How to make something a sphere in Photoshop?

Skab en Kugleeffekt i Photoshop: Trin for Trin

Efter min seneste post, hvor jeg delte et foto af New York formet som en kugle, har flere spurgt, hvordan jeg skaber denne effekt i Photoshop. Det er en teknik, jeg bruger variationer af, men grundprincipperne forbliver de samme. Her er en detaljeret gennemgang af processen, baseret på de trin jeg fulgte for at skabe netop det billede.

https://www.youtube.com/watch?v=0gcJCdgAo7VqN5tD

At omdanne et fladt billede til en tredimensionel kugle i Photoshop involverer flere lag og anvendelsen af specifikke filtre og lagtilstande. Hvert trin bygger ovenpå det foregående for at skabe illusionen af form, refleksion og atmosfære. Selvom det kan virke komplekst ved første øjekast, er det en ret ligetil proces, når man først forstår de enkelte elementer.

How to make something a sphere in Photoshop?
Use the ``Filter>Distort>Spherize'' command to create a sphere with this selected image. Just use the default Spherize settings for this. Step 3: Do another re-select of the sphere circle as above; create a new layer with it: and fill the selection with black.
Indholds

Trin 1: Grundlaget for Refleksionen

Det første skridt i at skabe kuglen er at definere det område af dit billede, der skal udgøre selve kuglen og dens refleksion. I dette tilfælde bruger jeg et område fra bunden af mit originale billede, som jeg forestiller mig vil blive reflekteret i kuglens overflade.

Start med at vælge et cirkulært område af dit bundbillede. Du kan bruge et af markeringsværktøjerne til dette, for eksempel det Elliptiske Markeringsværktøj. Hold Shift nede, mens du trækker, for at sikre, at markeringen bliver en perfekt cirkel. Placér denne cirkel over det område af billedet, du ønsker at bruge som basis for kuglen – ofte et område med interessante farver eller detaljer, der vil se godt ud, når de forvrænges til en kugleform.

Når du har din cirkulære markering på plads, skal du oprette et nyt lag baseret på denne markering. Dette gøres nemt ved at gå til menuen Lag, vælge Nyt, og derefter Lag via Kopi (eller bruge tastaturgenvejen Ctrl+J på Windows eller Cmd+J på Mac). Dette vil oprette et nyt lag, der kun indeholder indholdet inden for din cirkulære markering fra det originale lag. Dette nye lag er nu grundlaget for din kugle.

Det er vigtigt at arbejde på separate lag, da det giver dig mulighed for at redigere hvert element af kuglen uafhængigt. Du kan flytte laget, justere dets opacitet, og anvende filtre uden at påvirke det originale billede eller andre elementer, du måtte tilføje senere.

Trin 2: Form Kuglen med Sfærisér

Med dit nye lag oprettet og indeholdende det cirkulære område, er næste skridt at give det den ønskede kugleform. Dette gøres ved hjælp af et specifikt forvrængningsfilter i Photoshop.

Først skal du sikre dig, at dit kugle-lag er aktivt og markeret i Lag-panelet. Derefter skal du genvælge selve kuglen. Den nemmeste måde at gøre dette på er ved at holde Ctrl (Windows) eller Cmd (Mac) nede og klikke på lagets miniature i Lag-panelet. Dette indlæser en markering baseret på lagets gennemsigtighed, hvilket i dette tilfælde er den cirkulære form, du oprettede i Trin 1.

Når kuglen er markeret igen, skal du anvende filteret. Gå til menuen Filter, vælg Forvræng, og klik derefter på Sfærisér.

Filteret "Sfærisér" (Spherize) er designet til at skubbe pixels enten væk fra eller ind mod midten af en markering, hvilket skaber en bulende eller indhulet effekt. For at skabe en kugleform, der ser ud til at poppe udad, skal du bruge standardindstillingerne for filteret. Standardindstillingen anvender en forvrængning på 100% med tilstanden "Normal". Dette vil trække kanterne af din cirkel ind mod midten og skabe en konveks form, der ligner overfladen på en kugle.

Anvend filteret ved at klikke på OK. Du vil nu se, at indholdet på dit kugle-lag er blevet forvrænget og har fået en tydelig kugleform. Dette lag udgør nu selve kuglens overflade og den primære refleksion.

Trin 3: Tilføj Tekstur og Atmosfære

En perfekt glat kugle kan se lidt kedelig ud. For at give den mere realisme og visuel interesse, tilføjer vi et lag med tekstur eller atmosfære, som f.eks. skyer eller røg.

Start igen med at genvælge kuglen ved at Ctrl/Cmd-klikke på kugle-lagets miniature. Opret et nyt lag (Lag > Nyt > Lag eller Shift+Ctrl+N / Shift+Cmd+N). Placer dette nye lag over dit kugle-lag i Lag-panelet. Dette lag skal nu fyldes med sort farve. Sørg for, at din forgrundsfarve er sort, og brug derefter Fyld-værktøjet (Paint Bucket Tool) eller gå til Rediger > Fyld og vælg "Forgrundsfarve" (hvilket er sort) med 100% opacitet.

Mens markeringen stadig er aktiv (den cirkulære kugleform), skal du nu tilføje teksturen. Gå til menuen Filter, vælg Gengiv, og klik derefter på Skyer.

Filteret "Skyer" (Clouds) genererer et tilfældigt mønster af bløde, abstrakte former ved hjælp af forgrunds- og baggrundsfarverne (sort og hvid, hvis du ikke har ændret dem). Dette skaber en tekstur, der kan ligne skyer, røg eller en marmorering.

Efter at have anvendt sky-filteret, vil teksturen sandsynligvis være lidt for skarp. For at gøre den blødere og mere atmosfærisk, anvend et sløringsfilter. Gå til Filter > Sløring > Gaussisk Sløring. Juster radius for sløringen, indtil skyerne ser bløde og diffuse ud efter din smag. Formålet er at skabe en blød, organisk tekstur snarere end skarpe linjer.

Nu skal denne bløde tekstur formes til kuglen igen. Mens den cirkulære markering stadig er aktiv, anvend "Sfærisér"-filteret igen, præcis som i Trin 2 (Filter > Forvræng > Sfærisér med standardindstillinger). Dette vil forvrænge sky-teksturen, så den følger kuglens form og giver illusionen af at ligge på overfladen.

Til sidst skal dette sky-lag blandes ind med kuglen på en måde, der får det til at ligne lys eller atmosfære på overfladen. Ændr lagets Lagtilstand (Blending Mode) til Skærm (Screen). Lagtilstanden "Skærm" gør mørke områder på laget gennemsigtige, mens lysere områder bevares og lysner lagene nedenunder. Dette er perfekt til at tilføje lysende effekter som skyer, røg eller glød.

Bemærk, at jeg sommetider bruger et foto af rigtig røg i stedet for "Skyer"-filteret for dette lag. Processen er den samme: placer røgfotoet over kuglen, klip det til kuglens form (via markering og lagmaske eller sletning uden for markeringen), anvend "Sfærisér", slør om nødvendigt, og sæt lagtilstanden til "Skærm".

Trin 4: Skab en Fremhævning (Valgfrit)

En vigtig detalje for at få en kugle til at se realistisk ud, er at tilføje en fremhævning (highlight) – et område, hvor lyset reflekteres direkte fra en lyskilde. Dette trin er valgfrit, men kan i høj grad forbedre effekten.

Start igen med at genvælge den cirkulære kugleform (Ctrl/Cmd-klik på et af kuglelagets miniaturer). Opret et nyt lag og placer det øverst i din lagstak. Fyld den cirkulære markering på dette nye lag med 50% grå farve. Gå til Rediger > Fyld, vælg "50% Grå" og 100% opacitet.

Mens dette 50% grå lag er aktivt, skal du nu oprette en lille cirkulær markering inden for den store kugle, der hvor du ønsker fremhævningen skal være – typisk i øverste venstre eller højre side, afhængig af din forestillede lyskilde. Brug det Elliptiske Markeringsværktøj igen til at tegne en lille cirkel i det ønskede område.

Nu skal dette lille cirkulære område sløres. Gå til Filter > Sløring > Gaussisk Sløring. Anvend en sløring, der er kraftig nok til at gøre kanten af den lille cirkel meget blød og diffus. Målet er en blød lysplet, ikke en skarp cirkel.

Til sidst skal dette lag med den slørede grå plet blandes ind. Ændr lagets Lagtilstand til Hårdt Lys (Hard Light). Lagtilstanden "Hårdt Lys" er en kontrastforstærkende tilstand, der enten ganger (Multiply) eller skærmer (Screen) farverne, afhængigt af blandingsfarven. Med 50% grå som basis og en blød overgang, vil den skabe en lysere, mere intens plet, der ser ud som en kraftig refleksion eller fremhævning.

Finjustering: Kontrol af Intensitet

Efter at have oprettet de forskellige lag – basisrefleksionen, teksturen/skyen og fremhævningen – kan du finjustere effekten ved at justere opaciteten for hvert lag. Hvert lag har en "Opacitet" (Opacity) indstilling øverst i Lag-panelet.

Ved at sænke opaciteten på et lag gør du det mere gennemsigtigt, så lagene nedenunder skinner mere igennem. Dette giver dig fuld kontrol over, hvor kraftig refleksionen skal være, hvor synlig sky-teksturen skal fremstå, og hvor intens fremhævningen skal lyse. Du kan eksperimentere med opaciteten for hvert lag, indtil du opnår det ønskede udseende for din kugle.

Denne lag-baserede metode giver enorm fleksibilitet. Hvis du ikke er tilfreds med skyerne, kan du slette det lag og prøve igen. Hvis fremhævningen er for dominerende, kan du blot sænke opaciteten eller skjule laget helt, hvis du besluttede at springe det over, som jeg sommetider gør.

Variationer og Tips

Som nævnt laver jeg sommetider små variationer i denne proces. Den mest almindelige variation er brugen af et rigtigt røgfoto i stedet for "Skyer"-filteret i Trin 3. Dette kan give en mere organisk og realistisk tekstur, afhængig af det specifikke røgfoto. Husk at behandle røgfotoet på samme måde: klip til kugleform, anvend "Sfærisér", slør efter behov, og sæt lagtilstand til "Skærm".

Desuden er Trin 4, oprettelsen af fremhævningen, helt valgfrit. Afhængig af lysforholdene i dit originale billede eller den ønskede stil, er en eksplicit fremhævning måske ikke nødvendig eller ønskelig. Du kan altid tilføje det senere, hvis du føler, at kuglen mangler definition.

Eksperimenter med opaciteten er nøglen til at få effekten til at se rigtig ud. Lysforholdene og farverne i dit originale billede vil påvirke, hvordan de forskellige lag blander sig, så det kan kræve lidt justering at finde den perfekte balance.

Ofte Stillede Spørgsmål

Q: Hvorfor bruge "Sfærisér"-filteret to gange?
A: Filteret bruges først på basislaget (Trin 2) for at give selve billedindholdet en kugleform. Det bruges igen på teksturlaget (Trin 3) for at sikre, at teksturen følger den samme kugleform og ikke bare ligger fladt ovenpå.

Q: Hvad er formålet med at fylde skylaget med sort?
A: Når lagtilstanden er sat til "Skærm" (Screen), gør sort farve 100% gennemsigtig. Ved at starte med et sort lag, sikrer du, at kun de lysere dele af "Skyer"-filteret (eller røgfotoet) bliver synlige og påvirker lagene nedenunder.

Q: Er fremhævningen (highlight) nødvendig?
A: Nej, fremhævningstrinnet (Trin 4) er valgfrit. Det kan give kuglen mere realisme og definition, men effekten kan også se god ud uden den, afhængig af dit billede og præference.

Q: Kan jeg bruge noget andet end skyer til teksturlaget?
A: Ja, du kan bruge et foto af rigtig røg eller andre teksturer, der fungerer godt med "Skærm"-lagtilstanden. Processen vil være stort set den samme.

Q: Hvordan justerer jeg styrken af de forskellige effekter?
A: Du kan justere intensiteten af ethvert lag (basisrefleksionen, skyerne, fremhævningen) ved at justere lagets "Opacitet" (Opacity) i Lag-panelet.

Med disse trin skulle du have en solid forståelse af, hvordan du skaber en overbevisende kugleeffekt i Photoshop ved hjælp af de beskrevne værktøjer og filtre. Øvelse gør mester, så prøv at anvende teknikken på forskellige billeder for at se, hvordan resultaterne varierer.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab en Kugleeffekt i Photoshop: Trin for Trin, kan du besøge kategorien Photoshop.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up