At tilføje elementer som ild, røg og gløder kan dramatisk forvandle et almindeligt billede til et kunstværk fuld af intensitet og energi. Photoshop tilbyder kraftfulde værktøjer til at skabe disse effekter, uanset om du ønsker subtile gløder eller voldsomme flammer. I denne guide vil vi dykke ned i, hvordan du trin-for-trin kan skabe flere forskellige ildrelaterede effekter, herunder en brændt overflade, glødende kul, realistiske flammer, dyster røg og en overbevisende glød, der får det hele til at spille sammen.
Vi starter med fundamentet: at skabe en overflade, der ser ud til at have været udsat for intens varme. Dette er især effektivt, hvis du vil have dine flammer eller gløder til at sidde på eller omkring et objekt eller en person i billedet.

Opret en Forkullet eller Brændt Overflade
Før vi kaster os over selve ilden, er det essentielt at forberede overfladen, den skal sidde på. En brændt eller forkullet overflade giver effekten realisme og troværdighed. Dette er særligt relevant, hvis du arbejder med at få ild til at omslutte en person eller et objekt.
Start med at isolere det område af dit billede, der skal se brændt ud. Brug et udvælgelsesværktøj, f.eks. Objektudvælgelsesværktøjet, til at markere hud, tøj eller andre overflader. For mere komplekse områder, som ansigtet, kan du manuelt finjustere udvælgelsen med en pensel.
Opret en ny Gruppe og tilføj en Lagmaske til denne gruppe. Lagmasken skal have form efter din udvælgelse. Dette sikrer, at alle justeringer og effekter, du tilføjer inden i gruppen, kun påvirker det udvalgte område.
Inden i denne nye maskerede gruppe skal vi tilføje justeringslag for at gøre overfladen mørkere. Opret fire justeringslag. Indstillingerne for disse lag vil afhænge meget af dit specifikke billede og den overflade, du arbejder med. Målet er at gøre området markant mørkere, men stadig bevare nogle højlys for at definere formen. Eksperimenter med Justeringer som Niveauer (Levels) eller Kurver (Curves) for at opnå den ønskede mørkning.
For at give den brændte overflade tekstur, især på glatte områder som hud, er det en god idé at tilføje en tekstur. Teksturer af klipper, træbark eller beton fungerer godt. Find en passende tekstur og placer den inden i din 'Soot' (sod) gruppe, maskeret til overfladen. Gør teksturen til et Smart Objekt (højreklik > Smart Objekt), så du nemt kan justere dens størrelse og lysstyrke senere. Alternativt kan du bruge klippemasker og justeringslag.
Juster teksturens lysstyrke og kontrast for at få den til at passe til den mørknede overflade. I det eksempel, teksten beskriver, bruges en lysstyrke på -93 og en kontrast på 100, men igen, dette afhænger af dit billede. Gå derefter til Billede > Justeringer > Sort/Hvid for at fjerne farven fra teksturen. Dette hjælper med at integrere den med den mørknede overflade.
Gentag processen med mørkning og tekstur for andre kropsdele eller objekter, du ønsker at brænde. Det kan være nyttigt at opdele forskellige områder (f.eks. hånd, ansigt, bryst) i separate undergrupper inden i 'Soot' gruppen.
Tilføj yderligere mørke områder ved at bruge en grov pensel (grungy Brush) sat til hvid farve på lagmasken af din 'Soot' gruppe. Mal over de områder, der skal se mest brændte, forkullede eller dækket af sod. Husk at du kan invertere masken (Ctrl/Cmd + I) for at skjule alt og derefter male med hvidt for at afsløre effekten.
For at give den brændte overflade mere dybde og realisme, kan du bruge Dodge and Burn-teknikken. Opret et nyt lag sat til Blandingstilstand (Blend Mode) Soft Light. Med en standard rund pensel og sort/hvid farver, kan du 'burn' (gøre mørkere) i skyggeområderne og 'dodge' (gøre lysere) i højlysene. Dette fremhæver formen og giver en illusion af dybere tekstur og forkulning. Gentag dette på ansigtet ved hjælp af den samme tekstur, hvis relevant.
Tilføj en krakeleret tekstur for at simulere tør, brændt hud eller materiale. Placer teksturen og juster dens position, så den følger de naturlige former i overfladen, f.eks. kindens kurve. Dupliker teksturen og øg lysstyrken for at skabe mere kontrast og dybde i revnerne. Denne anden tekstur kan også bruges til at bringe flere højlys ind, hvilket får teksturen til at se dybere og grovere ud.
Tilføj Gløder (Embers)
Når den brændte overflade er klar, er det tid til at tilføje gløderne. Disse små, lysende partikler er med til at give liv og varme til effekten.
Opret et nyt lag og navngiv det 'Embers'. Vi skal opsætte nogle Lagstile (Layer Styles) på dette lag. Kilden nævner specifikke indstillinger, men beskriver dem ikke i detaljer udover at de skal anvendes. Typisk for gløder vil man bruge Lagstile som Ydre Glød (Outer Glow) og Indre Glød (Inner Glow) med varme farver som gul, orange og rød for at simulere lyset fra glødende kul. En Farveoverlejring (Color Overlay) med en passende farve, f.eks. en bleg gul (#f8ec92), er også nødvendig.
Med Lagstilene opsat, skal du bruge forskellige grove pensler (grunge brushes) til at male gløder ind i revnerne og langs kanterne af den brændte overflade. Brug den valgte blege gule farve (#f8ec92) eller eksperimenter med andre varme nuancer. Mal små, uregelmæssige pletter og streger der, hvor gløder naturligt ville samle sig i sprækker eller på kanter.
For at skabe en effekt af flyvende gløder, øg penslens størrelse og mal mindre, takkede, flage-lignende former. Du behøver ikke en specifik 'gløde-pensel'; grove pensler, snavs- (debris) og flage-lignende pensler fungerer lige så godt.
Afslut glødeeffekten ved at tilføje en tekstur af brændende aske eller gløder. Placer teksturen i dit dokument og sæt dens Blandingstilstand (Blend Mode) til Skærm (Screen). Dette vil fjerne den sorte baggrund fra teksturen og kun vise de lysere gløder. Juster teksturens lysstyrke og kontrast for at få den til at passe ind. Et eksempel nævner Lysstyrke -29 og Kontrast 100.
Tilføj et sløringsfilter (Filter > Blur Gallery > Field Blur) til gløde-teksturen, f.eks. sat til 15 px. Dette giver en følelse af dybde og bevægelse, især for gløder, der er tættere på eller længere væk fra fokus.
Forstør nogle af gløderne fra teksturen og placer dem strategisk rundt om i billedet, både over og under dit motiv. Brug en Lagmaske og en sort pensel til at maskere uønskede detaljer eller skarpe kanter væk, så gløderne blander sig naturligt ind.
Skab Ild (Fire)
Selve flammerne er ofte højdepunktet i en ild-effekt. Den mest ligetil metode er at bruge ild-teksturer.
Find en god ild-tekstur med en sort baggrund. Placer den på dit lærred og sæt dens Blandingstilstand (Blend Mode) til Skærm (Screen). Ligesom med gløderne fjerner Skærm-tilstanden den sorte baggrund og lader kun flammerne skinne igennem.
For at fjerne eventuelle rester af den sorte baggrund, gå til Billede > Justeringer > Kurver (Curves). Træk det nederste ankerpunkt (sortpunktet) indad langs den vandrette akse. Dette vil gøre de sorte toner endnu mørkere og effektivt fjerne baggrunden helt. Dette er den mest grundlæggende måde at tilføje ild på i Photoshop.
For at få ilden til at se ud, som om den omslutter dit motiv, kan du redigere ild-teksturen. Brug Vrid-transformationsværktøjet (Warp Transform) til at forme flammerne, så de følger konturerne af personen eller objektet. Vær forsigtig med ikke at vride for meget, da det kan få ilden til at se strukket og unaturlig ud. En lille mængde Bevægelsessløring (Motion Blur) kan hjælpe med at skjule eventuelle strukkede pixels.
En anden teknik til at forme flammerne er at bruge Smuds-værktøjet (Smudge Tool) med en styrke på f.eks. 75%. Træk i kanterne af flammerne for at forlænge dem og få dem til at vikle sig om formen på dit motiv. Gentag disse trin med flere mindre ild-teksturer for at opnå en mere kompleks og realistisk effekt.
Du kan bruge både Warp og Smudge til at forlænge flammer og tilføje bevægelse. Duplikering af en enkelt flamme kan også bruges til at skabe effekter som en 'ild-krone'. Brug et blødt viskelæder til at fjerne eventuelle mærkeligt udseende spor eller former, der opstår under formningen.
Et vigtigt tip for at få flammerne til at se mere solide og mindre gennemsigtige ud er at oprette et nyt lag *under* dine flamme-lag. Mal semi-bløde, solide farver bag flammerne ved hjælp af brændte orange, røde og brune nuancer. Dette lag behøver ikke at være pænt; det handler om at give flammerne et farvet "bagtæppe", der forstærker deres intensitet.
Tilføj Røg (Smoke)
Ingen ild er komplet uden røg. Røg tilføjer atmosfære og dybde til scenen.
Find en røg-tekstur med en sort baggrund. Placer den *bag* dine flamme-lag og sæt dens Blandingstilstand (Blend Mode) til Skærm (Screen). Ligesom med ilden vil dette fjerne den sorte baggrund.
Brug Kurver (Curves) justeringen (træk det nederste ankerpunkt indad) for at fjerne den resterende sorte baggrund fra røg-teksturen.
Farvekorriger altid din røg, så den passer til dit billede. Undgå grå røg, da den kan få billedet til at se mudret ud. Tilføj en varm undertone til røgen ved hjælp af Billede > Justeringer > Nuance/Mætning (Hue/Saturation). Sæt 'Farvelæg' (Colorize) til, og juster mætning og nuance (f.eks. Mætning 19, Nuance 40) for at give røgen en varm orange tone. Gør røgen mørkere ved hjælp af Lysstyrke/Kontrast (f.eks. Lysstyrke -85, Kontrast 100). Mørkere røg gør det muligt at opbygge og lagdele effekten.
Dupliker røg-teksturen og placer den rundt om i billedet for at skabe forskellige røgfaner. Hvis du vil have røgen til at være lysere og tykkere, kan du duplikere et røg-lag direkte oven på et andet.
Ud over teksturer kan en god røg-pensel også bruges til at tilføje røg i forgrunden af billedet. Brug en mørk, varmtonet grå (f.eks. #484638) i stedet for ren hvid eller grå for at undgå et mudret udseende.
Skab en Glødeeffekt (Glow Effect)
Det sidste touch er at tilføje en overbevisende glød, der simulerer lyset fra flammerne og gløderne på omgivelserne.
Opret et nyt lag øverst i din lagstak og sæt dets Blandingstilstand (Blend Mode) til Skærm (Screen). Sæt lagets Opacitet (Opacity) til omkring 50%.
Vælg en meget stor, blød, rund pensel og mal en levende orange farve (f.eks. #f4830a) i de områder, hvor ilden er stærkest. Skærm-tilstanden vil få denne farve til at lysne de underliggende lag og skabe en blød, lysende effekt.
Du skal sandsynligvis farvekorrigere dine endelige flammer og gløder for at få dem til at læne sig mere mod rød, orange eller gul, alt efter den ønskede effekt. Et Justeringslag for Selektiv Farve (Selective Color) øverst i lagstakken er fantastisk til dette. I indstillingerne for Selektiv Farve, fokuser på at justere farverne i 'Rød' og 'Gul' kanalerne.
At parre Selektiv Farve justeringen med en lagmaske giver dig præcis kontrol over, hvor farvekorrektionen anvendes, hvilket er et andet effektivt værktøj til at forbedre glødeeffekten.
Afsluttende Bemærkninger
At mestre ild- og glødeeffekter i Photoshop åbner op for en verden af kreative muligheder. Ved at kombinere teknikkerne for brændte overflader, glødende kul, realistiske flammer, atmosfærisk røg og en overbevisende glød, kan du skabe utroligt dynamiske og iøjnefaldende billeder.
Husk, at mange af indstillingerne og farverne, der er nævnt, er udgangspunkter. Den bedste effekt opnås ofte ved at eksperimentere og tilpasse teknikkerne til dit specifikke billede og den stemning, du ønsker at skabe. Brug af teksturer af ægte ild, røg og gløder er typisk det, der giver de mest realistiske resultater, men pensler kan være nyttige til hurtige detaljer eller abstrakte effekter.
Øvelse gør mester. Prøv at anvende disse teknikker på forskellige billeder og objekter for at forstå, hvordan lys, farve og form interagerer. Med disse værktøjer i din Photoshop-værktøjskasse er du godt rustet til at tænde op under din kreativitet.
Hvis du vil læse andre artikler, der ligner Skab Ild og Gløder i Photoshop, kan du besøge kategorien Photoshop.