How to make everything black and white except for one color in Lightroom?

Skab Sorte/Hvide Kopier Hurtigt i Lightroom

Som fotograf, især inden for bryllupsfotografi, ved du, hvor meget tid der kan gå med redigering. At levere et komplet galleri med både farve- og sort/hvid-versioner af hvert billede er en fantastisk måde at glæde dine kunder på. De elsker det klassiske, tidløse look, som sort/hvid kan give. Men tanken om at skulle redigere hvert enkelt billede to gange – én gang i farve og én gang i sort/hvid – kan virke overvældende. Heldigvis findes der en yderst effektiv metode i Lightroom CC, der sparer dig for utallige timer. Denne guide vil vise dig, hvordan du hurtigt og nemt kan skabe sorte/hvide dubletter af et stort antal billeder, efter du har færdiggjort din primære farveredigering.

https://www.youtube.com/watch?v=ygUaI3Bob3Rvc2hvcF9ibGFja19hbmRfd2hpdGU%3D

Denne proces er designet til at være så strømlinet som mulig, og den udnytter nogle af Lightrooms mest kraftfulde funktioner til at håndtere store mængder billeder samtidigt. Ved at følge disse trin kan du forvandle en tidskrævende opgave til noget, der kun tager få minutter, selv for gallerier med tusindvis af billeder.

How do I make one part of an image black and white in Photoshop?
Click the Adjustments panel tab or choose Window > Adjustments to open the Adjustments panel. Then click the Black & White adjustment icon in the Adjustments panel. A new Black & White adjustment layer appears in the Layers panel, causing the photo on the layer below to change to black and white.
Indholds

Forberedelse: Vurdering af dine færdige billeder

Før du kan begynde at skabe sorte/hvide kopier, er det vigtigt at have en klar samling af de billeder, du ønsker at arbejde med. Din workflow kan variere, og du har måske allerede et system for at vurdere billeder, så snart de er uploadet. Men en effektiv metode er at bruge stjerneklassificering til at markere de billeder, du har valgt at redigere. Når du har uploadet alle billederne fra en session, for eksempel et bryllup, gennemgår du dem og giver de billeder, du vil redigere og levere til kunden, en stjerneklassificering på én stjerne (eller et andet mærke, du foretrækker). Dette trin sikrer, at du kun arbejder med de endelige, udvalgte billeder.

Når du har klassificeret dine billeder, bruger du Lightrooms filtreringsværktøjer til kun at vise billeder med én stjerne eller derover. Dette isolerer din samling af billeder, der er klar til videre behandling. Når du har færdiggjort din farveredigering på alle disse filtrerede billeder – justeret eksponering, farvebalance, beskåret osv. – har du nu en samling af færdigredigerede billeder, som er grundlaget for dine sorte/hvide dubletter.

Trin 1: Opret Virtuelle Kopier

Det næste afgørende skridt er at skabe kopier af dine færdigredigerede billeder, som du kan konvertere til sort/hvid uden at påvirke de originale farveversioner. I Lightroom kaldes disse for Virtuelle Kopier. Åbn dit galleri i Bibliotekets Gittervisning (tryk 'G' på tastaturet). Sørg for, at filteret stadig er indstillet til at vise dine 1-stjernede (eller tilsvarende) billeder. Markér nu alle disse billeder. Du kan gøre dette ved at klikke på det første billede, holde Shift nede og klikke på det sidste billede, eller trykke Ctrl+A (Cmd+A på Mac) for at markere alle i den aktuelle visning.

Med alle billederne markeret, højreklikker du på et af dem og vælger 'Opret Virtuelle Kopier' ('Create Virtual Copies'). En af de store fordele ved Virtuelle Kopier i Lightroom CC er, at de ikke fordobler dine lagerkrav på samme måde som fysiske kopier ville gøre. En Virtuel Kopi er dybest set bare et sæt alternative redigeringsindstillinger, der er knyttet til den samme originale billedfil. Dette sparer enormt meget plads på din harddisk, især når du arbejder med store RAW-filer.

Denne proces kan tage et øjeblik, især for store gallerier med mange billeder. Vær tålmodig, mens Lightroom opretter kopierne. Når processen er færdig, vil de nyoprettede Virtuelle Kopier automatisk være markeret i Gittervisningen. Det er vigtigt, at du ikke afmarkerer dem, før du er klar til næste trin.

Trin 2: Vurder og Filtrer dine Kopier

For nemt at kunne adskille dine nye sorte/hvide kopier fra de originale farveversioner er det en god idé at give kopierne en ny stjerneklassificering. Mens dine Virtuelle Kopier stadig er markeret (fra Trin 1), højreklikker du igen på et af billederne. Vælg nu en anden stjerneklassificering – for eksempel to stjerner. Dette tildeler 2 stjerner til alle de Virtuelle Kopier. Nu har du en tydelig måde at identificere kopierne på i forhold til de originale 1-stjernede billeder.

Når kopierne er klassificeret, skal du ændre filterindstillingerne i Gittervisningen. Indstil filteret til kun at vise billeder med to stjerner eller derover. Dette vil fjerne de originale farvebilleder fra visningen og kun vise dine nyoprettede, 2-stjernede Virtuelle Kopier. Du er nu klar til at anvende sort/hvid-redigeringen på denne isolerede gruppe af billeder.

Trin 3: Anvend Sort/Hvid-Redigering på ét Billede

Nu hvor du kun ser dine Virtuelle Kopier, skal du vælge det første billede i visningen. Dobbeltklik på billedet for at åbne det i Fremkald-modulet (Develop-modulet). Dette er, hvor du vil udføre den indledende sort/hvid-konvertering, som du derefter kopierer til alle de andre billeder.

I Fremkald-modulet skal du finde sektionen 'Grundlæggende' ('Basic'). Klik på 'Sort/hvid' ('Black & White') ud for 'Behandling' ('Treatment'). Billedet vil øjeblikkeligt blive konverteret til sort/hvid. Derefter kan du finjustere det sorte/hvide look ved hjælp af 'Sort/hvid Mix' ('Black & White Mix') panelet. Dette panel lader dig justere lysstyrken for de forskellige farvekanaler (rød, orange, gul, grøn, aqua, blå, lilla, magenta) individuelt i sort/hvid-konverteringen. For eksempel kan du gøre røde farver lysere eller mørkere i sort/hvid-billedet. Jeg finder det ofte nyttigt at lysne hudtoner en smule (som ofte indeholder røde og orange nuancer) og tilføje en smule ekstra kontrast for at give billederne mere punch. Leg med skyderne for at finde et look, du kan lide. Husk, at dette er din standardindstilling for galleriet.

Du kan også justere den generelle kontrast i panelet 'Grundlæggende'. Jeg kan godt lide, at mine sort/hvide billeder er ret kontrastrige, men vær opmærksom på, at for meget kontrast kan få højlys til at brænde ud eller skygger til at miste detaljer.

Trin 4: Kopier Specifikke Redigeringsindstillinger

Når du er tilfreds med det sorte/hvide look på det første billede, skal du kopiere disse indstillinger. Dette er kernen i tidsbesparelsen. Gå tilbage til Gittervisningen (tryk 'G'). Højreklik på det billede, du lige har redigeret. Vælg 'Fremkaldsindstillinger' ('Develop Settings') og derefter 'Kopier indstillinger...' ('Copy Settings...').

Et vindue popper op, hvor du kan vælge, hvilke indstillinger der skal kopieres. Dette er et vigtigt trin. Da du allerede har udført den grundlæggende tonejustering (eksponering, højlys, skygger osv.) på de originale farvebilleder, og disse justeringer er blevet overført til de Virtuelle Kopier, skal du *ikke* kopiere alle indstillinger. Vælg kun de indstillinger, der er specifikke for sort/hvid-konverteringen og eventuelt den generelle kontrast, du tilføjede her. Typisk vil du vælge:

  • Sort/hvid Mix ('Black & White Mix')

  • Kontrast ('Contrast') (hvis du har justeret den i Fremkald-modulet)

  • Sørg for, at ting som 'Grundlæggende Tone' ('Basic Tone'), 'Tilstedeværelse' ('Presence'), 'Farveblanding' ('HSL/Color'), 'Detaljer' ('Detail') osv., ikke er valgt. Du ønsker at bevare de originale tonejusteringer fra farveredigeringen.

Klik på 'Kopier' ('Copy'). Dine valgte sort/hvid-indstillinger er nu gemt på Lightrooms udklipsholder.

Trin 5: Indsæt Indstillingerne på alle Kopier

Nu skal du anvende disse indstillinger på alle de andre Virtuelle Kopier. Sørg for, at du stadig er i Gittervisningen, og at filteret stadig kun viser dine 2-stjernede Virtuelle Kopier. Markér nu alle billederne i denne visning (Ctrl+A eller Cmd+A).

Med alle billederne markeret, højreklikker du på et af dem. Vælg 'Fremkaldsindstillinger' ('Develop Settings') og derefter 'Indsæt indstillinger' ('Paste Settings'). Lightroom vil nu anvende de indstillinger, du kopierede i Trin 4 (Sort/hvid Mix og Kontrast), på alle de markerede billeder. Dette kan igen tage et øjeblik, afhængigt af antallet af billeder og din computers hastighed. Lightroom arbejder i baggrunden for at opdatere forhåndsvisningerne.

Trin 6: Gennemgang og Finjustering

Når indstillingerne er indsat på alle billeder, og forhåndsvisningerne er opdateret, er det tid til en hurtig gennemgang. Scroll gennem dine sort/hvide billeder i Gittervisningen eller Filmstrimlen. Selvom de fleste justeringer er blevet anvendt automatisk, kan der være billeder, der kræver små finjusteringer. Dette skyldes, at de originale tonejusteringer (eksponering, højlys, skygger) fra farveredigeringen er blevet bibeholdt, men den sorte/hvide konvertering og kontrast kan påvirke dem forskelligt afhængigt af det originale billede. For eksempel, hvis et billede i forvejen havde meget høj kontrast i farve, kan den ekstra kontrast fra din sort/hvid-indstilling få det til at se for hårdt ud, med tab af detaljer i højlys eller skygger.

Du kan hurtigt rette disse billeder ved at gå ind i Fremkald-modulet for det specifikke billede og foretage mindre justeringer af eksponering, højlys, skygger, hvide og sorte punkter. Fordi du kun kopierede Sort/hvid Mix og Kontrast, kan du stadig justere de grundlæggende toneindstillinger individuelt uden at påvirke B&W Mix'et. Disse finjusteringer bør dog være minimale, da den initiale proces har klaret det meste af arbejdet.

Hvorfor denne metode er effektiv

Denne metode er utrolig tidsbesparende. I stedet for at konvertere og justere hvert enkelt billede manuelt, anvender du en standardindstilling på hundredvis eller tusindvis af billeder på én gang. Brugen af Virtuelle Kopier sikrer, at du ikke roder med dine originale farvebilleder og sparer værdifuld diskplads. Systemet med stjerneklassificering og filtre gør det nemt at organisere og isolere de billeder, du arbejder med i hvert trin.

For en bryllupsfotograf betyder dette, at du kan tilbyde dine kunder et komplet sort/hvid-galleri som et attraktivt tillægsprodukt eller en standarddel af din levering, uden at det fordobler din redigeringstid. Dine kunder vil sætte stor pris på at have muligheden for at vælge mellem farve og sort/hvid for hvert enkelt øjeblik fanget på deres store dag.

Ofte Stillede Spørgsmål

Her er svar på nogle almindelige spørgsmål vedrørende denne workflow:

Hvad er fordelen ved Virtuelle Kopier i stedet for bare at kopiere filerne?

Virtuelle Kopier fylder stort set ingenting på din harddisk, da de kun er et sæt instruktioner knyttet til den originale fil. At kopiere filerne fysisk ville fordoble dit lagerbehov, hvilket hurtigt kan blive et problem med store RAW-filer fra bryllupper.

Kan jeg bruge denne metode til andre typer redigering, f.eks. en anden farvestil?

Ja, princippet er det samme. Du kan oprette Virtuelle Kopier og derefter anvende en anden forudindstilling eller et andet sæt indstillinger (f.eks. en vintage-stil, en film-simulering osv.) på kopierne ved at kopiere og indsætte de relevante indstillinger.

Hvad sker der, hvis jeg går tilbage og ændrer den originale farveredigering?

Dette er en vigtig pointe. De Virtuelle Kopier arver de grundlæggende tonejusteringer fra originalen *på det tidspunkt*, hvor kopien blev oprettet. Hvis du senere foretager store ændringer i eksponering, højlys, skygger osv. på den originale farveversion, vil disse ændringer *ikke* automatisk blive afspejlet i den Virtuelle Kopi. Du skal i så fald opdatere de Virtuelle Kopier manuelt eller genoprette dem.

Hvor lang tid tager denne proces typisk?

Efter den indledende farveredigering er færdig, kan hele processen med at oprette Virtuelle Kopier, konvertere til sort/hvid og finjustere for tusindvis af billeder ofte klares på 5-10 minutter, når du har fået rutine i det. Det er en enorm tidsbesparelse.

Kan jeg isolere en enkelt farve i et sort/hvid-billede med denne metode?

Den beskrevne metode fokuserer på en standard sort/hvid-konvertering anvendt på et helt sæt billeder. At isolere en enkelt farve (som i en 'splash color'-effekt) er en anden type redigering, der kræver mere individuel behandling eller brug af masker/pensler og ligger uden for rammerne af denne masse-redigeringsworkflow. Denne metode er til at skabe *rene* sort/hvide versioner.

Ved at integrere denne effektive teknik i din workflow kan du levere endnu mere værdi til dine kunder og samtidig frigøre tid til andre vigtige aspekter af din forretning. Det er et smart trick, der betaler sig i længden.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Sorte/Hvide Kopier Hurtigt i Lightroom, kan du besøge kategorien Redigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information