How to get Cinema 4D with Adobe?

Fra 2D til 3D i Cinema 4D Lite

Velkommen til en verden, hvor dine 2D-designs får dybde og liv! I denne artikel dykker vi ned i, hvordan du tager dine eksisterende vektorfiler, skabt i programmer som Adobe Illustrator, og bringer dem ind i Cinema 4D Lite for at omdanne dem til robuste 3D-objekter. Dette er en grundlæggende færdighed, der åbner døre til at skabe imponerende logoer, ikoner og grafiske elementer med en helt ny dimension. Vi vil guide dig gennem importprocessen, oprydning, konvertering fra 2D-splines til synlig 3D-geometri, anvendelse af materialer og teksturer, og til sidst, hvordan du renderer dit færdige projekt.

Indholds

Sådan Kommer du i Gang med Dit Projekt

Før du kan begynde at importere, er det vigtigt at sætte dit Cinema 4D Lite-projekt korrekt op. Hvis du allerede har et projekt åbent, er det en god idé at gemme det først. Gå til menuen Filer og vælg Gem. For at starte med et rent lærred, vælg Filer > Luk Alle Projekter. Nu står du med et tomt, ubearbejdet projektvindue.

How do I import into Cinema 4D?
Rendering a C4D Lite File In your new After Effects project, choose File > Import. Navigate to the C4D file you want to import and double–click on it. In the Project panel, right click on the C4D file and choose New Comp from Selection. In the new comp, click on the C4D layer to select it.

For at organisere dit arbejde fra starten, skal du gemme dit nye, tomme projekt. Vælg Filer > Gem Projekt Som. Naviger til den mappe, hvor du ønsker at gemme dine projektfiler. Det er en god praksis at oprette en dedikeret mappe til dine C4D-projekter for nem adgang og organisation. Giv filen et beskrivende navn, for eksempel 'Dit Navn - Importering Vektorer.c4d', og gem den i den valgte mappe. At have en organiseret projektstruktur er afgørende, især når dine projekter vokser i komplekshed.

Import af Illustrator Filer: Vigtige Detaljer

Processen for at importere vektorfiler fra Illustrator til Cinema 4D Lite er ligetil, men der er en kritisk begrænsning, du skal være opmærksom på: Cinema 4D Lite understøtter kun import af Adobe Illustrator-filer, der er gemt i Illustrator Version 8 eller ældre. Nyere filformater vil typisk ikke kunne importeres direkte. Dette betyder, at hvis din Illustrator-fil er gemt i et nyere format, skal du åbne den i Illustrator og gemme den igen som en 'Illustrator Legacy'-fil, specifikt vælg 'Illustrator 8' formatet under gem-indstillingerne.

Når din Illustrator-fil er klar i det korrekte format, er importprocessen følgende:

  1. Sørg for, at dit C4D-dokument er åbent (det projekt, du lige har gemt).
  2. Skift til standardvisningen med fire visningsporte (hvis du ikke allerede er i den). Dette giver et godt overblik over din scene fra forskellige vinkler (Top, Front, Højre og Perspektiv).
  3. Gå til menuen Filer og vælg Flet Projekt. Dette er den funktion, du bruger til at importere eksterne filer, herunder både 2D-vektorer og 3D-modeller.
  4. Naviger til den Illustrator-fil, du ønsker at importere, og dobbeltklik på den.
  5. Et dialogvindue vil dukke op med importindstillinger. Her er det vigtigt at indstille Skala til '100 Centimeter'. Deaktiver begge afkrydsningsfelter i dialogboksen. Klik derefter på OK.
  6. Din vektorfil er nu importeret til scenen. For at se den i alle visningsporte, hold musen over hver visningsport og tryk på tasten H. Dette zoomer visningen, så den passer til geometrien i porten.
  7. Gem dit projekt ved at trykke Cmd-S (Mac) eller Ctrl-S (Windows) eller vælg Filer > Gem Projekt.

At importere korrekt er det første skridt mod at bringe dine 2D-designs til live i 3D.

Oprydning af Importerede Filer

Når du importerer vektorfiler fra Illustrator, vil de typisk blive grupperet sammen i et Null-objekt i Cinema 4D's Objekt Manager. Afhængigt af importindstillingerne og den måde, filen blev oprettet på i Illustrator, vil hvert separat stielement (path) ofte blive importeret som en individuel spline. Dette kan resultere i en Objekt Manager fyldt med mange navnløse eller generisk navngivne splines og et Null-objekt.

For at gøre dit projekt overskueligt og nemt at arbejde med, er det afgørende at rydde op i de importerede elementer:

  • Omdøb Null-objektet: Klik på Null-objektet i Objekt Manager og giv det et meningsfuldt navn, f.eks. 'Importeret Logo' eller 'Vektor Grafik'. Dette hjælper med at identificere, hvad gruppen af splines repræsenterer.
  • Omdøb dine splines: Gå gennem de individuelle splines under Null-objektet og omdøb dem, så de afspejler den del af designet, de repræsenterer (f.eks. 'Tekst Spline', 'Form Bagrund', 'Ikon Del'). Dette gør det langt nemmere at finde og vælge specifikke dele af dit design, når du skal arbejde videre med dem.

NOTE: Hvis du har svært ved at se, hvornår en spline er markeret (valgt) i visningsporten, kan du ændre markeringsfarven. Gå til Rediger > Indstillinger > Skema Farve > Aktivering > Polygons og vælg en ny, mere tydelig farve. Selvom splines ikke er polygoner endnu, påvirker denne indstilling ofte markering af objekter generelt.

Anvendelse af en Ekstruderingsgenerator på en Spline

Som nævnt tidligere, importeres vektorfiler som splines i Cinema 4D. Splines er i bund og grund 2D-kurver eller stier. De definerer formen, men har ingen tykkelse eller dybde i 3D-rummet. De er usynlige, når du renderer scenen direkte. For at gøre dine importerede 2D-splines til synlig 3D-geometri, skal du anvende en Ekstruderingsgenerator (Extrude Generator).

En Ekstruderingsgenerator tager en 2D-spline og giver den tykkelse ved at 'trække' den langs en akse, typisk Z-aksen, for at skabe et 3D-volumen. Her er hvordan du gør det:

  1. I Objekt Manager skal du markere alle de splines, som du ønsker at ekstrudere. Du kan markere flere splines ved at holde Cmd (Mac) eller Ctrl (Windows) nede, mens du klikker på dem, eller ved at klikke på den første og derefter Shift-klikke på den sidste for at markere et område.
  2. Hold enten Option (Mac) eller Alt (Windows) tasten nede på dit tastatur, mens du går til menuen Opret > Generator > Ekstruder. Ved at holde Option/Alt nede oprettes Ekstruderingsgeneratoren som et 'forældre'-objekt til den markerede spline/splines, hvilket er den mest effektive måde at bruge den på.
  3. Hver markerede spline vil nu have sin egen Ekstruderingsgenerator tilknyttet. I Objekt Manager vil du se en 'Ekstruder'-objekt for hver spline, med splinen 'indeni' Ekstruderingsgeneratoren.
  4. Markér alle de nyoprettede Ekstruderingsgeneratorer i Objekt Manager. I Attribut Manager (typisk nederst til højre) vil du nu kunne justere deres egenskaber samtidigt. Den vigtigste attribut er Forskydning (Offset), som styrer tykkelsen af ekstrusionen. Juster denne værdi for at give dine objekter den ønskede dybde.
  5. Ligesom med splines, er det vigtigt at omdøbe de individuelle Ekstruderingsgeneratorer, så du nemt kan identificere de forskellige 3D-dele af din model (f.eks. 'Tekst 3D', 'Bagrund 3D').
  6. Hvis din grafik består af overlappende dele, kan det være nødvendigt at justere retningen af ekstrusionen. Hvis dine splines oprindeligt blev konstrueret ved at spejle og klippe, skal du sandsynligvis justere Retning (Direction) attributten til Z i Ekstruderingsgeneratorens indstillinger for at sikre, at ekstrusionen sker korrekt og konsistent.

Ved at anvende Ekstruderingsgeneratoren har du nu forvandlet dine flade 2D-vektorer til solide 3D-objekter, klar til at blive tekstureret og renderet.

Brug af Asset Browser til Materialer

Cinema 4D Lite giver adgang til en samling af gratis modeller og teksturer gennem Asset Browser. Dette er en fantastisk ressource til hurtigt at finde materialer, der kan give dine 3D-objekter realisme og visuel appel.

Sådan bruger du Asset Browser:

  1. Gå til menuen Vindue > Asset Browser.
  2. Asset Browser-vinduet åbnes. Her vil du se forskellige kategorier af aktiver. Klik på den mappe, der indeholder den type materiale, du leder efter (f.eks. 'Materialer').
  3. I listen over materialer vil du se forskellige forhåndsvisninger. Materialer med et sky-ikon ved siden af kan downloades som en del af din licens.
  4. Dobbeltklik på et materiale for at downloade det. Når det er downloadet, vil det dukke op i din Material Manager.
  5. Træk det nye materiale fra Material Manager direkte over på de objekter i din scene, som du vil tildele materialet til. Du kan trække materialet til objektet i enten visningsporten eller i Objekt Manager.
  6. Gem dit projekt ved at trykke Cmd-S (Mac) eller Ctrl-S (Windows) eller vælg Filer > Gem Projekt.

Asset Browser er en hurtig måde at komme i gang med teksturering, men du kan også skabe dine egne, mere avancerede materialer, som vi vil se på nu.

Do professionals use Cinema 4D?
Cinema 4D is most often used professionally. However, it's also prominent outside of the office. This program can be a valuable tool for many different personal hobbies or projects, such as using it to create and manipulate animations and visual effects.

Procesuelle Teksturer

Ud over billedbaserede teksturer (bitmaps) findes der procesuelle teksturer. En procesuel tekstur genereres algoritmisk ved hjælp af matematiske funktioner i stedet for at være baseret på et billede. I modsætning til bitmap-teksturer, der gemmer pixeldata for teksturen, skabes procesuelle teksturer i realtid baseret på parametre og algoritmer. Dette gør procesuelle teksturer meget fleksible og alsidige, hvilket tillader nem justering af teksturens egenskaber og udseende.

Nogle almindelige eksempler på procesuelle teksturer inkluderer støj-mønstre, gradientramper og cellulære mønstre. Disse teksturer kan bruges til at skabe en række effekter, såsom ujævnheder (bumps), folder og overflade-urenheder. Fordi procesuelle teksturer genereres matematisk, er de også opløsningsuafhængige, hvilket betyder, at de kan skaleres op eller ned uden at miste kvalitet. De er ideelle til at skabe realistiske materialer som metal, sten, træ og meget mere, hvor detaljer og variation er vigtige.

Her er en hurtig sammenligning:

Egenskab Bitmap Tekstur Procesuel Tekstur
Kilde Billedefil (f.eks. JPG, PNG) Matematiske algoritmer
Opløsning Afhængig af billedets opløsning Opløsningsuafhængig (skalerbar)
Ændringer Kræver redigering af billedfilen Parameterbaseret, nem at justere i softwaren
Kompleksitet Kan være meget detaljeret (fotorealistisk) God til gentagende mønstre, støj, organiske effekter
Filstørrelse Afhænger af billedets størrelse Typisk meget lille (kun parametre gemmes)

Skabelse af en Gylden Tekstur

Nu hvor dine objekter er 3D, og du forstår principperne bag materialer og teksturer, lad os prøve at skabe et specifikt, iøjnefaldende materiale: en gylden tekstur. I 3D-software anvendes teksturer til objekter ved hjælp af materialer, som styrer objektets udseende og egenskaber. Texturer er billeder eller mønstre, der anvendes på overfladen af 3D-objekter for at give dem mere detaljer og realisme. Ved at anvende teksturer på objekter i en 3D-scene, kan du tilføje dybde, interesse og realisme til scenen.

For at skabe en realistisk gylden tekstur, skal vi justere flere indstillinger i Material Editor. Vi vil bruge en Lumas shader, som er særligt god til at simulere metalliske overflader.

Følg disse trin:

  1. Mens du arbejder på materialet, er det meget nyttigt at have en interaktiv forhåndsvisning. Tryk og hold Render View-knappen nede (typisk i ikon-bjælken) og vælg Interaktiv Render Region.
  2. Juster vinduet for den interaktive render region, så det dækker den del af dit objekt, du er ved at teksturere. Dette giver dig øjeblikkelig feedback på dine materialejusteringer.
  3. NOTE: Når du bruger den interaktive Render Region, vil du justere kvalitets-skyderen (pilen til højre) så højt, som din computer-hardware tillader for at få et godt billede af materialets udseende.
  4. Åbn Material Manager ved at klikke på knappen i ikon-bjælken eller trykke Shift+F2. Du vil muligvis se mange grå materialer; hvert ekstruderet objekt fik tildelt sit eget standardmateriale, da det blev konverteret fra AE (via Illustrator) til C4D.
  5. Klik på knappen Nyt Standard Materiale. Dobbeltklik på det nye materiale-ikon for at åbne Material Editor.
  6. Vi vil nu skabe et materiale, der ligner guld. Sørg for, at fanen Farve (Color) er aktiv.
  7. Vi vil tilføje en Lumas shader til basisfarven, da den bedre efterligner metalliske materialer end andre shaders. Klik på pilen til højre for Tekstur (Texture) og vælg Effekter > Lumas.
  8. Klik på ordet 'Lumas', der nu vises til højre for pilen. Dette åbner Lumas shaderens egenskaber, så du kan redigere dem.
  9. Klik på fanen Shader, hvis den ikke allerede er aktiv.
  10. Klik på farveprøven under Shader og ændr farven til en varm gul/orange, der passer til guld. Prøv med RGB-værdierne: R = 255, G = 240, B = 0. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren.
  11. Gå til fanen Specular 1. Klik på farveprøven og ændr farven til en lysere orange/gul. Prøv RGB: R = 255, G = 168, B = 0. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren.
  12. Gå til fanen Specular 2. Klik på farveprøven og ændr farven. Prøv RGB: R = 255, G = 199, B = 0. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren.
  13. Gå til fanen Specular 3. Klik på farveprøven og ændr farven. Prøv RGB: R = 198, G = 145, B = 0. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren. (Disse multiple specular-lag hjælper med at skabe en rigere, mere kompleks glans, typisk for metaller).
  14. Gå til fanen Anisotropi (Anisotropy). Klik på afbryderen ud for Aktiv (Active) for at slå den til. Anisotropi simulerer, hvordan lys reflekteres forskelligt afhængigt af overfladens retning (tænk på børstet metal). Ændr Y Roughness til 125. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren (hvis den åbnede).
  15. Klik på afbryderen ud for Luminans (Luminance) for at aktivere den og afsløre dens egenskaber. Luminans får objektet til at udsende lys. Klik på farveprøven og ændr farven. Prøv RGB: R = 209, G = 153, B = 0. Klik på Material Editor for at lukke farvevælgeren. Ændr Lysstyrke (Brightness) til 40.
  16. Klik på Reflectance (Reflektion) for at afsløre dens egenskaber. Dette er afgørende for metaller. Klik på Fjern (Remove) for at fjerne det standard reflections-lag. Klik på Tilføj (Add) og vælg Beckman fra listen over shaders. Beckman er en god model for metallisk refleksion.
  17. I Beckman shaderen, klik på pilen ud for Lag Fresnel for at afsløre dens egenskaber. Vælg Dielectric fra Fresnel-menuen. Ændr Styrke (Strength) til 85. Ændr IOR (Indeks for Refraktion) til 1.5.
  18. Klik på afbryderen ud for Glow for at aktivere den og afsløre dens egenskaber. Dette kan tilføje en let glød til materialet. Ændr Ydre Styrke (Outer Strength) til 200. Ændr Tilfældig (Random) til 20.
  19. Luk Material Editor og derefter Material Manager.
  20. Klik væk fra den interaktive Render Region for at deaktivere den.
  21. For at se det endelige resultat af materialet, tryk Cmd-R (Mac) eller Ctrl-R (Windows) for at rendere den aktuelle kameravisning.
  22. Gem dit projekt igen.

Ved at kombinere forskellige shader-lag som Lumas, Specular, Anisotropy, Luminance, Reflectance og Glow, kan du skabe utroligt realistiske og komplekse materialer, der bringer dine 3D-modeller til live.

Rendering af en C4D Lite Fil

En vigtig forskel ved at arbejde med Cinema 4D Lite sammenlignet med den fulde version er, hvordan rendering håndteres. I C4D Lite kan du ikke rendere direkte til en fil i C4D-programmet. I stedet skal du bruge Adobe After Effects til at rendere dine C4D Lite-projekter.

Processen indebærer at importere din C4D Lite-fil (.c4d) ind i After Effects. Når filen er importeret, placerer du den i en After Effects komposition. After Effects kommunikerer med C4D Lite via effekten kaldet Cineware. Cineware-effekten gør det muligt at se og interagere med dit 3D-projekt direkte inde i After Effects. Du kan justere kamera, lys, og endda nogle materialeindstillinger direkte fra After Effects' tidslinje og effektkontroller.

Når du er tilfreds med dit projekt i After Effects, herunder din C4D-scene og eventuelle After Effects-specifikke elementer (som 2D-grafik, effekter, lyd), kan du sende kompositionen til rendering ved hjælp af After Effects' Render Queue eller Adobe Media Encoder Queue. Dette er den standardmåde at eksportere videoer på i Adobe-pakken og sikrer, at dit C4D-indhold inkluderes i den endelige video-output.

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvorfor kan jeg kun importere Illustrator Version 8 filer?
Dette er en begrænsning i Cinema 4D Lite, sandsynligvis på grund af licens- eller tekniske årsager relateret til integrationen med Adobe-produkter. Nyere Illustrator-filformater indeholder strukturer eller funktioner, som C4D Lite's import-modul ikke er designet til at læse. Løsningen er altid at gemme din fil i Illustrator som en 'Illustrator 8' fil.
Min importerede spline er usynlig. Hvad gør jeg?
Splines er 2D-stier og er ikke renderbare i sig selv. Du skal anvende en Ekstruderingsgenerator (Extrude Generator) på splinen for at give den tykkelse og omdanne den til 3D-geometri, som er synlig i renders.
Hvordan får jeg flere materialer eller teksturer?
Du kan bruge Asset Browser i Cinema 4D Lite til at downloade gratis materialer og modeller, der er inkluderet i din licens. Derudover kan du skabe dine egne materialer fra bunden ved at justere indstillinger i Material Editor, som vist med den gyldne tekstur, eller bruge procesuelle shaders.
Skal jeg altid rendere min C4D Lite fil i After Effects?
Ja, Cinema 4D Lite er designet til at fungere som en tæt integreret del af Adobe After Effects. Rendering sker via After Effects' Cineware-effekt og After Effects' egne render-systemer (Render Queue eller Media Encoder).
Kan jeg animere kameraer i C4D Lite?
Ja, du kan oprette og animere kameraer direkte i din C4D Lite scene. Disse kamera-animationer vil blive respekteret, når du importerer filen i After Effects via Cineware.

Med denne viden er du nu godt rustet til at tage dine 2D-designs og give dem liv som imponerende 3D-objekter i Cinema 4D Lite. Fra den indledende import og oprydning til den essentielle konvertering med Ekstruderingsgeneratoren, anvendelsen af materialer og den afsluttende rendering via After Effects, har du lært de grundlæggende trin. Eksperimenter med forskellige former, tykkelser og materialer for at opdage de utallige kreative muligheder, 3D-design tilbyder. God fornøjelse med at skabe!

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Fra 2D til 3D i Cinema 4D Lite, kan du besøge kategorien Software.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up