gør overfladen spejlblank eller let reflekterende (glas, krom). |
Ofte Stillede Spørgsmål om 3D Tekst i Photoshop
At arbejde med 3D kan rejse en række spørgsmål, især for nybegyndere. Her er svar på nogle af de mest almindelige:
Q: Hvorfor er 3D-mulighederne nedtonede (grå) i min Photoshop-version?
A: 3D-funktionerne kræver specifik hardware (grafikkort) og er kun tilgængelige i Photoshop CC og CS6 Extended. Sørg for, at din Photoshop-version understøtter 3D, og at din computer opfylder de nødvendige systemkrav, herunder at grafikkortet er aktiveret i Photoshops indstillinger (Præferencer > Ydeevne > Brug grafisk processor).
Q: Hvor lang tid tager renderingen?
A: Renderingstiden varierer enormt afhængigt af scenens kompleksitet (antal objekter, polygoner), materialernes egenskaber (især refleksion, refraktion), antallet af lyskilder og din computers processorkraft/grafikkort. Simple scener kan rendere på få minutter, mens komplekse scener med mange refleksioner kan tage timer. Du kan stoppe renderingen når som helst ved at trykke Esc, hvis du er tilfreds med resultatet eller ønsker at justere indstillinger.
Q: Kan jeg bruge mine egne billeder som materialer eller teksturer?
A: Ja, absolut! I Materialer-panelet kan du klikke på mappe-ikonet ved siden af indstillinger som Diffuse, Bump, Normal, Reflection osv. for at indlæse billedfiler, som Photoshop så vil bruge som teksturer på dit 3D-objekt.
Q: Hvordan flytter jeg individuelle bogstaver i min 3D-tekst?
A: Når teksten er konverteret til et 3D-mesh, behandles den som et enkelt objekt. For at manipulere individuelle bogstaver, skal du normalt oprette hvert bogstav som et separat tekstlag, konvertere hvert lag til et 3D-objekt, og derefter flette dem til én 3D-scene (3D > Merge 3D Layers). Derefter kan du vælge de enkelte mesh-objekter (f.eks. 'E Mesh', 'K Mesh') i 3D-panelet og flytte, rotere eller skalere dem uafhængigt.
Q: Hvad er forskellen på et 'Infinite Light' og et 'Spot Light'?
A: Et 'Infinite Light' simulerer lys, der kommer fra uendelig afstand, som sollys. Det har en retning, men ingen position, og kaster parallelle skygger. Et 'Spot Light' simulerer en lyskilde med en position, der lyser inden for en kegleformet stråle. Det kaster skygger, der udvider sig, jo længere de er fra objektet, ligesom en lommelygte.
Med disse trin og tips er du godt på vej til at mestre skabelsen af imponerende 3D-tekst i Adobe Photoshop. Øvelse gør mester, så eksperimenter med de forskellige indstillinger for form, lys og materialer for at finde din egen stil.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Lav 3D Tekst i Photoshop, kan du besøge kategorien Photoshop.
