How to remove shadows and highlights in Photoshop?

Fjern Skygger og Højlys i Photoshop

En af de mest almindelige udfordringer for fotografer er at håndtere billeder med ubalanceret eksponering. Ofte kan du ende med scener, hvor dele af billedet er for mørke (skyggede områder), mens andre dele er for lyse (højlys), hvilket resulterer i tab af detaljer i begge ender af toneområdet. Heldigvis tilbyder Adobe Photoshop en række kraftfulde værktøjer, der kan hjælpe dig med at genoprette disse mistede detaljer og skabe et mere balanceret og visuelt tiltalende billede.

Formålet med at justere skygger og højlys er at udvide billedets dynamiske område – forskellen mellem de mørkeste og lyseste punkter – uden at skabe et unaturligt udseende. Dette er især vigtigt, hvis dit kamera ikke kunne fange hele toneområdet i den oprindelige scene. I denne artikel vil vi udforske de mest effektive metoder til at håndtere skygger og højlys i Photoshop, fra simple justeringer til mere avancerede teknikker.

How to remove light streaks in Photoshop?
Using photoshop software, select the healing patch tool, then make a circle around the area wanting to be removed. drag that area to an area that looks more ``smooth'' and release. This process simply covers the light/shiny/oily parts with another area and blends it.
Indholds

Hvorfor er Justering af Skygger og Højlys Vigtigt?

Fotos, hvor skygger er blottet for detaljer (helt sorte) eller højlys er 'udbrændte' (helt hvide), mangler information og dybde. Selvom det er umuligt at genoprette data, der er fuldstændig tabt (f.eks. i 100% sort eller 100% hvid), kan du ofte hente en betydelig mængde information, især hvis du fotograferer i RAW-format, som indeholder mere data end JPEG. Ved at justere skygger og højlys kan du:

  • Genoprette detaljer i mørke områder.
  • Hente farve og tekstur i lyse områder.
  • Skabe en mere naturlig og behagelig tonalitet.
  • Forbedre billedets overordnede kontrast og dybde.

Det handler om at finde den rette balance, så billedet ser naturligt ud, men stadig har de ønskede detaljer synlige.

Metoder til Justering i Photoshop

Photoshop tilbyder flere veje til at justere skygger og højlys. Valget af metode afhænger ofte af billedets art, den ønskede grad af kontrol og din personlige arbejdsgang. Vi vil se nærmere på de mest populære og effektive metoder.

Skygger/Højlys Justering (Billede > Justeringer)

Dette er en af de ældste og mest ligetil metoder. Du finder den under menuen Billede > Justeringer > Skygger/Højlys (Image > Adjustments > Shadow/Highlights). Denne justering er designet specifikt til at lysne skygger og mørkne højlys uafhængigt af hinanden.

Når du åbner Skygger/Højlys dialogboksen, ser du typisk to hovedsektioner: Skygger og Højlys. I hver sektion finder du skydere for:

  • Mængde (Amount): Styrer hvor kraftigt justeringen anvendes. En højere værdi lysner skygger eller mørkner højlys mere.
  • Tonal Bredde (Tonal Width): Bestemmer toneområdet, der påvirkes. En lavere værdi påvirker kun de mørkeste skygger eller lyseste højlys, mens en højere værdi inkluderer et bredere område af toner.
  • Radius (Radius): Kontrollerer størrelsen af det område omkring hvert pixel, der evalueres for at bestemme, om det er en skygge eller et højlys. En større radius kan give blødere overgange, men pas på glorie-effekter omkring konturer.

Der er også en "Justerings" (Adjustments) sektion, hvor du kan finjustere farvekorrektion (Color Correction) og midttonekontrast (Midtone Contrast). Denne justering er hurtig, men den er en destruktiv justering, medmindre du anvender den på et duplikeret lag eller via et Smart Filter. Den er ofte bedst til mindre justeringer eller som et hurtigt fix.

Justeringer med Lag (Anbefalet)

Den mest fleksible og anbefalede måde at justere skygger og højlys på i Photoshop er ved at bruge justeringslag (Adjustment Layers). Justeringslag er ikke-destruktive, hvilket betyder, at de ikke permanent ændrer pixeldataene i dit billede. Du kan altid gå tilbage og redigere justeringen, slette den, eller maskere dele af den ud. De vigtigste justeringslag til dette formål er Niveauer og Kurver.

Niveauer (Levels)

Niveauer justeringslaget (Lag > Nyt Justeringslag > Niveauer / Layer > New Adjustment Layer > Levels) er et fundamentalt værktøj til at justere billedets toneområde. Dialogboksen viser et histogram, der visuelt repræsenterer fordelingen af pixels fra sort (venstre) til hvid (højre).

Under histogrammet finder du tre skydere (sort, grå, hvid) for Input Niveauer og tre for Output Niveauer. Til justering af skygger og højlys bruges Input Niveauerne:

  • Sort skyder (venstre): Flyt denne skyder til højre for at gøre skyggerne mørkere eller for at sætte et nyt sortpunkt.
  • Hvid skyder (højre): Flyt denne skyder til venstre for at gøre højlysene lysere eller for at sætte et nyt hvidpunkt.
  • Grå (midt) skyder: Justerer midttonerne. Flyt til venstre for at lysne midttoner, til højre for at mørkne dem.

For at lysne skygger uden at påvirke højlysene for meget, kan du flytte den grå (midt) skyder mod venstre. For at mørkne højlys uden at påvirke skyggerne, kan du flytte den grå skyder mod højre. Du kan også bruge eyedropper-værktøjerne til at definere sorte, grå og hvide punkter ved at klikke på et passende sted i billedet. Niveauer er fantastisk til at sætte sorte og hvide punkter og justere midttonerne, men Kurver giver ofte mere finmasket kontrol.

Kurver (Curves)

Kurver justeringslaget (Lag > Nyt Justeringslag > Kurver / Layer > New Adjustment Layer > Curves) er et af de mest kraftfulde og fleksible værktøjer i Photoshop til tonejustering. Dialogboksen viser en graf med en diagonal linje, der repræsenterer den originale billedtone. X-aksen repræsenterer de originale inputværdier (fra mørkt til lyst), og Y-aksen repræsenterer de nye outputværdier.

Ved at klikke på linjen kan du tilføje punkter. Ved at trække et punkt op, lysner du det tilsvarende toneområde; ved at trække et punkt ned, mørkner du det. Til justering af skygger og højlys:

  • Lysne skygger: Klik på linjen i den nederste venstre del (repræsenterer skyggerne) og træk punktet let opad.
  • Mørkne højlys: Klik på linjen i den øverste højre del (repræsenterer højlysene) og træk punktet let nedad.

Du kan tilføje flere punkter for at finjustere forskellige toneområder. F.eks. kan du oprette et 'S'-formet kurve for at øge kontrasten i midttonerne, mens du bevarer detaljer i skygger og højlys. Kurver giver præcis kontrol og lader dig isolere justeringer til meget specifikke toneområder.

Eksponering (Exposure)

Eksponering justeringslaget (Lag > Nyt Justeringslag > Eksponering / Layer > New Adjustment Layer > Exposure) er primært designet til at simulere justeringer af eksponering i kameraet, men kan også bruges til at påvirke skygger og højlys. Det har tre hovedskydere:

  • Eksponering (Exposure): Justerer de lyseste toner.
  • Offset: Justerer midttonerne (ligner Gamma).
  • Gammakorrektion (Gamma Correction): Justerer midttonerne og påvirker skyggerne mere end højlysene.

Ved at justere Gammakorrektion kan du effektivt lysne eller mørkne skygger uden at have en dramatisk effekt på højlysene. Dette lag er nyttigt for generelle tonejusteringer, men Niveauer og Kurver giver mere finmasket kontrol over specifikke toneområder.

Lysstyrke/Kontrast (Brightness/Contrast)

Dette er et meget simpelt justeringslag (Lag > Nyt Justeringslag > Lysstyrke/Kontrast / Layer > New Adjustment Layer > Brightness/Contrast). Det har skydere for Lysstyrke og Kontrast. Mens det kan lysne billedet generelt (påvirker skygger og højlys), er det meget groft og har en tendens til at 'klippe' (miste data) i både skygger og højlys, hvis det bruges for kraftigt. Det anbefales generelt kun til meget simple justeringer, hvor præcision ikke er kritisk.

Camera Raw Filter (Til Avanceret Kontrol)

Hvis du arbejder med RAW-filer, er Camera Raw (eller Lightroom) det ideelle sted at starte justeringen af skygger og højlys. Men selv med JPEG-filer kan du bruge Camera Raw filteret (Filter > Camera Raw Filter / Filter > Camera Raw Filter) til at udnytte dets kraftfulde justeringsværktøjer.

I Camera Raw dialogboksen finder du under sektionen "Grundlæggende" (Basic) specifikke skydere til tonejustering:

  • Højlys (Highlights): Gendanner detaljer i lyse områder. Træk til venstre for at mørkne højlys.
  • Skygger (Shadows): Gendanner detaljer i mørke områder. Træk til højre for at lysne skygger.
  • Hvid (Whites): Justerer de lyseste punkter i billedet. Træk til venstre for at undgå udbrændte højlys, til højre for at gøre hvidpunkter lysere.
  • Sort (Blacks): Justerer de mørkeste punkter i billedet. Træk til højre for at undgå helt sorte skygger, til venstre for at gøre sortpunkter mørkere.

Disse skydere er utroligt effektive og intelligente i deres måde at justere de specifikke toneområder på, ofte med færre artefakter end ældre metoder. Camera Raw filteret er ikke-destruktivt, hvis det anvendes på et Smart Objekt.

Sammenligning af Metoder

Her er en hurtig sammenligningstabel over de mest almindelige metoder:

Metode Fordele Ulemper Bedst til
Skygger/Højlys (Filter) Hurtig og simpel. Specifikke skydere for skygger og højlys. Destruktiv (medmindre Smart Filter). Kan skabe glorier. Mindre kontrol. Hurtige, mindre justeringer.
Niveauer (Justeringslag) Ikke-destruktiv. Visuelt histogram. God til at sætte sort/hvid punkter. Mindre finmasket kontrol end Kurver. Grundlæggende tonejustering, sætte sort/hvid punkter, justere midttoner.
Kurver (Justeringslag) Ikke-destruktiv. Maksimal kontrol over alle toneområder. Meget fleksibel. Kan være intimiderende for nybegyndere. Kræver forståelse af grafen. Præcise, finmaskede justeringer. Avanceret tonekontrol.
Eksponering (Justeringslag) Ikke-destruktiv. Simpel justering af eksponering, offset, gamma. Mindre kontrol end Niveauer/Kurver for specifikke skygger/højlys. Generel lysning/mørkning, især med gamma.
Camera Raw Filter Ikke-destruktiv (som Smart Filter). Intelligente skydere (Highlights, Shadows, Whites, Blacks). Mange andre justeringer tilgængelige. Kræver adgang til filteret (ikke et standard justeringslag). RAW-filer. Omfattende tone- og farvejustering i ét trin.

Tips til Effektiv Justering af Skygger og Højlys

Uanset hvilken metode du vælger, er her nogle generelle tips til at opnå de bedste resultater:

  • Brug Justeringslag: Arbejd altid ikke-destruktivt ved at bruge justeringslag (eller Smart Filters). Dette giver dig mulighed for at finjustere eller fjerne justeringen senere uden at beskadige dit originale billede.
  • Overvåg Histogrammet: Hold øje med histogrammet, mens du justerer. Undgå at 'klippe' data i skygger eller højlys, medmindre det er bevidst. I Niveauer og Kurver panelerne kan du ofte holde Alt/Option-tasten nede, mens du trækker i sort/hvid skydere for at se, hvor du 'klipper'.
  • Brug Masker: Justeringslag kommer med en lagmaske. Brug denne maske til kun at anvende justeringen på bestemte dele af billedet, hvis det er nødvendigt. F.eks. kan du lysne skygger i et ansigt, men ikke i baggrunden.
  • Justér Lidt ad Gangen: Det er ofte bedre at lave flere små justeringer med forskellige lag end én stor, aggressiv justering. Dette kan give et mere naturligt resultat og mindre artefakter.
  • Pas på Farveskift: Nogle justeringer, især kraftige lysninger af skygger, kan afsløre farvestøj eller farveskift i mørke områder. Vær opmærksom på dette.
  • Kontrast er Nøglen: Når du lysner skygger og mørkner højlys, reducerer du billedets overordnede kontrast. Du skal muligvis tilføje lidt kontrast tilbage, f.eks. med et Kurver justeringslag (S-kurve) eller via Kontrast-skyderen i andre værktøjer, men gør det efter skygge/højlys justeringen for at bevare detaljer.
  • Zoom Ind og Ud: Tjek dine justeringer ved forskellige zoomniveauer. Nogle artefakter eller glorie-effekter er kun synlige ved 100% zoom, mens det overordnede tonale balance bedst vurderes, når billedet passer til skærmen.

Avancerede Teknikker: Luminositetsmasker

For den ultimative kontrol over tonejusteringer kan du dykke ned i brugen af Luminositetsmasker. Dette er en mere avanceret teknik, der involverer at skabe masker baseret på billedets lysstyrke (luminositet). Ved at oprette masker, der isolerer kun de dybeste skygger, midttoner eller lyseste højlys, kan du anvende justeringslag (som Kurver) med utrolig præcision kun på de ønskede toneområder. Dette minimerer risikoen for at påvirke andre dele af billedet og giver de mest naturlige resultater, men kræver en dybere forståelse af kanaler og masker i Photoshop.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Hvad er forskellen på Skygger/Højlys justeringen og Niveauer/Kurver?

Skygger/Højlys justeringen (under Billede > Justeringer) er en ældre, filter-baseret metode, der direkte forsøger at lysne mørke pixels og mørkne lyse pixels baseret på deres omgivende pixels. Den er hurtig, men kan være destruktiv og mindre præcis. Niveauer og Kurver er justeringslag, der justerer fordelingen af toner i hele billedet baseret på histogrammet. De er ikke-destruktive og tilbyder langt større kontrol og fleksibilitet, især Kurver.

Hvornår skal jeg bruge Camera Raw filteret?

Camera Raw filteret er ideelt, hvis du arbejder med RAW-filer, da det udnytter det fulde dataområde i disse filer. Men selv med JPEG kan det være nyttigt. Det har meget effektive og intelligente skydere for Højlys, Skygger, Hvid og Sort, der ofte giver bedre resultater end de ældre metoder. Brug det, når du ønsker en kombination af tone- og farvejusteringer i ét kraftfuldt panel, og anvend det gerne på et Smart Objekt for fleksibilitet.

Kan jeg redde helt udbrændte højlys eller helt sorte skygger?

Kun hvis der er data til stede i filen. Hvis et område er 100% hvid (RGB 255,255,255) eller 100% sort (RGB 0,0,0) i en JPEG-fil, er al information tabt, og du kan ikke genoprette detaljer dér. RAW-filer indeholder typisk mere data, især i højlysene, så du har en bedre chance for at hente detaljer derfra. Tjek dit histogram – hvis det 'klipper' hårdt i enderne, kan data være tabt.

Er det bedre at bruge flere små justeringer end én stor?

Ja, generelt er det bedre at anvende flere små justeringer med justeringslag. Dette giver dig mere kontrol, reducerer risikoen for at introducere artefakter (som banding eller glorier) og gør det nemmere at finjustere specifikke områder ved hjælp af lagmasker. F.eks. kan du bruge ét Kurver-lag til at lysne skygger og et andet til at mørkne højlys, eller et til at justere midttonernes kontrast.

Påvirker justering af skygger og højlys farverne i billedet?

Ja, justering af lysstyrken i et toneområde kan påvirke farvemætningen og farvenuancerne i det område. Når du lysner skygger, kan farverne i disse områder virke mindre mættede og potentielt afsløre farvestøj. Når du mørkner højlys, kan farverne der blive mere mættede. Du skal muligvis foretage yderligere farvejusteringer for at kompensere for dette, f.eks. ved hjælp af et Mætning/Farvemætning (Hue/Saturation) eller Levende Farver (Vibrance) justeringslag.

Konklusion

At mestre kunsten at justere skygger og højlys er afgørende for at skabe billeder, der har en behagelig tonal balance og rigdom af detaljer. Photoshop tilbyder et bredt spektrum af værktøjer til dette formål, fra de simple til de meget avancerede. For de fleste brugere og situationer er brugen af justeringslag som Niveauer og især Kurver, eller Camera Raw filteret, den mest effektive og fleksible tilgang. Ved altid at arbejde ikke-destruktivt og holde øje med dit histogram, kan du forbedre dine billeder markant og genoprette liv i både skyggedata og højlysdetaljer, der ellers ville gå tabt.

Eksperimenter med de forskellige metoder, forstå hvordan de påvirker dit billede, og find den arbejdsgang der passer bedst til dig og dine billeders behov. Med øvelse vil du blive dygtig til at navigere i billedets toneområde og bringe dine fotos til live.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Fjern Skygger og Højlys i Photoshop, kan du besøge kategorien Photoshop.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information