For what purpose would you apply the Shadows Highlights command?

Mestrer Skygge/Højlys Justering i Photoshop

Som fotografer kender vi alle udfordringen: billeder, der er taget i vanskelige lysforhold. Måske har stærkt modlys gjort dit motiv til en mørk silhuet, eller også er billedet generelt blevet fladt og kedeligt på grund af utilstrækkeligt lys. Omvendt kan for kraftigt lys have udvasket dele af dit motiv. Heldigvis findes der værktøjer i billedredigering, der kan hjælpe os med at rette op på disse problemer. Et af de mest effektive og direkte værktøjer til netop dette formål i Adobe Photoshop er funktionen Skygge/Højlys (Shadow/Highlight).

Skygge/Højlys justeringen er designet specifikt til at adressere problemer med over- og undereksponering i bestemte toneområder af billedet. Det er et redskab, der giver dig mulighed for at lysne mørke områder uden at påvirke de lyse områder for meget, og omvendt at dæmpe lyse områder uden at gøre skyggerne endnu mørkere. Dette gør det til et uvurderligt værktøj, især for billeder taget udendørs eller i situationer med stor kontrast.

What's the difference between shadows and highlights?
Highlights are the lightest elements in an image, whereas shadows are the darkest areas. Dynamic range is the ratio between those vivid highlights and dark shadows, from bright white to pure black. That range is key to an image's depth and drama. If a photo has poor dynamic range, the image can appear flat or grey.

Anvendelsen af Skygge/Højlys kommandoen er primært fokuseret på at korrigere fotografier, der fremstår mørke eller kedelige som følge af stærkt modlys. Det er også yderst effektivt til at redde motiver, der er blevet en smule udvaskede af for meget lys. Ydermere kan justeringen bruges til at lysne områder i skyggen i et billede, der ellers er velbelyst, for at fremhæve detaljer, der ellers ville gå tabt.

Det er vigtigt at bemærke, at Skygge/Højlys justeringen, som vi vil gennemgå her, er af en destruktiv karakter. Det betyder, at ændringerne direkte påføres billeddataene på det valgte lag. Derfor er det altid en god praksis først at oprette en duplikat af dit billedlag, før du foretager justeringen. Dette sikrer, at du altid har den originale version af dit billede intakt og kan vende tilbage til udgangspunktet, hvis du ikke er tilfreds med resultatet. For at duplikere dit lag skal du blot trykke på Ctrl+J (på Windows) eller Cmd+J (på Mac).

Indholds

Sådan Finder Du Skygge/Højlys Værktøjet

Når du har sikret dig en kopi af dit lag, er det nemt at finde frem til Skygge/Højlys værktøjet. Du finder det ved at navigere i Photoshops menuer: Gå til Billede (Image) > Justeringer (Adjustments) > Skygge/Højlys (Shadow/Highlight).

Efter at have klikket på Skygge/Højlys åbnes en ny dialogboks. Ved første øjekast vil denne boks typisk kun vise to simple skydere: én for Skygge (Shadow) og én for Højlys (Highlight). For at afsløre de mere avancerede og finjusterende indstillinger, som gør dette værktøj så kraftfuldt, skal du klikke på indstillingen 'Vis Mere' (Show More). Når du har klikket på 'Vis Mere', vil panelet udvide sig og vise en række yderligere indstillinger, der giver dig langt større kontrol over justeringen.

Udforskning af de Avancerede Indstillinger

Det udvidede Skygge/Højlys panel er opdelt i tre hovedsektioner, der hver især indeholder specifikke muligheder for at finjustere dine indstillinger:

  1. Skygger (Shadows)
  2. Højlys (Highlights)
  3. Justeringer (Adjustments)

Hver af disse sektioner indeholder indstillinger for Mængde (Amount), Tonebredde (Tonal Width) og Radius (Radius), plus yderligere indstillinger i Justeringer-sektionen.

Sektionen for Skygger

Denne sektion giver dig kontrol over, hvordan de mørke områder i dit billede behandles. Den er opdelt i følgende indstillinger:

Mængde (Amount)

Denne skyder bestemmer, hvor meget af skyggerne i billedet du ønsker at lysne eller bringe frem. Standardværdien er typisk sat til 35%. Hvis du øger denne værdi, vil flere detaljer i de mørke områder blive synlige og lysnet. Omvendt vil en lavere værdi have mindre effekt på skyggerne. En ideel rækkevidde for Mængde ligger ofte mellem 10% og 40%. Værdier over dette interval kan begynde at introducere uønsket støj eller korn i de lysnede skyggeområder, mens værdier under dette interval måske ikke giver en mærkbar effekt. Det er dog vigtigt at huske, at den 'ideelle' indstilling varierer meget fra billede til billede, afhængigt af den specifikke eksponering og billedets karakteristika.

Tonebredde (Tonal Width)

Tonebredde-indstillingen afgør, hvilke skyggeområder der skal påvirkes af justeringen. Den bestemmer så at sige tærsklen for, hvad der defineres som en 'skygge', der skal lysnes. Standardværdien er 50%. Du kan øge eller mindske denne værdi. Hvis du sætter værdien under 50%, vil mørkere skygger begynde at blive lysnet, mens højere værdier vil inkludere lysere skygger i justeringen. Denne indstilling fungerer som en tærskel, hvor områder under tærsklen (hvis man tænker på en toneskala) vil reagere på Mængde-justeringen. En ideel rækkevidde er ofte omkring 50%, men ligesom Mængde afhænger den optimale indstilling af billedet.

Radius (Radius)

Radius-indstillingen bestemmer, hvordan Photoshop analyserer de omkringliggende pixels for at identificere skyggeområderne. Den definerer størrelsen af det område (i pixels), som programmet kigger på for at bestemme, om en given pixel er en del af en skygge. Jo større radius, desto flere omkringliggende pixels vil programmet analysere. En større radius kan give en blødere og mere naturlig overgang mellem de justerede og ikke-justerede områder, men en for stor radius kan føre til 'glorier' eller uønskede effekter omkring kontrasterende kanter. For et billede taget med et 16 MP kamera vil en radius på 200-250 pixels ofte være et godt udgangspunkt. Dette tal skal justeres baseret på billedets opløsning og de specifikke behov.

Sektionen for Højlys

Denne sektion fungerer på en lignende måde som Skygger-sektionen, men den fokuserer i stedet på at justere de lyse områder i billedet. Den er også opdelt i Mængde, Tonebredde og Radius.

Mængde (Amount)

Denne skyder styrer, hvor meget af højlysene i billedet du ønsker at dæmpe eller bringe detaljer frem i. Standardværdien er typisk 0%, hvilket betyder, at justeringen som standard kun påvirker skyggerne. Du kan øge denne værdi for at reducere lysstyrken i de lyse områder og bringe flere detaljer frem i dem. En ideel rækkevidde for Mængde i højlys ligger ofte mellem 10% og 15%. At gå for højt kan få højlysene til at se grå og flade ud. Også her gælder det, at den optimale indstilling afhænger af det enkelte billede.

Tonebredde (Tonal Width)

Tonebredde for højlys afgør, hvilke lyse områder der skal påvirkes af justeringen. Standardværdien er 50%. Hvis du sætter værdien under 50%, vil lysere højlys begynde at blive dæmpet, mens højere værdier vil inkludere mørkere højlys i justeringen. Den fungerer som en tærskel for højlysene. En ideel rækkevidde er ofte omkring 50%.

Radius (Radius)

Radius for højlys bestemmer, hvordan Photoshop analyserer de omkringliggende pixels for at identificere højlysområderne, ligesom for skyggerne. Jo større radius, desto flere pixels analyseres for at bestemme højlysene. En radius på 200-250 pixels kan også her være et godt udgangspunkt for et 16 MP billede, men skal justeres efter behov.

Sektionen for Justeringer

Ud over justeringerne af skygger og højlys individuelt indeholder Justeringer-sektionen yderligere muligheder for at finjustere billedets farver og kontrast på en mere global måde.

Farvekorrektion (Color Correction)

Denne indstilling fungerer lidt som en nuance/mætning justering, men den påvirker primært farvetonerne i skygge- og højlysområderne, som er blevet justeret. Den ændrer kun nuancen i disse områder. Standardværdien er 0. Medmindre du er en professionel fotograf med dybdegående kendskab til farvestyring i billeder, anbefales det generelt at lade denne værdi stå på 0 for at undgå uforudsete farveskift.

Mellemtonekontrast (Midtone Contrast)

Denne skyder påvirker den generelle kontrast i billedet, specifikt i mellemtoneområderne. Ved at øge denne værdi gøres mørke pixels mørkere og lyse pixels lysere i mellemtoneområdet, hvilket øger den overordnede kontrast og 'punch' i billedet. Pas på ikke at overdrive, da det kan få billedet til at se unaturligt eller overbehandlet ud.

Sortpunkt (Black Clip)

Sortpunktet styrer, hvor meget af de mørkeste toner i billedet der skal gøres helt sorte. Hvis du sætter værdien til f.eks. 1%, betyder det, at 1% af de mørkeste pixels vil blive mappet til ren sort. Dette kan øge kontrasten og dybden i skyggerne. Hvis du tidligere har brugt Lightroom 4, er denne funktion meget lig 'Blacks' skyderen.

Hvidpunkt (White Clip)

Hvidpunktet styrer, hvor meget af de lyseste toner i billedet der skal gøres helt hvide. Hvis du sætter værdien til f.eks. 1%, betyder det, at 1% af de lyseste pixels vil blive mappet til ren hvid. Dette kan øge kontrasten og lysstyrken i højlysene. Hvis du tidligere har brugt Lightroom 4, er denne funktion meget lig 'Whites' skyderen.

Sammenligning af Indstillinger

For at give et overblik over standardindstillingerne og de anbefalede intervaller for Skygger og Højlys, kan vi se på denne sammenligning:

Indstilling Skygger (Standard) Skygger (Anbefalet Interval) Højlys (Standard) Højlys (Anbefalet Interval)
Mængde (Amount) 35% 10-40% 0% 10-15%
Tonebredde (Tonal Width) 50% Ca. 50% 50% Ca. 50%
Radius (Radius) Afhænger af billedet 200-250 pixels (for 16 MP) Afhænger af billedet 200-250 pixels (for 16 MP)

Husk, at disse anbefalinger er udgangspunkter, og den bedste indstilling vil altid afhænge af det specifikke billede og det ønskede resultat.

Det Opnåede Resultat

Ved at anvende Skygge/Højlys værktøjet korrekt kan du opnå dramatiske forbedringer i billeder med eksponeringsproblemer. Du kan bringe detaljer frem i mørke skygger, der ellers var usynlige, og dæmpe for lyse højlys for at genoprette tabt information. Resultatet er et billede med en mere afbalanceret tonefordeling og forbedret læsbarhed i både de mørkeste og lyseste områder. Det er et værktøj, der effektivt kan 'redde' billeder, der ellers ville blive kasseret på grund af vanskelige lysforhold.

Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)

Her er svar på nogle almindelige spørgsmål relateret til Skygge/Højlys værktøjet:

Hvorfor skal jeg duplikere mit lag, før jeg bruger Skygge/Højlys?

Skygge/Højlys justeringen er destruktiv, hvilket betyder, at den ændrer de originale pixeldata på laget. Ved at duplikere laget bevarer du en kopi af det originale billede, så du altid kan vende tilbage til udgangspunktet eller sammenligne før og efter.

Hvad gør Tonebredde-indstillingen præcist?

Tonebredde definerer tærsklen for, hvilke toner der betragtes som 'skygger' eller 'højlys', der skal justeres. Den styrer rækkevidden af toner, der påvirkes af Mængde-skyderen i den pågældende sektion.

Er der en 'one-size-fits-all' indstilling for Radius?

Nej. Radius afhænger af billedets opløsning og detaljeniveau. Den anbefalede rækkevidde på 200-250 pixels er et godt udgangspunkt for billeder omkring 16 MP, men den skal justeres baseret på dit specifikke billede for at undgå uønskede artefakter.

Hvordan adskiller Sortpunkt og Hvidpunkt sig fra Mellemtonekontrast?

Sortpunkt og Hvidpunkt påvirker kun de absolut mørkeste og lyseste punkter i billedet for at definere de sorte og hvide referencer. Mellemtonekontrast påvirker derimod kontrasten i de mellemste toner i billedet, altså områder der hverken er helt sorte eller helt hvide.

Kan jeg bruge Skygge/Højlys til kreative effekter?

Primært er værktøjet designet til korrektion. Selvom man teknisk set kan bruge det til at skabe specifikke effekter (f.eks. meget lysnede skygger for et 'fladt' look), er dets hovedformål at forbedre eksponering og genoprette detaljer.

At mestre Skygge/Højlys værktøjet kan markant forbedre din evne til at redde og forbedre billeder taget under udfordrende lysforhold. Ved at forstå de forskellige indstillinger og hvordan de påvirker billedet, får du præcis kontrol over dine billeders toneområder.

Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Mestrer Skygge/Højlys Justering i Photoshop, kan du besøge kategorien Fotoredigering.

Avatar photo

Franne Voigt

Mit navn er Franne Voigt, jeg er en 35-årig fotograf fra Danmark med en passion for at fange øjeblikke og dele mine erfaringer gennem min fotoblog. Jeg har arbejdet med både portræt- og naturfotografi i over et årti, og på bloggen giver jeg tips, teknikker og inspiration til både nye og erfarne fotografer. Fotografi er for mig en måde at fortælle historier på – én ramme ad gangen.

Go up

Når du klikker på , Accepter, accepterer du, at cookies gemmes på din enhed for at forbedre navigeringen på siden, analysere brugen af den og samarbejde med vores undersøgelser til markedsføring. Mere information