What is a cockpit called now?

Nutidens Cockpit: Teknik og Kontrol

Cockpittet er hjertet i ethvert fly, det sted hvor piloterne træffer de kritiske beslutninger og styrer maskinen sikkert gennem luften. Fra de tidlige dages simple instrumentbrætter til nutidens avancerede 'glascockpits', har dette rum gennemgået en revolutionerende udvikling. Det er ikke blot et sæt instrumenter og kontroller; det er et omhyggeligt designet arbejdsområde, optimeret for at give piloterne den bedst mulige information og kontrol under alle faser af flyvningen. Lad os dykke ned i, hvad cockpittet er i dag, og hvordan teknologien har formet det.

Indholds

Hvad er Cockpittet?

Cockpittet, også kendt som flyets førerhus, er det område, hvor piloten og co-piloten sidder og betjener flyet. Dets primære funktioner er at give besætningen et fremragende udsyn og at sikre, at alle kontrolmekanismer er let tilgængelige. Ligesom ethvert andet køretøj er fly designet med princippet om, at føreren skal have fuld kontrol og overblik.

What is a cockpit called now?
A cockpit or flight deck is the area, on the front part of an aircraft, spacecraft, or submersible, from which a pilot controls the vehicle. The cockpit of an aircraft contains flight instruments on an instrument panel, and the controls that enable the pilot to fly the aircraft.

I moderne fly fungerer cockpittet som et avanceret kontor for piloterne. Alle nødvendige data om flyets status, ydeevne og omgivelser overføres konstant via skærme og displays. Dette gør det muligt for piloterne at overvåge flyets stabilitet og reagere på ændringer. Udover at være flyets kommandocentral er cockpittet også udstyret med avancerede sikkerhedssystemer.

Fra Analoge Instrumenter til Glascockpits

Historisk set var cockpitter fyldt med et utal af mekaniske visere, målere og kontakter – et såkaldt 'analogu kokcpit'. Hvert instrument havde en specifik funktion, og piloterne skulle konstant scanne overfladen for at indsamle den nødvendige information. Dette krævede intens træning og opmærksomhed.

I dag domineres moderne flycockpits af store, digitale skærme. Dette er kendt som et 'glascockpit'. Disse skærme kan vise en bred vifte af information i forskellige formater, ofte integreret og letlæseligt. Dette reducerer pilotens arbejdsbyrde og forbedrer situational awareness.

Sammenligning: Analoge vs. Glascockpits

Aspekt Analogu Cockpit Glascockpit
Visning af data Mekaniske visere, separate målere Digitale skærme (displays)
Mængde af information Spredt over mange instrumenter Integreret og konfigurerbar på få skærme
Aflæsning Kræver scanning af mange punkter Centraliseret, ofte grafisk
Fleksibilitet Lav, faste instrumenter Høj, skærme kan vise forskellig information efter behov
Pilotens arbejdsbyrde Højere, mere manuel aflæsning Lavere, automatiseret visning og alarmer

Nøgleinstrumenter i Det Moderne Cockpit

Glascockpittets hjerte udgøres af en række essentielle elektroniske flyveinstrumenter:

  • Primært Flyvedisplay (PFD): Dette er typisk placeret centralt eller direkte foran hver pilot. Det viser den mest kritiske flyveinformation, herunder kunstig horisont (attitude), hastighed (som en 'tape'-visning), højde (også som tape), vertikal hastighed, retning (heading) og ILS/VOR-afvigelsesindikatorer. PFD'en viser også ofte information om de aktiverede og 'armede' autoflyvningssystem-modes samt de valgte værdier for højde, hastighed osv. På mange systemer kan PFD'ens indhold byttes med navigationsdisplayet.
  • Navigationsdisplay (ND): Placeret typisk ved siden af PFD'en. ND'en viser flyveruten, information om næste waypoint, vindhastighed og retning. Ligesom PFD'en kan indholdet ofte byttes mellem de to skærme.
  • Multifunktionsdisplay (MFD): En alsidig skærm der kan vise en række forskellige informationer, afhængigt af hvad piloten vælger. Dette kan omfatte systemoversigter, checklister, vejrinformation, trafikinformation og meget mere.
  • Motorindikation og Besætningsalarmsystem (EICAS) / Elektronisk Centraliseret Flyovervågning (ECAM): Boeing og Embraer bruger EICAS, mens Airbus bruger ECAM. Disse systemer overvåger og viser information om flyets systemer, især motorerne (N1, N2, N3 værdier), brændstoftemperatur og flow, elektriske systemer, kabinetemperatur og -tryk, kontrolflader osv. Systemet genererer også alarmer og advarsler til besætningen, hvis der opstår problemer. Piloterne kan vælge, hvilken systeminformation der skal vises.
  • Flyvestyringssystem / Kontrol- og/eller Displayenhed (FMS/CDU): FMS'en er flyets 'hjerne' for ruteplanlægning og navigation. Piloterne bruger CDU'en (som ligner et tastatur med en lille skærm) til at indtaste og kontrollere information relateret til flyveplanen, hastighedskontrol, navigationskontrol og ydeevneberegninger.
  • Moduskontrolpanel (MCP) / Flyvekontrolenhed (FCU): Dette panel, typisk placeret lige under 'glareshield' (kanten over instrumentbrættet), bruges til at vælge og indstille parametre for autoflyvningsfunktionerne, såsom retning, hastighed, højde, vertikal hastighed og navigationsmåde. Det bruges også til at aktivere eller deaktivere autopiloten og autothrottle (automatisk gas). MCP er den betegnelse Boeing bruger, mens Airbus kalder den FCU.
  • Reserveinstrumenter: Selvom glascockpittet er yderst pålideligt, findes der altid et sæt uafhængige, batteridrevne reserveinstrumenter. Disse er placeret et mindre fremtrædende sted og viser essentiel flyveinformation som hastighed, højde, attitude og retning i tilfælde af fejl på de primære systemer. Et magnetisk kompas er også altid til stede.

Ergonomi og Design

Udformningen af et cockpit er en kompleks videnskab, der involverer dybdegående forskning i ergonomi og menneskelige faktorer. Organisationer som FAA (Federal Aviation Administration) og NASA i USA har forsket i, hvordan man bedst designer cockpitter for at minimere pilotfejl og optimere ydeevnen. Designdiscipliner omfatter kognitiv videnskab, neurovidenskab, menneske-computer interaktion, human factors engineering og antropometri.

Moderne flydesigns har fuldt ud omfavnet 'glascockpittet'. I disse designs bruger instrumenter og displays, inklusive navigationskort, et standardiseret brugergrænsefladesprog kendt som ARINC 661. Denne standard definerer grænsefladen mellem displaysystemet (ofte fra én producent) og avionikudstyret samt applikationerne (ofte fra forskellige producenter), hvilket sikrer kompatibilitet og fleksibilitet.

Sikkerhed og Adgang til Cockpittet

Efter terrorangrebene den 11. september 2001 blev sikkerheden omkring cockpittet drastisk skærpet. Hvor det tidligere var relativt almindeligt for passagerer, især børn, at besøge cockpittet under flyvning, er dette nu praktisk talt umuligt af sikkerhedsmæssige årsager.

Situationen er dog anderledes, når flyet står på jorden. Hvis man spørger høfligt, enten under boarding eller ved udstigning, ofte via en steward(esse), er det i mange tilfælde muligt at få et hurtigt kig ind i cockpittet eller tage et par billeder. Succesraten afhænger meget af situationen – hvis flyet er forsinket, eller besætningen har travlt, er det bedst at undlade at spørge. Det er vigtigt at respektere et eventuelt 'nej' og holde besøget kort. Nogle gange tilbyder piloterne endda at lade dig sidde i pilotens sæde for et billede, men dette bør man vente med at spørge om, medmindre man inviteres.

Cockpitdørenes Sikkerhed

Cockpitdørene er designet med avancerede sikkerhedssystemer. Adgang styres fra et panel inde i cockpittet og kræver en adgangskode. For eksempel har Airbus-flydøre typisk tre tilstande: åben, låst og normal. I 'låst' tilstand kan døren ikke åbnes udefra, selv med koden, i en periode på typisk 5 minutter eller længere, hvis piloterne vælger det. I 'normal' tilstand kan døren åbnes efter cirka 30 sekunder ved brug af koden udefra, medmindre piloterne aktivt afviser adgang inden for den tid.

Can I get a picture in the cockpit?
The time spent in the cockpit should be kept as brief as possible. Often, the pilots continue working during these visits, but sometimes they also take a moment for the visit and may even offer to let you sit in the pilot's seat for a photo.

Cockpitglassets Styrke

Ruderne i cockpittet er ekstremt robuste. De er typisk omkring 6 centimeter tykke og forstærket med flere lag og specielle kemikalier. Disse ruder er designet til at modstå ekstreme temperaturer, fra -60°C til 40°C. Selvom de kan revne i meget ekstreme situationer, sker revnerne typisk kun i det yderste lag. En fuldstændig gennemgående revne under normale forhold er yderst usandsynlig.

Joysticken: Mere End Bare Spil

Udtrykket 'joystick', eller 'styrepind', er bredt kendt fra computerspil, men dets oprindelse er dybt forankret i luftfarten. En joystick er en inputenhed bestående af en pind, der kan dreje omkring en base og rapportere sin vinkel eller retning til den enhed, den kontrollerer. I et fly kaldes den ofte en 'styresøjle' (control column) eller 'flyvestick' (flight stick). Det er det primære kontrolinstrument i mange civile og militære fly, enten placeret centralt ('centre stick') eller på siden ('side-stick'). Den indeholder forskellige knapper og kontakter til at styre flyets funktioner.

Historie og Etymologi

Joysticks blev oprindeligt brugt til at styre flyets krængeror (ailerons) og højderor (elevators). Den første kendte brug var på Louis Blériots Blériot VIII i 1908, hvor den blev brugt sammen med en fodbetjent siderorspedal (rudder bar) til at styre flyets gaberor (yaw). Navnet 'joystick' menes at stamme fra tidlige franske piloter i begyndelsen af det 20. århundrede. Der er konkurrerende påstande om, hvem der først brugte udtrykket, herunder Robert Esnault-Pelterie, Robert Loraine, James Henry Joyce og A. E. George. Robert Loraine er citeret af Oxford English Dictionary for at bruge udtrykket i sin dagbog i 1909.

Den elektriske to-aksede joystick blev opfundet af C. B. Mirick i 1926. Tyskerne udviklede en elektrisk joystick omkring 1944 til fjernstyring af missiler som Henschel Hs 293 og Fritz-X. Denne teknologi blev senere brugt i missilprogrammer som Wasserfall.

I 1960'erne blev joysticks udbredt i radiostyrede modelflysystemer og fandt også anvendelse i elektriske kørestole og i NASA's Apollo-missioner.

I moderne passagerfly, især Airbus-modeller fra 1980'erne og frem, er den traditionelle styresøjle ofte erstattet af en 'side-stick'. Denne controller, der minder om en gaming-joystick, bruges til at styre flyvningen. Sidesticken sparer vægt, forbedrer udsyn og bevægelsesfrihed i cockpittet og kan potentielt være sikrere i en ulykke.

Joysticks i Elektroniske Spil

Ralph H. Baer skabte de første videospiljoysticks i 1967 til Magnavox Odyssey. Sega udgav i 1969 arkadespillet Missile, der brugte en joystick med en 'fire button'. Taito introducerede i 1975 dual-stick kontrol i Western Gun. Atari CX40 joysticken fra 1977 for Atari VCS blev en de facto standard for digitale joysticks i mange år. Joysticks var populære i de første konsolgenerationer, men blev senere afløst af gamepads som dem fra Nintendo og Sega i midten af 1980'erne, selvom arkade-stil joysticks fortsat er populære tilbehør.

I 1985 introducerede Sega en sand analog flyvestick i Space Harrier, der kunne registrere bevægelse i alle retninger og graden af tryk. SNK populariserede den 'roterende joystick' i arkadespil som Ikari Warriors (1986). Positional guns i arkadespil er også en form for analog joystick.

What is cockpit control?
The cockpit of the plane is where the plane is controlled. This section is like an office for pilot and co-pilot. All data is transmitted to the pilot and co-pilot with the help of panels within this section to ensure that the aircraft can fly stably.

I 1990'erne var joysticks som Microsoft SideWinder og Logitech WingMan populære blandt PC-spillere, især til flysimulatorer og rumflyvningsspil. Siden årtusindeskiftet er gaming-joysticks dog blevet mere af et nicheprodukt, da spil som first-person shooters i højere grad foretrækker mus og tastatur.

Siden slutningen af 1990'erne er analoge sticks (kendt som 'thumbsticks') blevet standard på konsolcontrollere, populariseret af Nintendo 64. Disse bruger typisk potentiometre eller Hall-effekt sensorer til at bestemme positionen.

I 1997 introducerede ThrustMaster den første gaming-joystick med 'force feedback', der gav taktil respons til brugeren.

Arkade Sticks

En 'arkade stick' er en større controller til hjemmebrug, der efterligner opsætningen af joysticken og knapperne fra specifikke arkademaskiner, især dem med mange knapper, som f.eks. i kampspil som Street Fighter II.

Hattekontakten

En 'hattekontakt' (hat switch), også kendt som en POV (point of view) kontakt i spil, er en kontrol, der findes på nogle joysticks. I fly bruges den ofte til at styre trim af krængeror eller højderor. I spil bruges den typisk til at ændre synsvinkel ('se sig omkring') eller navigere i menuer. Navnet kommer fra dens lighed med en 'coolie hat'.

Joysticks i Kameraer

Udover knapper, hjul, drejeknapper og touchskærme er miniature joysticks også blevet implementeret i moderne kameraer. De bruges til effektiv manuel betjening, f.eks. til at flytte fokuspunktet hurtigt og præcist.

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad kaldes et cockpit i dag?

Det kaldes stadig et cockpit. Selvom teknologien indeni har ændret sig dramatisk fra analoge instrumenter til digitale skærme (glascockpit), er selve rummet, hvor piloterne styrer flyet, stadig kendt som cockpittet.

Hvad er cockpit kontrol?

Cockpit kontrol refererer til handlingen og systemerne, der gør det muligt for piloterne at styre flyet. Dette omfatter brugen af kontrolflader (ruder, krængeror, højderor), motorstyring (throttles), navigationssystemer, kommunikationssystemer og overvågning af flyets ydeevne og systemstatus via instrumenterne.

What is the joystick in the cockpit called?
Also known as the control column, it is the principal control device in the cockpit of many civilian and military aircraft, either as a centre stick or side-stick. It has various switches to control functions of the aircraft controlled by the Pilot and First Officer of the flight.

Hvad betyder fly cockpit?

Fly cockpit betyder det afsnit af flyet, hvor piloten og co-piloten sidder for at betjene og styre flyvemaskinen. Det er deres arbejdsplads, udstyret med alle de instrumenter, kontroller og kommunikationssystemer, der er nødvendige for sikker flyvning.

Hvad er funktionen af cockpittet?

Hovedfunktionen er at centralisere al information om flyet og flyvningen og præsentere den for piloterne via skærme og instrumenter. Det muliggør manuel styring af flyet via kontrolmekanismer som styresøjlen/sidesticken og pedaler. Cockpittet indeholder også kommunikationsudstyr til kontakt med flyveledere og andre fly. Det er dybest set flyets nervecenter og kontrolrum.

Hvem er cockpit teamet?

På standard passagerfly består cockpit teamet typisk af en pilot og en co-pilot. Reglerne kræver normalt to besætningsmedlemmer for at sikre sikkerhed og aflaste arbejdsbyrden. På militærfly kan der, afhængigt af flytypen og missionen, kun være én pilot.

Kan cockpitglasset revne?

Cockpitglasset er ekstremt stærkt og består af flere lag, forstærket til at modstå store trykforskelle og ekstreme temperaturer. Selvom det i meget sjældne, ekstreme situationer kan opstå revner, sker disse typisk kun i et af de yderste lag. En fuldstændig gennemtrængende revne under normale flyveforhold er praktisk talt umulig på grund af den robuste konstruktion.

Hvordan åbnes cockpitdørene?

Cockpitdørene er udstyret med et avanceret sikkerhedssystem, der styres indefra af piloterne. Adgang udefra kræver en adgangskode. Dørene har forskellige tilstande (f.eks. åben, låst, normal). I normal tilstand kan en kode give adgang efter en kort forsinkelse (typisk 30 sekunder), men piloterne kan altid blokere adgangen. I låst tilstand er adgang med kode blokeret i en længere periode.

Kan jeg få taget et billede i cockpittet?

Under selve flyvningen er det nu strengt forbudt for passagerer at besøge cockpittet af sikkerhedshensyn (efter 9/11). Det er dog ofte muligt at spørge besætningen, om man må få et hurtigt kig ind eller tage et billede, når flyet står på jorden (før boarding er afsluttet eller efter landing, før passagererne er gået helt fra borde). Det afhænger helt af besætningens tid og velvilje, så det er vigtigt at spørge høfligt og acceptere et eventuelt nej.

Hvad kaldes joysticken i cockpittet?

I et fly kaldes den primære joystick-lignende kontrolenhed typisk en 'styresøjle' (control column) eller en 'flyvestick' (flight stick). På moderne fly, især Airbus, kaldes den ofte en 'side-stick', da den er placeret på siden af piloten i stedet for centralt. Udtrykket 'joystick' bruges dog også generelt til at beskrive denne type kontrolenhed.

Fra de første spæde flyvninger til nutidens avancerede jetfly har cockpittet og dets interface til piloten udviklet sig enormt. Teknologien fortsætter med at forbedre sikkerhed og effektivitet, hvilket gør cockpittet til et fascinerende vidnesbyrd om menneskelig innovation og design.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Nutidens Cockpit: Teknik og Kontrol, kan du besøge kategorien Fotografi.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up