Det er et klassisk scenarie, når man arbejder med billedredigering i lag i programmer som Adobe Photoshop. Du har et billede med flere elementer, måske en farverig baggrund og et ikon eller en tekst på et separat lag. Din intention er at gøre netop dette ikon eller denne tekst sort/hvid, men bevare resten af billedet i farver. Du navigerer til justeringslagene, vælger 'Sort/Hvid', og til din overraskelse (og frustration) bliver hele billedet pludselig sort/hvid! Hvorfor sker dette, og hvordan løser man det, så kun det ønskede lag ændrer farve?
Problemet, du oplever, skyldes den måde, justeringslag fungerer på som standard i Photoshop. Et justeringslag placeres typisk øverst i din lagstak (eller over de lag, det skal påvirke), og dets effekt 'løber nedad' gennem lagene under det. Uden yderligere indgreb vil et 'Sort/Hvid' justeringslag derfor konvertere farveinformationen på alle lag under sig til gråtoner. Det er designet til at foretage globale ændringer på dit samlede billede eller en stor del af det.
- Løsningen: Klippemasken
- Hvad med 'Sort/Hvid Lagmaske'?
- Hvorfor virkede Ctrl+Z ikke som forventet?
- Oversigt over metoder til Sort/Hvid
-
Ofte Stillede Spørgsmål
- Hvorfor gjorde mit sort/hvid justeringslag alle mine lag sort/hvid?
- Hvordan får jeg sort/hvid til kun at gælde for ét specifikt lag?
- Er det bedre at bruge et sort/hvid justeringslag end Billede > Justeringer > Sort/Hvid?
- Hvad er forskellen på en klippemaske og en lagmaske?
- Kan jeg bruge en lagmaske sammen med det sort/hvid justeringslag, der er klippet til et lag?
Løsningen: Klippemasken
Nøglen til at få et justeringslag (eller enhver anden type lag, f.eks. et fyldlag eller endda et almindeligt billedlag) til kun at påvirke det lag, der ligger umiddelbart under det, er at bruge en klippemaske (på engelsk: Clipping Mask). En klippemaske begrænser effekten af det øverste lag (justeringslaget i dette tilfælde) til kun at gælde for indholdet på det lag, det er 'klippet' til – altså laget lige nedenunder i lagpanelet.

Forestil dig klippemasken som et vindue. Justeringslaget er billedet, du ser, og laget nedenunder er rammen på vinduet. Du kan kun se (og dermed påvirke) det, der er inden for rammen.
Trin-for-Trin: Gør ét lag sort/hvid med en klippemaske
Lad os tage dit eksempel med farveikonet på ét lag (Lag 1) og en duplikat, du vil gøre sort/hvid (Lag 1 kopi).
- Duplikér dit lag: Vælg det lag, der indeholder det element, du vil gøre sort/hvid (i dit tilfælde Lag 1 med farveikonet). Tryk
Ctrl+J
(Windows) ellerCmd+J
(Mac) for hurtigt at duplikere laget. Du får nu et nyt lag (Lag 1 kopi) direkte over originalen. - Sørg for, at det duplikerede lag er valgt: Klik på 'Lag 1 kopi' i lagpanelet for at sikre, at det er aktivt.
- Tilføj Sort/Hvid justeringslaget: Klik på ikonet for justeringslag (cirklen, der er halvt sort, halvt hvid) nederst i lagpanelet, og vælg 'Sort/Hvid' (Black & White) fra menuen. Et nyt justeringslag ved navn 'Sort/Hvid 1' (eller lignende) vil blive oprettet øverst i din lagstak, lige over 'Lag 1 kopi'. På dette tidspunkt vil du sandsynligvis opleve, at hele dit billede bliver sort/hvid, netop det problem du beskrev.
- Opret klippemasken: Nu kommer tricket. Højreklik på 'Sort/Hvid 1' justeringslaget i lagpanelet. Vælg 'Opret udnævnelsesmaske' (Create Clipping Mask) fra genvejsmenuen. Alternativt kan du holde
Alt
(Windows) ellerOption
(Mac) nede og klikke på linjen lige mellem 'Sort/Hvid 1' justeringslaget og 'Lag 1 kopi' laget i lagpanelet. Markøren vil skifte til en firkant med en lille nedadgående pil. Når du klikker, oprettes klippemasken.
Efter trin 4 vil du se, at 'Sort/Hvid 1' justeringslaget er rykket en smule indad i lagpanelet, og der er en lille nedadgående pil til venstre for justeringslagets miniaturebillede. Dette indikerer, at justeringslaget nu er klippet til laget nedenunder ('Lag 1 kopi'). Effekten af sort/hvid konverteringen gælder nu kun for indholdet på 'Lag 1 kopi'. Dit originale 'Lag 1' (med farveikonet) og eventuelle lag under det forbliver fuldt ud i farver.
Du har nu succesfuldt opnået dit mål: at have både en farveversion og en sort/hvid version af dit ikon inden for samme billede, på separate lag, hvor sort/hvid effekten kun gælder for det ene lag.
Finjustering af din Sort/Hvid Konvertering
En stor fordel ved at bruge 'Sort/Hvid' justeringslaget er, at det er ikke-destruktivt og giver dig fuld kontrol over konverteringen. Når justeringslaget er valgt, vil 'Egenskaber' (Properties) panelet automatisk åbne (hvis ikke, gå til Vindue > Egenskaber). Her finder du seks farveskydere: Rød, Gul, Grøn, Cyan, Blå og Magenta.
Disse skydere lader dig styre, hvordan de originale farver i dit billede (eller det klippede lag) omdannes til gråtoner. Hvis du f.eks. trækker i 'Rød'-skyderen, lysner eller mørkner du de områder, der oprindeligt var røde i dit farvebillede. Dette er ekstremt nyttigt til at skabe kontrast og drama i dit sort/hvid billede. Eksperimentér med skyderne for at få præcis det udseende, du ønsker for dit sort/hvide ikon.

Hvad med 'Sort/Hvid Lagmaske'?
Du spurgte også til konceptet 'sort/hvid lagmaske'. Dette er et lidt anderledes, men relateret, koncept i Photoshop. En standard lagmaske (Layer Mask) er en gråtone-kanal, der er knyttet til et specifikt lag (eller et justeringslag). Den bruges til at styre synligheden eller gennemsigtigheden af det lag, den er knyttet til.
- Hvid på en lagmaske betyder, at laget er fuldt synligt i det område.
- Sort på en lagmaske betyder, at laget er fuldt skjult i det område.
- Gråtoner på en lagmaske resulterer i delvis gennemsigtighed.
Når folk taler om en 'sort/hvid lagmaske', refererer de til, at selve masken er en gråtone-billed (deraf 'sort/hvid' i betydningen gråtoner) og at dens funktion er baseret på disse gråtoneværdier. En lagmaske bruges altså til at blande lag, fjerne baggrunde, eller selektivt anvende effekter på dele af et lag.
For eksempel kunne du have din sort/hvid duplikat af ikonet (med eller uden den klippede sort/hvid justering) og tilføje en lagmaske til dette sort/hvid lag. Ved at male med sort, hvid eller grå på denne maske, kunne du så afsløre eller skjule dele af det sort/hvide ikon, måske for at blande det med baggrunden på en bestemt måde, eller for at lave en overgang fra farve til sort/hvid inden for selve ikonet (hvis du brugte masken på den klippede justering).
Dit eksempel med at bruge et billede til at skabe en maske til sløring i Blender/CSP er en god illustration af maskers princip – at billedets lysstyrke (gråtoner) kan styre en effekt (synlighed, sløringens styrke osv.). I Photoshop kunne du opnå noget lignende ved at bruge et gråtonebillede til at skabe en lagmaske eller en alfakanal, som du så anvender til at kontrollere synligheden af et sløret lag eller til at påvirke en justering.
Men for dit oprindelige problem – at gøre et helt lag sort/hvid, mens andre forbliver i farver – er løsningen en klippemaske anvendt på et Sort/Hvid justeringslag, der er placeret over det lag, du vil konvertere.
Hvorfor virkede Ctrl+Z ikke som forventet?
Din observation om, at Ctrl+Z
(Fortryd) ikke umiddelbart løste problemet med det samme, da du skiftede lag, skyldes den globale natur af justeringslaget før klippemasken blev anvendt. Justeringslaget påvirkede alle lag under det. Selvom du skiftede til et andet lag, var justeringslaget stadig aktivt over det og påvirkede det. Ctrl+Z
fortryder den seneste handling, som sandsynligvis var oprettelsen af justeringslaget eller måske skiftet mellem lagene, men det ændrer ikke på justeringslagets standardadfærd, der påvirker alt under det, indtil du ændrer denne adfærd med en klippemaske.

Oversigt over metoder til Sort/Hvid
Metode | Påvirker | Fordele | Ulemper |
---|---|---|---|
Billede > Justeringer > Sort/Hvid | Kun det aktive lag | Simpelt og hurtigt. | Destruktivt (ændrer pixeldata permanent). Mindre fleksibilitet efterfølgende. |
Sort/Hvid Justeringslag (standard) | Alle lag under | Ikke-destruktivt. Nemt at redigere og slette. Godt til globale justeringer. | Påvirker uønskede lag, hvis ikke klippet. |
Sort/Hvid Justeringslag (med klippemaske) | Kun laget lige under | Ikke-destruktivt. Giver fuld kontrol over konvertering. Isolerer effekten til ét lag. Nemt at slå til/fra eller redigere. | Kræver et ekstra trin (oprettelse af klippemaske). |
Farvemætning Justeringslag (med farvemætning på -100) | Alle lag under (standard) eller kun klippet lag | Alternativ hurtig metode til fuld afmætning. | Giver ikke samme kontrol over gråtoneværdier som Sort/Hvid justeringslaget. |
Ofte Stillede Spørgsmål
Hvorfor gjorde mit sort/hvid justeringslag alle mine lag sort/hvid?
Justeringslag påvirker som standard alle lag under dem i lagpanelet. For at begrænse effekten skal du bruge en klippemaske.
Hvordan får jeg sort/hvid til kun at gælde for ét specifikt lag?
Opret et Sort/Hvid justeringslag over det lag, du vil konvertere, og opret derefter en klippemaske fra justeringslaget til laget nedenunder (højreklik på justeringslaget > Opret udnævnelsesmaske, eller Alt/Option + klik mellem lagene).
Er det bedre at bruge et sort/hvid justeringslag end Billede > Justeringer > Sort/Hvid?
Ja, i de fleste tilfælde er et justeringslag at foretrække, fordi det er ikke-destruktivt. Det betyder, at du altid kan gå tilbage og redigere justeringen eller helt fjerne den uden at ændre de originale pixeldata på dit lag.
Hvad er forskellen på en klippemaske og en lagmaske?
En klippemaske styrer, hvilke pixeldata fra et nederste lag et øverste lag (justering, fyld, billede) påvirker eller er synligt igennem. En lagmaske styrer synligheden/gennemsigtigheden af det lag, den er knyttet til, baseret på gråtoneværdier malet på masken.
Kan jeg bruge en lagmaske sammen med det sort/hvid justeringslag, der er klippet til et lag?
Ja, det kan du. En lagmaske på det klippede sort/hvid justeringslag ville lade dig selektivt anvende den sort/hvide konvertering på *dele* af det lag, justeringen er klippet til. Dette er nyttigt, hvis du f.eks. kun vil have en del af dit ikon i sort/hvid og resten i farver (selvom det er på samme lag).
Ved at mestre brugen af klippemasker åbner du op for langt mere fleksibel og ikke-destruktiv billedredigering i Photoshop. Det løser dit specifikke problem med at isolere sort/hvid effekten og er en grundlæggende teknik for avanceret lagarbejde.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Sort/Hvid Kun Ét Lag i Photoshop, kan du besøge kategorien Software.