Will an adjustment layer affect every layer?

Photoshop Masker: Din Guide til Kreativ Kontrol

I en verden af billedredigering er fleksibilitet nøglen. Design er en flydende proces, hvor lag konstant ændres og finjusteres. Efterhånden som kompleksiteten stiger, øges behovet for at bevare data på en fleksibel måde. At lære ikke-destruktive redigeringsteknikker hjælper dig med at skabe dokumenter, der bøjer sig efter din kreativitet. Photoshop Masker er hjørnestenen i denne proces. De bevarer ikke kun vigtige pixeldata, men muliggør også oprettelsen af fleksible elementer. I denne artikel vil vi udforske de tekniske aspekter og kreative fordele ved at indarbejde masker i dit workflow.

Photoshop tilbyder flere metoder til maskering: Pixelmasker, Vektormasker, Quick Mask, Klippemasker (Clipping Masks) og Klippestier (Clipping Paths). Alle disse metoder definerer pixels opacitet uden at påvirke de originale data. Hver af dem har sine egne fordele og ulemper, og det er ekstremt vigtigt at vide, hvilken metode der skal bruges, for at skabe rene, fleksible og korrekt maskerede lag.

What is the shortcut to mask a layer below in Photoshop?
The easiest way to create a clipping mask is to Option + click between the two layers in the Layer's palette when the clipping mask cursor appears. Alternatively, you could press Command + Option + G to clip a layer to the one below it.
Indholds

Hvad Er En Maske I Photoshop?

Grundlæggende fungerer en maske som et filter, der styrer gennemsigtigheden af et lag. I stedet for at slette pixels permanent, hvilket er en destruktiv metode, bruger en maske gråtoner til at bestemme, hvilke dele af laget der er synlige, og hvilke der er skjulte. En maske er typisk et gråtonebillede, der er knyttet til et specifikt lag:

  • Hvid på masken afslører den tilsvarende del af laget.
  • Sort på masken skjuler den tilsvarende del af laget.
  • Gråtoner på masken skaber varierende grader af gennemsigtighed (opacitet). Jo mørkere grå, jo mere skjult er området; jo lysere grå, jo mere synligt er det.

Denne ikke-destruktive redigering er fundamental, fordi den giver dig mulighed for at gå tilbage og redigere masken til enhver tid uden at miste de originale pixeldata. Dette er især nyttigt, når du arbejder med komplekse kompositioner eller når du skal foretage justeringer senere i processen.

Typer Af Masker

Lad os dykke ned i de forskellige typer af masker, Photoshop tilbyder, og hvornår du skal bruge dem.

Pixelmasker

Pixelmasker bestemmer opacitetsværdier baseret på et rasterbillede med gråtoner, der svarer pixel for pixel til det originale lag. Dette gør dem ideelle til maskering af kompleks fotografisk billedsprog, som f.eks. hår på en model, blade på et træ eller ujævne kanter. Pixelmasker tillader 100 nuancer af grå, hvilket direkte svarer til opacitetsprocenter. Evnen til at variere opaciteten er unik for pixelmasker, hvilket gør dem til et uvurderligt værktøj for bløde overgange og detaljerede udklip.

Pixelmasker er ideelle til at udtrække komplekse fotografiske billeder. De kan nemt modificeres ved at male direkte på masken med sorte, hvide eller grå pensler.

Mens pixelmasker nemt kan modificeres, er de ikke ideelle i enhver situation. På grund af deres rasterformat kan skalering af dem forårsage uønskede artefakter og interpoleret sløring. Glatte kurver og perfekte kanter kan også være vanskelige at skabe, når man maler en maske. Under sådanne omstændigheder ville vektormasker være at foretrække.

Oprettelse af Pixelmasker: At oprette en pixelmaske er lige så nemt som at vælge laget eller lagetgruppen og klikke på knappen "Tilføj Lagmaske" (Add Layer Mask) nederst i Lag-panelet. En anden miniaturebillede vil blive tilføjet til laget, hvilket giver dig en forhåndsvisning af masken. Som standard vil denne være helt hvid. Hvis du tilfældigvis har en markering aktiv, når du opretter masken, vil markeringen blive brugt til at definere gråtonerne i masken.

Når en maske er oprettet, kan den redigeres, som om den var enhver anden pixeldata, ved at klikke på maskens miniaturebillede. Du kan derefter male med sort for at skjule områder eller med hvid for at vise dem. Masken kan også finjusteres ved hjælp af justeringer og filtre som Kurver, Tærskel, Uskarpt maske og Gaussisk sløring. At male masken sort svarer meget til at bruge viskelæderet, men er ikke-destruktivt.

Visningstilstande for Pixelmasker: Mens du opretter en maske, er der flere måder at se maskens data på. Option + Klik (Alt + Klik på Windows) på miniaturebilledet viser kun masken på lærredet; dette er fantastisk til finjustering af områder, men giver dig ikke mulighed for at se selve laget, mens du arbejder. Hvis du gerne vil se både masken og laget samtidig, kan du se masken som et Ruby-overlay. Du skal blot trykke på tasten \ (backslant) med laget valgt for at slå overlayet til og fra. Farven og opaciteten af overlayet kan også ændres ved at dobbeltklikke på maskens miniaturebillede. Derudover, hvis du midlertidigt vil fjerne masken, kan du slå den til og fra ved at Shift + Klik på maskens miniaturebillede.

Pixelmasker og Kanaler: Hver gang et lag med en maske er valgt, vises masken som en midlertidig alfakanal i Kanaler-panelet. Herfra kan du gemme kanalen til senere brug ved at trække kanalen til knappen "Opret ny kanal" nederst i panelet eller ved at vælge "Ny kanal" fra fly-out menuen. Du kan også ændre maskens Ruby-overlay-indstillinger ved at dobbeltklikke på kanalens miniaturebillede. Fordi en midlertidig kanal bliver tilgængelig, når et maskeret lag er valgt, kan du bruge nogle tastaturgenveje til at skifte mellem det faktiske lag og dets maske. Tryk på Command + \ (Ctrl + \ på Windows) vil vælge masken, og Command + 2 (Ctrl + 2 på Windows) vil bringe dig tilbage til lagdataene.

Vektormasker

Vektormasker tager over, hvor pixelmasker kommer til kort. Ved at definere maskens form ved hjælp af stier (paths) giver vektormasker en overlegen grad af finesse og fleksibilitet. De er ideelle til at definere former med rene, skarpe linjer, såsom interface-elementer, logoer eller præcise udklip af objekter med glatte kanter.

Vektormasker er ideelle til maskering af objekter med skarpe kanter, fordi de er baseret på matematiske vektorer i stedet for pixels. Dette betyder, at de kan skaleres til enhver størrelse uden tab af kvalitet eller skarphed.

Ulempen ved vektormasker er, at de ikke kan variere pixelopaciteter; de er dybest set enten 0% eller 100% synlige. Af denne grund kræver mange maskeringsopgaver en hybrid implementering. Ved at bruge en vektormaske til at definere de solide kanter og en pixelmaske til de mere komplekse områder eller til varierende opaciteter, kan du effektivt udtrække objekter, samtidig med at du maksimerer fleksibiliteten.

Oprettelse af Vektormasker: For at tilføje en vektormaske til et eksisterende lag skal du blot Command + Klik (Ctrl + Klik på Windows) på knappen "Tilføj Lagmaske" nederst i Lag-panelet. Hvis en sti i øjeblikket er aktiv, vil masken blive oprettet ved hjælp af den. Ellers vil masken være tom. Stier kan derefter tilføjes, trækkes fra eller modificeres ved at klikke på maskens miniaturebillede. At kunne oprette fleksible interface-elementer er en af de bedste fordele ved vektormasker. Ved at bruge Formværktøjet (U) indstillet til Shape Layers kan du hurtigt oprette et fyldningslag med en Vektormaske. Disse lag er langt mere fleksible end et rasterlag og er perfekte til at skabe knapper, streger og andre elementer, der kan ændres størrelse uden at interpolere data.

Vektormasker og Stier: Meget ligesom lagmasker vises i Kanaler-panelet, vil en midlertidig arbejdssti blive vist i Stier-panelet, når et lag med en vektormaske er valgt. Du kan derefter gemme masken ved at trække den til knappen "Opret ny sti" nederst i panelet eller vælge "Gem sti" fra fly-out menuen. Denne midlertidige sti kan tilgås til enhver tid ved først at vælge Stivalgsværktøjet (A) og derefter trykke på Enter; den kan afvises ved at trykke på Enter igen. Du kan også hurtigt oprette en markering fra en aktiv sti ved at trykke på Command + Enter (Ctrl + Enter på Windows).

Anvendelse af Vektormasker: Før en vektormaske kan anvendes på et lag, skal den først rasteriseres ved at højreklikke på vektormaskens miniaturebillede og vælge "Rasteriser Vektormaske". Hvis laget allerede har en pixelmaske, vil de to masker blive sammensat for at skabe en enkelt pixelmaske. Den kan derefter anvendes som enhver anden lagmaske (højreklik på miniaturebilledet og vælg "Anvend Lagmaske").

Quick Mask

Quick Mask-tilstanden giver dig mulighed for at oprette en markering ved hjælp af pixelredigeringsværktøjer i modsætning til de primitive markeringsværktøjer. Dette er en mere logisk tilgang til at skabe en kompleks maske med variabel opacitet, især når du maler frihånd. Du kan få adgang til denne tilstand ved at klikke på knappen "Quick Mask" i værktøjslinjen eller ved at trykke på tasten Q.

Når du er i Quick Mask-tilstand, redigerer du ikke længere det aktuelle lag. I stedet redigerer du et Ruby-overlay (som standard en rød, semi-transparent farve), der kan redigeres, som om det var almindelige pixeldata. Ved at male med hvid fjerner du overlayet (og tilføjer til markeringen), og ved at male med sort tilføjer du overlayet igen (og fjerner fra markeringen). Quick Mask er i bund og grund en mere visuel repræsentation af en markering. Derfor tilføjes hvert område, du fjerner fra overlayet, til markeringen, når du forlader Quick Mask-tilstanden ved at trykke på Q igen.

Quick Mask Indstillinger: Du kan ændre, hvordan Quick Mask-tilstanden vises, ved at dobbeltklikke på knappen "Quick Mask" i værktøjslinjen. Her kan du ændre farven og opaciteten af masken samt vælge, om maskefarven angiver maskerede områder eller markerede områder. Personligt finder jeg det mere intuitivt at male markerede områder end maskerede områder, hvilket er standardindstillingen.

Gemme Quick Mask: Efter at have oprettet en quick mask, kan du øjeblikkeligt anvende den på et lag ved at oprette en lagmaske, eller gemme den til senere brug. Ved at vælge Markering → Gem Markering (Selection → Save Selection) kan du gemme din markering som en ny kanal eller anvende den på en eksisterende kanal. Dette giver dig mulighed for at vende tilbage til markeringen til enhver tid ved at Control + Klik (Ctrl + Klik på Windows) på kanalen i Kanaler-panelet eller ved at vælge Markering → Indlæs Markering (Selection → Load Selection).

Klippemasker (Clipping Masks)

Du vil ofte støde på situationer, hvor flere lag kræver den samme maske. Du kunne gruppere lagene og maskere lagetgruppen, men det er ikke altid ideelt. Klippemasker tillader et lag simpelthen at adoptere opaciteten af et underliggende lag. Dette er ekstremt nyttigt, når du bruger justeringslag; ved at klippe dem til et lag kan du anvende justeringer på et enkelt lag uden at påvirke dem nedenunder.

Den nemmeste måde at oprette en klippemaske på er at Option + Klik (Alt + Klik på Windows) mellem de to lag i Lag-panelet, når klippemaske-markøren vises (en firkant med en nedadgående pil). Alternativt kan du trykke på Command + Option + G (Ctrl + Alt + G på Windows) for at klippe et lag til laget nedenunder. Ethvert antal lag kan klippes til et masterlag, men et klippet lag kan ikke selv bruges som en klippemaske.

Klippemasker er fantastiske til at begrænse Justeringslag, Fyldningslag eller endda almindelige pixel- eller tekstlag til formen eller indholdet af det underliggende base-lag. Dette giver en utrolig fleksibilitet til at påføre effekter eller teksturer kun på bestemte områder defineret af base-laget.

Klippestier (Clipping Paths)

Klippestier minder meget om Vektormasker, bortset fra at de gælder for et helt dokument snarere end et lag eller en lagetgruppe. De bruges primært af printdesignere til at specificere unikt formede objekter, der importeres til et sidelayoutprogram (som InDesign eller Illustrator). Stien importeres sammen med billedet for at sikre en skarp, ren kant.

For at oprette en klippesti skal du først sikre dig, at du har en sti gemt; at have en midlertidig arbejdssti er ikke nok. Du skal vælge "Gem sti" fra fly-out menuen i Stier-panelet, hvis din sti ikke er gemt. Derefter skal du fra fly-out menuen vælge "Klippesti". Dokumentets udseende vil ikke ændre sig i Photoshop, men hvis du importerede dokumentet til Illustrator ved hjælp af kommandoen Placer (Place), ville det blive klippet til stien.

Select and Mask (Vælg og Maskér)

Panelet Masker (Masks palette), introduceret i CS4 (og forbedret betydeligt som Select and Mask i CC), tilføjer nogle nyttige funktioner til at skabe og finjustere både pixel- og vektormasker. For første gang kan du udjævne (feather) en maske og ændre dens tæthed uden at miste den originale maske.

Opret/Vis Knapper: Øverst i panelet er der to knapper, der kan bruges til at vælge lagmasken eller vektormasken eller til at oprette en, hvis en ikke eksisterer.

Tæthed (Density): Tæthedsslideren styrer grundlæggende, hvor stærk masken er. Ved 100% vil fuldt maskerede områder være helt gennemsigtige. Når tætheden er indstillet til 50%, ville de samme områder kun være 50% gennemsigtige. Dette er en ikke-destruktiv måde at justere den overordnede opacitet af masken på.

Udjævning (Feather): At udjævne kanterne på en maske krævede tidligere anvendelse af en Gaussisk sløring, hvilket ville ødelægge den originale maskeform. Med Masker-panelet kan du nu ændre mængden af udjævning til enhver tid, samtidig med at de originale maskdata bevares. Dette skaber bløde overgange mellem de maskerede og synlige områder.

Med Udjævnings-slideren kan du nu ændre maskens blødhed dynamisk.

Maskekant (Mask Edge): Maskekant-menuen indeholder nogle længe ønskede funktioner, der hjælper med at finjustere en maskes omkreds, især nyttigt for komplekse udklip som hår eller pels. De er ekstremt praktiske, når det udtrukne objekt stadig opfanger farve fra den maskerede baggrund.

  • Radius: Radiusindstillingen ligner udjævning, men bevarer noget af kantens skarphed. Dette kan være nyttigt til at reducere akavede eller overdrevent skarpe kanter på komplekse former. Smart Radius tager hensyn til strukturen langs kanten.
  • Kontrast: Kontrast modificerer simpelthen kontrasten af kantelementer, hvilket hjælper med at gøre bløde kanter skarpere. Brug dette i forbindelse med Radius kan hjælpe med at fjerne uønskede artefakter i masken.
  • Glat (Smooth): Glat forenkler kompleksiteten af maskens kanter. Dette kan være nyttigt, hvis du har malet masken i hånden og hurtigt skal rydde op i nogle ru kanter.
  • Forskyd Kant (Shift Edge): Forskyd Kant-slideren giver dig mulighed for at udvide eller trække kanterne af masken sammen. Dette er ekstremt nyttigt til at reducere uønskede farvefrynser (color fringes) langs kanten. En lille negativ værdi kan 'krybe' masken indad og fjerne kantfrynser.

Forhåndsvisningstilstand (Preview Mode): Øverst i panelet er der forskellige forhåndsvisningstilstande, der giver dig mulighed for at se masken som en markering med myrende myrer (marching ants), quick mask ruby overlay, sort mat, hvid mat eller gråtone maske. Dette hjælper med at vurdere maskens kvalitet under redigeringen.

Farveområde (Color Range): Farveområde-menuen er en af de mest effektive måder at udtrække et billede fra en ensartet farvet baggrund på. Med kun få klik og justeringer kan selv det mest komplekse objekt maskeres rent. Se afsnittet "Teknikker" nedenfor for yderligere detaljer.

Avancerede Teknikker Med Masker

Hvert maskeringsjob er unikt og kræver en anden metode til oprettelse og finjustering. Dog kan nogle almindelige teknikker drastisk forbedre effektiviteten og maksimere fleksibiliteten af dine masker.

Farveområde (Color Range)

Når din maskeringsopgave kræver, at et objekt udtrækkes fra en ensartet farvet baggrund (meget lig videoredigeringsprocessen Chroma keying), er den hurtigste metode ofte kommandoen Farveområde. Først skal du bruge Pipetteværktøjet (Eyedropper Tool) til at vælge baggrundens primære farve. Derefter kan du bruge værktøjerne "Tilføj til prøve" og "Fjern fra prøve" til at finjustere farvevalget. Fuzziness-slideren lader dig udvide udvalget af valgte farver. Hvis farvedataene understøtter det, gør denne proces kort proces med en ellers kedelig opgave.

Brug af Kanaler

En maske gemmer sig ofte i en af lagets kanaler, bare venter på at blive låst op. Afhængigt af det billede, du bruger, kan du muligvis finde en kanal med stærk kontrast mellem mål objektet og dets omgivelser (f.eks. et blåt objekt mod en gul baggrund vil have høj kontrast i den blå kanal). Du kan endda prøve midlertidigt at ændre farvetilstanden til Lab eller CMYK for at give alternative kanalmuligheder. Når du finder en kanal med tilstrækkelig stærk kontrast, Command + Klik (Ctrl + Klik på Windows) på den for at oprette en markering. Derefter anvendes markeringen som en lagmaske. Du kan derefter finjustere den, som du ville enhver anden maske.

Pixel/Vektor Hybrid

Objekter vil ofte have en kombination af skarpe kanter og bløde, udjævnede kanter. I tilfælde som disse kan det være bedst at bruge både en pixel- og en vektormaske. Et almindeligt eksempel på dette er at udtrække en figur. Du kan bruge Pen Tool til at tegne alle de glatte kanter langs figurens krop (som arme og ben) og derefter bruge en pixelmaske til at male de fine detaljer som hår eller pels.

Flere Masker

Der kan være tidspunkter, hvor du ønsker at anvende mere end én maske på et lag. Du kunne vælge at anvende den første maske ved at højreklikke på laget og vælge "Anvend Lagmaske", hvorefter du kunne anvende en ny maske. Dette er dog ikke ideelt, fordi dataene bag den første maske vil gå tabt.

En langt bedre metode er at oprette et Smart Objekt fra laget og maskere det nye Smart Objekt-lag. Dette giver dig mulighed for at anvende to eller flere masker på ét lag uden at miste data. Faktisk kan du, hvis nødvendigt, gentage denne proces igen og igen ved at konvertere det maskerede Smart Objekt til et nyt Smart Objekt og anvende en ny maske.

Konvertering af et lag til et Smart Objekt giver dig mulighed for at tilføje flere masker uden at miste data.

Lagstiles og Masker

Hvis du nogensinde har tilføjet en maske til et lag med lagstiles (Layer Styles), kan tingene være blevet rodede, især hvis masken havde bløde kanter eller varierende opaciteter. Dette skyldes, at Photoshop som standard bruger en kombination af lagets opacitet sammen med eventuelle masker på det til at definere det område, der bruges af lagstiles. Dette er ønskeligt i mange tilfælde, men kan også være en gene. For at modvirke standardadfærd skal du åbne Blandingsindstillinger (Blending Options) menuen for laget og anvende enten "Lagmaske skjuler effekter" (Layer Mask Hides Effects) eller "Vektormaske skjuler effekter" (Vector Mask Hides Effects). Dette sikrer, at lagstilen kun anvendes på de områder, der er synlige gennem masken.

Bland Klippede Lag Som Gruppe (Blend Clipped Layers as Group)

Som standard antager Photoshop, at alle lag i en klippestak (en række lag klippet til et base-lag) skal blandes med base-laget, før base-laget blandes med lagene nedenunder. Dette giver mening nogle gange, men andre gange kan du have brug for, at de klippede lag adopterer formen af base-laget, men ikke blandingstilstanden. For at forhindre denne adfærd skal du åbne Blandingsindstillinger menuen for base-laget (højreklik på laget og vælg "Blandingsindstillinger") og fjerne markeringen i afkrydsningsfeltet "Bland klippede lag som gruppe". Nu vil hvert af de klippede lag blande sig med underliggende lag, som om de ikke var klippet, men stadig være begrænset til base-lagets form.

Tekstmasker

Grupperet med Tekstværktøjet i værktøjslinjen er det vildledende navngivne Tekstmaskeværktøj (Type Mask tool). Det giver dig mulighed for at oprette tekst ligesom det almindelige tekstværktøj; men når teksten er bekræftet, konverteres den til en markering. Denne markering kan konverteres til en lagmaske, men vil ikke længere være redigerbar. Dette er ikke ideelt, hvis redigerbarhed er vigtigt. Hvis du har brug for redigerbar tekst som en maske, er den bedste metode at oprette et almindeligt tekstlag og bruge det som base for en klippemaske. Dette er den eneste måde at maskere objekter til formen af tekst uden at miste evnen til at redigere teksten. Måske en dag vil Photoshop lade os oprette en redigerbar tekstmaske direkte for et lag.

Fjernelse af Kantfrynser (Edge Fringes)

Selv efter brug af "Forfin Kant" (Refine Edge) kommandoen i Masker-panelet (nu en del af Select and Mask), kan du finde tilfældige farvefrynser tilbage langs kanten af din maske. Dette er, hvor noget manuelt penselarbejde er praktisk. Penselværktøjet (Paintbrush tool) kan bruges her, men jeg anbefaler Healingspenslen (Healing Brush), Kopistempel (Clone Stamp Tool) eller Smudge Tool, fordi de vil blande sig bedre med motivet.

Opret først et nyt lag og klip det til det maskerede lag (brug Command + Option + G eller Option + Klik). Indstil derefter dit valgte værktøj til at samle fra alle lag (Sample All Layers). Du kan nu vælge dit prøveområde og male frynserne væk; de originale lagdata vil blive bevaret på laget nedenunder, mens du korrigerer på det nye, klippede lag. Ofte vil ændring af penslens blandingstilstand (Blend Mode) hjælpe med at bevare detaljerne i laget.

Sammenligning af Masketyper

Her er en hurtig sammenligning af de primære masketyper:

Masketype Baseret på Bedst til Variabel Opacitet? Skalerbar?
Pixelmaske Raster (pixels) Komplekse former (hår, træer), bløde kanter, fotografiske udklip Ja (gråtoner) Nej (tab af kvalitet ved skalering)
Vektormaske Vektor (stier) Skarpe kanter, geometriske former, interface-elementer, logoer Nej (kun 0% eller 100%) Ja (uendeligt)
Quick Mask Raster (midlertidig markering) Oprettelse af markeringer ved at male Ja (via maling med grå) N/A (midlertidig tilstand)
Klippemaske Underliggende lags opacitet/form Anvendelse af effekter/justeringer kun på et specifikt lag, tekstmaskering Ja (afhænger af base-laget) Ja (afhænger af base-laget)

Nyttige Tastaturgenveje

At kende genvejene kan dramatisk fremskynde dit workflow, når du arbejder med masker:

  • Vis Lagmaske som et overlay (rød som standard): \ (Backslant)
  • Skift fokus til Lagmaske (gør masken aktiv til redigering): Command + \ (Ctrl + \ på Windows)
  • Skift fokus tilbage til lagdata: Command + 2 (Ctrl + 2 på Windows)
  • Opret/Frigør Klippemaske: Command + Option + G (Ctrl + Alt + G på Windows)
  • Aktivér/Afvis Vektormaske-sti (når Vektormasken er valgt): Vælg Stivalgsværktøjet (A), derefter Enter
  • Opret markering fra aktiv vektormaske-sti: Command + Enter (Ctrl + Enter på Windows)
  • Opret markering fra Lagmaske (eller Vektormaske): Command + Klik på maskens miniaturebillede
  • Træk maske fra markering: Command + Option + Klik på maskens miniaturebillede
  • Skæringspunkt maske fra markering: Command + Option + Shift + Klik på maskens miniaturebillede
  • Slå Quick Mask-tilstand til/fra: Q
  • (Inden i Farveområde-menuen) Skift mellem Forhåndsvisning af Markering og Billede: Command (Ctrl)
  • (Inden i Farveområde-menuen) Midlertidig skift til "Tilføj til prøve"-værktøj: Shift
  • (Inden i Farveområde-menuen) Midlertidig skift til "Fjern fra prøve"-værktøj: Option (Alt)

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad er genvejen til at klippe et lag til laget nedenunder?

Genvejen til at oprette eller frigøre en klippemaske i Photoshop er Command + Option + G på Mac eller Ctrl + Alt + G på Windows. Du kan også oprette en klippemaske ved at holde Option (Alt) nede og klikke på linjen mellem de to lag i Lag-panelet.

Hvad er forskellen på en Pixelmaske og en Vektormaske?

Hovedforskellen ligger i deres natur. Pixelmasker er baseret på pixels og gråtoner, hvilket giver mulighed for varierende opacitet og er bedst til komplekse, organiske former og bløde kanter. Vektormasker er baseret på matematiske stier, hvilket resulterer i skarpe, rene kanter, er fuldt skalerbare uden kvalitetstab, men understøtter kun 0% eller 100% opacitet.

Hvordan kan jeg redigere en maske efter at have oprettet den?

For Pixelmasker skal du klikke på maskens miniaturebillede i Lag-panelet for at aktivere den, og derefter male på billedet med sort (skjuler), hvid (afslører) eller grå (delvis gennemsigtighed) ved hjælp af pensel- eller andre maleværktøjer. For Vektormasker skal du klikke på maskens miniaturebillede for at aktivere stien og derefter bruge Stivalgsværktøjet (A) eller Pen Tool (P) til at redigere stien.

Kan jeg udjævne en maske ikke-destruktivt?

Ja, i nyere versioner af Photoshop (CS4 og nyere, især CC) kan du bruge "Masker" panelet eller "Select and Mask" arbejdsområdet til at justere "Udjævning" (Feather) og "Tæthed" (Density) ikke-destruktivt. Dette betyder, at du kan ændre disse indstillinger til enhver tid uden at ændre de underliggende maskdata permanent.

Hvordan bruger jeg et billede som en maske?

Du kan bruge indholdet af et billede (f.eks. en gråtonekanal eller et kontrastfyldt billede) til at oprette en maske. Gem billedet som en kanal i Kanaler-panelet (eller brug en eksisterende kanal). Derefter kan du indlæse kanalen som en markering (Command + Klik på kanalens miniaturebillede) og bruge denne markering til at oprette en ny lagmaske på dit ønskede lag.

Konklusion

At mestre Photoshop Masker er et af de mest vigtige skridt, du kan tage for at forbedre dine billedredigeringsfærdigheder og workflow. Ved at anvende ikke-destruktive teknikker bevarer du dine originale billeddata, hvilket giver dig frihed til at eksperimentere og foretage ændringer, når som helst. Uanset om du arbejder med komplekse fotografiske udklip ved hjælp af pixelmasker, skaber skarpe grafiske elementer med vektormasker, bruger klippemasker til fleksible justeringer eller drager fordel af de avancerede værktøjer i "Select and Mask", åbner masker op for en verden af kreativ kontrol og præcision i dine billeder.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Photoshop Masker: Din Guide til Kreativ Kontrol, kan du besøge kategorien Photoshop.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information