How do I remove noise from a scanned image in Photoshop?

Fjern Digital Støj i Photoshop

Som fotograf, uanset om du arbejder med bryllupper, landskaber eller portrætter, er du sandsynligvis stødt på fænomenet digital støj i dine billeder. Digital støj viser sig typisk som uønskede farveforvrængninger eller kornede pletter og kan markant forringe billedkvaliteten. Når du zoomer ind på et billede med støj, kan det se pixeleret eller grumset ud. Der er flere årsager til, at støj opstår, herunder fotografering i svagt lys, brug af høj ISO (sensorfølsomhed) eller lange lukkertider. Mens programmer som Lightroom tilbyder værktøjer til støjreduktion, giver Photoshop en langt større alsidighed og finjustering, hvilket er essentielt, når du ønsker maksimal kontrol over dine billeder.

Denne guide dykker ned i de specifikke trin, du kan tage i Photoshop for at bekæmpe digital støj. Vi vil gennemgå både de mest almindelige metoder og mere avancerede teknikker for at sikre, at du kan opnå de bedst mulige resultater.

How do I remove noise from a scanned image in Photoshop?
ADDITIONAL OPTIONS TO REDUCE NOISE IN PHOTOSHOP Click on “Filter,” hover over “Noise,” and click “Reduce Noise.” Set the value of “Strength” to 0% to start. Drag the “Strength” slider to the right to remove as much of the luminance noise as possible.
Indholds

Hvad er Digital Støj?

Før vi kaster os ud i selve reduktionen, er det vigtigt at forstå, hvad digital støj er, og hvorfor det opstår. Digital støj er i bund og grund fejl eller uønskede signaler i billedsensorens data. Disse fejl bliver mere fremtrædende, når sensoren skal arbejde hårdere for at opfange lys, f.eks. ved høj ISO. Tænk på det som 'fejlfortolkninger' af lysinformationen, som kameraet opfanger.

Støjen kan manifestere sig på forskellige måder, afhængigt af dens type, og det er afgørende at kunne identificere den korrekte type støj for at vælge den mest effektive reduktionsmetode. Ved at forstå de forskellige typer digital støj, der kan påvirke dine billeder, bliver du bedre rustet til nemt at identificere dem og fjerne dem under efterbehandlingen.

Typer af Digital Støj

Der findes primært to hovedtyper af digital støj, som du vil støde på:

1. Farvestøj (Chromatic Noise)

Har du bemærket de ubehagelige farvepletter på dine billeder, især i de mørke eller undereksponerede områder? Dette er farvestøj, også kendt som kromatisk støj. Farvestøj opstår, når farverne forvrænges, og det viser sig som tilfældige pletter af forskellige farver (rød, grøn, blå) i områder, der burde have en ensartet farve. I stedet for at se en solid farveflade ser du en blanding af uensartede farveprikker.

2. Lysstyrkestøj (Luminance Noise)

Den anden type støj er lysstyrkestøj, som viser sig som et korn eller en tekstur på billedet. I modsætning til farvestøj ser du ikke farvevariationer med lysstyrkestøj. Denne type støj refererer til lysheden eller mørkheden (luminansen) af billedet og viser sig som tilfældige pletter af sort, hvidt og gråt, der minder om traditionel filmkorn. Lysstyrkestøj kan give et billede et 'gritty' eller tekstureret look, som i nogle tilfælde kan være ønskeligt, men ofte forringer det billedets klarhed og detaljer.

Hurtigt Tip til Identifikation: Da støj ofte kan være svær at se, når et billede er zoomet ud, skal du zoome ind (f.eks. til 100% eller mere) for at hjælpe med at identificere, hvilken type støj det er. Hvis du ser farveforvrængning på billedet, er det farvestøj. Hvis du ser sorte, hvide og grå prikker, har dit billede lysstyrkestøj.

Støjreduktion i Photoshop starter med at identificere typen. Nu hvor du ved mere om de typer støj, du kan støde på, er her trinene til at reducere støj.

Sådan Reducerer du Støj i Photoshop: Reducer Farvestøj

Den mest ligetil måde at håndtere både farve- og lysstyrkestøj på er at bruge Photoshops indbyggede 'Reducer støj' filter. Dette filter er en fremragende start og kan ofte løse de fleste støjproblemer.

1. Åbn filteret "Reducer støj"

Det første skridt til at reducere støj i Photoshop er at åbne filteret "Reducer støj". For at få adgang til "Reducer støj" filteret, klik på menuen "Filter", vælg "Støj", og vælg derefter "Reducer støj".

Dialogboksen "Reducer støj" indeholder et forhåndsvisningsområde samt forskellige skydere og indstillinger, der er tilgængelige for at hjælpe dig med at reducere forskellige typer støj. Dette er det primære værktøj til støjreduktion i Photoshop.

2. Indstil skyderen "Reducer Farvestøj"

I dialogboksen "Reducer støj" vil du se en skyder mærket "Reducer Farvestøj". Dette er næste skridt. Træk langsomt skyderen mod højre, indtil farvestøjen smelter sammen med billedet så meget som muligt. Du kan bruge forhåndsvisningsområdet, mens du trækker i skyderen, for at sikre, at du ikke trækker den for langt. Målet er at fjerne farvepletterne uden at miste vigtige farveovergange i billedet.

Hurtigt Tip: Hvis du vil se den originale version af dit billede i forhåndsvisningsområdet, skal du klikke og holde museknappen nede i forhåndsvisningsområdet. Dette hjælper dig med at se, hvordan det originale billede så ud, og hvor meget mere du eventuelt skal justere skyderen.

Sådan Reducerer du Støj i Photoshop: Reducer Lysstyrkestøj (Avanceret Teknik)

Udover den simple metode med filteret "Reducer støj" findes der en mere avanceret teknik, der bruger Lab-farverummet til at isolere og behandle lysstyrkestøj. Denne metode kan give mere kontrol, men er også mere kompleks.

1. Skift til Lab-farve tilstand

Klik på "Billede" i menuen, hold musen over "Tilstand", og vælg "Lab-farve". Dette skifter billedet til "Lab-farve" tilstand. I "Kanaler" panelet vil du nu bemærke, at du arbejder med kanalerne "Lysstyrke", "a" og "b" i stedet for "Rød", "Grøn" og "Blå" fra "RGB" kanalen.

"Lysstyrke" kanalen indeholder detaljer om billedets sort/hvid information, altså lysstyrken. "a" kanalen indeholder grønne og magenta detaljer, og "b" kanalen indeholder gule og blå detaljer. Fordelen ved at arbejde i Lab-farverummet er, at lysstyrkeinformationen (som indeholder lysstyrkestøjen) er helt adskilt fra farveinformationen.

2. Opret et nyt lag

Efter at du er skiftet til "Lab-farve" tilstand, skal du oprette et nyt lag. Gør dette ved at trække det eksisterende baggrundslag til ikonet "Opret nyt lag" nederst i Lag-panelet. Ved at oprette et nyt lag bevarer du det originale foto intakt, mens du foretager justeringer på det nye lag. Dette er en ikke-destruktiv arbejdsmetode.

3. Vælg "Lysstyrke" kanalen

Når du har oprettet et nyt lag, skal du vælge "Lysstyrke" kanalen i Kanaler-panelet. Dette er den kanal, du vil bruge til at fjerne lysstyrkestøj fra dit billede, da støjen primært sidder her.

4. Opret en ny "Lysstyrke" kanal

Ligesom du gjorde i trin 2, skal du oprette en kopi af "Lysstyrke" kanalen. Træk den eksisterende kanal til ikonet "Opret ny kanal" nederst i Kanaler-panelet. Det samme koncept gælder her: At oprette en ny kanal giver dig mulighed for at ændre billedet efter behov uden at justere den originale version. Før du fortsætter, skal du sørge for at justere navnet på den nye kanal, så du ved, hvilken du skal klikke på for at foretage yderligere ændringer. Et navn som "Lysstyrke kopi" eller "Støjmaske" kan være nyttigt.

5. Tilføj effekt til den nye kanal

Med den nye kanal valgt skal du tilføje effekten "Glødende kanter" til billedet. Klik blot på "Filter" og derefter på "Filtergalleri". Vælg derefter "Stiliseringsfiltre" og "Glødende kanter". Filteret "Glødende kanter" finder kanterne i billedet og fremhæver dem med hvidt. Alle glatte overflader, hvor støjen typisk sidder, efterlades sorte.

Der er et par indstillinger at arbejde med i dialogboksen for "Glødende kanter":

  • Kantbredde (Edge Width): Find "Kantbredde" til højre for dialogboksen. Her justerer du bredden af de hvide, markerede områder (kanterne). Husk denne regel: Jo finere detaljerne er i billedet, desto lavere værdi skal der bruges. En lav værdi hjælper med kun at markere de vigtigste kanter og undgå støj.
  • Kantlysstyrke (Edge Brightness): Find "Kantlysstyrke" under "Kantbredde". Dette giver dig mulighed for at indstille lysstyrken på det markerede område. For at undgå at fremhæve støj skal du bruge en lavere værdi for dette.
  • Blødhed (Smoothness): Find "Blødhed" under "Kantlysstyrke". Dette giver dig mulighed for at sløre de lyse områder og undgå at fremhæve støjen. Det sikrer også, at vigtige områder forbliver lyse nok. Juster disse skydere for at skabe en maske, der isolerer de fine detaljer (hvide) fra de glatte områder (sorte).

6. Inverter kanalen og lav en markering

Nu hvor du har justeret kanalen, skal du klikke på "Billede", holde musen over "Justeringer", og derefter vælge "Inverter" for at invertere kanalen. De hvide områder bliver sorte, og de sorte områder bliver hvide. Dette gør de glatte områder (hvor støjen er) hvide, og kanterne (detaljerne) sorte.

Dernæst skal du oprette en markering baseret på denne inverterede kanal. Hold "Command" (for Mac) eller "Control" (for PC) nede og klik på miniaturebilledet af den nye, inverterede kanal i Kanaler-panelet. Når du udfører denne handling, vil du se, at de hvide områder (de glatte, støjfyldte områder) markeres.

7. Slør markeringen med Smart sløring

Med markeringen aktiv skal du nu anvende et sløringsfilter for at udjævne støjen inden for de markerede områder. Klik på "Filter", hold musen over "Sløring", og vælg "Smart sløring". Sørg for, at du er på det lag, du oprettede i trin 2 (kopien af baggrundslaget).

I dialogboksen "Smart sløring" skal du indstille "Kvalitet" til "Høj". For "Radius" skal du vælge en lavere værdi for at undgå at tilføje for meget sløring til billedet. En lav radius sikrer, at sløringen primært påvirker støjen. Under "Radius" er "Tærskel" (Threshold), som styrer omfanget af den sløring, du anvender. Vælg en værdi, der er omkring 10 eller lidt højere, men vær forsigtig for at undgå at beskadige detaljerne i billedet. Tærsklen bestemmer, hvor stor en forskel i lysstyrke der skal være, før sløringen anvendes; en lav tærskel slører mere, en højere tærskel slører mindre og bevarer flere detaljer. Eksperimenter med disse indstillinger baseret på dit specifikke billede.

8. Indstil Opaciteten

Efter at du har anvendt sløringen på billedet, skal du gå til "Lag" panelet for at indstille "Opaciteten" (Opacity) for det lag, du arbejder på. Dette vil hjælpe med at finjustere resultaterne af dine justeringer. Den opacitet, du indstiller, afhænger af din unikke fotografiske stil og de resultater, du gerne vil se. En lavere opacitet blander det slørede lag mere med det originale lag, hvilket kan bevare flere detaljer, mens en højere opacitet reducerer støjen mere aggressivt.

Den procentdel, du vælger for "Opacitet", vil blande det nederste, originale, uændrede lag med det øverste, justerede lag. Indstilling af opaciteten kan også hjælpe dig med at bevare eller raffinere detaljerne fra det originale lag.

9. Fladgør det endelige billede og skift farvetilstand

Nu hvor du har foretaget de nødvendige justeringer af billedet, kan du nu fladgøre det. Klik på "Lag" og klik på "Fladgør billede". Dette fletter alle lagene sammen til ét. Husk, at dette er en destruktiv handling, så gem eventuelt en kopi af filen med lagene intakte, før du fladgør.

Til sidst kan du skifte tilbage til RGB-farve tilstand ved at klikke på "Billede", holde musen over "Tilstand", og vælge "RGB-farve". De fleste skærme og printworkflows fungerer bedst i RGB.

Yderligere Muligheder for at Reducere Støj i Photoshop

Ud over den avancerede Lab-teknik er der også en enklere måde at finjustere lysstyrkestøjen på ved hjælp af "Reducer støj" filteret, som vi brugte til farvestøj. Denne metode er ofte hurtigere og kan give gode resultater for mange billeder.

En yderligere måde at reducere lysstyrkestøj i Photoshop er at justere "Styrke" (Strength) og "Bevar detaljer" (Preserve Details) skyderne i "Reducer støj" filteret. Sådan gør du:

Åbn "Reducer støj" filteret igen (Filter > Støj > Reducer støj).

  • Indstil værdien af "Styrke" for lysstyrkestøj til 0% for at starte.
  • Træk langsomt "Styrke" skyderen mod højre for at fjerne så meget af lysstyrkestøjen som muligt. Vær forsigtig med ikke at trække skyderen for langt til højre, da dette vil fjerne vigtige detaljer fra billedet og få det til at se 'plastikagtigt' ud. Stop, når støjen er acceptabelt reduceret, men før detaljer begynder at forsvinde.
  • Efter at du har reduceret støjen så meget som du kan, skal du trække "Bevar detaljer" skyderen mod højre for at bringe detaljerne i billedet tilbage. Dette skal gøres langsomt, så du kan bevare detaljerne og undgå at bringe støjen tilbage. Dette er en balancegang, der kræver øvelse.

Avancerede Måder at Reducere Støj i Photoshop: Kanal-for-Kanal Teknikken

Hvis ovenstående trin ikke opnår målet om at reducere støj uden at miste for mange detaljer, kan du prøve en mere avanceret mulighed, der involverer at reducere støj kanal for kanal. Denne teknik er særligt nyttig, når støj er ujævnt fordelt i de forskellige farvekanaler (R, G, B).

Åbn "Reducer støj" filteret (Filter > Støj > Reducer støj). Vi starter med farvestøj, men teknikken kan også anvendes på lysstyrke i Lab-farverummet.

  • Sæt "Styrke" skyderen for lysstyrkestøj til 0% og "Reducer Farvestøj" til en startværdi (f.eks. 0%).
  • Vælg "Avanceret" i stedet for "Grundlæggende" i filterets dialogboks.
  • Vælg derefter fanebladet "Per kanal", som er placeret ved siden af fanebladet "Overordnet".

Tidligere talte vi om de 3 farvekanaler ("Rød", "Grøn" og "Blå") i RGB-farverummet, der udgør de fleste billeder. Ofte vil én kanal have mere støj end de andre (typisk den blå kanal i mange digitale billeder). Når du tager skridt til at reducere støj kanal for kanal, kan du justere de kanaler, der har mest støj, mere aggressivt (uden at tage for mange detaljer fra de kanaler med mindre støj).

Mens du arbejder gennem hver kanal (vælg "Rød", "Grøn" eller "Blå" fra rullemenuen), juster "Styrke" og "Bevar detaljer" skyderne, ligesom du ville gøre i den foregående mulighed for lysstyrkestøj. Den eneste forskel i denne proces er, at du vælger "Styrke" og "Bevar detaljer" for én kanal ad gangen.

Følg den samme proces med at indstille begge skydere til 0% som udgangspunkt. Træk "Styrke" skyderen for at fjerne så meget støj som muligt for den specifikke kanal. Vær opmærksom på, hvordan dette påvirker billedet, da du nu kun påvirker én farvekomponent. Når du har reduceret støjen så meget som du kan i den kanal, skal du trække "Bevar detaljer" skyderen mod højre for at bringe detaljerne i billedet tilbage for netop den kanal. Dette skal gøres langsomt og med omhu for at opretholde detaljerne og undgå at bringe støjen tilbage.

Efter at du har gennemført den "Avancerede" mulighed for at reducere støj for hver enkelt kanal, kan du klikke på fanebladet "Overordnet" for at skifte tilbage til at styre alle kanaler. Gå igennem processen med at justere "Styrke" og "Bevar detaljer" skyderne igen for at foretage eventuelle yderligere justeringer, der måtte være nødvendige for det samlede billede.

Sammenligning af Støjtyper og Reduktionsmetoder

For at opsummere forskellene og de primære metoder:

Støjtype Udseende Primær Årsag Primær Reduktionsmetode i Photoshop
Farvestøj Tilfældige farvepletter (rød, grøn, blå), især i mørke områder. Fejl i farveinformationen fra sensoren. "Reducer støj" filteret: Skyderen "Reducer Farvestøj".
Lysstyrkestøj Kornede eller teksturerede pletter (sort, hvid, grå), ligner filmkorn. Fejl i lysstyrkeinformationen fra sensoren, især ved høj ISO.
  • "Reducer støj" filteret: "Styrke" og "Bevar detaljer" skydere.
  • Avanceret Lab-farve teknik med "Smart sløring" maskeret af "Glødende kanter".
  • Kanal-for-kanal justering i "Reducer støj" filteret.

Lav dine egne justeringer og overvejelser

Afhængigt af din unikke fotografiske stil vil mængden af støj, du vælger at reducere, variere. I nogle tilfælde ønsker du måske endda at tilføje mere støj eller korn til billedet for at forbedre dets kvalitet, opnå et bestemt look eller tilføje interesse. Photoshop giver dig også mulighed for at tilføje korn til et billede med meget støj for at opnå disse mål, f.eks. ved hjælp af filteret "Tilføj støj" eller "Korn" i Camera Raw/Lightroom-filteret.

Det handler om at lære at bruge værktøjerne korrekt. At mestre, hvordan man reducerer støj i Photoshop, er en uvurderlig færdighed, der kan hjælpe dig med at forbedre dine billeder markant. Når du har viden og færdigheder, kan du undgå redigeringsmareridt, som mange fotografer står over for, især når de arbejder med filer optaget under udfordrende lysforhold.

Ofte Stillede Spørgsmål om Støjreduktion i Photoshop

Hvornår skal jeg reducere støj i mit billede?

Støjreduktion udføres typisk som et af de tidlige trin i din redigeringsproces, men efter grundlæggende justeringer som eksponering og hvidbalance. Det er vigtigt at reducere støj, før du skærper billedet, da skarpning kan fremhæve den resterende støj.

Vil støjreduktion altid fjerne al støj?

Det er sjældent muligt at fjerne 100% af støjen uden at påvirke billedets detaljer negativt. Målet er at finde en balance, hvor støjen er minimeret til et acceptabelt niveau, samtidig med at vigtige detaljer bevares.

Hvilke indstillinger er bedst til støjreduktion?

Der findes ingen universelt bedste indstillinger. De optimale indstillinger afhænger i høj grad af billedets specifikke støjtype og mængde, samt hvor meget detalje du ønsker at bevare. Det kræver ofte eksperimentering med skyderne (Styrke, Bevar detaljer, Reducer Farvestøj) og forhåndsvisningsområdet for at finde det rette kompromis for hvert enkelt billede.

Kan jeg selektivt reducere støj i dele af billedet?

Ja, du kan anvende støjreduktionsfiltre på et duplikeret lag og derefter bruge en lagmaske til at styre, hvor støjreduktionen er synlig. Dette er især nyttigt, hvis støj er mest fremtrædende i specifikke områder som skygger eller ensartede baggrunde.

Er Lab-farve teknikken altid bedre end "Reducer støj" filteret?

Ikke nødvendigvis. Lab-farve teknikken giver fremragende kontrol over lysstyrkestøj, da den isolerer lysstyrkeinformationen. Men den er mere tidskrævende. "Reducer støj" filteret er hurtigere og ofte tilstrækkeligt for mange billeder. Den bedste metode afhænger af billedets behov og din foretrukne arbejdsgang.

At mestre støjreduktion i Photoshop er en investering i dine billeders kvalitet. Ved at forstå de forskellige typer støj og de værktøjer, Photoshop tilbyder, kan du forvandle et støjfyldt billede til et rent og skarpt resultat.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Fjern Digital Støj i Photoshop, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information