How to make a watercolor Photoshop brush?

Blyantsstreger i akvarel: Er det okay?

Et spørgsmål, der ofte dukker op blandt nye akvarelkunstnere, er, om det er acceptabelt, at blyantstregerne forbliver synlige i det færdige maleri. Det er et spørgsmål, der ved første øjekast virker simpelt, men som rummer mange nuancer, ligesom så mange andre spørgsmål, der melder sig, når man kaster sig over et nyt kreativt felt.

https://www.youtube.com/watch?v=0gcJCdgAo7VqN5tD

Det korte svar er et rungende ja. Det er absolut i orden at have synlige blyantstreger i dit færdige akvarelmaleri. Faktisk er der mange berømte akvarelmalere, hvis værker tydeligt viser spor af den indledende skitse. Tænk for eksempel på mesteren John Singer Sargent; hvis du studerer hans akvareller nøje, vil du ofte opdage de blyantstreger, der lagde grunden til hans flydende og ekspressive penselstrøg. Dette alene burde være nok til at berolige enhver nybegynder – du er i godt selskab!

Men vigtigere endnu er den gyldne regel inden for kunst: Der er ingen regler. Kunst er en form for selvudtryk, og hvis du kan lide det udseende, dine synlige blyantstreger giver dit maleri, så er det mere end rigeligt validering. Din personlige æstetik og præference er det, der tæller mest. Akvarelmaleri handler om at finde din egen stemme og din egen stil, og hvis blyantskitse er en del af den stemme, så omfavn det.

Can you watercolor a pencil drawing?
Pencil drawing and watercolour play very nicely together. Great results can be achieved with more reliance on pencil drawing or more reliance on watercolour or a good, even balance. All are valid approaches.

Heldigvis er der et utal af måder at gribe skitseprocessen an på, når du arbejder med akvarel. Valget af metode afhænger af din stil, dit motiv og det udtryk, du ønsker at opnå. Lad os udforske nogle af disse tilgange og finde ud af, hvilken skitsemetode der passer bedst til dig og dit næste akvarelprojekt.

Indholds

Hvorfor spørgsmålet opstår: Ønsket om et 'rent' udtryk

Mange nye akvarelmalere stræber efter et meget rent, næsten usynligt udgangspunkt for deres maleri. De ser måske professionelle værker, hvor farverne flyder frit og ubesværet, uden synlige spor af blyant. Dette kan give indtryk af, at enhver form for skitse skal fjernes fuldstændigt, før malingen påføres. Tanken er, at blyanten kan virke forstyrrende, smudse papiret til eller trække opmærksomheden væk fra akvarellens lethed og transparens.

Det er sandt, at blyant kan smudse, især bløde blyanter (B-grader) og især på vådt papir. Det er også sandt, at mørke eller tykke blyantstreger kan være meget synlige under lyse akvarelfarver og potentielt 'låse' motivet for meget, før maleprocessen overhovedet er startet. Ønsket om et 'rent lærred' er derfor forståeligt.

Men dette ønske bygger ofte på en misforståelse af, hvordan mange kunstnere faktisk arbejder. Skitsen er ikke bare en forberedelse, der skal slettes; den kan være en integreret del af processen og det endelige resultat. At anerkende dette kan frigøre dig fra unødvendig bekymring og åbne op for nye kreative muligheder.

Kunstens gyldne regel: Din stil er din regel

Som nævnt er den vigtigste lektie inden for kunst, at der ikke er nogen faste regler, der skal følges slavisk. Der er teknikker, principper og traditioner, ja, men i sidste ende er kunst et personligt udtryk. Hvis du elsker det udseende, som synlige blyantstreger giver dit akvarelmaleri – måske giver det en følelse af spontanitet, en skitsebog-agtig charme eller en tydelig struktur – så er det det rigtige for dig.

Denne 'regel om ingen regler' gælder for alle aspekter af dit maleri: farvevalg, komposition, penselstrøg og altså også din tilgang til skitse. Det handler om at eksperimentere og finde ud af, hvad der føles rigtigt og ser rigtigt ud i dine øjne. Lad ikke andres (eller dine egne forudfattede) forestillinger om, hvordan akvarel 'skal' se ud, begrænse din kreativitet.

Synlige blyantstreger kan faktisk tilføje karakter til et maleri. De kan give en fornemmelse af processen, vise kunstnerens hånd og tilføje et element af tegning til maleriet. Dette kan være særligt effektivt i motiver, hvor struktur eller detaljer er vigtige, som f.eks. botaniske illustrationer, arkitektur eller portrætter.

Forskellige tilgange til skitse for akvarel

Der er ikke én rigtig måde at skitsere på for akvarel. Din tilgang kan variere alt efter dit motiv, din stil og hvor synlig du ønsker skitsen skal være. Her er et par almindelige metoder:

1. Den lette, minimale skitse

Dette er nok den mest udbredte tilgang, hvis målet er at minimere synlige blyantstreger. Ideen er at bruge en hård blyant (f.eks. en 2H eller hårdere) og tegne med et meget let tryk. Målet er kun at skabe nok linjer til at guide dine penselstrøg og definere hovedformerne. Når du maler over disse lette streger med akvarel, især med mørkere eller mere uigennemsigtige farver, vil de ofte forsvinde eller blive næsten usynlige.

Fordele: Minimerer risikoen for smuds, let at viske ud om nødvendigt, resulterer i et 'rent' maleri, hvor akvarellen er i fokus.

Ulemper: Kræver en vis sikkerhed i dine tegneevner, da stregerne er så lette. Kan være svær at se på visse typer papir eller i dårligt lys.

2. Den detaljerede skitse

Nogle kunstnere foretrækker at lave en meget detaljeret og præcis skitse, før de begynder at male. Dette kan gøres med en lidt blødere blyant (f.eks. HB eller B) for bedre synlighed, men stadig med et kontrolleret tryk. En detaljeret skitse er nyttig, hvis du arbejder med komplekse motiver, der kræver nøjagtighed, som f.eks. et portræt med fine træk, en bygning med mange vinduer eller en detaljeret blomst. Efter skitsefasen kan du forsigtigt viske de mørkeste streger ud med et kneedable eraser for at gøre dem mindre fremtrædende, før du maler.

Fordele: Giver en solid struktur at arbejde ud fra, hjælper med proportioner og detaljer, reducerer behovet for at 'tegne' med malingen.

Ulemper: Kan føre til meget synlige streger, hvis ikke forsigtigt visket ud. Øget risiko for smuds, især hvis papiret bliver meget vådt.

3. Skitsen som en del af værket

Som nævnt i starten vælger nogle kunstnere bevidst at lade blyantskitsen være en synlig del af det færdige maleri. Dette kan gøres ved at bruge en mørkere blyant (f.eks. 2B eller blødere) eller ved ikke at viske ud før maling. Denne tilgang giver maleriet et mere tegnet udtryk og kan tilføje energi og spontanitet. Det ses ofte i skitsebøger eller værker, der skal have en illustrativ kvalitet.

Fordele: Tilføjer karakter og stil, viser processen, kan forstærke motivets struktur, hurtigere proces da man ikke skal viske ud.

Ulemper: Kan opfattes som 'ufærdigt' af nogle, risiko for smuds skal håndteres bevidst, kan dominere over sarte akvarelvaske.

4. Brug af non-photo blue blyanter

En alternativ metode er at bruge en såkaldt 'non-photo blue' blyant. Disse blyanter har en lyseblå farve, der traditionelt blev brugt i trykkeribranchen, fordi den ikke blev registreret af kameraer under reproduktion. I akvarel betyder det, at farven er meget lys og ofte næsten usynlig under akvarelfarver, især når den bruges let. Den er svær at viske ud, men netop fordi den er så svag, er det ofte ikke nødvendigt.

Fordele: Næsten usynlig under akvarel, smudser ikke som grafit, kræver minimal forberedelse før maling.

Ulemper: Kan være svær at se på visse papirtyper (f.eks. koldtpresset med meget tekstur), svær at korrigere/viske ud.

Valg af blyant: Hårdhed betyder noget

Valget af blyantens hårdhed har stor betydning for, hvor synlig din skitse bliver. Blyanter kategoriseres typisk med H for hård (Hard) og B for blød (Black), ofte med tal foran, der angiver graden (f.eks. 2H, 4H, HB, 2B, 6B). HB er standarden, midt imellem.

  • H-blyanter (f.eks. 2H, 4H, 6H): Disse er hårde og laver meget fine, lyse streger. De er gode til lette, minimale skitser, da de afsætter mindre grafit på papiret og er mindre tilbøjelige til at smudse. De kan dog ridse papiret, hvis du trykker for hårdt.
  • HB-blyanter: En god allrounder. Kan bruges til både lettere og mere detaljerede skitser. Risikoen for smuds er moderat.
  • B-blyanter (f.eks. B, 2B, 4B, 6B): Disse er bløde og laver mørke, tykke streger. De er gode til skitser, der skal være synlige eller til at tilføje udtryksfulde streger. De afsætter meget grafit og smudser let, især på vådt papir.

Generelt anbefales H-blyanter eller en let hånd med en HB-blyant, hvis du vil undgå synlige streger. Hvis du bevidst ønsker synlige streger, kan du bruge B-blyanter.

Teknikker til at minimere synlige streger

Hvis dit mål er et maleri uden synlige blyantstreger, er her et par teknikker udover at bruge en hård blyant:

  • Let tryk: Uanset blyantens hårdhed er det vigtigste at tegne med et meget, meget let tryk. Forestil dig, at du kun lige kysser papiret med blyanten.
  • Kneedable eraser (formbart viskelæder): Efter at have lavet din skitse (helst med en H eller HB blyant), kan du forsigtigt 'duppe' eller 'rulle' et formbart viskelæder over stregerne. Dette løfter overskydende grafit af papiret uden at gnide eller beskadige overfladen og gør stregerne meget lysere, næsten usynlige. Undgå at gnide hårdt, da det kan ødelægge papirets overflade og gøre det svært at male jævnt.
  • Malingens opacitet: Husk, at akvarelfarver varierer i transparens. Mere uigennemsigtige farver (som f.eks. Cadmium gul eller Cerulean blå, afhængig af mærke) vil dække blyantstreger bedre end transparente farver (som f.eks. Quinacridone farver eller Permanent Rose). Hvis du bruger meget transparente farver, vil selv lette blyantstreger sandsynligvis være synlige.

Teknikker til at omfavne synlige streger

Hvis du derimod ønsker, at dine blyantstreger skal være en del af det færdige værk, kan du gøre følgende:

  • Brug blødere blyanter: En 2B eller 4B blyant vil give tydelige, mørke streger.
  • Tegn med intention: Tænk på dine blyantstreger som en del af kompositionen. De kan bruges til at definere konturer, skabe tekstur eller tilføje energi til maleriet.
  • Lad være med at viske ud: Spring viskelæder-fasen over, eller visk kun minimalt ud, hvis der er fejl.
  • Kombiner tegning og maling: Nogle kunstnere maler først og tilføjer derefter blyantstreger ovenpå den tørre akvarel for at fremhæve detaljer eller tilføje skygger.

Interaktionen mellem blyant, papir og maling

Det er vigtigt at forstå, hvordan blyant, papir og akvarel interagerer. Akvarelpapir har en overflade (kaldet 'tooth' eller tekstur), der holder på vand og pigment. Grafit fra blyanten sætter sig i denne tekstur. Når du maler med akvarel, kan vandet opløse eller flytte grafitten, især hvis du gnider meget med penslen. Dette kan føre til smuds – grå eller sorte striber, hvor blyanten var. Blødere blyanter smudser mere end hårde. Derfor er det ofte bedst at være forsigtig med penselstrøgene over blyantstreger, især i de første, lyse lag.

Papirets type spiller også en rolle. Koldtpresset papir (med meget tekstur) kan 'holde' bedre på grafitten, men det kan også gøre det sværere at viske ud. Varmtpresset papir (glat overflade) viser blyantstreger tydeligere, men de er lettere at viske ud, og risikoen for smuds kan være mindre, hvis du er forsigtig.

Berømte eksempler

Udover John Singer Sargent er der mange andre kunstnere, der har brugt blyantskitse synligt i deres akvareller eller tegninger, der minder om akvarelteknikker. Tænk på de store mestre som Albrecht Dürer, hvis detaljerede naturstudier ofte kombinerer pen, blæk og akvarel, hvor de indledende streger er en integreret del af værket. Mange illustratører og tegneserieskabere bruger også akvarel over blyant, da det passer til deres stil og proces.

Find din egen stil gennem eksperimentation

Den bedste måde at finde ud af, hvad der virker for dig, er ved at eksperimentere. Prøv at lave den samme skitse med forskellige blyanter (f.eks. 2H, HB, 2B). Mal derefter over dem med forskellige farver og teknikker. Se, hvordan stregerne opfører sig. Prøv at viske ud på forskellige måder. Prøv at omfavne stregerne i ét maleri og minimere dem i et andet.

Spørg dig selv: Hvilket udtryk kan jeg bedst lide? Føles processen rigtig for mig? Er resultatet det, jeg forestillede mig?

Der er ingen rigtigt eller forkert svar. Det, der betyder noget, er, at du finder en metode, der føles behagelig og giver dig de resultater, du ønsker.

Sammenligning af skitsemetoder

Metode Anbefalet blyant Synlighed i færdigt værk (typisk) Risiko for smuds Fordele Ulemper
Let, minimal skitse H-grader (f.eks. 2H) Meget lav/usynlig Lav Rent udtryk, fokus på maling Kræver præcision, svær at se
Detaljeret skitse HB eller B (let tryk) Moderat (hvis ikke visket ud) Moderat God struktur for komplekse motiver Kræver omhyggelig udviskning
Skitse som del af værket B-grader (f.eks. 2B, 4B) Høj/tydelig Høj (hvis ikke håndteret) Tilføjer stil, viser proces Kan virke ufærdigt for nogle
Non-photo blue skitse Non-photo blue Meget lav/usynlig Meget lav Forsvinder under maling, smudser ikke Svær at viske ud, kan være svær at se

Ofte Stillede Spørgsmål

Smudser blyantstreger altid, når man maler akvarel?
Ikke altid, men der er risiko for det, især med bløde blyanter (B-grader) og hvis du bruger meget vand eller gnider meget med penslen over stregerne. Hårde blyanter (H-grader) smudser mindre.
Kan jeg viske blyant ud efter, at jeg har malet med akvarel?
Det er svært og ofte ikke tilrådeligt. Akvarelfarver kan 'låse' grafitten fast i papirets fibre, og forsøg på at viske ud kan beskadige papiret eller smudse farverne. Det er bedst at håndtere blyantstregerne (viske ud eller beslutte at lade dem være) *før* du begynder at male.
Hvad er et kneedable eraser, og hvordan bruger jeg det?
Et kneedable eraser (formbart viskelæder) er et blødt, modellerbart viskelæder. Du bruger det ved at duppe det forsigtigt ned på blyantstregerne eller rulle det hen over dem. Det 'løfter' grafitten af papiret i stedet for at gnide den væk. Det er meget skånsomt for papiret og ideelt til at lysne skitsen før akvarel.
Er det uprofessionelt at have blyantstreger i sit akvarelmaleri?
Absolut ikke. Mange professionelle kunstnere, både historiske og moderne, lader bevidst blyantstreger være synlige som en del af deres stil. Det handler om kunstnerisk valg, ikke om professionalisme.
Spiller papirets type en rolle?
Ja, papirets tekstur (koldtpresset vs. varmtpresset) og kvalitet påvirker, hvordan blyanten opfører sig og hvor let den smudser eller kan viskes ud. Eksperimenter med forskellige papirer for at se forskellen.

Så, kære akvarelkunstner, lad dig ikke begrænse af forestillinger om, hvad der er 'rigtigt' eller 'forkert'. Blyantstreger i dit akvarelmaleri er ikke et fejltrin; de kan være et bevidst stilistisk valg, en del af processen eller blot et naturligt resultat af din skitsemetode. Find den tilgang, der passer bedst til dig, dit motiv og det udtryk, du ønsker at skabe. Mal med glæde og vær ikke bange for at lade din skitse skinne igennem, hvis det føles rigtigt!

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Blyantsstreger i akvarel: Er det okay?, kan du besøge kategorien Kunst.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up